films/games downloaden goed of fout

downloaden goed of fout?

goed
3
16%
fout
1
5%
beide
9
47%
het beste wat er ooit is uitgevonden
2
11%
reinste diefstal!! (het zou verboden moeten worden)
2
11%
maakt dat uit?
2
11%

Totaal aantal stemmen: 19

demon99
Bijrol
Bijrol

films/games downloaden goed of fout

Bericht door demon99 » 19 mar 2010 15:14

een lekkere discussie over dat eeuwige onderwerp: van films/games downloaden.
is het goed of toch eigenlijk fout.
laat hier ook je menig/argument achter.

demon99
Bijrol
Bijrol

Re: films/games downloaden goed of fout

Bericht door demon99 » 19 mar 2010 15:19

ikzelf vind beide

voorargument:

want eerlijk is eerlijk
er word veel gedownload en bedrijven verliezen daardoor wel wat omzet
waardoor ze dus (dat beweren ze teminste) minder kwaliteit kunnen leveren

tegenargument:

er word wel dik aan verdiend zelfs met downloaders word er nog dikke winst gemaakt en als 1 spel/film is ontwikkeld is het gewoon een kwestie van 9999999999999999999999999999999999999 keer kopieren

Aston
Regisseur
Regisseur

Bericht door Aston » 19 mar 2010 16:14

Wat heeft dit met filmvragen te maken. :8

Dr. Strangelove
Regisseur
Regisseur

Bericht door Dr. Strangelove » 19 mar 2010 16:19

Ik heb de neiging om te zeggen dat het fout is maar tegelijkertijd is het natuurlijk een reeds lang gepasseerd station.

De regelgeving heeft het niet eens bijgehouden waardoor je geen audio-cd's of games mag downloaden maar wel films..
Of zoiets... Boeien !!!

Met de huidige internetsnelheden en de verschillende systemen die er zijn heb je in een paar minuten een divx filmbestand, game-cdrom of audio-cd en binnen een uur een complete dvd.

Hoe ontzettend burgerlijk correct moet je zijn om dat te weerstaan?
Zeker omdat er in NL toch niet of nauwelijks downloadlimieten zijn.

Maar het blijft wel erg moreel fout als je alleen download en nooit orgineel materiaal koopt.
Ik ben ook wel fout hoor.
Bad boy ! HIt me !

Remon
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Remon » 19 mar 2010 17:40

Het is natuurlijk niet goed, maar het mag nou eenmaal. En ook al mag het niet, dan toch wordt het gedaan. Net wat Dr. Strangelove zegt, als je ook veel origineel materiaal koopt, is het moreel gezien nog niet zo erg. Sterker nog, via internet kom je juist in aanraking met andere dingen die je misschien nooit had gekeken als je er 20 euro voor moet betalen.

Oftewel, downloaden..beste wat er ooit is uitgevonden!

Aston
Regisseur
Regisseur

Bericht door Aston » 19 mar 2010 18:43

Vanuit filmliefhebbers oogpunt is het inderdaad eerder goed dan slecht om te downloaden zoals Remon zegt maar helaas is het merendeel van van de mensen is helaas geen liefhebber.
Ik vind het echter onzin dat er mensen zijn die terabytes aan hd-films per jaar of zelfs per maand downloaden en 0,000000000000000000 euro uitgeven aan films. En dat zijn nou niet bepaald altijd de armsten ofzo.
Dat vind ik gewoon nogal gierig maar slecht is het niet. Het probleem is dat als iedereen het zou doen, dat alles instort en dat er dus niets gemaakt meer gemaakt gaat worden. Dat is toch jammer.
Maar downloaden is net zoiets als mulieuvervuiling. Als iedereen zou leven als de Amerikanen zou het er slecht uitzien maar gelukkig doet/kan niet iedereen dat. Wij zijn wat dat betreft toch een beetje asociaal bezig. Maar dat zit nou eenmaal in de mens. De afrikanen hadden waarschijnlijk hetzelde gedaan als het omgekeerd was,

Straka
Regisseur
Regisseur

Bericht door Straka » 19 mar 2010 19:18

Remon schreef:Net wat Dr. Strangelove zegt, als je ook veel origineel materiaal koopt, is het moreel gezien nog niet zo erg.
Hoezo? Dit lijkt me een enorme drogreden.

Overigens download ik zelf ook gewoon alles dat los en vast zit.

demon99
Bijrol
Bijrol

Bericht door demon99 » 19 mar 2010 19:59

ja maar met als iedereen het zou doen is of alles zwart of alles wit

als iedereen een kerstboom zelf zou hakken uit het bos dan jammer voor het bos

als iedereen per dag 20 stoeptegels schoonmaakt krijg je mooie straten

het punt is: NIET IEDEREEN DOET HETZELFDE

emperor
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door emperor » 30 jul 2010 21:06

Honderd legale aankopen rechtvaardigd niet die ene 'illegale' download, net zo min als 10 goede daden 1 slechte daad uit zou wissen, maar zolang er 'illegaal' gedownload wordt zijn er mensen bezig met het kraken, uploaden, downloaden en de talloze programma's die je ervoor nodig hebt om maar niet te spreken van de immense servers die weer beheert moeten worden worden..dat verschaft weer werk voor mensen en het stimuleert tevens o.a. de vindingrijkheid van de mens.

timdekw
Oscar winnaar
Oscar winnaar
Contacteer:

Bericht door timdekw » 03 aug 2010 12:08

Het is 'misschien' wel slecht, maar ook ik maak me er (soms) schuldig aan. Maar hoe weinig films ik ook download toch doe ik het. En dat is toch misgelopen omzet voor de makers.
In dat opzicht ben ik dus een dief en dat weet ik van mezelf.
Ik heb er wel veel moeite mee dat er mensen zijn die films downloaden, branden en vervolgens volop verkopen. Die mensen verdienen geld over andermans rug. Ik zelf download, brand de film op een RW DVD en na het kijken verwijder ik de film weer van de disc.

Aan de andere kant kan ik me er niet schuldig om voelen, want ik geef jaarlijks vele honderden euro's uit aan films, zowel op dvd als (wekelijks) in de bioscoop, wat mij een gevoel geeft dat ik mijn diefstal gerechtvaardigd heb. Het is natuurlijk niet helemaal zo, want niet alle films worden door dezelfde mensen gemaakt.

De films die ik dan nog wel eens wil downloaden zijn vaak films die hier niet in de bioscoop komen, maar die ik toch graag wil zien (komt niet erg vaak voor) en sommige films waarvan ik heel erg twijfel of ze het waard zijn om mijn zuurverdiende geld aan uit te geven (vaak is dat ook wel zo). Mocht ik die film na het downloaden toch erg goed vinden dan kan ik je verzekeren dat ik de film al snel alsnog op DVD koop.

Games download ik nooit. Ik speel praktisch nooit games en die paar (op één hand te tellen) die ik weleens speel die heb ik allemaal netjes gekocht.

Ik heb dus gezegd, beide. Nee het mag niet, maar ik doe het toch weleens.

Vleeshaak
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Vleeshaak » 03 aug 2010 12:41

Soms vragen de bedrijven er ook zelf om. Er zijn behoorlijk wat films die hier geen DVD release krijgen en als je die toch wil zien, moet je toch wat. Er zijn ook bedrijven zoals Disney die hun films tijdelijk beschikbaar maken en daarna weer uit roulatie halen. Probeer nu maar eens een film als Fantasia of Beauty and the Beast te kopen. Gaat je niet lukken. En aangezien ik Fantasia graag wil zien en men vriendin Beauty and the Beast, heb ik niet echt een keuze.

Duikboot
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Duikboot » 03 aug 2010 18:47

Daar heb je een goed punt Vleeshaak. Er zijn idd genoeg films die hier (nog) geen release krijgen...

En dan mijn puntje: Als ik zie wat ze soms voor een dvdtje durven te vragen... Dan mag het schijfje ook wel van puur goud zijn :|

emperor
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door emperor » 05 aug 2010 17:53

tja..een keuze heb je natuurlijk altijd, je kan je erbij neerleggen dat het product gewoon niet meer te koop is of je gaat op zoek naar een download, niemand dwingt je om te downloaden..trouwens bij mijn weten is downloaden nog steeds legaal in Nederland (correct me if i'm wrong).

Straka
Regisseur
Regisseur

Bericht door Straka » 05 aug 2010 18:02

emperor schreef:trouwens bij mijn weten is downloaden nog steeds legaal in Nederland (correct me if i'm wrong).
Als ik me niet vergis is dit nog steeds niet geheel duidelijk, er zijn namelijk tegenstrijdige uitspraken geweest naar aanleiding van rechtzaken. Games downloaden is dacht ik in ieder geval wel illegaal.

Duikboot
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Duikboot » 09 aug 2010 12:39

Software in ieder geval wel ja, volgens mij mag je de rest gewoon legaal downloaden. Alleen uploaden van dat materiaal is illegaal.

Heb ik ooit ergens opgevangen, kan ondertussen alweer veranderd zijn...

Plaats reactie