Advies goede externe harde schijf

Isadora
Filmster
Filmster

Advies goede externe harde schijf

Bericht door Isadora » 26 dec 2010 22:02

Ik heb niet gecheckt of hier al een topic voor was maar goed als er eentje is dan verontschuldig me bij deze...

Al zo'n maand kijk ik rond voor een goede externe harde schijf omdat mijn huidige schijf ( Freecom, 160 GB) vol is. Ik zoek er nu eentje van 1 TB ( 2 TB zou ook fijn zijn maar dan moet ie wel betaalbaar zijn). Op een zoemend geluid na ben ik wel altijd blij geweest met mijn Freecom harde schijf maar ik hoor dat Western digital en Buffalo ook goed zijn. Op Lacie ben ik niet zo happig omdat ik daar slechte verhalen over hoor.
Maar wellicht zie ik andere (kwalitatief goede maar onbekende) merken over het hoofd.
Dus wie kan mij van goed advies bedienen want ik zie door al die reviews over die merken de bomen het bos niet meer. :|

Aston
Regisseur
Regisseur

Re: Advies goede externe harde schijf

Bericht door Aston » 26 dec 2010 23:17

Ach, zoveel kan er toch niet fout zijn bij een opslagdoosje. :8 Ik heb zelf Freecom 400 Gig en dat is prima. Geluid is er inderdaad maar ik heb er niet echt last van want hij staat niet vaak aan. Lacies vind ik zelf erg lelijk. Maar ik zou gewoon verder naar aanbiedingen en naar uiterlijk kijken. Tenzij je echt last heb van geluid bij zo'n schijf...

Maar zijn er serieus reviews over? Waar wordt dan op beoordeeld? Uiterlijk, prijs en geluid is het enige wat ik kan bedenken. :P

WizardOfOss
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door WizardOfOss » 26 dec 2010 23:28

Ik heb zelf al jaren een WD en een Lacie, met beiden nog geen problemen gehad. En op het werk hebben we jarenlang Lacie's het hele land door gestuurd, zover ik weet heeft geen enkele daarvan problemen opgeleverd.

Het is waarschijnlijk ook lastig te bepalen welke betrouwbaar zijn, aangezien het allemaal draait om de schijf die erin zit. Lacie en Freecom maken zelf geen schijven, die kopen ze gewoon in. En dat hangt het er maar net vanaf waar ze de beste inkoopdeal kunnen krijgen. Maar ook in een WD hoeft niet gegarandeerd een WD-schijf te zitten.

Wil je zekerheid hebben over wat voor schijf je koopt (niet alleen merk maar ook de snelheid), koop dan een losse harddisk en een behuizing om deze in te bouwen, dat stelt echt niks voor (en bij een beetje computerwinkel doen ze dat wel voor je, nog geen minuut werk). Ziet er misschien wat minder gelikt uit, maar dan weet je wat je koopt.

Mark
Regisseur
Regisseur

Bericht door Mark » 27 dec 2010 11:25

Heb zelf altijd hd's van Lacie gekocht maar de laatste tijd koop ik Samsung Story. Vind ik er zelf heel mooi uitzien en ze zijn vrijwel niet te horen, Ding gaat automatisch uit na zoveel minuten niet gebruikt. Heb er nu drie van liggen en een keer kreeg ik een melding dat de master file index of weet ik hoe dat heet beschadigt was, gewoon aan en uit zetten en een backup of iets werd zo teruggezet. Hoe dat precies werkt :-? Zijn ook nog betaalbaar, 1.5TB voor 95 euro ofzo.

TheMajor
Oscar nominatie
Oscar nominatie
Contacteer:

Bericht door TheMajor » 27 dec 2010 14:33

Als je meer stilte wilt, neem een schijf van 5400rpm (toeren per minuut) ipv 7200rpm. Ook iets zuiniger, koeler en iets langzamer (maar bij USB2.0 is dat niet van belang, omdat dat de beperkende snelheidsfactor is).

Qua merk is alles wel OK (dan heb ik het over de schijf zelf, niet over de behuizing, daar kan ik niets over zeggen). Ik heb zelf eigenlijk alleen negatieve ervaring met een aantal 7200rpm 2TB disks van Hitachi die gloeiend heet worden, maar verder prima.
Laatst gewijzigd door TheMajor op 27 dec 2010 14:37, 2 keer totaal gewijzigd.

PascalE
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door PascalE » 27 dec 2010 14:34

Bij de externe HDD's komen de problemen bijna altijd van de apparatuur om de HDD heen. Zelf heb ik een WD Book en die bevalt me uitstekend, wel wat loch maar dat blijft bij de 3,5" modellen. Kijk ook naar de features, wellicht heeft je PC/Laptop een eSata aansluiting, dat is veel sneller dan USB 2.0 en die kabels kosten bijna niks.

En idd wat TheMajor hierboven zegt, 7200rpm is handig bij eSata.

Isadora
Filmster
Filmster

Bericht door Isadora » 06 jan 2011 00:40

Aston schreef:Ach, zoveel kan er toch niet fout zijn bij een opslagdoosje. :8 Ik heb zelf Freecom 400 Gig en dat is prima. Geluid is er inderdaad maar ik heb er niet echt last van want hij staat niet vaak aan. Lacies vind ik zelf erg lelijk. Maar ik zou gewoon verder naar aanbiedingen en naar uiterlijk kijken. Tenzij je echt last heb van geluid bij zo'n schijf...

Maar zijn er serieus reviews over? Waar wordt dan op beoordeeld? Uiterlijk, prijs en geluid is het enige wat ik kan bedenken. :P
Dank jullie wel voor het reageren. Ik heb nog nooit problemen gehad met Freecom en dat zoemend geluid neem ik gewoon op de koop toe want zo'n irritant geluid is het ook weer niet. Ik zou dus zo weer een Freecom kiezen maar ik was gewoon benieuwd of er betere merken op de markt waren.

De meeste reviews zijn inderdaad beoordelingen van uiterlijk, prijs en geluid maar ik vond er ook reviews die merken ook daadwerkelijk uittesten maar die zijn alweer van wat jaren terug.
WizardOfOss schreef: Wil je zekerheid hebben over wat voor schijf je koopt (niet alleen merk maar ook de snelheid), koop dan een losse harddisk en een behuizing om deze in te bouwen, dat stelt echt niks voor (en bij een beetje computerwinkel doen ze dat wel voor je, nog geen minuut werk). Ziet er misschien wat minder gelikt uit, maar dan weet je wat je koopt.
Je hebt helemaal gelijk maar omdat ik dit nog nooit heb gedaan vind ik het ook wel moeilijk een keuze te maken. :N
Mark schreef:Heb zelf altijd hd's van Lacie gekocht maar de laatste tijd koop ik Samsung Story. Vind ik er zelf heel mooi uitzien en ze zijn vrijwel niet te horen, Ding gaat automatisch uit na zoveel minuten niet gebruikt. Heb er nu drie van liggen en een keer kreeg ik een melding dat de master file index of weet ik hoe dat heet beschadigt was, gewoon aan en uit zetten en een backup of iets werd zo teruggezet. Hoe dat precies werkt :-? Zijn ook nog betaalbaar, 1.5TB voor 95 euro ofzo.
Ik had wat negatieve verhalen over gelezen dat die Samsung...dat ie na een korte periode de brui aan geeft. Maar als jij daar nooit echt problemen mee hebt gehad dan zou het wel een optie kunnen zijn die ik in overweging neem. Bij welke winkel of webshop heb je 'm trouwens gekocht?
TheMajor schreef:Als je meer stilte wilt, neem een schijf van 5400rpm (toeren per minuut) ipv 7200rpm. Ook iets zuiniger, koeler en iets langzamer (maar bij USB2.0 is dat niet van belang, omdat dat de beperkende snelheidsfactor is).

Qua merk is alles wel OK (dan heb ik het over de schijf zelf, niet over de behuizing, daar kan ik niets over zeggen). Ik heb zelf eigenlijk alleen negatieve ervaring met een aantal 7200rpm 2TB disks van Hitachi die gloeiend heet worden, maar verder prima.
Over die Hitachi's had ik inderdaad ook gelezen dat ze heet werden maar dat werd door anderen weer afgedaan als "normaal". Sowieso is een Hitachi niet iets wat ik snel zou kopen.
PascalE schreef:Bij de externe HDD's komen de problemen bijna altijd van de apparatuur om de HDD heen. Zelf heb ik een WD Book en die bevalt me uitstekend, wel wat loch maar dat blijft bij de 3,5" modellen. Kijk ook naar de features, wellicht heeft je PC/Laptop een eSata aansluiting, dat is veel sneller dan USB 2.0 en die kabels kosten bijna niks.

En idd wat TheMajor hierboven zegt, 7200rpm is handig bij eSata.
Ik heb enkel USB 2.0 poorten op de pc zitten en volgens mij zit er geen eSata poort erop dus zelfs als ik dat graag willen dan is dat voor mij geen optie. Over die WD book ....ik heb verschillende modellen gezien. Klopt het dat de modellen met een grotere schijfruimte een usb 3.0 gebruiken dan zeg maar WD modellen met een wat kleiner schijfruimte ( zeg maar onder de 1 TB)?

TheMajor
Oscar nominatie
Oscar nominatie
Contacteer:

Bericht door TheMajor » 06 jan 2011 11:28

Isadora schreef:
TheMajor schreef:Als je meer stilte wilt, neem een schijf van 5400rpm (toeren per minuut) ipv 7200rpm. Ook iets zuiniger, koeler en iets langzamer (maar bij USB2.0 is dat niet van belang, omdat dat de beperkende snelheidsfactor is).

Over die Hitachi's had ik inderdaad ook gelezen dat ze heet werden maar dat werd door anderen weer afgedaan als "normaal". Sowieso is een Hitachi niet iets wat ik snel zou kopen.
Het is in principe ook wel normaal, het verschilt gewoon per schijf. Schijven kunnen heel wat hebben, en volgens Google is temperatuur nauwelijks van invloed op de levensduur: http://static.googleusercontent.com/ext ... ilures.pdf

emperor
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door emperor » 22 jan 2011 14:45

Ik gebruik al jaren schijven van Western Digital Caviar Green 1 en 1,5 TB:
Afbeelding
Prijs is meestal zo'n 65€ per harde schijf.
..tot nu toe geen enkel probleem en ze zijn echt geruisloos, (5400 rpm) ik heb ook een makkelijke Sharkoon quickdeck om de schijven te kunnen 'hotswappen' :
Afbeelding
Die kun je dan via USB aansluiten, of zoals ik nu op mijn nieuwe moederboard via eSATA. :T

Ik heb ook maar 1 HDD in mijn pc zitten..scheelt ruimte en warmte, is beter voor de luchtstroom en de levensduur van je hdd wordt groter omdat een externe hdd alleen in gebruik is wanneer je hem ook echt nodig hebt.

Het verschil in USB en eSATA is niet heel erg groot met het overzetten van bestanden is dat met USB2.0 meestal tot 30MB/sec. en met eSATA 40-50MB/sec.

Mark
Regisseur
Regisseur

Bericht door Mark » 22 jan 2011 16:19

HA! Pimp :)

Maareh, hoe moeilijk kan het zijn om drie planken van dezelfde lengte te pakken :N

Sha
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door Sha » 22 jan 2011 16:40

Mark schreef:Maareh, hoe moeilijk kan het zijn om drie planken van dezelfde lengte te pakken :N
:D

emperor
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door emperor » 22 jan 2011 16:47

Mark schreef:HA! Pimp :)

Maareh, hoe moeilijk kan het zijn om drie planken van dezelfde lengte te pakken :N
..moet jij niet even langs :
klik

TheMajor
Oscar nominatie
Oscar nominatie
Contacteer:

Bericht door TheMajor » 22 jan 2011 17:20

Het zal wel een optische illusie zijn.

Zo, dat zijn veel schijven. Scheelt inderdaad veel stroom en zo als je steeds maar 1 gebruikt.

emperor
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door emperor » 22 jan 2011 18:56

tsss, die planken zijn echt wel identiek hoor. }:
(ze liggen misschien niet exact gelijk op de dragers..ik heb het niet met een meetlatje nagemeten, maar omdat de foto ook in perspectief is genomen lijk thet misschien alsof de ene langer is dan de ander.)
ja op deze manier gaan de schijven waarschijnlijk nóg langer mee, tenminste dat hoop ik. :)
Ik had ook eens het idee om een normale externe schijf aan te schaffen met behuizing, maar als je eenmaal toe bent aan schijven met een opslag van rond de 1 TB dan heb je meestal vrij snel behoefte aan nog meer opslagruimte..vandaar dat ik voor deze manier gekozen heb en ik heb er nog geen spijt van.

Mark
Regisseur
Regisseur

Bericht door Mark » 22 jan 2011 19:13

STOP HET INTERNET!

Als je hd's op ongelijke planken legt gaan ze langer mee, snap ik dat nou goed :-?

Plaats reactie