Muziek: slecht en goed

Mooiste soundtrack, beste zanger, nieuwe releases, klassiek, pop, rock of hiphop.
Plaats reactie
Lumière
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Muziek: slecht en goed

Bericht door Lumière » 01 jan 2005 12:23

Wanneer vinden mensen, in dit geval de FT-leden, muziek goed of slecht. Luisteren we naar hoe het klinkt, of naar de moeilijkheid?
ruben schreef:
ash_ schreef:
ruben schreef:...Hij maakte tenminste nummers met meer dan 4 akkoorden :)...
Alsof nummers meer dan 4 akkoorden moeten bevatten om goed te zijn. Beetje kortzichtig ruben :)
dat zeg ik ook niet. Maar wel dat ik het na enkele nummers wel heb gehoord. Dan kennen we het trucje wel.

Smells like teen spirit was natuurlijk hét nummer van de jaren 90, en de band heeft best een paar goeie nummers, maar al met al vind ik Nirvana zwaar overschat. Een band die een grote inspiratie voor Nirvana was, Sonic Youth, is een stuk interessanter, spannender, en kent veel meer variatie.
Zijn nummers met 4 akkoorden, bijvoorbeeld Nirvana, slechter dan nummers die vele malen ingewikkelder zijn, bijvoorbeeld Joe Satriani?

Waar ligt in jouw muzieksmaak de grens tussen goed en minder goed? Bij de moeilijkheid? Of is het "hoe experimenteler hoe beter"? Of gewoon, de muziek ligt minder goed in het gehoor?

Wanneer is een bepaalde band beter dan anderen? Na een nummer 1 hit (Neem een willekeurig popsterretje)? Wanneer een band veel variatie kent (Radiohead)?

Guido
Regisseur
Regisseur

Bericht door Guido » 01 jan 2005 12:53

Ik vind dat je twee soorten muzikanten hebt. De ene is de goede muzikant, de andere is de goede gitarist, drummer, triangelspeler of wat dan ook.
Wanneer je een goede gitarist of iets dergelijks bent, schrijf je inderdaad nummers met meer dan vier accorden en speel je niet enkel dezelfde toonladdertjes in een solo.
Een goede muziekant hoeft niet eens per se briljant te zijn met een bepaald instrument maar heeft een heel 'verfijnd' gehoor. Hij hoort en voelt aan wanneer iets goed klinkt en wanneer het niet goed klinkt. Zo iemand voelt ook aan of alles bij elkaar als één geheel klinkt en wat er mist, of hij hier veel of weinig accoorden voor nodig heeft maakt denk ik niet uit (...Smells Like Teen Spirit).

Nirvana overschat? Misschien, maar Kurt Cobain is gewoon een prima muzikant die de meest aanstekelijke deuntjes en loopjes kan verzinnen die prima in het gehoor liggen. De reden dat veel mensen Nirvana overschatten ligt denk ik ook maar aan de halve verafgoding die Cobain naar zijn dood te wachten stond.

emperor
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door emperor » 01 jan 2005 13:13

Muziek moet je mooi vinden ten eerste,het spreekt je aan of niet,het doet je wat,of laat je koud.
Muziek vindt ik goed als het tot de verbeelding spreekt,en het een soort van portaal wordt,waarin een communicatie ontstaat tussen de uitvoerend artiest en de luisteraar de emotie die in de muziek zit moet overkomen.

Slechte muziek....ach dat is gewoon mijn smaak niet denk ik dan..wat voor de een slecht is,is goed voor de ander.

Lumière
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Lumière » 01 jan 2005 13:40

Je hebt ten eerste je persoonlijke voorkeur. Een bepaald(e) genre(s). Binnen dat genre zal je wellicht bijna niets slecht vinden, dat is nou eenmaal je smaak. Maar er is wel een verschil tussen heel goed en gewoon goed binnen dat genre. Dat grens bepaal je zelf. De moeilijkheid van het nummer, of het ligt gewoon beter in het gehoor.

persoon --> muzikale voorkeur / goed
persoon --> muzikale voorkeur
persoon --> muzikale voorkeur \ minder goed

ash_
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door ash_ » 01 jan 2005 17:38

Ik blijf erbij dat de hoeveelheid akkoorden niets, maar dan ook helemaal niets met de kwaliteit van een nummer te maken heeft. Een nummer bekritiseren omdat het maar vier akkoorden (of nog minder) bevat, getuigt voor mij van een zeer afkeurenswaardig cultureel elitarisme. Het wordt anders als een artiest zich altijd van hetzelfde trucje bedient want dat heeft (bijna) altijd een negatieve invloed op de kwaliteit. De ideeën zijn immers op een gegeven moment op waarna de herhaling onvermijdelijk zal toeslaan.
Overigens vind ik Nirvana best afwisselend is maar dat is een andere discussie.

Wanneer een band beter is dan anderen? Als ze genoeg nummers schrijven die ik mooi vind. Wanneer vind ik een nummer mooi? Geen idee, dat is gewoon een gevoel. Vroeger (lees: in mijn puberteit) wilde ik muziek nog wel eens afwijzen omdat het bijvoorbeeld "te commercieel" was of niet werd geaccepteerd in de sociale kringen waarin ik verkeer(de). Dat vertik ik tegenwoordig. Als mijn gevoel me zegt: dit vind ik mooi dan vind ik het mooi. Hetzelfde geldt voor films overigens ;)

emperor
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door emperor » 01 jan 2005 17:54

ash_ schreef:. Als mijn gevoel me zegt: dit vind ik mooi dan vind ik het mooi. Hetzelfde geldt voor films overigens ;)
geld bij mij voor alles..

dannyB
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door dannyB » 01 jan 2005 19:50

Ik vind muziek mooi als ik het prettig vind klinken. Ik houd van verschillende soorten genres, maar voornamelijk Rock. Dat klinkt in mijn oren mooier dan bijvoorbeeld R&B..waar ik een verschrikkelijke hekel aan heb..

Zoals je zei over variatie (net als Radiohead) vind ik ook wel belangrijk. Hoewel sommige bands met eentonig werk ook iets moois afleveren. Ik vind het namelijk goed wat Keane weet te bereiken met slechts drums, piano en zang. Daardoor wel eentonig, maar niet slecht.

Tekst kan ook belangrijk zijn in een lied. Ook al klinkt de melodie leuk in de oren. Ik houd bijvoorbeeld wel van sommige pop-punk (Sum 41, Blink 182). De muziek van Busted klinkt in de eerste instantie wel aardig, maar er zit zo'n kinderachtige tekst bij (Year 3000..).

Calva
Oscar nominatie
Oscar nominatie

Bericht door Calva » 01 jan 2005 20:11

Is een muzikant (een gitarist bijvoorbeeld) niet juist goed als hij met minder dan 4 akkoorden een mooi nummer kan schrijven. Allemaal de techinsche gegevens zeggen mij niet zo veel. Maar wat ik echt mooi gitaarspel vind is van Velvet revolver of Alter Bridge met One Day Remains. Het laaste nummer lijkt me als gitarist helemaal niet zo moeilijk te spelen, maar het nummer in geheel klinkt (naar mijn mening) geweldig.

Mijn Muziek smaakt licht voornamelijk bij Rock, al heb ik ook wel HipHop geluisterd. of hiphop echte muziek is laat ik even in het midden (ik vind dat sommige rappers/hiphoppers totaal geen muziek maar maken maar gewoon lullen op de beat). Maar toch durf ik wel te beweren dat 90% van de rappers geen muzikanten zijn. Ze mixen wat samples, plakken er een beat bij en de meeste rappers komen ook niet verder dan 'Bitch", "fuck that" and "24 inches here" :P

het komt er iig op neer dat het allemaal om smaak gaat. Maar dat bepaalde factoren heel veel invloed hebben. Piano's in rock muziek verwerken verkoopt gewoon, en dat hebben ze bij Keane perfect gezien. verder verkopen ook allemaal simplere beats goed (drop it like it's hot van Snoop Dogg bijvoorbeeld), maar of het mooi is... kewstie van smaak. Daarom vraag ik me af of het goed is om alleen naar muziek te luisteren als het moeilijk te spelen is, of als het ten minste "44 akkoorden" moet hebben.
Ik luister op het moment veel naar pearl jam (roept U maar of ze boven de 4 akkoorden uitkomen ;)), maar ik vind bijvoorbeeld de teksten geweldig (zie jeremy of alive bijvoorbeeld). Andere vrienden van mij luisteren daar niet een naar en kunnen zo een nummer al afzetten na een minuut. Het gaat er dus om wat jij belangrijk vind aan een nummer, of zo als een wijsch persoon ooit eensch zei: Over schmaak valt niet te twisten :)

Ann McDunn
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Ann McDunn » 02 jan 2005 02:02

Muziek is voor mij nogal belangrijk, maar ook bij mij gaat het om wat ik mooi vind, en dat is nogal gevarieerd, ik heb heel veel volksmuziek, o.a. Ierse, Schotse, Portugese, Cajun, Klezmar, Country, Western, blues, spirituals, en zelfs Roemeense, maar dat wil niet zeggen dat ik alles mooi vind, en ook niet dat ik geen andere muziek kan waarderen, zelfs oude Nederlandse liedjes vind ik soms leuk. En ook wel sommige popmuziek, opera en operette, aan rap en house heb ik een enorme hekel.

Bij mij scheelt het ook wel in wat voor stemming ik ben, en dat zal bij de meesten wel zo zijn. De moeilijkheidsgraad van bepaalde muziek vind ik niet erg belangrijk. Er zijn zelfs songs die zonder muziek prachtig gebracht worden, dan is de stem het instrument. Soms heb ik zin om mee te zingen, maar ik kan ook heerlijk relaxen zonder wat te doen, gewoon lekker luisteren. Maar zoals hierboven al een paar keer is aangegeven, over smaak valt niet te redetwisten, muziek is voor mij mooi als het me een goed gevoel geeft, er blij van wordt, of zelfs weemoedig. Muziek moet je op de een of andere manier raken, en dan is het mooi!

Calva
Oscar nominatie
Oscar nominatie

Bericht door Calva » 02 jan 2005 02:29

Ann McDunn schreef:Muziek moet je op de een of andere manier raken, en dan is het mooi!
Mooi gezegd _O_ ik denk dat dit zo ongeveer meteen het einde van het topic inluidt ;)

Lumière
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Lumière » 02 jan 2005 14:26

Calva schreef:
Ann McDunn schreef:Muziek moet je op de een of andere manier raken, en dan is het mooi!
Mooi gezegd _O_ ik denk dat dit zo ongeveer meteen het einde van het topic inluidt ;)
waarom?

ontopic:
wat vinden jullie van topgitaristen als Joe Satriani? Mooi? Of te ingewikkeld?
Ik kan er niet langer dan een paar minuten naar luisteren. Ik vind het goed gitaarspel, meer niet. Geen goede muziek, maar ook geen slechte.

Calva
Oscar nominatie
Oscar nominatie

Bericht door Calva » 02 jan 2005 15:09

Lumière schreef:
Calva schreef:
waarom?
Omdat muziek niet moeilijk of ingewikkeld hoeft te zijn om mooi te zijn. Ann McDunn vast het zo samen, dat ze precies de spijker op de kop raakt. Ruben schijnt muziek mooi te vinden die ingewikkeld is, of moeilijker te spelen. Bij hip-hop gaat het vaak om de simpele beats die gewoon lekker in je gehoor liggen.

me against the world
Oscar nominatie
Oscar nominatie

Bericht door me against the world » 02 jan 2005 15:17

ik vind heel veel muziek mooi...
maar sommige muziek wil ik tog wel snel afzette
al doe ik dat meestal niet..
waarom weet ik niet, maar meestal laat ik muziek aan staan
ook bij mij ligt het aan mijn stemming
ik heb allerlei muziek op mijn computer staan, het meeste vind ik wel mooi (dit is niet alleen mijn computer) maar af en toe heb je ik tog egt geen zin in die muziek
ik moet zeggen dat ik wel van "spannende" muziek houd.
Villa volta vind ik vet
en muziek van pirates of the caribbean vind ik ook zwaar vet
verder hou ik ook nog van rock enzow..
maar ik heb een zeer brede smaak vind ik zelf
de tekst van een liedje vind ik ook heel belangrijk..
het voorbeeld wat al eerder is genoemd busted (year 3000) ze hebben opzig wel goede liedje maar de tekst slaat nergens op
lange frans en baas b vind ik niet zo geweldig maar dat liedje zinloos heeft me door de tekst (en clip) erg geraakt
en dat nieuwe liedje van eminem (ik weet even niet hoe die heet, maar die tegen geweld) dat vind ik ook goed.. het is wel het laatste wat je van hem verwacht zo'n beetje
ieder zijn eigen smaak maar waar ik van houd ligt niet alleen aan de melodie maar ook aan de tekst

Guido
Regisseur
Regisseur

Bericht door Guido » 02 jan 2005 22:18

me against the world schreef:ik vind heel veel muziek mooi...
maar sommige muziek wil ik tog wel snel afzette
Sommige posts wil ik lezen, anderen kap ik vroegtijdig af...
wat vinden jullie van topgitaristen als Joe Satriani? Mooi? Of te ingewikkeld?
Ik kan er niet langer dan een paar minuten naar luisteren. Ik vind het goed gitaarspel, meer niet. Geen goede muziek, maar ook geen slechte.
Ik luister op zijn tijd wel eens naar van die topgitaar. Laatst Youri Naunov (als je het zo schrijft), een Russische klassiek gitaarwonder.
Kirk Hammett van Metallica vind ik erg stoer, mooie solo's.

Ik denk dat die gitaarhelden vooral interessant zijn voor mensen die zelf gitaar spelen. Net als dat een topdrummer als Virgil Donatie (Godallemachtig, hoe spel je al die namen) vooral interessant is voor drummers. Wanneer je er als 'muzikant' naar luistert kan je denk ik beter de schoonheid beoordelen.

Kees Camera
Bijrol
Bijrol

Bericht door Kees Camera » 03 jan 2005 12:32

Maakt mij niet uit als muziek moeilijk is of niet. Gaat mij erom wat het met mij doet. Ik heb gelukkig een brede smaak qua muziek...

Plaats reactie