Instrumentale Solo's

Mooiste soundtrack, beste zanger, nieuwe releases, klassiek, pop, rock of hiphop.
oT
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Instrumentale Solo's

Bericht door oT » 20 mar 2005 20:49

Een vergelijkbare topic ben ik nog niet tegengekomen, dus bij deze open ik er een.

Ik ben gek op instrumentale solo's, of het nu een 5 minuten lang durende pianospel van Chopin is, een drumsolo van Led Zeppelin, of een maar 30 seconden lang durende Hendrix slam in één van zijn nummers, solo's zijn geweldig.

Hendrix
-Come On- minuut 1:15 tot 2:50 doet Jimi een hele mooie en vanaf minuut 3:20 volgt een ander mooie gitaarspel.
-Live @ Woodstock - Red House - begin tot minuut 1:44 en de rest van de nummer bestaat ook uit mooie slams.
-Are you experienced- vanaf minuut 1:55 tot 2:45 (deze wordt een beetje opgebouwd)
-Highway Chile- minuut 1:45 tot 2:12
-All Along The Watchtower- 1:43 tot 2:49 doet Jimi rare dingen met zijn gita(a)r(en).

Hendrix heeft nog talloze mooie slams en solo's maar deze zijn naar mijn zo'n beetje de bekendste en de mooiste.

Ander mooie solo werk:
Frederic Chopin - Nocturne in C-sharp minor (1830) (ook in OST The Pianist)

Ludwig von Beethoven - Adagio Moonlight Sonata

Ik moet nog heel veel luisteren van Chopin en Beethoven

Yann Tiersen - OST Amélie:
- Comptine D'un Autre Eté - L'après Midi
- Le Moulin
- La Valse D'amélie (version Piano)

Dit zijn de nummers en solo's waar ik zo even op kom, die ik erg mooi vind. Ik zal er vast nog wel een paar posten maar ik wil ook graag een paar van andere mensen zien. Het mag dus van alles zijn op alle gebieden van muziek, zolang het maar met een instrument is gedaan (dus geen human beatbox e.d.).

Ik ben benieuwd..

Lumière
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Lumière » 20 mar 2005 20:52

Ik kots toch wel een beetje van gitaristen als Joe Satriani en, in mindere mate, Steve Vai... - vieze solo's.

oT
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door oT » 20 mar 2005 20:58

Lumière schreef:Ik kots toch wel een beetje van gitaristen als Joe Satriani en, in mindere mate, Steve Vai... - vieze solo's.
Humor, Satriani was ik net aan het downloaden :D
Ik ken vrijwel niets van hem dus even luisteren wat hij te bieden heeft.

Wat ik btw een erg slecht samengesteld lijste vind is 100 greatest guitar solo's :r . Er zitten veel songs in de lijst die geen solo's bevatten.

Animal
Filmster
Filmster

Bericht door Animal » 20 mar 2005 21:01

Het einde van Learning to Live vind bijzonder mooi gitaar werk (in bijna alles van Dream Theater zitten trouwens hele goede instrumentale stukken).
Daarnaast vind ik To Live is to Die van Metallica een erg mooi instumentaal nummer. (vooral vanwege het feit dat er een kort stukje gesproken tekst in zit , geschreven door de vlak daarvoor overleden bassist Cliff Burton en de agressie en het verdriet daarover zit heel goed verwerkt in het nummer)

Guido
Regisseur
Regisseur

Bericht door Guido » 20 mar 2005 21:37

Als gitarist zijnde krijg ik een harde van gitaarsolo's :) Van Joe Satriani ben ik toevallig voor school een begeleidingspartij aan het spelen (aan die solo's waag ik mij niet). Ook de solo's van bijvoorbeeld Kirk Hammett (Metallica) vind ik geweldig.
Though, muziek die bijna alleen om de solo's draait vind ik wat suf.

AngelEyes
Regisseur
Regisseur

Bericht door AngelEyes » 20 mar 2005 21:40

Jimi Hendrix solo's mag ik graag luisteren. Veruit beste solo van hem vind ik Little Wing, maar dan wel de Live at the Royal Albert Hall versie. Ben hem zelf al jaren aan het oefenen, maar zo goed als Jimi het kon wordt het nooit vrees ik :(

Verder:
Led Zeppelin - Dazed And Confused
Led Zeppelin - Since I've Been Loving You
Deep Purple - Highway Star (zowel de orgel als gitaarsolo)
Deep Purple - Child In Time
Queen - Spread Your Wings
Queen - Brighton Rock
Pink Floyd - Comfortably Numb (vooral solo 2)
Black Sabbath - NIB

Jammer dat er tegenwoordig niet meer zulke mooie solo's gemaakt worden (ik heb een hekel aan de 300km per uur solo's die in HM gangbaar zijn)

Guido
Regisseur
Regisseur

Bericht door Guido » 20 mar 2005 21:42

AngelEyes schreef:Jammer dat er tegenwoordig niet meer zulke mooie solo's gemaakt worden (ik heb een hekel aan de 300km per uur solo's die in HM gangbaar zijn)
**Lacht hard**

Wat een hersenloze opmerking, heerlijk op de zondag avond.

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 20 mar 2005 21:59

Die Hendrix Royal Albert Hall versie, is die ook wel bekend als 'The Last Experience' (album, niet een nummer)?

Nog andere erg mooie Hendrix solo's die ik nog niet genoemd zie:

The Star-spangled Banner
Voodoo Chile
Voodoo Chlie (Slight Return)

Ik vind trouwens de Stevie Ray Vaughan versie van Little Wing ook behoorlijk geslaagd. Zijn Chitlins Con Carne is ook zeer mooi, vind ik.

Verder vind ik de geweldigste gitaarsolo een bepaalde live versie van The Thrill Is Gone, van B.B. King samen met Gary Moore.

AngelEyes
Regisseur
Regisseur

Bericht door AngelEyes » 20 mar 2005 22:24

Colonel_Kurz schreef:Die Hendrix Royal Albert Hall versie, is die ook wel bekend als 'The Last Experience' (album, niet een nummer)?
Zou heel goed kunnen, het was namelijk het laatste concert met de Experience. Overigens duiken van dit concert veel nummers (Fire, Purple Haze, Little Wing en Voodoo Chile) vaak op op goedkope verzamelalbums. Ik heb zelf zo'n 3-cd box met genoemde opnames en ook werk van o.a. Clapton en Santana. Een vriend van mij heeft een low-budget Hendrix verzamelalbum met die opnamen.

Jij zult denk ik de Voodoo Chile van dat concert best kunnen waarderen.

Zeurdoos
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Zeurdoos » 21 mar 2005 19:08

Funkadelic - Maggot Brain

één grote solo _O_

Verder:

- Supertramp - School (heerlijke piano-solo!)
- Guns n' Roses - Estranged (niet zozeer een supersolo, maar wel erg subtiel en gevoelig)
- Audioslave - Like a stone (ook niet echt een solo, maar wel erg prachtig)
- Lynyrd Skynyrd - Freebird (uit de inderdaad niet erg goede Solo top 1000, ik bedoel; Smells like teen spirit in de top 50?!?! Of uberhaupt in die top 1000?!)
- Machine Head - Deafening Silence (zo ongeveer het rustigste MH nummer, maar heerlijk jankgeluid!)

En nee, van echte "piel-solos" hou ik ook niet

en de voor mij meest bekende:

- Pearl Jam - Alive (komt me nu wel erg de keel uit, overkill aan gehad)
- Zo ongeveer elke hit van The Doors
- Veel van Neil Young, heerlijke jankende solo's

Red
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Red » 21 mar 2005 19:58

Metallica......Master of puppets en One
Guns n' roses........November rain en (inderdaad) Estranged(voor mij het beste GNR nummer ooit!!)
Iron Maiden........kies er maar een, alles is even goed!

AngelEyes
Regisseur
Regisseur

Bericht door AngelEyes » 21 mar 2005 21:20

Colonel_Kurz schreef:Verder vind ik de geweldigste gitaarsolo een bepaalde live versie van The Thrill Is Gone, van B.B. King samen met Gary Moore.
Is dat de versie die op Best of the Blues van Gary Moore staat? (Op de bonus livecd). Dat is idd een mooie solo.

Andere blues solo's die ik goed vind zijn ook nog:
Fleetwood Mac - Need your love so bad
John Mayall & Bluesbreakers - Have you heard
BB King - Outside help (live, intro)
Jimi Hendrix - Red house (studio, intro)

emperor
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door emperor » 21 mar 2005 21:24

het nummer : Sting Of The Bumblebee
terug te vinden op de LP/CD : Kings Of Metal
gespeeld door Joey DeMaio,bassist van de band Manowar...
(ik heb ze live gezien tijdens de tour..en nog op de foto geweest ook,met Joey, en Eric Addams :), we hadden backstage passen gekregen)

Nog nooit iets dergelijks op een basgitaar horen spelen...
en William's Tale...op de LP/CD terug te vinden genaamd :Battle Hymns..

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 21 mar 2005 21:36

AngelEyes schreef:
Colonel_Kurz schreef:Verder vind ik de geweldigste gitaarsolo een bepaalde live versie van The Thrill Is Gone, van B.B. King samen met Gary Moore.
Is dat de versie die op Best of the Blues van Gary Moore staat? (Op de bonus livecd). Dat is idd een mooie solo.
Dat weet ik niet, ik heb 'm ooit ergens van internet geplukt. Hoe lang duurt die versie?

AngelEyes
Regisseur
Regisseur

Bericht door AngelEyes » 21 mar 2005 21:55

Ik klok zo'n 8.40 minuten. Hiervan is een groot gedeelte de (outro)solo. Er is ook tussen de coupletten door een kleinere solo.

Plaats reactie