Instrumentale Solo's

Mooiste soundtrack, beste zanger, nieuwe releases, klassiek, pop, rock of hiphop.
oT
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door oT » 25 mar 2005 13:06

Als je op een muzieksearcher (of het nou kazaa of dc++ of wat anders) op drumsolo zoekt, kom je ook wel is tot mooie resultaten. Lelijke is dat er ook heel veel crap tussen zit. Dit geldt trouwens ook voor de basgitaar solo's

MrMono
Oscar nominatie
Oscar nominatie

Bericht door MrMono » 25 mar 2005 13:22

Ik ontdekte gisteren dat in het nummer My Sharona van The Knack ook een geweldige gitaarsolo zit, was me eerder eigenlijk nooit opgevallen :)

Verder ben ik ook in het bezit van eerdergenoemde 100 Greatest Guitarsolo's. Ben het wel eens dat de nummers niet allemaal zijn geselecteerd vanwege hun geweldige solo's, maar ik moet zeggen dat die lijst me wel heeft geintroduceerd met enkele artiesten die ik daarvoor eigenlijk nog niet goed kende en die me heel goed zijn bevallen. Dat dan weer wel :D

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 25 mar 2005 13:52

Zoals Buddy Guy ( _O_ ) ? (Zie ik nu in je audioscrobbler onderschrift staan)

MrMono
Oscar nominatie
Oscar nominatie

Bericht door MrMono » 25 mar 2005 15:08

Colonel_Kurz schreef:Zoals Buddy Guy ( _O_ ) ? (Zie ik nu in je audioscrobbler onderschrift staan)
:) die stond helaas niet in die top 100, maar wat mij betreft had hij daar zeker niet misstaan.

AngelEyes
Regisseur
Regisseur

Bericht door AngelEyes » 25 mar 2005 20:05

Dan ook nog maar even lijstje met solo's anders dan gitaar:

Orgel:
-The Doors - Light My Fire
-Deep Purple - Lazy
-Animals - House Of The Rising Sun

Mondharmonica:
-Bob Dylan - Desolation row
-Neil Young - Thrasher

Koperblazers:
-Dave Brubeck - Take Five
-Miles Davis - Een bepaald stukje uit Freddie Freeloader

Drums:
-Thin Lizzy - Sha la la

Bass:
-Jeff Beck Group - Spanish Boots
-Metallica - Anesthesia (Pulling Teeth). Een bepaalde live-opname met Clif Burton

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 26 mar 2005 01:24

AngelEyes schreef:Dan ook nog maar even lijstje met solo's anders dan gitaar:

Orgel:
-Deep Purple - Lazy

Mondharmonica:
-Neil Young - Thrasher

Koperblazers:

Drums:
-Thin Lizzy - Sha la la

Bass:
-Metallica - Anesthesia (Pulling Teeth). Een bepaalde live-opname met Clif Burton
Een bepaald stukje uit Freddie Freeloader? Daar doe je Miles Davis toch ernstig mee te kort... en koperblazers in het algemeen ook, vooral als één van de twee namen die je noemt nota bene piano speelt op dat nummer...

AngelEyes
Regisseur
Regisseur

Bericht door AngelEyes » 26 mar 2005 17:41

Colonel_Kurz schreef:
AngelEyes schreef:Dan ook nog maar even lijstje met solo's anders dan gitaar:

Orgel:
-Deep Purple - Lazy

Mondharmonica:
-Neil Young - Thrasher

Koperblazers:

Drums:
-Thin Lizzy - Sha la la

Bass:
Een bepaald stukje uit Freddie Freeloader? Daar doe je Miles Davis toch ernstig mee te kort... en koperblazers in het algemeen ook, vooral als één van de twee namen die je noemt nota bene piano speelt op dat nummer...
Ik heb bij elke solo de uitvoerende artiest genoemd van het nummer en niet van de solo. Ik begrijp ook wel dat Dave Brubeck niet de solo op Take Five heeft gespeeld. Wat betreft Freddie Freeloader: hoewel iedereen een mooi partij blaast springt voor mij het stukje tussen 4:30 tot +/- 5:15 er wel uit. Ik zou eerlijk gezegd ook echt niet weten wie dit op zijn geweten heeft...

oT
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door oT » 26 mar 2005 17:45

Angel Eyes, ik zie dat je ook de orgel noemt..

luister is naar Deep purple - Hey Joe 8) :wink:

Guido
Regisseur
Regisseur

Bericht door Guido » 26 mar 2005 18:16

Hehe, ik moest deze week bij gitaarles Jeffs Boogie van Jeff Beck spelen. Eén en al solo's, wat een chaos is dat nummer trouwens :)

emperor
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door emperor » 26 mar 2005 18:21

oT schreef:Angel Eyes, ik zie dat je ook de orgel noemt..
Bij orgel denk ik meer aan Emerson,Lake&Palmer..

MrMono
Oscar nominatie
Oscar nominatie

Bericht door MrMono » 26 mar 2005 18:49

Guido schreef:Hehe, ik moest deze week bij gitaarles Jeffs Boogie van Jeff Beck spelen. Eén en al solo's, wat een chaos is dat nummer trouwens :)
Als je dat nummer kan spelen dan ben je aardig op weg vind ik :) Ik heb Jeff's Boogie trouwens staan als nummer van The Yardbirds, klopt dat of heeft hij het op eigen naam uitgebracht?

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 26 mar 2005 23:00

AngelEyes schreef: Ik heb bij elke solo de uitvoerende artiest genoemd van het nummer en niet van de solo. Ik begrijp ook wel dat Dave Brubeck niet de solo op Take Five heeft gespeeld. Wat betreft Freddie Freeloader: hoewel iedereen een mooi partij blaast springt voor mij het stukje tussen 4:30 tot +/- 5:15 er wel uit. Ik zou eerlijk gezegd ook echt niet weten wie dit op zijn geweten heeft...
Het is in ieder geval niet Davis, want dat stukje waar jij naar verwijst, is saxofoon, en Davis speelt trompet.
Diegene die dat stuk speelt, is volgensmij John Coltrane (tenor sax), het stuk direct daarna is van Julian "Cannonball" Adderley (alto sax). Tenminste dat vermoed ik, ik moet eerlijk zeggen dat ik over het verschil tussen beide instrumenten niet volledig zeker ben.

Overigens bedoelde ik met mijn opmerking meer dat er in de jazz héél véél mooie solo's van blazers zijn gemaakt, vooral in de jaren '50 en '60. (eind jaren 60 ging o.a. Miles Davis een richting uit die mij niet altijd kan bekoren... de muzikaal krankzinnige en geniale Coltrane was toen overigens al dood. Luister voor die krankzinnigheid bijv. eens A Love Supreme. Vooral van ongeveer de 20ste tot de 28ste (!) minuut, en de 40ste tot de 48ste. En ja, da's één nummer.)

Guido
Regisseur
Regisseur

Bericht door Guido » 27 mar 2005 11:02

MrMono schreef:
Guido schreef:Hehe, ik moest deze week bij gitaarles Jeffs Boogie van Jeff Beck spelen. Eén en al solo's, wat een chaos is dat nummer trouwens :)
Als je dat nummer kan spelen dan ben je aardig op weg vind ik :) Ik heb Jeff's Boogie trouwens staan als nummer van The Yardbirds, klopt dat of heeft hij het op eigen naam uitgebracht?
Het valt wel mee. Het is vreselijk technisch, maar wij pakken er steeds een aantal stukjes uit.

AngelEyes
Regisseur
Regisseur

Bericht door AngelEyes » 27 mar 2005 11:09

Colonel_Kurz schreef:Het is in ieder geval niet Davis, want dat stukje waar jij naar verwijst, is saxofoon, en Davis speelt trompet.
Diegene die dat stuk speelt, is volgensmij John Coltrane (tenor sax), het stuk direct daarna is van Julian "Cannonball" Adderley (alto sax). Tenminste dat vermoed ik, ik moet eerlijk zeggen dat ik over het verschil tussen beide instrumenten niet volledig zeker ben.

Overigens bedoelde ik met mijn opmerking meer dat er in de jazz héél véél mooie solo's van blazers zijn gemaakt, vooral in de jaren '50 en '60. (eind jaren 60 ging o.a. Miles Davis een richting uit die mij niet altijd kan bekoren... de muzikaal krankzinnige en geniale Coltrane was toen overigens al dood. Luister voor die krankzinnigheid bijv. eens A Love Supreme. Vooral van ongeveer de 20ste tot de 28ste (!) minuut, en de 40ste tot de 48ste. En ja, da's één nummer.)
Ben nog maar een groentje wat betreft jazz, maar ik ben wel van plan me er meer in te gaan verdiepen. Iets van Coltrane ga ik zeker nog wel eens aanschaffen. Dat lange nummer, is dat ook elke minuut interessant?

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 27 mar 2005 11:38

AngelEyes schreef: Ben nog maar een groentje wat betreft jazz, maar ik ben wel van plan me er meer in te gaan verdiepen. Iets van Coltrane ga ik zeker nog wel eens aanschaffen. Dat lange nummer, is dat ook elke minuut interessant?
Als je aan Coltrane wilt beginnen, raad ik je het album Blue Train aan.

Plaats reactie