De platen van '05

Mooiste soundtrack, beste zanger, nieuwe releases, klassiek, pop, rock of hiphop.
Guido
Regisseur
Regisseur

De platen van '05

Bericht door Guido » 14 dec 2005 16:45

Wauw, die topictitel zou de titel van een goede film kunnen zijn :)
Maar het lijkt mij duidelijk, wat waren volgens jou de beste cd's die dit jaar verschenen zijn.

Voor mij:
1. Queens of the Stone Age - Lullabies to Paralyze
Een top plaat, misschien wel een van mijn favoriete QOTSA cd's. De cd rockt als een trein en de op de vorige cd soms storende praatjes tussen de nummers door zijn gelukkig achterwegen gelaten. Ik heb de band dit jaar eindelijk op Lowlands live mogen aanschouwen, ze behoren momenteel toch wel tot een van mijn favoriete bands.

2. Franz Ferdinand - You Could Have It So Much Better...
Het debuut van Franz Ferdinand vond ik al erg sterk en deze cd weet daar misschien nogwel voorbij te gaan. De cd klinkt voller, completer en afwisselender. Een top cd.

3. Fun Lovin' Criminals - Livin' in the City
Hun eerste twee cd's Come Find Yourself en 100% Colombian zullen ze nooit meer overtreffen. Toch vond ik deze laatste cd erg leuk. Een aantal erg aanstekelijke nummertjes en zelfs een heuse ballad :) Ook tof dat ik ze dit jaar eindelijk eens live heb gezien en dan ook nog eens vooraan in de immer sfeervolle 013 :)

4. System of a Down - Mezmerize
Niet zo goed als Toxicity (irritant he, die vergelijkingen :) ), maar met een aantal erg sterke nummers. Vooral het nummer met daarbij de eerste clip van het album, B.Y.O.B., vond ik erg goed. Hypnotize heb ik nog niet gehoord though.

De cd van Magical Numbers vond ik ook erg goed, de laatste van Spinvis en die van Kaiser Chiefs klinken ook erg goed, al heb ik ze nog niet helemaal gehoord.

El Chivo
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door El Chivo » 14 dec 2005 17:13

1. Eels - Blinking Lights and Other Revelations
2. The Arcade Fire - Funeral
3. Bloc Party - Silent Alarm
4. Admiral Freebee - Songs
5. System of a Down - Mezmerize
6. Millionaire - Paradisiac
7. The Kills - No Wow
8. Sufjan Stevens - (Come on feel the) Illinois
9. Nine Inch Nails - With Teeth
10. 't Hof van Commerce - Ezoa en niet anders

misschien zet ik er later nog wel wat uitleg bij, heb nu zo even geen zin om hele lappen tekst te typen.
Laatst gewijzigd door El Chivo op 14 dec 2005 21:53, 2 keer totaal gewijzigd.

WizardOfOss
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door WizardOfOss » 14 dec 2005 20:23

Slechts 8 albums van dit jaar mogen aanhoren (al heb ik het gevoel dat ik wat vergeten ben), gelukkig waren ze allemaal prima tot briljant.

1. Eels - Blinking Lights and Other Revelations
2. The Mars Volta - Frances the Mute
3. System of a Down - Mezmerize
4. dEUS - Pocket Revolution
5. Bruce Springsteen - Devils and Dust
6. System of a Down - Hypnotize
7. Helldorado - The Ballad of Nora Lee
8. Oasis - Don't Believe the Truth

ellie
Oscar nominatie
Oscar nominatie
Contacteer:

Bericht door ellie » 14 dec 2005 20:41

Hier alvast een paar, ik ben er nog wel een paar vergeten denk, die komen later wel.

1) Coldplay - X & Y

2) Sigur Ros - Takk...

3) Royksopp - The Understanding

4) Kaiser Chiefs - Imployment

5) The White Stripes - Get Behind me Satan

6) The Gorillaz - Demon Days

7) Mogwai - Government Commissions

hadiederk
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door hadiederk » 14 dec 2005 21:24

1.) Van Der Graaf Generator - Present.

2.) Paul Weller - As Is Now.

3.) Gem - Tell Me What's New.

4.) Kate Bush - Aerial.

5.) John Hiatt - Master of Disaster.

Sufjan Stevens en dEUS konden mij niet blijven boeien.

Ik word een ouwe lul...

Zeurdoos
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Zeurdoos » 14 dec 2005 21:46

Pff, nadenker 1e klas.

Eerst maar es kijken wat ik allemaal gehoord heb van dit jaar:

- Admiral Freebee - Songs
- Audioslave - Out of exile
- Avenged Sefenfold - City of evil
- Black label society - Mafia
- The Bravery - The bravery
- Devildriver - The fury of our makers hand
- Franz Ferdinand - You could have it so much better
- Jack Johnson - In between dreams
- Kaiser Chiefs - Employment
- The Mars Volta - Frances the mute
- Nine Inch Nails - With teeth
- Queens of the stoneage - Lullabies to paralyze
- Rammstein - Rosenrot
- Soilwork - Stabbing the drama
- System of a Down - Mezmerize

En nog wel meer... Waar ik uiteraard even niet op kom.

Top 5 hieruit:

1. Admiral Freebee - Songs (m'n sfeerplaat van het jaar! Geweldige stem, super teksten --> kippenvel!)
2. Franz Ferdinand - You could have it so much better (een heel wat evenwichtiger plaat dan de debuut cd. En ze zijn heel wat gegroeid, terwijl de aanstekelijheid is gebleven!)
3. Queens of the Stoneage - Lullabies to paralyze (heel erg een wen-album, maar daarna ook niet meer weg te denken. Ideaal voor in de auto!)
4. Devildriver - The fury of our makers hand (een flow in metal om U tegen te zeggen. Heerlijk aanstekelijk, en nog melodieus ook!)
5. The Mars Volta - Frances the mute (improvisatie op cd, tript u even mee?)

Tegenval top 3:

1. System of a down - Mezmerize (plaat na plaat blijft er steeds minder over van SOAD. Hypnotize laat ik wel links liggen)
2. Avenged Sevenfold - City of evil (zanger, waar is je stem heen?!)
3. Soilwork - Stabbing the drama (gaap, méér van hetzelfde... Het trucje is nou wel een keer genoeg geweest)

Toch grappig dat er vooral harde muziek op staat, terwijl ik voornamelijk rustiger spul luister. Maar dat komt dan uit de jaren 70 ;). Verder valt het me op dat ik nog erg veel MOET gaan luisteren.

El Chivo
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door El Chivo » 14 dec 2005 21:54

Zeurdoos schreef:- Admiral Freebee - Songs
oeh, dat ik die kon vergeten

edit-time!

gollum36
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door gollum36 » 15 dec 2005 18:15

1 Eels- Blinking Lights and Other Revelations
2 Sufjan Stevens- Come on Feel The Illinois
3 Spinvis- Dagen van gras, Dagen van stro
4 LPG- I Fear no Foe
5 Arcade Fire-Funeral
6 Patrick Wolfe- Wind in The Wires
7 The Mars Volta - Frances the mute
8 dEUS- Pocket Revolution
9 Franz Ferdinand - You Could Have It So Much Better...
10 Admiral Freebee - Songs

Lumière
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Lumière » 15 dec 2005 19:35

1. The Mars Volta - Frances the Mute
Bij het horen van dit album werd ik overdonderd, een ongelooflijke plaat. Weergaloze gitaren, een chaos van instrumenten en zang.

2. Beck - Guero
Beck kwam weer terug. Niet vernieuwend dit keer, maar terugvallend op zijn oude Odelay stijl. Een erg sterk album, maar wat toch slechts in de schaduw kan staan van Odelay.
Zijn concert in de HMH was tevens onvergetelijk. Krijg je ooit de kans, pak deze dan.

3. dEUS - Pocket Revolution
dEUS maakt een steeds commercielere muziekstijl. Maar het blijft nog altijd dEUS, en het klinkt ook nog altijd erg lekker. Nog steeds goed voor een 2e plek.
En in februari naar het concert in de HMH.

4. Gorillaz - Demon Days
Gorillaz' nieuwe plaat viel me in het begin wat tegen. Als album wat minder geslaagd dan het album Gorillaz, maar de losse nummers zijn dit keer allemaal geweldig.

5. Jack Johnson - In Between Dreams
Het deze zomer veel gehypte singer/songwriter-genre, is op dit album op zijn hoogtepunt te horen. Jack Johnson, die mij al redelijk bekend was, maakte deze zomer iedereen blij en verkerend in de zomerse sfeer. Een erg fijn en goed luisterbaar album.

6. Arcade Fire - Funeral
Een hele fijne, afwisselende cd. Erg goed.

7. The White Stripes - Get Behind Me Satan
Een album waar ik erg naar uitkeek. Het maakte mijn verwachtingen niet helemaal waar, dit album is nog een tikkie eenvoudiger, meer trom en meer Meg aan de microfoon. Maar nog steeds een erg fijn album
Het concert was ook leuk.

8. Röyksopp - The Understanding
Een licht tegenvallend album, maar nog steeds goed. Een stuk minder luisterbaar en ontspannend dan Melody A.M., maar sommige nummers zijn weer genieten en dit keer behoorlijk dansen geblazen.

9. Coldplay - X & Y
Een geweldige eerste helft, om vervolgens genadeloos ineen te zakken, met een boven alles (in positieve zin) uitspringend laatste nummer. Coldplay zie ik jammergenoeg niet meer het niveau van Parachutes en A Rush bereiken.

10. Oasis - Don't Believe The Truth
Een album dat mij niet heel erg kon bekoren, maar dat toch wel weer erg luisterbaar was. Gewoon een flinke dosis Oasis.
Het concert was geweldig mooi, samen met Beck een van de beste concerten die ik ooit gezien heb.

Weinig nieuwe ontdekkingen. De Britpop-hype kon mij nooit zo bekoren, dus bij niet zoveel nieuwe bands. Veel bands die al wat langer meegaan, en met hun plaat van dit jaar, eigenlijk wat tegenvallen.

AngelEyes
Regisseur
Regisseur

Bericht door AngelEyes » 15 dec 2005 20:05

hadiederk schreef:3.) Gem - Tell Me What's New.
Deze was alweer van 2004 (wel een goed plaat idd :T )

Volgens mij heb ik zelf maar 2 platen uit 2005 gekocht, wel erg weinig :}
De eerste is X&Y van Coldplay, een regelrechte tegenvaller die ik al maanden niet meer heb opgezet, en die misschien wel nooit meer mijn kast uitkomt. De tweede is Ghost Reveries van Opeth. Een heel sterke plaat, hoewel die niet helemaal kan tippen aan vorige album (de vreemde eend in de bijt) Damnation. Overigens staat Opeth bij mij ook hoog op het lijstje met beste concerten van 2005.

ellie
Oscar nominatie
Oscar nominatie
Contacteer:

Bericht door ellie » 15 dec 2005 20:14

Lumière schreef:8. Röyksopp - The Understanding
Een licht tegenvallend album, maar nog steeds goed. Een stuk minder luisterbaar en ontspannend dan Melody A.M., maar sommige nummers zijn weer genieten en dit keer behoorlijk dansen geblazen.
Volledig mee eens Lumiere, maar ik had ook niet verwacht dat ze Melody A.M zouden overtreffen want dat is vrijwel onmogelijk.

Meldody A.M is natuurlijk briljant.

hadiederk
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door hadiederk » 15 dec 2005 20:21

AngelEyes schreef:
hadiederk schreef:3.) Gem - Tell Me What's New.
Deze was alweer van 2004 (wel een goed plaat idd :T )
.
Je hebt volkomen gelijk :oops:

Dr. Strangelove
Regisseur
Regisseur

Bericht door Dr. Strangelove » 15 dec 2005 21:35

[off-topic-mode] maar ik ben blij met deze lijstjes.
Dat geeft mij weer hopen inspiratie om nieuwe eh..deuntjes te gaan beluisteren van deze muzikale talenten. :)

Guido
Regisseur
Regisseur

Bericht door Guido » 15 dec 2005 21:47

Hmm, de laatste Oasis vond ik eerlijk gezegd wat tegenvallen. Maar inderdaad, het blijft Oasis :)

renzo
Regisseur
Regisseur

Bericht door renzo » 16 dec 2005 10:11

Lumière schreef: 7. The White Stripes - Get Behind Me Satan
Een album waar ik erg naar uitkeek. Het maakte mijn verwachtingen niet helemaal waar, dit album is nog een tikkie eenvoudiger, meer trom en meer Meg aan de microfoon. Maar nog steeds een erg fijn album
Het concert was ook leuk.

9. Coldplay - X & Y
Een geweldige eerste helft, om vervolgens genadeloos ineen te zakken, met een boven alles (in positieve zin) uitspringend laatste nummer. Coldplay zie ik jammergenoeg niet meer het niveau van Parachutes en A Rush bereiken.
Ik heb ook uitgekeken naar dat album en viel me inderdaad wat tegen, sommige nummers leken wat teveel op elkaar, maar toch wel lekkere plaat.

En dan Coldplay. Ik neem trouwens aan dat je met dat laatste nummers Till Kingdom Come bedoeld, inderdaad een van de, zoniet de, mooiste platen/plaat die erop staat. Ik vind het wel meevallen dat het erg ineenzakt als het Y-deel begint, speed of sound en low zijn inderdaad niet zo geweldig, maar de rest vind ik wel meevallen.
Je hebt wel gelijk denk ik als je zegt dat ze het niveau van Parachutes en A rush of (wat ik hun beste vind) niet meer halen. Maar toch vond ik ook deze plaat erg de moeite waard en misschien dan niet zo goed als hun vorige, maar toch erg goed.
Wat ik erg miste op X&Y waren akkoustische nummers, overal zit wel een keyboard ofzo onder en dat vind ik jammer, want hun mooiste nummers waren vaak (gedeeltelijk) akkoustisch...

Plaats reactie