(Gitaar)rock versus piepjes en gepraat.

Mooiste soundtrack, beste zanger, nieuwe releases, klassiek, pop, rock of hiphop.
Lumière
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

(Gitaar)rock versus piepjes en gepraat.

Bericht door Lumière » 04 feb 2006 14:38

Deze discussie begon gisteren in het Wat luister je nu?-topic. Hieronder mijn mening/toevoeging wat betreft het bericht van discussie-starter ellie:
Lumière schreef:
ellie schreef: Luisteren jullie ook naar andere muziek als alleen Rock, ik luister ook naar rock maar daarnaast nog veel meer.
Me zusje (flippie) luistert bijna alleen maar naar Rock en dat is pas echt :O
Ik luisterde vroeger ook alleen naar rock en varianten. Later ontwikkelde die smaak en, vooral door de triphop en de breakbeat, ontstond er een liefde voor de electronische muziek. Mijn liefde voor de hard rock en metal is inmiddels overgegaan in lichte afschuw, maar mijn liefde voor de soft rock is alleen maar gegroeid.
Ik vind het een slechte zaak dat veel rock-liefhebbers een soort anti-electronische muziek en hiphop-beweging vormen.
Om wat termen uit mijn bericht even duidelijk te maken (wegens wat onduidelijkheid):
Rock en varianten (hard rock en metal): Van Deep Purple tot Bush tot Oasis tot Nirvana tot Metallica.
Triphop: Zero 7, Portishead, Fat Jon, Massive Attack.
Breakbeat: Chemical Brothers, Fat Boy Slim, the Prodigy.
Soft Rock: Badly Drawn Boy, The Shins, Belle & Sebastian.

De overgang van anti-electronica naar electronica-liefhebber werd vooral veroorzaakt door bands als Radiohead en Massive Attack.

Dan nog even over Hiphop; Hiphop heeft gewoon een verstoord beeld door televisie zenders als TMF. Dit is slechts één tak van de boom die hiphop heet. Probeer The Roots, The Avalanches, het oudere werk van Jay-Z en vrij nieuw, The Streets.

Nou kingcreole, wat zeg je ervan?
Laatst gewijzigd door Lumière op 05 feb 2006 13:26, 1 keer totaal gewijzigd.

AngelEyes
Regisseur
Regisseur

Bericht door AngelEyes » 04 feb 2006 16:12

Er zijn natuurlijk nog wel andere muzieksoorten dan alleen rock, electronische muziek of hip hop. Ondanks dat ik niet naar die laatste twee muziekstijlen luister vind ik mezelf niet een erg beperkt muziekluisteraar (in de zin van bij een genre blijven plakken). Bovendien is rock zo uitgebreid, daar heb je ik weet niet hoeveel substijlen in. Iemand die 'alleen maar naar rock luistert' kun je geen gebrek aan ontwikkeling verwijten vind ik, daar is de stroming gewoonweg te breed voor.

Lumière
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Lumière » 04 feb 2006 17:02

dubbelpost.
Laatst gewijzigd door Lumière op 04 feb 2006 17:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Lumière
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Lumière » 04 feb 2006 17:03

AngelEyes schreef:Er zijn natuurlijk nog wel andere muzieksoorten dan alleen rock, electronische muziek of hip hop. Ondanks dat ik niet naar die laatste twee muziekstijlen luister vind ik mezelf niet een erg beperkt muziekluisteraar (in de zin van bij een genre blijven plakken). Bovendien is rock zo uitgebreid, daar heb je ik weet niet hoeveel substijlen in. Iemand die 'alleen maar naar rock luistert' kun je geen gebrek aan ontwikkeling verwijten vind ik, daar is de stroming gewoonweg te breed voor.
Dat hoor je mij ook niet zeggen. Ik heb het over de "anti-piepjes-en-gepraat beweging". Veel gitaarrockliefhebbers zijn in zo'n grote mate beinvloed door muziekzenders, dat er in hun ogen geen goede muziek bestaat met electronica of in de hiphopwereld. Dat vind ik een gebrek aan ontwikkeling, ja. Je kan er op zijn minst voor open staan, gooi voor een keertje Portishead of Bonobo in je winamp-spelertje.

kingcreole
Oscar nominatie
Oscar nominatie

Re: (Gitaar)rock versus electronische muziek of hiphop

Bericht door kingcreole » 04 feb 2006 22:58

Lumière schreef:Deze discussie begon gisteren in het Wat luister je nu?-topic. Hieronder mijn mening/toevoeging wat betreft het bericht van discussie-starter ellie:
Lumière schreef:
ellie schreef: Luisteren jullie ook naar andere muziek als alleen Rock, ik luister ook naar rock maar daarnaast nog veel meer.
Me zusje (flippie) luistert bijna alleen maar naar Rock en dat is pas echt :O
Ik luisterde vroeger ook alleen naar rock en varianten. Later ontwikkelde die smaak en, vooral door de triphop en de breakbeat, ontstond er een liefde voor de electronische muziek. Mijn liefde voor de hard rock en metal is inmiddels overgegaan in lichte afschuw, maar mijn liefde voor de soft rock is alleen maar gegroeid.
Ik vind het een slechte zaak dat veel rock-liefhebbers een soort anti-electronische muziek en hiphop-beweging vormen.
Om wat termen uit mijn bericht even duidelijk te maken (wegens wat onduidelijkheid):
Rock en varianten (hard rock en metal): Van Deep Purple tot Bush tot Oasis tot Nirvana tot Metallica.

De overgang van anti-electronica naar electronica-liefhebber werd vooral veroorzaakt door bands als Radiohead en Massive Attack.

Dan nog even over Hiphop; Hiphop heeft gewoon een verstoord beeld door televisie zenders als TMF. Dit is slechts één tak van de boom die hiphop heet. Probeer The Roots, The Avalanches, het oudere werk van Jay-Z en vrij nieuw, The Streets.

wat ik ervan vind .....ik vind dus dat alles wat jij opnoemde bagger muziek ..puur om het feit dat het niks voorstelt..het zijn in mijn ogen allemaal mislukte zangers/muzikanten ..zet een hiphop figuur nu eens naast een echte zanger...dan staat die hiphop figuur toch gewoon voor lul .

en dan hebben we nog die electro muziek...ik vind dus echt als je als muzikant gezien wil worden je meer moet kunnen dan op je pentium een willekeurige ringtone in elkaar zetten en er dan vervolgens een ditje of datje erbij toevoegen om er dan je eigendraai aan te geven..PFFF geef ze een gitaar of bassgitaar of een ander echt instrument en laat dan maar eens zien dat je een muzikant bent....er zit niks geen warmte of gevoel in die electro muziek...het mag dan heel ouderwets en kort door de bocht zijn wat ik ervan zeg maar zo zie ik het....

kingcreole
Oscar nominatie
Oscar nominatie

Bericht door kingcreole » 04 feb 2006 23:11

AngelEyes schreef:gepraat beweging". Veel gitaarrockliefhebbers zijn in zo'n grote mate beinvloed door muziekzenders, dat er in hun ogen geen goede muziek bestaat met electronica of in de hiphopwereld.
muziek zenders met rock/gitaarmuziek..?? welke dan.. en daar door beinvloed??..alles wat ik ken heb en luister koop of haal ik van het internet omdat die zogenaamde zenders altijd hetzelfde draaien

AngelEyes
Regisseur
Regisseur

Bericht door AngelEyes » 05 feb 2006 11:02

Lumière schreef:Dat hoor je mij ook niet zeggen. Ik heb het over de "anti-piepjes-en-gepraat beweging". Veel gitaarrockliefhebbers zijn in zo'n grote mate beinvloed door muziekzenders, dat er in hun ogen geen goede muziek bestaat met electronica of in de hiphopwereld. Dat vind ik een gebrek aan ontwikkeling, ja. Je kan er op zijn minst voor open staan, gooi voor een keertje Portishead of Bonobo in je winamp-spelertje.
Om dit als een gebrek aan ontwikkeling af te doen vind ik wel wat ver gaan. Het kan toch gewoon dat je dat soort muziek niks aan vindt? En of dat dan gebasseerd is op wat er op TMF of MTV gespeeld wordt of waar OOR mee kokketeerd maakt dan niet zo veel uit toch? Ikzelf probeer maar hoogst zelden iets van die stromingen, omdat ik toch elke keer weer bevestigd wordt in het beeld dat ik van die muziek heb. En dat komt dan toch door wat kingcreole aan stipt. Ik mis vaak iets van emotie in die muziek.

Nee, dan steek ik m'n moeite liever in het ontdekken van muziek die ik wèl goed vind.

FTer
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door FTer » 05 feb 2006 11:36

kingcreole schreef:[-PFFF geef ze een gitaar of bassgitaar of een ander echt instrument en laat dan maar eens zien dat je een muzikant bent....
En wat als ze dat ook daadwerkelijk doen? Veel 'laptopmuzikanten' die ik erg waardeer spelen namelijk meerdere instrumenten; dit zijn vaak mensen die zo gek zijn van muziek dat ze er op allerlei manieren mee bezig zijn alleen computers het meest interessant vinden.

Ik vroeg het je in dat andere topic ook al: wat moet bv een gitarist doen die meer wil met muziek? Ikzelf heb hier 4 gitaren hangen die ik bijna niet meer aanraak sinds ik de mogelijkheden heb ontdekt die electronica/computers me bieden; die zijn veel breder eindeloos veel interessanter dan wat ik met een gitaar kan en wil doen. Ik ben op een (voor mij) veel interessantere manier met muziek bezig dan ik dat was toen ik gitaar speelde, maar dat is dus allemaal onzin begrijp ik? Als ik een paar akkoordjes aansla op mijn les paul is dat veel en veel dieper en emotioneler?

Nog een paar vragen uit dat andere topic: wat vind je van componisten die fantastische stukken voor orkest componeren, maar dat alleen maar doen door zwarte bolletjes op notenbalken te tekenen.

Iets moderns als frets. Wat vind je van de stelling dat die alleen zijn bedoeld voor luie personen die geen echte muzikanten zijn maar toch een leuk truukje willen kunnen; met gevoel en emotie heeft het echter niks te maken, want dat bereik je pas met bijvoorbeeld een viool - die fretloos is en waar je vingers dus de toon maken, niet een voorgebakken stuk metaal.

Wat vind je van de theremin als instrument?

Wat vind je van een muzikant die al zijn tracks inspeelt -drums, bas, gitaar, zelf nieuwe instrumenten bedenkt en maakt in zijn computer en weet ik wat nog meer- daar vervolgens flink op de computer mee aan de slag gaat om er zijn ding mee te doen (in een bandje spelen vind hij namelijk totaal niet interessant), en vervolgens met zijn laptop op het podium staat.

emperor
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door emperor » 05 feb 2006 11:59

electronisch of gitaar?..gitaar,absoluut,emotie,gevoel,expressie alles wat voortkomt uit die razendsnelle vingerbewegingen die de snaren met zoveel emotie in trilling brengen ervaar je met geen enkel ander (electronisch) instrument..uitzonderingen daargelaten..emerson lake & palmer bijv..maar met gitaar heb ik meer het gevoel van emotie,en niet puur een stukje muziek neerzetten zoals met computers en electronische instrumenten.

PUMA
Regisseur
Regisseur

Bericht door PUMA » 05 feb 2006 13:13

emperor schreef:elektronisch of gitaar?..gitaar,absoluut,emotie,gevoel,expressie alles wat voortkomt uit die razendsnelle vingerbewegingen die de snaren met zoveel emotie in trilling brengen ervaar je met geen enkel ander (electronisch) instrument..uitzonderingen daargelaten..emerson lake & palmer bijv..maar met gitaar heb ik meer het gevoel van emotie,en niet puur een stukje muziek neerzetten zoals met computers en elektronische instrumenten.
Maar wat maakt het nu uit of je met emotie een snaar aan slaat of een toets indrukt. De enige manier hoe ik een snaar ècht met emotie aansla is als ik hem omhoog druk of hem laat trillen. Je ziet DJ's toch ook als ze optreden helemaal los gaan als ze twee beats samen laten komen ofzo, waarom is het nou specialer als je met je vinger langs een snaar gaat dan wanneer je met je vinger langs een toets of volume knop etc gaat?

Lumière
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Lumière » 05 feb 2006 13:25

Luister eens naar Four Tet of Air, en beweer nog eens dat er geen emotie zit in electronische muziek.

Flippie
Filmster
Filmster
Contacteer:

Bericht door Flippie » 05 feb 2006 16:21

Ik ben een liefhebber van Gitaar maar met Electronisch gepiep :wink: vind ik ook niks mis mee, ik bedoel chemical brothers, the prodigy en fat boy slim is goeie muziek.

Ik hou alleen toch meer van Gitaar (rock etc)

Je hebt veel natuurlijk verschillende soorten. ik hou meer van het sum 41, green day... gezellige punk rock muziek.... metal vind ik weet ietsjes minder maar ook niet slecht.
Laatst gewijzigd door Flippie op 05 feb 2006 19:16, 2 keer totaal gewijzigd.

mr.G
Oscar nominatie
Oscar nominatie
Contacteer:

Bericht door mr.G » 05 feb 2006 17:37

Damn, Flippie _O_

ellie
Oscar nominatie
Oscar nominatie
Contacteer:

Bericht door ellie » 05 feb 2006 19:22

Lumière schreef:Luister eens naar Four Tet of Air, en beweer nog eens dat er geen emotie zit in electronische muziek.
Of Royksopp of Kruder & Dorfmeister of Tosca of Yonderboi of Erlend Oye of zero 7 of Underworld.

Lumiere is sta VOLLEDIG achter je.
Laatst gewijzigd door ellie op 05 feb 2006 19:36, 1 keer totaal gewijzigd.

ellie
Oscar nominatie
Oscar nominatie
Contacteer:

Bericht door ellie » 05 feb 2006 19:35

kingcreole schreef:
Lumière schreef:Deze discussie begon gisteren in het Wat luister je nu?-topic. Hieronder mijn mening/toevoeging wat betreft het bericht van discussie-starter ellie:
Lumière schreef: Ik luisterde vroeger ook alleen naar rock en varianten. Later ontwikkelde die smaak en, vooral door de triphop en de breakbeat, ontstond er een liefde voor de electronische muziek. Mijn liefde voor de hard rock en metal is inmiddels overgegaan in lichte afschuw, maar mijn liefde voor de soft rock is alleen maar gegroeid.

wat ik ervan vind .....ik vind dus dat alles wat jij opnoemde bagger muziek ..puur om het feit dat het niks voorstelt..het zijn in mijn ogen allemaal mislukte zangers/muzikanten ..zet een hiphop figuur nu eens naast een echte zanger...dan staat die hiphop figuur toch gewoon voor lul .

en dan hebben we nog die electro muziek...ik vind dus echt als je als muzikant gezien wil worden je meer moet kunnen dan op je pentium een willekeurige ringtone in elkaar zetten en er dan vervolgens een ditje of datje erbij toevoegen om er dan je eigendraai aan te geven..PFFF geef ze een gitaar of bassgitaar of een ander echt instrument en laat dan maar eens zien dat je een muzikant bent....er zit niks geen warmte of gevoel in die electro muziek...het mag dan heel ouderwets en kort door de bocht zijn wat ik ervan zeg maar zo zie ik het....
Oke... en waar komt je oordeel vandaan om te zeggen dat de artiesten die Lumiere opnoemt bagger zijn.
Komt dat omdat je toevallig één nummer heb gehoort op de radio of iets dergelijks.
Het lijkt me zeer waarschijnlijk dat je een volledig album van Massive Attack heb gehoort en toen zei: "dit is niks".

Sommige muziek moet je tijd gunnen, je moet eraan wennen.

Net als wat er gebeurde bij Sigur Ros, je luisterde het 1 of 2 keer en oordeelde toen al dat het kut muziek was. Ja... op die manier blijf je Elvis en soortgelijke artiesten goed vinden en gun je andere artiesten geen ruimte voor hun muziek.

En alsjeblieft begin niet over electronische muziek als je zelf nog niet eens weet dat electronische muziek meer is dan alleen op een knop drukken.
Veel electronische artiesten bespelen zelf instrumenten en doen dat in een mix zodat het nog beter klinkt in combinatie met andere instrumenten. Of ze laten andere mensen hun geschreven muziek spelen, nemen het op en vervormen het tot het prachtige vernieuwende tonen geeft.

Begrijp me trouwens niet verkeert, ik hou van Rock, ik hou van bijna alle soorten Rock en het is een kwestie van open staan voor nieuwe dingen maar er zijn zoveel mensen die zich maar angstvallig vasthouden aan 1 of 2 artiesten.
En daar word ik werkelijk misselijk van vooral als ze dan willen meepraten over de muziek waar ze wekelijk geen idee van hebben van wat het eigenlijk inhoud.
zo... das eruit.

Plaats reactie