Muziek & Drugs, mag dit samen?

Mooiste soundtrack, beste zanger, nieuwe releases, klassiek, pop, rock of hiphop.

Mag muziek beïnvloed worden door drugs?

Drugs moet verbannen worden uit de muziekwereld, wij willen nuchtere teksten.
2
13%
Muziek dat is beïnvloed door drugs is fraai en experimenteel; keep it on.
13
87%

Totaal aantal stemmen: 15

oT
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Muziek & Drugs, mag dit samen?

Bericht door oT » 17 feb 2006 13:48

Okee, een nieuwe topic. Ik heb een vriendin die intensief bezig is met zingen, binnenkort studiopnames gaat doen voor een albumopname, en vindt dat artiesten die drugs gebruiken bij het schrijven van tekst en muziek de artiesten die dat niet doen, benadelen. Dit klinkt een beetje vaag en vraagt om enige uitleg.

Zij is van mening dat drugs de creativiteit van een songwriter verhoogt en deze toezet tot het schrijven van goede teksten. Een van zichzelf creatieve persoon kan natuurlijk ook goede teksten en muziek schrijven, maar deze worden al gauw ge-evenaart door de 'drugsgebruikenden'. Niet eerlijk vind ze dat, en drugs zou uit de muziekwereld verbannen moeten worden door controles. Ze vond het niet eerlijk dat sommige mensen door drugsgebruik net zo veel kansen maken als mensen die er alles aan doen om door te breken en als voorbeeld haalde ze daar de sportwereld bij, waar drugs en doping strikt verboden zijn. Ik heb haar uitgelegd dat een verbod sowieso een onmogelijke zaak is, maar ook dat het in de sportwereld gaat om 'competitie', een wedstrijd, waarin iedereen gelijke kansen moet hebben bij het streven naar hetzelfde. In de muziekwereld ligt dit anders. Iedereen heeft in de muziekwereld een andere doel voor ogen. Een Britney Spears of een Justin Timberlake streven niet naar hetzelfde als een Radiohead of een techno-dj. Sommige muziektakken zijn juist mooi als de liedjes zijn beïnvloed door drugs. Kijkende naar The Doors en Jimi Hendrix, de teksten zijn vaak geschreven onder invloed van drugs, wat heeft geresulteert tot zeer fraaie songteksten.

Ik vraag me af hoe men hier op FT over muziek en drugs denkt. Mag muziek wel of niet beïnvloed worden door drugs?

! (Een erg late) EDIT !

Ik wil ook graag weten hoe jullie staan tegenover muziek waarin de teksten over drugs gaan. Songs als Purple Haze (Hendrix) of White Rabbit (Jefferson Airplane/Grace Slick). Vinden jullie dat dit een aanmoediging is tot het gebruiken van drugs, of valt dit wel mee? Vergeet niet dat Jefferson Airplane, in de tijd dat lsd nog legaal was, koffers met lsd meenamen op tournees om deze gratis uit te delen tijdens concerten. Ook de reggae artiest Peter Tosh zingt over de 'voordelen' van mariuhana, en pleit in zijn lied 'legalize it' voor het legaliseren van sommige drugs. Wederom dus de vraag, zou men over drugs mogen zingen (waarin drugs in de teksten dus niet perse als slecht wordt gezien)?
Laatst gewijzigd door oT op 23 feb 2006 15:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 17 feb 2006 13:56

Bruce Springsteen schrijft wat mij betreft de beste liedjes, en hij gebruikt geen drugs en heeft ze ook nooit gebruikt. Dus vind ik jouw vriendins stelling niet kloppen, en de ideëen die daar op volgen ook niet.

wydebo
Bijrol
Bijrol

Bericht door wydebo » 17 feb 2006 14:02

Grappige stelling...maar volgens mij heeft mevrouw Vriendin ongelijk in de stelling dat je creativiteit zo'n enorme boost krijgt door drugs. Geen 'nuttige' boost annyways.
Zij is van mening dat drugs de creativiteit van een songwriter verhoogt en deze toezet tot het schrijven van goede teksten.
Probeer het maar eens uit :D Bij sommige bands is het misschien goed uitgepakt, maar dat is volgens mij maar een superklein deel. Iedereen reageert toch ook nog eens anders op drugs?

En om songwriters met sporters te vergelijken...das echt te mal. Geestverruiming leidt niet automatisch tot betere teksten dacht ik zo.

FTer
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door FTer » 17 feb 2006 14:07

ik vind dat elke muzikant zich moet onthouden van koffie, sigaretten en alcohol. het loopt namelijk de spuigaten uit.

oT
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door oT » 17 feb 2006 14:13

wydebo schreef:mevrouw Vriendin
Om eventuele verwarring uit de weg te ruimen: 'een' vriendin, niet 'de' :D
Geestverruiming leidt niet automatisch tot betere teksten dacht ik zo.
Als het automatisch tot betere teksten zou leiden dan zou ik drugs gebruiken en wereldberoemd worden, dat bedoel ik ook niet. Maar bij sommige mensen kan drugs net dat gene naar buiten halen aan creativiteit dat in een persoon zit, dat er anders niet uit komt. En sommige bands/artiesten zijn heerlijke psychedelische muziek gaan maken onder invloed van drugs. Maar dan moet ik jullie eigenlijk een andere vraag stellen: Hou je van vage, experimentele pyschedelische muziek of moet muziek gangbaar, begrijpelijk en zich houdende aan 'de regels van muziekmaken' zijn, wat voor mij niet bestaat (voor sommige mensen weer wel).

wydebo
Bijrol
Bijrol

Bericht door wydebo » 17 feb 2006 14:27

oT schreef:'de regels van muziekmaken'
Gedurfd :T

Ann McDunn
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Ann McDunn » 17 feb 2006 14:30

Het maakt mij helemaal niets uit waarbij drugs gebruikt zouden kunnen worden of gebruikt worden, maar ik ben er falikant tegen! Als iemand niet creatief genoeg is zonder drugs om goede muziek te maken, dan maar stoppen. Het zal n.l. al snel tot een verslaving leiden, als iemand veel beter zingt en speelt met drugs dan is dat dus tijdelijk en als het uitgewerkt is dan maar weer? Nee hoor geef mij maar mensen die het zonder kunnen.

oT
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door oT » 17 feb 2006 14:46

Ann McDunn schreef:Het maakt mij helemaal niets uit waarbij drugs gebruikt zouden kunnen worden of gebruikt worden, maar ik ben er falikant tegen! Als iemand niet creatief genoeg is zonder drugs om goede muziek te maken, dan maar stoppen. Het zal n.l. al snel tot een verslaving leiden, als iemand veel beter zingt en speelt met drugs dan is dat dus tijdelijk en als het uitgewerkt is dan maar weer? Nee hoor geef mij maar mensen die het zonder kunnen.
Helemaal mee eens dat drugs niet de middel moet zijn waarmee iemand zijn doel wilt bereiken. Maar dan het vraag: kan jij genieten van de muziek van The Doors? Ik wil niet zeggen dat The Doors geen muziek zouden kunnen maken als ze geen drugs gebruikten, maar het zou dan in ieder geval nooit zo dromerig en mooi zijn als de resultaat dat ze met gebruik van Lsd hebben bereikt. Denk alleen maar aan het nummer 'The End', deze lied heeft destijds voor vele commotie gezorgd, weinigen begrepen de tekst terwijl het voor de songwriter wel een diepe betekenis had, een dromerige en zweverige lied dat uiteindelijk een epische status heeft gekregen. Het is inderdaad jammer dat Morrison uiteindelijk aan drank/drugsgebruik (onbekend) ten onder is gegaan.

Il Padrino
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Il Padrino » 17 feb 2006 15:05

In principe ben ik tegen drugsgebruik, maar het valt niet te ontkennen dat zonder drugs ons een heleboel interessante en geweldige platen onthouden zouden zijn.

Je noemt zelf al The Doors, maar Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band van The Beatles was er nooit geweest als Lennon & McCartney niet vaker in hogere sferen verkeerd hadden. Daarbij moet je natuurlijk wel aanmerken dat zij ook in nuchtere toestand prachtnummers konden schrijven.

In het kort: drugsebruik is een vrije keuze, ik zal het niet aanmoedigen, maar verbieden kun je het toch niet. En een -zoals eerder opgemerkt- drugsgebruik leidt niet automatisch tot een hogere kwaliteit. Uiteindelijk zullen goede artiesten toch wel komen bovendrijven, drugsgebruiker of niet. Ik vraag me daarbij wel af of iemand nog zit te wachten op artiesten die knetterstoned op het podium staan.

Is het ook niet een beetje een excuus zoeken van die vriendin van je, waarom zij minder succesvol is? "Ik gebruik geen drugs, dus kan ik ook minder goede songs schrijven"

Ann McDunn
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Ann McDunn » 17 feb 2006 15:14

Drugs verbieden is niet te doen, maar als ik naar muziek moet luisteren die extra mooi is, maar waardoor de muzikanten verslaafd raken en er misschien aan overlijden, nou dan maar minder mooi, prachtige muziek zonder drugs genoeg. Zoals Il Padrino als zegt, is het niet een beetje een excuus van die vriendin om maar aan de drugs te gaan?

mr.G
Oscar nominatie
Oscar nominatie
Contacteer:

Bericht door mr.G » 17 feb 2006 16:09

Il Padrino schreef:In het kort: drugsebruik is een vrije keuze
:Y
Ik vind dat je echt helemaal zelf moet weten of je wel/niet drugs gebruikt. Ik denk wel dat het aantrekkelijker word als je muzikant bent. Ik denk dat je dan zoiets hebt van 'ik wil er ff allemaal aan ontsnappen'. En je hebt natuurlijk meer geld...

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 17 feb 2006 17:12

Ann McDunn schreef:Zoals Il Padrino als zegt, is het niet een beetje een excuus van die vriendin om maar aan de drugs te gaan?
Dat is niet wat Padrino zegt...

Ann McDunn
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Ann McDunn » 17 feb 2006 17:19

Colonel_Kurz schreef:
Ann McDunn schreef:Zoals Il Padrino als zegt, is het niet een beetje een excuus van die vriendin om maar aan de drugs te gaan?
Nee niet precies, maar je kunt die woorden tweeledig opvatten, in ieder geval mijn excuses.

Il Padrino
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Il Padrino » 17 feb 2006 17:49

Ann McDunn schreef:
Colonel_Kurz schreef:
Nee niet precies, maar je kunt die woorden tweeledig opvatten, in ieder geval mijn excuses.
Ach, ik vond het een aardige interpretatie, die niet eens zo gek is. Dus no problem, Ann. :) (zo lang het maar niet zo gedraaid wordt dat er straks gezegd wordt dat il Pardino beweert dat de vriendin van oT een junkie is... :wink: )

oT
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door oT » 21 feb 2006 11:34

Il Padrino schreef: Is het ook niet een beetje een excuus zoeken van die vriendin van je, waarom zij minder succesvol is? "Ik gebruik geen drugs, dus kan ik ook minder goede songs schrijven"
Pas op met die uitspraak :wink: .
zo lang het maar niet zo gedraaid wordt dat er straks gezegd wordt dat il Pardino beweert dat de vriendin van oT een junkie is... :wink: )
Junkie is ze lang nog niet (gelukkig maar), ze heeft verder wel ervaringen met drugs maar buiten af en toe hasj of wiet roken doet ze vrijwel geen drugs (meer).

Plaats reactie