Favoriete componisten/composities

Mooiste soundtrack, beste zanger, nieuwe releases, klassiek, pop, rock of hiphop.
Guido
Regisseur
Regisseur

Bericht door Guido » 28 mei 2006 13:00

Ik ben ooit weken bezig geweest met de Farandole van Bizet, uit de L'Arlésienne Suite. Voor muziek moest ik het stuk helemaal uitkleden en analiseren. Ik vond het wel een mooi stuk, ik houd ervan wanneer van die stukken uit de Romatiek van die duidelijke tegenstellingen hebben. Een hard begin, gevolgd door een heel zacht middenstuk om er vervolgens weer hard tegenaan te knallen. Helaas vond ik de rest van de suite niet zo speciaal.

Kimon
Oscar nominatie
Oscar nominatie

Bericht door Kimon » 31 mei 2006 08:55

Ah, wat een onderwerp
Mijn top-5 componisten:
1. Beethoven
In (bijna) elke vorm blinkt hij uit, maar dat kan van de andere componisten in dit rijtje ook gezegd worden. Mijn favoriete composities blijven toch zijn laatse pianosonate (Op. 111) en zijn late strijkkwartet Op. 131.
2. Schumann
Natuurlijk staat hij bekend om zijn (karakteristieke) pianoliteratuur, maar ook zijn orkestrale werken en zijn kamermuziek mogen niet onderschat worden.
3. Mendelssohn
De onbekendste onder de bekende componisten. Vooral het strijkkwartet Op. 80 en de "Hebriden-Ouverture" zijn mij erg dierbaar.
4. Dvořák
De prachtigste volksmelodieen verwerkt in de prachtigste composities. Met als uitblinker het Celloconcert Op. 104.
5. Brahms
Niet altijd de mooiste melodieen maar wel zeer spannende ritmen. De meeste juweeltjes zitten volgens mij in de kamermuziek maar mijn repetoire-kennis van Brahms is nog niet zo groot.

Daarnaast is er natuurlijk zoveel meer. Van de muziek na ci. 1875 ben ik niet zo'n groot liefhebber.
En Eligius, je hebt gelijk als je zegt dat er tegenwoordig ook veelbelovende componisten zijn maar het klopt natuurlijk van geen kant dat ze ook maar in de buurt komen van de grootmeesters als Bach, Mozart, Beethoven en anderen

Lumière
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Lumière » 31 mei 2006 14:49

Kimon schreef:maar het klopt natuurlijk van geen kant dat ze ook maar in de buurt komen van de grootmeesters als Bach, Mozart, Beethoven en anderen
Dat vind ik wel een beetje kort door de bocht. De moderne componisten zijn natuurlijk niet echt te vergelijken met de grootmeesters die jij noemt. De hele 'muzikale wereld' en muziekindustrie zag er toen geheel anders uit.
Maar het is natuurlijk ook gewoon een kwestie van smaak.

FTer
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door FTer » 31 mei 2006 15:18

Claude Debussy, Philip Glass, György Ligeti, Erik Satie

Eligius
Regisseur
Regisseur

Bericht door Eligius » 31 mei 2006 15:24

Lumière schreef:
Kimon schreef:maar het klopt natuurlijk van geen kant dat ze ook maar in de buurt komen van de grootmeesters als Bach, Mozart, Beethoven en anderen
Dat vind ik wel een beetje kort door de bocht. De moderne componisten zijn natuurlijk niet echt te vergelijken met de grootmeesters die jij noemt. De hele 'muzikale wereld' en muziekindustrie zag er toen geheel anders uit.
Maar het is natuurlijk ook gewoon een kwestie van smaak.
Klopt. Ik persoonlijk kan bijvoorbeeld veel meer genieten van Philip Glass dan om het even welk stuk van Beethoven dan ook, daar heb ik vrij weinig mee.
Natuurlijk kijken we anders tegen de oude meesters aan dan tegen moderne componisten, maar dat komt wellicht ook omdat die oude meesters al een aantal eeuwen meelopen terwijl de hedendaagse componisten zich nog moeten bewijzen wat betreft de 'tijdloosheid' van hun werk, als dat het juiste woord is. Ik bedoel, in de tijd van Strawinsky zou ook niemand kunnen geloven dat zijn composities tegenwoordig zo galauwerd worden.
Maar ongeacht de houdbaarheidsdatum van oud klassiek en nieuw klassiek werk zijn er tegenwoordig zeker wel componisten die kunnen opboksen tegen de 'gevestigde orde' van oude componisten.

Oh en nog een toevoeging:
Orlando di Lasso - Patrocinium Musices
Laatst gewijzigd door Eligius op 31 mei 2006 17:05, 1 keer totaal gewijzigd.

ruben
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door ruben » 31 mei 2006 17:02

Peter schreef:Claude Debussy, Philip Glass, György Ligeti, Erik Satie
Glass...natuurlijk :T

Kimon
Oscar nominatie
Oscar nominatie

Bericht door Kimon » 31 mei 2006 18:02

Je hebt natuurlijk welk gelijk dat moderne componisten zich nog moeten bewijzen. Maar het niveau wat oude meesters als Bach/Mozart/Beethoven hadden en hoeveel invloed zij op de muziek hadden (ook nog tijdens hun leven) is op dit moment door huidige componisten gewoon nog niet geëvenaard. Ook al is het lastig om de oude meesters met moderne componisten te vergelijken. Maar zoals Lumière al zei is het ook natuurlijk een kwestie van smaak.

Aanrader:
Beethoven
Pianosonate Op. 54, "Apassionata"

Guido
Regisseur
Regisseur

Bericht door Guido » 31 mei 2006 19:39

Niveau is zo iets relatiefs, iemand als Schönberg heeft ook wel nagedacht over zijn deuntjes. Je moet er maar op komen om met alle tonen uit een toonladder iets te maken en er de naam dodecafonie aan te hangen :P

Eligius
Regisseur
Regisseur

Bericht door Eligius » 25 jun 2006 23:44

Dieu, met mijn kleine Greenaway revivaltje herinner ik me ook weer welk een geweldige componist Michael Nyman is. Samen met Philip Glass en Glenn Branca wat mij betreft een van de beste hedendaagse componisten.

EDIT: En Wim Mertens natuurlijk, niet te vergeten! :o

oT
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door oT » 29 mei 2007 23:21

Antonio Vivaldi - Four Seasons - Winter
Wim Mertens - Struggle For Pleasure
Simeon ten Holt - Canto Ostinato for 2 pianos
Frederic Chopin - Nocturne in C-sharp minor
Ludwig Von Beethoven - Moonlight Sonata
Michael Nyman - Impormtu For 12 Fingers

Kimon
Oscar nominatie
Oscar nominatie

Bericht door Kimon » 30 mei 2007 18:28

Na een jaar ziet mijn top-5 er zo uit:

1. Beethoven
2. Brahms
3. Schumann
4. Dvořák
5. Schubert

Ik ga nu steeds meer richting laat-romantiek; Componisten als Ernó Dohnányi en Richard Strauss hebben momenteel mijn interesse. Daarnaast heb ik sinds kort kennis gemaakt met de muziek van Glass en met het minimalisme. Geen geniale muziek maar ik ben wel nieuwschierig geworden naar meer werken van zijn hand (en andere minimalisten). Overigens heb ik de barok definitief achter me gelaten. Nagenoeg niets meer uit deze periode kan me meer boeien.

Darko
Regisseur
Regisseur

Bericht door Darko » 30 mei 2007 21:53

Darko schreef:Leuk idee dus Eligius! Ik moet er alleen even over na denken :)
Een jaar bedenktijd lijkt me wel genoeg... :D

Top 5 composities waaruit ook mijn favoriete componisten mogen blijken:

1. Rachmaninoff - Opus 23 Prelude No. 5, G Minor / [YouTube]
2. Brahms - Sonata for Cello and Piano, E Minor (Opus/No. kan ik niet vinden)
3. Chopin - Nocturne No. 20, C Sharp Minor / [YouTube]
4. Chopin - Opus 10 Etude 1, C Major / [Youtube]
5. Yann Tiersen - Comptine D'un Autre Été

(Al die muziekjargon zegt me trouwens vrij weinig...)

Oké, hoe lang kun je bezig zijn met een top vijf... :o

oT
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door oT » 31 mei 2007 13:49

Kimon schreef:Geen geniale muziek maar ik ben wel nieuwschierig geworden naar meer werken van zijn hand (en andere minimalisten)
Probeer Wim Mertens en Simeon ten Holt. En als je van electronische muziek houdt, dan kan ik je ook een aantal geniale minimalisten aanraden :wink: .

Kimon
Oscar nominatie
Oscar nominatie

Bericht door Kimon » 31 mei 2007 15:24

oT schreef:
Kimon schreef:Geen geniale muziek maar ik ben wel nieuwschierig geworden naar meer werken van zijn hand (en andere minimalisten)
Probeer Wim Mertens en Simeon ten Holt. En als je van electronische muziek houdt, dan kan ik je ook een aantal geniale minimalisten aanraden :wink: .
Bedankt, zal ik zeker doen. Vooral over Simeon ten Holt heb ik veel goeds gehoord. Maar van muziek waar ook maar iets elektronisch in zit moet ik niets hebben. :)

@Darko:
Als je Brahms' eerste Cellosonate mooi vind kan ik je zijn expressieve Pianokwintet ten zeerste aanraden.

Ann McDunn
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Ann McDunn » 31 mei 2007 15:59

Er zijn al veel beroemde componisten de revue gepasseerd en van vele vind ik zelf de muziek erg mooi maar Vivaldi, flink wat van de opera's van Giuseppe Verdi, waaronder Aïda, Nabucco, Don Carlos en de Barbier van Sevilla vind ik ook erg mooi, de Boléro van Maurice Ravel vind ik prachtig (zelf als kind nog op gedanst bij ballet) en George Friedrich Händel mis ik hier ook nog.

Plaats reactie