Welke cd/album heeft jouw leven verandert of beïnvloed?

Mooiste soundtrack, beste zanger, nieuwe releases, klassiek, pop, rock of hiphop.
Plaats reactie
oT
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Welke cd/album heeft jouw leven verandert of beïnvloed?

Bericht door oT » 08 feb 2007 16:03

Iedereen heeft wel een cd, album of misschien zelfs alleen een song dat invloed heeft gehad op zijn/haar leven. Bijvoorbeeld een album dat je muzieksmaak heeft gevormd, waardoor je naar een bepaalde muziekstroom bent gaan luisteren. Maar behalve muzieksmaak kan muziek ook je levenswijze en denkbeelden beïnvloeden en het kan je een totaal andere persoon maken. Toen ik als puber voor het eerst Jimi Hendrix/Electric Ladyland hoorde was ik verkocht. Ik ben toen her en der informatie over niet alleen Hendrix, maar ook over zijn achtergrond, ideologie en het cultuur (hippiecultuur) dat hij representeert gaan zoeken en vinden, waarin ik me wel thuis voelde. Ook heb ik een liberalere houding gekregen ten opzichte van drugs (jullie zullen nu vast denken dat Hendrix juist een negatieve invloed heeft gehad op mijn leven :8).

Maar ik heb het dus over albums waardoor je misschien wel een totaal ander persoon bent geworden.

Een ander album die vrij invloedrijk is geweest voor mij, is Plastikman/Artifakts, mijn all-time favoriete album. Minimale, deels down-tempo techno, erg mysterieus en relaxerend. Het heeft ook mijn ogen voor de techno en dance wereld geopend en mijn de toch al wat liberale denkbeelden iets meer 'geliberaliseerd'. Enkele Plastikman tracks bevatten kleine teksten over 'bepaalde verdovende middelen' en zonder deze aan te prijzen vertellen de teksten wat het met je doet. Je hoeft geen gebruiker te zijn, voor -of tegen drugs te zijn om te zeggen dat drugs interessant is/kan zijn. Ik heb in ieder geval wel het één en het ander geprobeerd en zal dit (met uitzondering op bepaalde middelen, ik pas wel op!) blijven doen. Plastikman heeft ook onder de naam F.U.S.E. geproduceerd, voornamelijk in de genre Acid House. De genre is vernoemd naar muziek dat je het gelijksoortige gevoel moet geven wanneer je aan het lsd-trippen bent. Of dat ook echt zo is dat weet ik niet, dat heb ik in ieder geval niet ervaart, maar het mooie van producers zoals Plastikman (echte naam Richie Hatwin) is dat zij met hun muziek ook een ideologie nastreven. Dat is namelijk het loskomen van alles waar je een waarde aan hebt gegeven, zoals goed/slecht of mooi/lelijk, gevaarlijk/veilig en deze aspecten opnieuw, voor jezelf en zonder dat je wordt beïnvloed door je vader, moeder, vrienden, leraar, politici enz. zelf een waarde geeft en als het ware ook wordt geconfronteert met jezelf.

Het is raar dat vrijwel tekstloze muziek je op die manier kan beïnvloeden, maar als je je begeeft onder duizenden andere techno en minimal fanaten en ziet wat voor een relaxte sfeer er hangt.. Heel anders dan hardhouse/hardcore publiek trekken techno feestjes een vrij intellectuele en multiculturele publiek aan (en rotte appels heb je natuurlijk overal).

Dus heb je een album of een liedje (post het liefst een album) dat ook vrij invloedrijk is geweest in jouw ontwikkeling, post it :).

emperor
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door emperor » 08 feb 2007 16:11

Iron Maiden - Piece of Mind
Iron Maiden - Powerslave
Albums waarbij ik gewoon wegdroomde en me compleet in een andere omgeving en tijd bevond,voornamelijk in het verleden,al turend naar de LP hoezen..
Dat heb ik wel bij meer albums,maar bij deze het sterkst..en in iets mindere mate ook met Somewhere in Time..waarbij ik me dan juist in de toekomst bevond...avonden en nachten heb ik buiten gezeten al kijkend naar de nachtelijke sterrenhemel,met Somewhere in Time op de Discman..

If you had the time to lose
An open mind and time to choose
Would you care to take a look
Or can you read me like a book

Mercyful Fate - The Oath
liet mij kennis maken met het occulte.
Laatst gewijzigd door emperor op 08 feb 2007 16:18, 1 keer totaal gewijzigd.

oT
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door oT » 08 feb 2007 16:16

emperor schreef:Iron Maiden - Piece of Mind
Iron Maiden - Powerslave
Albums waarbij ik gewoon wegdroomde en me compleet in een andere omgeving en tijd bevond,voornamelijk in het verleden,al turend naar de LP hoezen..
Dat heb ik wel bij meer albums,maar bij deze het sterkst..en in iets mindere mate ook met Somewhere in Time..waarbij ik me dan juist in de toekomst bevond...avonden en nachten heb ik buiten gezeten al kijkend naar de nachtelijke sterrenhemel,met Somewhere in Time op de Discman..

Mercyful Fate - The Oath
liet mij kennis maken met het occulte.
Holy moments _O_ .

ash_
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door ash_ » 08 feb 2007 16:18

Echt mijn leven veranderd niet maar ik kijk wel met warme gevoelens terug op Troublegum van Therapy? (met favorieten Screamager en vooral Die Laughing). Dat paste precies bij de teen angst en het negatieve wereldbeeld die ik in die tijd zoals iedere zichzelf respecterende puber had.

Dan zijn er nog Stranger than Fiction van Bad Religion die mijn liefde voor punkrock (en later hardcore) aanwakkerde en Live 75-85 van Bruce Springsteen die jarenlang de soundtrack van mijn leven was (en is).

oT
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door oT » 08 feb 2007 16:26

ash_ schreef:Echt mijn leven veranderd niet maar ik kijk wel met warme gevoelens terug op Troublegum van Therapy? (met favorieten Screamager en vooral Die Laughing). Dat paste precies bij de teen angst en het negatieve wereldbeeld die ik in die tijd zoals iedere zichzelf respecterende puber had.

Dan zijn er nog Stranger than Fiction van Bad Religion die mijn liefde voor punkrock (en later hardcore) aanwakkerde en Live 75-85 van Bruce Springsteen die jarenlang de soundtrack van mijn leven was (en is).
Dat is mooi verwoord :wink:

renzo
Regisseur
Regisseur

Bericht door renzo » 08 feb 2007 16:57

Counting Crows - August and everything after

Dit album bevat zoveel emoties en hierdoor ben ik gaan beseffen hoeveel muziek voor je kan betekenen. Dit is het album waardoor ik zoveel muziek ben gaan luisteren en waardoor het zo belangrijk voor me is geworden. Nog steeds als ik het opzet krijg ik kippevel.

ErikSchierboom
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door ErikSchierboom » 08 feb 2007 17:19

The Offspring - Americana, mijn intrede in de rock, vervolgens Metallica - ...And Justice For All voor de intrede in de metal en daarna Dream Theater - A Change of Seasons voor de intrede in de progressieve muziek.

Zeurdoos
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Zeurdoos » 08 feb 2007 22:39

Hmm, een hele hoop... Maar wat hoogtepunten noemen :)

David Bowie - Hunky Dory en David Bowie - Ziggy Stardust. Pas erg laat Bowie "ontdekt" (op de, vaak matig gekozen, hits die ik al kende) en vooral in de beginperiode toen ik net inbetween woonplaatsen zat, en nogal vaak 's nachts van Enschede naar Delft/Pijnacker reed deden ze wonderen, en werden de soundtracks van de nacht voor mij. Nog steeds vind ik het een geweldig machtig gevoel (na veel te veel van die ritjes), praktisch alleen rijdend in het donker, de muziek aan en *kablam* kippenvel! Changes blijft dan ook echt "mijn" nummer, en zeker in die tijd!

Olli Schultz & der hund Marie - Song durch die nacht. Geen album, maar een simpelweg geniaal nummer. Stel je voor dat je een topnacht in de stad hebt gehad, maar je bent er met de bus heen gegaan. Je hebt geen zin om 'n taxi te betalen dus je besluit naar huis te lopen. Je doet je mp3-speler in en begint de nacht in te lopen, zo goed als niemand tegenkomend. En dan komt Song durch die nacht voorbij.... Wow! Hoe toepasselijk wil je een nummer hebben? Gegarandeerd dat als je je mp3-speler weer stop zet thuis, je dat nummer nog steeds in je hoofd hebt, hoeveel nummers er ook na kwamen. Eens 'n cd van deze band zoeken.. Ander mooi nummer van deze band trouwens; Der moment.

Eels - Beautiful freak. De eerste, echte echte verliefdheidsplaat, en ook nog eens een vrij depressieve. Kortom, nadat het duidelijk was dat het echt nooit meer wat ging worden, jarenlang niet meer gedraaid! Hoeveel inpact kan muziek hebben? Nou, heel veel dus. Nu denk ik er graag aan terug, aan de feestjes waar je naast elkaar zat, en waar we allebei, van begin tot eind, de hele cd meezongen. Ben normaal nooit zo goed in songteksten onthouden, maar die van deze cd van Eels ben ik nooit vergeten!

Guns n' Roses - Use your illusion II. Wat een plaat! Nog steeds erg erg goed, en toen ie net uit was, was ik helemaal fan van GNR. Had een tiental bandjes met live concerten (blijken die later ook op GNR - Live Era 19.. - 19.. gezet te zijn!), posters aan de muur, een boek met biografie en een eigengemaakte Slash-hoed. Man, wat was ik jaloers hoe die gast kon/kan spelen! Met mijn gitaarspel is 't nooit echt wat geworden (verder dan wat Acda & de Munnik kom ik niet), maar Slash is wel verantwoordelijk voor al het geld dat aan de lessen is uitgegeven ;)

Acda & de Munnik - Acda & de Munnik. Op een erg vreemde, maar geniale vakantie in Frankrijk (een soort jongerenreis, met toneel en muziek erbij, Charme genaamd) erg veel getracht te spelen bij het kampvuur, en ook heel heel vaak heel heel vals gezongen. Als ik nu de nieuwe A&deM hoor denk ik steeds "jammer, vroeger was het echt veel beter". Leve de herinneringen.

Pff, kan nog uren doorgaan, maar de douche roept :P

Zeurdoos
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Zeurdoos » 08 feb 2007 23:27

Schoot me net nog te binnen (toen ik ze in m'n winamp zette ;)):

David Bowie featuring Maynard (Tool) - Bring me the disco king. Een van de nummers die ik helemaal heb grijsgedraaid in Thailand, en het bleef maar pakken, en nog steeds. Echt, als melancholie een nummer is, is deze het voor mij. Bowie's trage, huilende stem hakt er in, en zorgt nog steeds af en toe voor 'n half traantje (terugdenkend aan Thailand... Me wanna go back! :))

Train - Drops of Jupiter. Geen idee waarom, maar dit nummer hoort ook gewoon bij me. Ik hoorde het veel op de radio in de lesauto, en toen ik (eindelijk, na 3 keer) geslaagd was hoorde ik het op de weg terug naar huis. Sindsdien kan ik niet anders dan glimlachen als ik dit nummer hoor, wetende dat "alles goed is" :)

AngelEyes
Regisseur
Regisseur

Bericht door AngelEyes » 10 feb 2007 10:58

Ik denk niet dat specifieke albums mijn leven veranderd hebben, misschien dat Highway 61 Revisited daar het dichtst bij in de buurt komt. Wel zijn er een aantal albums aan te wijzen als werken die mijn muzieksmaak een stevige ruk in een andere richting hebben gegeven. In chronologische volgorde:

Queen - Greatest Hits. Kocht ik toen ik een jaar of 12 was en was mijn eerste serieuze kennismaking met rockmuziek. In de daaropvolgende jaren het oeuvre van de heren grotendeels bij elkaar gespaard; het ene album nog beter dan de ander. Ook aanverwante rockmuziek trok mijn aandacht, maar toen een vriend die ik lang niet meer gezien had mij een aantal Metallica-albums liet horen, was ik gelijk verkocht voor een nieuw genre. Elke keer als ik de geluidseffecten uit het intro van Damage Inc. (Master Of Puppets) hoor, denk ik nog terug aan dat bijzondere moment. In de jaren daarop werd de hardrock verder uitgeplozen, waarbij Garage Inc. fungeerde als leidraad; een album vol covers waar de originelen al gauw bij gezocht werden. Motörhead, Misfits, Thin Lizzy, Iron Maiden, Diamond Head enz. enz.

Toen ik in het bezit kwam van kaartjes voor een concert van Bob Dylan terwijl ik maar een paar nummers van de man kende, ging ik snel op zoek naar werk van de man. Na wisselende ervaringen met de eerste twee albums, bleek Highway 61 Revisited een schot in de roos: 9 liedjes waar de energie vanaf spat, maar waar de teksten, waar ik voorheen nauwelijks aandacht aan besteedde, minstens zo belangrijk bleken. Surrealistische verhalen vol symboliek, een album met literaire kwaliteiten. Bovendien sloeg de interesse voor muziek met meer diepgang gaandeweg over op mijn smaak wat betreft films en boeken. Of dat allemaal te danken is aan H61R is moeilijk te zeggen, maar van invloed was het zeker.
Mogelijk is Kind Of Blue van Miles Davis de laatste in het rijtje, mijn kennismaking met jazz, maar dat zal over een paar jaar moeten blijken.

Plaats reactie