Post-rock

Mooiste soundtrack, beste zanger, nieuwe releases, klassiek, pop, rock of hiphop.
Lumière
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Post-rock

Bericht door Lumière » 06 mei 2007 21:23

Post-rock.

Een genre dat aansluit bij het Ijslandse landschap. Bands als Sigur Rós, Múm, Explosions in the Sky of the Album Leaf zijn er veel, en weten mij in ieder geval de laatste tijd in hun greep te houden. Muziek uit het hart, puur en schoon. Electronisch, instrumentaal en af en toe met prachtige Ijslandse of Engelse zang. Bij een eerste luisterbeurt voelt het misschien onwennig; maar gaat op je bed liggen, doe je ogen dicht, denk aan de prachtigste landschappen en droom weg. Post-rock is de hemel van de muziek.

Hoe staan FT-ers tegenover dit genre? Ik zie het af en toe langskomen in Wat luister je nu?, en wat zijn nu de favoriete bands?

El Chivo
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door El Chivo » 06 mei 2007 21:38

Het is al een paar jaar een van mijn favoriete genres, ik vind zowat alles wat ik hoor goed tot geweldig.

Mijn favoriet is het Japanse Mono, waardoor ik voor het eerst met het genre in aanraking kwam.
Verder geniet ik het meest van 65daysofstatic (vooral live geweldig, op plaat ietsje minder) en Godspeed You! Black Emperor

Maar de rest vind ik dus ook allemaal heel, heel erg fijn: Mogwai, Anoice, Explosions in the sky, A Silver mt. Zion, Galatasary (alhoewel ik dat misschien nog niet meteen post-rock wil noemen)

ErikSchierboom
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door ErikSchierboom » 06 mei 2007 21:48

Sigur Ros heeft geweldige nummers gemaakt, maar ik moet het denk ik vaker gaan luisteren wil ik de rest ook zo gaan waarderen. Explosions in the Sky heb ik ook wel eens gehoord en ook dat klonk prima. Ik hoop dat ik in dit topic misschien wat goede tips kan opdoen, maar zo te zien gaat dat wel lukken.

Lumière
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Lumière » 13 mei 2007 19:44

Nog twee geweldige postrock bands zijn Godspeed You! Black Emperor, een meer bombastische variant op de postrock, en Broken Social Scene, een groep die aan elkaar hangt van samenwerkingen met andere artiesten, die overigens ook raakvlakken heeft met indie.

Het is vaak muziek waar je de tijd voor moet nemen. Eén nummer heeft amper waarde, het gaat om het geheel. Sigur Rós kon ik nooit waarderen, tot ik in plaats van een enkel mp3'tje het gehele album opzette en neerplofte op bed. Een hemel die zich langzaam aan aan je ontluikt, van heel rustig en minimaal tot enorm bombastische climaxen.

the catfishman
Filmster
Filmster
Contacteer:

Bericht door the catfishman » 13 mei 2007 21:35

Ja, luister ik ook al een tijdje naar, EITS en GY!BE zijn vooral geliefd.

rrambuiter
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door rrambuiter » 14 mei 2007 07:38

Tortoise ontdekte ik pas (heil LastFM) en inmiddels luisterd Lum er ook naar. Voor de rest zijn het de bovengenoemde artiesten die mijn iTunes opvullen. Toch, Chiv? Japanse Mono? Mag ik wat artiestennamen van je? Ik ben namelijk dol op mono.

Lumière
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Lumière » 14 mei 2007 16:50

Mono is een erg fijn postrock groepje.

El Chivo
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door El Chivo » 14 mei 2007 17:26

Ja, de japanse groep Mono (er is blijkbaar nog een hiphopgroepje dat ook mono heet, dus je moet op zoek gaan naar de albums Under the pipal tree, One step more and you die, Walking Cloud and Deep Red Sky, Flag Fluttered and the Sun Shined en You are there?)

Ik heb Mono twee of drie jaar geleden voor het eerst ontdekt op pukkelpop, toen ik na het einde van een festivaldag dood- en doodop was, maar toch nog even het laatste concert zittend aan de kant heb meegeluisterd. En dat was een trip om U tegen te zeggen.

Nog meer namen?

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_post-rock_bands

nu staan daar toch ook een hoop dingen tussen die ik lang geen post-rock, zou noemen (Muse?, Talk Talk?)

Als ik zo door het lijstje snor, moet ik vooral Slint nog noemen. En over Apse heb ik ook al wel goeds horen vertellen. En er staan daar nog wel namen die me bekend in de oren klinken, maar waar ik zelf een beetje over twijfel of ze nu echt zomaar onder post-rock mogen geschaard worden (Low, Efterklang, add (n) to x, Stars of the lid, Karate, Cinematic Orchestra, Grails, Aerogramme, Red Sparrows, Stereolab)

Jusjuh
Regisseur
Regisseur

Bericht door Jusjuh » 15 mei 2007 11:12

Wat is Moya ontzettend vet! Is dat nou de typische postrock sound? Want wat ik hoor is een bombastische compositie met electronische invloeden. Erg vet.

Lumière
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Lumière » 15 mei 2007 14:41

Jusjuh schreef:Wat is Moya ontzettend vet! Is dat nou de typische postrock sound? Want wat ik hoor is een bombastische compositie met electronische invloeden. Erg vet.
Ja, dat één van de typische postrock sounds, want er zijn grote verschillen tussen de bands. De een is bombastisch (Gospeed You! Black Emperor), de ander gevoelig (The Album Leaf) en de ander heel natuurlijk of zelfs magisch (Sigur Rós). Gitaar is ook een veel voorkomend instrument, God is an Astronaut maakt hier bijvoorbeeld veel gebruik van.

Vleeshaak
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Vleeshaak » 15 mei 2007 14:47

Zo, ben nu al een tijdje aan t downen, en wat ik tot nu toe heb gehoord is niet echt helemaal ding. Behalve Sigur Ros dan, die vind ik geweldig _O_

Drumsticks
Filmster
Filmster

Bericht door Drumsticks » 15 mei 2007 16:54

Lumière schreef:Broken Social Scene

Lumière
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Lumière » 15 mei 2007 22:25

Vleeshaak schreef:Zo, ben nu al een tijdje aan t downen, en wat ik tot nu toe heb gehoord is niet echt helemaal ding. Behalve Sigur Ros dan, die vind ik geweldig _O_
Zoals ik al zei, je moet het ervaring. Zet een hele cd op, en plof neer op je bed.

rrambuiter
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door rrambuiter » 16 mei 2007 08:50

Jusjuh schreef:Wat is Moya ontzettend vet! Is dat nou de typische postrock sound? Want wat ik hoor is een bombastische compositie met electronische invloeden. Erg vet.
Moya was ook mijn Postrock ontmaagding, momenteel voel ik me echter een hoer, want god, wat staat mijn iTunes er vol mee. :D

renzo
Regisseur
Regisseur

Bericht door renzo » 20 mei 2007 11:35

Heb inmiddels ook wat gedownload en tot nu toe klinkt het alleraardigst: heb nu het album Takk van Sigur Ros opstaan. Mooi en meeslepend, dat is het zeker. Ga nog meer downloaden, heb al wat namen teruggezien die jullie noemen dus ik ga maar 's downloaden.

Plaats reactie