Sergeant Pepper's Lonely Hearts Club Band

Mooiste soundtrack, beste zanger, nieuwe releases, klassiek, pop, rock of hiphop.
Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Sergeant Pepper's Lonely Hearts Club Band

Bericht door Colonel_Kurz » 03 jun 2007 11:04

Door alle huidige aandacht voor Sergeant Pepper's Lonely Hearts Club Band van The Beatles, vanwege dat het 40 jaar geleden is deze week dat het album uitkwam, zette ik deze plaat nog eens op en kwam tot de conclusie dat ik eigenlijk maar vijf nummers van "de meest invloedrijke rock & roll plaat aller tijden" echt goed vond: de eerste vier en de laatste. Wat zijn jullie meningen, gedachtes, opmerkingen en ideeën over dit album? Al die ophef waard, of niet?

renzo
Regisseur
Regisseur

Bericht door renzo » 03 jun 2007 11:38

Nou ben het toevallig precies met je eens: de 1e vier en de laatste (vooral de laatste) zijn ware klassiekers voor mijn gevoel.

Maar voor de rest is het toch ook wel een retestrak album (sorry voor de woorkeuze), zeker als je bedenkt wanneer het gemaakt is.

Al vind ik het persoonlijk niet eens het beste album van the beatles kan ik wel begrijpen waarom er zoveel ophef over is.

Trouwens, op de site van Werchter las ik een tijdje geleden dat allemaal bands van nu (Kaiser Chiefs, The Killers, Arctic Monkeys) 1 nummer van het album opnieuw zouden inspelen en dat dit wordt uitgebracht (ongetwijfeld voor het goeie doel) in opdracht van BBC radio. Weet iemand hier meer van?

the catfishman
Filmster
Filmster
Contacteer:

Bericht door the catfishman » 03 jun 2007 12:11

ja geweldig, goede timing voor dit topic, de laatste weken heb ik wat oude lp's gekocht van the beatles en zometeen ga ik naar een abbey road tribute concert :)

maar ja, als je het album vergelijkt met andere albums uit die tijd is nogal 'groundbreaking' wat ze hebben gedaan, het is niet mijn favoriet maar hij is wel erg goed.

ash_
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door ash_ » 03 jun 2007 12:26

Volgens mij is Sgt Pepper vooral zo legendarisch geworden vanwege de experimenteerdrift van de heren, zoals the catfishman al aangeeft. Wat ze hier deden, sloeg echt in als een bom, niet zozeer qua songs (alhoewel er erg sterke tussen zitten) maar vooral qua productie. Toen ik naar San Francisco vloog, was één van de radiokanalen in het vliegtuig helemaal gewijd aan dit album en toen werd ook met name gewezen op de productie. Overigens werd ook verteld dat George Martin enorme spijt had dat hij Strawberry Fields - wat mij betreft de beste Beatles single ooit - en Penny Lane (die eerder als single waren uitgekomen) niet op dit album had laten zetten.

Ik zie in top 10 lijstjes e.d. trouwens meestal Revolver en Rubber Soul hoger gewaardeerd worden dan dit album.

AngelEyes
Regisseur
Regisseur

Bericht door AngelEyes » 03 jun 2007 12:42

Toevallig las ik vanochtend in Trouw ook een stuk over dit album, dat als geen enkel ander album de Summer Of Love symboliseert. Het album is natuurlijk ook sterk geïnspireerd door het een jaar eerder opgenomen Pet Sounds en de manier waarop die opgenomen was (ik geloof dat de Beatles zelfs nog een bezoek hebben gebracht aan de opnamesessies). In mijn ogen deden The Beach Boys op dat album alles wat de Beatles op SPLHCB ook deden, maar dan wél tot in de perfectie uitgevoerd. Eigenlijk vind ik het een beetje zuur dat The Beatles hierin meer credits krijgen dan ze eigenlijk verdienen, want Sgt. Pepper vind ik namelijk een tamelijk slap en vooral gedateerd album. De opener en afsluiter zijn mijn (enigste) favorieten, nummers als Lucy In The Sky With Diamonds kan ik niet uitstaan. Misschien ontgaat de complexiteit van dergelijke nummers mij, maar ik vind het nogal simpeltjes klinken. Revolver wordt inderdaad meestal hoger aangeslagen, maar ook dat album is niet zo aan mij besteed (wel iets beter dan Sgt. Pepper). Het zijn beide albums die ik af en toe nog eens opzet in de hoop het licht te zien, maar tot nu ben ik daarin altijd teleurgesteld.

kingcreole
Oscar nominatie
Oscar nominatie

Bericht door kingcreole » 11 jun 2007 19:58

zoek maar eens op waar de heren hun inspiratie vandaan haalden voor deze lp

kingcreole
Oscar nominatie
Oscar nominatie

Bericht door kingcreole » 11 jun 2007 19:58

@ angeleyes..

geweldige avatar.

rio bravo

gollum36
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door gollum36 » 11 jun 2007 20:20

kingcreole schreef:zoek maar eens op waar de heren hun inspiratie vandaan haalden voor deze lp
Het begint met een E en het eindigt op Lvis?

Lumière
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Lumière » 11 jun 2007 20:45

De exotische kogelvis?

gollum36
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door gollum36 » 11 jun 2007 21:14

Lumière schreef:De exotische kogelvis?
:D _O_

WizardOfOss
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door WizardOfOss » 11 jun 2007 21:22

gollum36 schreef:
kingcreole schreef:zoek maar eens op waar de heren hun inspiratie vandaan haalden voor deze lp
Het begint met een E en het eindigt op Lvis?
Tsja, het verbaasd me niks. Het meest overgewaardeerde bandje ooit laat zich inspireren door de meest overgewaardeerde zanger ooit. Logisch toch?

kingcreole
Oscar nominatie
Oscar nominatie

Bericht door kingcreole » 11 jun 2007 21:42

jullie hebben het toch over de lp...nou zoek dan eens op het tot stand kwam stelletje ^$$#%*$%^%#@$^%$*

WizardOfOss
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door WizardOfOss » 11 jun 2007 22:03

kingcreole schreef:jullie hebben het toch over de lp...nou zoek dan eens op het tot stand kwam stelletje ^$$#%*$%^%#@$^%$*
Ja sorry hoor, we hadden er geen van allen rekening mee gehouden dat het antwoord wel eens volstrekt helemaal niks met Elvis te maken zou kunnen hebben...

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 11 jun 2007 22:58

Bob Dylan? Hoewel Elvis zeker invloed heeft gehad op The Beatles, zie ik toch niet zo snel in hoe hij direct van invloed is geweest op Sergeant Pepper's. Tenzij je het over dat vage gedoe met de hoes hebt, maar goed, Lennon wilde daarvoor in eerste instantie Hitler, dus ja...

Edit: of reageerde je gewoon direct op Angeleyes en zijn verhaal over Pet Sounds?

gollum36
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door gollum36 » 12 jun 2007 15:50

kingcreole schreef:jullie hebben het toch over de lp...nou zoek dan eens op het tot stand kwam stelletje ^$$#%*$%^%#@$^%$*
Wat bedoel je met ^$$#%*$%^%#@$^%$*? Ik geloof dat het niet al te vriendelijk is.

Plaats reactie