Muziekquiz

Mooiste soundtrack, beste zanger, nieuwe releases, klassiek, pop, rock of hiphop.
Plaats reactie
ErikSchierboom
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door ErikSchierboom » 25 sep 2009 11:25

Er was overigens maar één iemand die Eric Clapton invulde als artiest. Als men vindt dat ik geen punten moet toekennen vind ik dat ook best, maar ik neig naar het wel uitdelen van punten. Als ik de punten wel toeken komen we tot de volgende score:

Touchwood 10
hadiederk 10
Rooster 9
El_Chivo 9
zvorod 9
Zeurdoos 8,5
akketa 8
ash_ 8
Colonel_Kurz 6
PascalE 6

Wat leidt tot de volgende stand:

Tussenstand:
Touchwood 53 + 10 = 63
El Chivo 44,5 + 9 = 53,5
hadiederk 42,5 + 10 = 52,5
Ash_ 38 + 8 = 46
Rooster 29,5 + 9 = 38,5
zvorod 26,5 + 9 = 35,5
Akketa 25,5 + 8 = 33,5
Zeurdoos 19 + 8,5 = 27,5
WizardOfOss 14
Erik Schierboom 11
Jens 7
Colonel Kurz 3 + 6 = 9
PascalE 0 + 6 = 6

hadiederk
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door hadiederk » 25 sep 2009 11:42

Rooster schreef:
hadiederk schreef:Maar waar het mij om gaat is dat "door Eric Clapton ook goed te rekenen" je inconsequent bezig bent. Bij alle ander gitaarsolo's wordt de bandnaam genoemd als enige goede antwoord, behalve bij Cream terwijl dat evenzeer een groepsinspanning is
Moet het dan ook niet, "The Jimi Hendrix Experience" zijn, i.p.v. alleen Jimi Hendrix?
Ik vind Eric Clapton ook prima :T

Purple Haze staat i.i.g. als release van The Jimi Hendrix Experience - Original Soundtrack to the Motion Picture "Experience" (1971) Wiki zegt daarover:

De Cry of Love Band

Na ongeveer twee maanden rust te hebben genomen en aan zijn nieuwe album, First Rays Of The New Rising Sun te hebben gewerkt, besloot Hendrix zijn oude band, The Jimi Hendrix Experience weer bij elkaar te brengen. Hendrix, Mitchell en Redding hadden net bekend gemaakt weer te gaan toeren, maar op het laatste moment haakte Redding af en haalde Jimi opnieuw Billy Cox terug als bassist. De band heeft nooit een officiële naam gehad, maar veel fans die de optredens hebben meegemaakt na hun, overigens ietwat korte tour, noemden de band steevast "The Cry of Love Band", naar de naam van de tournee zelf. Veel shows van deze tournee zijn professioneel opgenomen in hoge geluidskwaliteit en worden nu nog steeds beschouwd als gedenkwaardige concerten van Hendrix.

Verder staat het nummer op albums van zowel "Jimi Hendrix" als op "The Jimi Hendrix Experience"

Natuurlijk hebben Bruce, Baker en Clapton "The Sunshine Of Your Love" ook stuk voor stuk solo uitgevoerd maar dan gaat het nooit om de uitvoering zoals te horen was in deze kwis.

Rooster
Regisseur
Regisseur

Bericht door Rooster » 25 sep 2009 11:48

Heb je verder niks te doen ofzo? :wink:

hadiederk
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door hadiederk » 25 sep 2009 11:52

Rooster schreef:Heb je verder niks te doen ofzo? :wink:
'k had pauze, daarom houd ik het nu kort.

Zeurdoos
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Zeurdoos » 25 sep 2009 12:06

Het halve puntje maakt mij niet uit hoor :). (Als ik dit spel om de knikkers speelde zou het heel anders zijn ;))

hadiederk
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door hadiederk » 25 sep 2009 12:13

Zeurdoos schreef:Het halve puntje maakt mij niet uit hoor :). (Als ik dit spel om de knikkers speelde zou het heel anders zijn ;))
Het is je gegund. Kijk, als het nou Touchwood betrof werd het een heel ander verhaal. B-)

Touchwood
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door Touchwood » 25 sep 2009 12:40

Ouch. En net wanneer ik je een sportieve en enigszins samenzwerende high five wilde geven om onze flawless victory te vieren... noe hejt verdrett'n.

Ik speel ook niet om de knikkers maar het gaat nu ook weer niet zover dat ik me vrijwillig aanbied om de lege plek van de volgende ronde in te vullen om daardoor een eventuele bups punten mis te lopen. Afbeelding

Touchwood
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door Touchwood » 25 sep 2009 16:26

Voordat jullie vergeten waar je dit weekend mee kunt stoeien:

MuziekQuiz 3.9

Thema:
Yep, zoekt en gij zult vinden...
Deadline: dinsdag 29 september 15:00 uur

Het lettertype vormt trouwens ook een hint... niet teveel verklappen. :P

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 25 sep 2009 23:54

hadiederk schreef:
ash_ schreef:
Colonel_Kurz schreef:En dat rotzooitje in zijn privéleven heeft o.a. wel Layla voortgebracht...
Waarvan de belangrijkste en meest herkenbare riff dan weer waarschijnlijk afkomstig is van Duane Allman ;)
Ze spelen het samen, wie wat verzonnen heeft is puur speculatie voor zover ik weet. De passie in het nummer komt in ieder geval van Clapton.
ash_ schreef:En die Clapton zelf in een akoestische versie weer vreselijk wist te verkrachten...
Ja, daar voelde hij de passie inderdaad niet echt (meer?). Maar Clapton was in die tijd sowieso niet echt interessant.
hadiederk schreef:En de laid-back stijl van dit nummer heeft ie afgekeken van J.J. Cale.
Van die akoestische versie bedoel je?
hadiederk schreef:De essentie van de song deed hij geweld aan door.... lees zelf maar
http://nl.wikipedia.org/wiki/Pattie_Boyd
Ik ben bekend met het verhaal, maar je mag je zin best afmaken want ik volg je niet helemaal.

Opmerkelijk trouwens dat je i.v.m. Purple Haze met een soundtrack verzamelaar van na zijn dood noemt - waarom niet gewoon zijn debuutalbum uit '67?

Oh, en Touchwood, die ronde is 0 uit 10 voor mij.

Zeurdoos
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Zeurdoos » 26 sep 2009 08:13

El Chivo schreef:
ash_ schreef:Wat me betreft de nieuwe quiz: mijn muziekkennis schiet hier duidelijk te kort want ik herken er slechts eentje (nr. 3) :oops: Al moet ik wel zeggen dat ik aan de hand van de verschillende fragmenten wel een thema meen te herkennen. Of ik daar iets aan heb, is weer een tweede.
Ongever idem: nr 3 zeker, pretty good idea over het thema. Moet zeker kunnen helpen.
Tridem :).

Ik wil alleen maar niet op de naam van nr. 10 komen, hoewel ik de beelden zo voor me zie ...

ErikSchierboom
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door ErikSchierboom » 26 sep 2009 08:27

Zeurdoos schreef:Ik wil alleen maar niet op de naam van nr. 10 komen, hoewel ik de beelden zo voor me zie ...
Daar had ik ook even last van, maar na drie keer afspelen kwam hij toch naar boven. Een slinkse manier trouwens om je voorsprong vast te houden Touchie, foei! :wink:

hadiederk
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door hadiederk » 26 sep 2009 20:29

Colonel_Kurz schreef:
hadiederk schreef:En de laid-back stijl van dit nummer heeft ie afgekeken van J.J. Cale.
Van die akoestische versie bedoel je?
hadiederk schreef:De essentie van de song deed hij geweld aan door.... lees zelf maar
http://nl.wikipedia.org/wiki/Pattie_Boyd
Ik ben bekend met het verhaal, maar je mag je zin best afmaken want ik volg je niet helemaal.

Opmerkelijk trouwens dat je i.v.m. Purple Haze met een soundtrack verzamelaar van na zijn dood noemt - waarom niet gewoon zijn debuutalbum uit '67?
Ik zal jouw vragen en opmerkingen in deze volgorde beantwoorden

Ik bedoel inderdaad de akoestische versie. Hij heeft veel meer in die stijl gemaakt waarvan "Cocaine" misschien wel de bekenste is. (is trouwens toch ook geschreven door J.J. Cale.

Het zit me nog steeds dwars dat Clapton alle credits krijgt voor het werk van Cream. Welliswaar een buitengemeen sterke gitarist maar een zwakke persoonlijkheid en dat meen ik te kunnen horen in z'n solowerk. En dat gemier met z'n zogenaamd onbereikbare liefde doet voor mij met terugwerkende kracht afbreuk aan het in beginsel niet onaardige Layla.
Nee, ik ben geen fan van Clapton. En dan Clapton goed rekenen t.a.v. "Sunshine of your Love" terwijl het nummer n.b. geschreven is door Jack Bruce (zoals vrijwel alle werk van Cream) gaat mij te ver.

Een terechte opmerking overigens maar daar moet je niet zo veel achter
zoeken. Het ging er mij alleen maar om dat Purple Haze in dezelfde uitvoering zowel wordt toegeschreven aan "Jimi Hendrix" als aan "The Jimi Hendrix Experience" Overigens staat Purple Haze niet op mijn stokoud vinylexemplaar van "Are You Experienced?" Volgens mij stond die oorspronkelijk alleen op de Amerilaanse persing en is op CD als bonustrack (samen met nog een paar andere klassiekers) toegevoegd.

Touchwood
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door Touchwood » 26 sep 2009 22:31

ErikSchierboom schreef:
Zeurdoos schreef:Ik wil alleen maar niet op de naam van nr. 10 komen, hoewel ik de beelden zo voor me zie ...
Daar had ik ook even last van, maar na drie keer afspelen kwam hij toch naar boven. Een slinkse manier trouwens om je voorsprong vast te houden Touchie, foei! :wink:
Maar schatje toch… je overschat mij en mijn slinkse wegen schromelijk. Je moet ze allemaal kunnen kennen, kennen kunnen. Wellicht op eentje na misschien. Maar het zijn echt geen onbekende nummers. Bovendien valt het in het uiterste geval bij geen herkenning, met het thema in de hand allemaal op te zoeken. En geloof me, ook al denk je daar nu anders over (Kurz gooit bijvoorbeeld de handdoek wel heel teleurstellend snel in de ring) deze nummers ken je. Misschien heb ik weer wat lastige stukjes gekozen maar daar is het thema dan weer goed voor.

Don’t let me down ! :)

hadiederk
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door hadiederk » 26 sep 2009 23:44

Ik kan wel ongeveer inschatten welke kant het opgaat maar een consequent thema kan ik er nog niet uithalen. Eén knakker zit er in ieder gevak drie keer in. Twee keer gaat het over hem en één keer wordt er iets van hem gebruikt, blote billen serenade of zoiets. Dan zit er nog een knakker in op nr. 3 die iedereen waarschijnlijk wel herkent, behalve Kurz_ . Het lettertype herken ik ook maar die knakker kan ik ook nog niet plaatsen. Ik weet wel dat hij een jaar lang in weer en wind inspiratie heeft liggen opdoen. Da's dom want z'n gezondheid was toch al niet zo best maar er is trouwens wel mooi een pizza naar die koekenbakker vernoemd.

Makkelijk is anders Touchwood.

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 27 sep 2009 04:13

hadiederk schreef:En dat gemier met z'n zogenaamd onbereikbare liefde doet voor mij met terugwerkende kracht afbreuk aan het in beginsel niet onaardige Layla.
Hoe doet het feit dat de inhoud van de tekst geïnspireerd is door échte gevoelens afbreuk aan het nummer?
hadiederk schreef:Nee, ik ben geen fan van Clapton. En dan Clapton goed rekenen t.a.v. "Sunshine of your Love" terwijl het nummer n.b. geschreven is door Jack Bruce (zoals vrijwel alle werk van Cream) gaat mij te ver.
Behalve dan natuurlijk hun vele covers van oude bluesnummers. Ik geloof trouwens niet dat Bruce de solo's uitschreef voor Clapton (wat betreft de tekst schreef Bruce in dit geval overigens de coupletten samen met Brown in één nacht; Clapton schreef later het refrein). De bekende riff is wel van Bruce.
hadiederk schreef: Volgens mij stond die oorspronkelijk alleen op de Amerilaanse persing en is op CD als bonustrack (samen met nog een paar andere klassiekers) toegevoegd.
Ik heb de CD-versie van die Amerikaanse persing, waarop Purple Haze het openingsnummer is. Voor mij is het daardoor altijd een beetje het eerste nummer van Hendrix geweest, vandaar mijn verbazing.

Herken er trouwens toch één, Touchwood, maar weet dan nog niet of dat het origineel is of de identiek klinkende versie met een sample van het origineel. En dan wordt een thema destilleren toch knap lastig. Het deuntje van nummer vier komt me overigens ook vagelijk bekend voor, maar de percussie niet, waardoor ik waarschijnlijk wederom die specifieke versie niet ken.

Plaats reactie