Axeqlusive Corner of Sound

Mooiste soundtrack, beste zanger, nieuwe releases, klassiek, pop, rock of hiphop.
Plaats reactie
Kyrill
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door Kyrill » 10 mar 2010 00:17

Ik ben Frank Boeijen zijn muziek leren kennen toen ik in Maart 2006 de hoofdrol had in een toneelstuk waarbij in de OST 8) Frank Boeijen- Verslaafd aan Jou zat. Mijn god wat een mooi nummer _O_
Na dit stuk van Axe ga ik maar eens wat albums van hem dowloaden om verder dan Verslaafd aan Jou te komen :oops: :P

Axeqlusive
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Axeqlusive » 10 mar 2010 00:42

Colonel_Kurz schreef:Ik zou ook niet van Closing Time naar Mule Variations gaan, dat lijkt me nogal een cultuurshock.

Dat was het dan ook duidelijk. Waar Closing Time nog enigsinds toegankelijk is ontbreekt dat bij Mule Variations compleet. Dank je voor je tips op Waits gebied, ik zal de door je genoemde albums eens een luisterbeurt gaan gunnen binnenkort!

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 10 mar 2010 00:45

Wie weet valt het kwartje dan wel bij Mule Variations als je die chronologisch bereikt hebt. :wink:

Axeqlusive
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Axeqlusive » 10 mar 2010 00:49

Wie weet inderdaad. Ik heb nu echt het idee dat ik heel wat mis. Qua concept, qua stem... qua alles eigenlijk. Maar als ik jouw post zo lees klopt dat dan ook wel. Dank je wel!

Axeqlusive
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Axeqlusive » 16 mar 2010 13:03

Vandaag wil ik jullie meenemen naar het enige solo album van Michael Kelling Frank Hutchence. De artiest die de wereld later leerde kennen als Michael Hutchence of misschien wel nog meer als de zanger van INXS.

Eerst even een korte inleiding; ondanks dat Michael werd geboren op 22 januari 1960 te Sydney, groeide hij op in Hong Kong om pas in zijn late tienerjaren terug te keren naar zijn geboortestad. Daar vormde hij the Farriss Brothers, een band die later overging in INXS. Eind jaren tachtig en begin jaren negentig groeide de band uit tot een van de grootste bands op aarde van dat moment, iets wat zeker geholpen werd door de raadselachtige maar energie uitstralende sensuele leider van de band.

Afbeelding

In 1992 verandert echter iets in het leven van Michael wat invloed zou hebben op de band en nog meer op zijn persoonlijke leven. Michael loopt een hersenbeschadiging op nadat hij in Denemarken is aangevallen door een taxichauffeur. De hersenbeschadiging resulteert in het verlies van zijn geur- en smaakvermogen, wat vaak depressies en verhoogde agressie tot gevolg hebben.

In 1995 begint Michael te werken aan een solo album, werk wat hij voortzet tot drie dagen voor zijn tragische dood op 22 november 1997. Zelfmoord of een ongeluk tijdens uit de hand gelopen wurgsex, het zal nooit helemaal boven water komen. Zelfmoord blijft het eindoordeel, maar de aanwezigheid van alcohol, cocaïne, prozac en andere voorgeschreven medicijnen laten in elk geval zien dat Michael geen gelukkig man was ten tijde van zijn dood.

In 1999 komt postuum het solo album van Michael uit, simpelweg getiteld Michael Hutchence. Een verzameling van persoonlijke songs waarvan hij merendeel zelf heeft geschreven, want naastdat hij qua looks symbool stond voor INXS, was hij ook een getalenteerd liedschrijver en schreef hij bijna alle INXS nummers samen met Andrew Farriss, welke op zijn beurt zijn schrijfsucces weet aan de genialiteit van Michael.

Kennisnemende van bovenstaande informatie is het makkelijk om de oorsprong te vinden van de onheilspellende en lyrische teksten die op het album voorkomen. Teksten over het gebrek aan privacy, de druk van bekendheid en de zoektocht naar verlossing zet hij kracht bij met zijn krachtige en energieke stem.

Hutchence werkte aan een uitdagend en stimulerend album, een album waarop hij immens trots was en met welke hij steeds grenzen op bleef zoeken. Zoals hij zelf zei vlak voor zijn dood:
As someone once said, a great band is a great compromise. You get around the table and play poker. With a solo thing, you have the awesome responsibility of doing it by yourself."
Ten tijde van de dood van Michael was het solo album nagenoeg af. Het enige wat nog ontbrak was de zang van Bono op Slide Away. Samen met Andy Gill (Gang of Four) schreef Bono een extra couplet en voltooide zo het nummer. Uit de tekst blijkt hun diepe vriendschap en Bono's zorg na Michael’s dood. Het album werd geschreven en geproduceerd over een spanne van twee jaar. En heeft enkele speciale gasten als bijvoorbeeld guestvocals van Joe Strummer (The Clash), Denise Johnson (Primal Scream) en Bono van U2.

In Nederland verscheen het album wel, maar kreeg het nagenoeg geen aandacht. Ondanks zeer positieve review zullen dan ook alleen liefhebbers en echte fans het album in huis hebben. Ik liep dit album per ongeluk tegen het lijf in een muziekwinkel, toen deze net vers vooraan werd gezet in de schappen. Ik heb nooit spijt gehad van deze aanschaf.

Het hele album is geweldig, maar uitspringer is toch wel de openingstrack:
Let Me Show You
Laatst gewijzigd door Axeqlusive op 17 aug 2010 14:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Axeqlusive
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Axeqlusive » 25 mar 2010 13:31

Volgende week zal in de muziek discussie groep het album van Michael Hutchence bediscussieert worden.

Ik zal daarom even wachten met het posten van een nieuw stukje. Wellicht vinden sommigen van jullie het nog leuk wat meer achtergrond informatie te lezen bij het album.

Kyrill
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door Kyrill » 25 mar 2010 13:34

Geweldig stuk Axe over Michael _O_ :T .
Kreeg er kippenvel van bij het lezen! Wist ook niet tot ik je stukje las dat ie dood is en bij INXS zat!

Axeqlusive
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Axeqlusive » 25 mar 2010 13:59

De hersenbeschadiging resulteert in het verlies van zijn geur- en smaakvermogen, wat vaak depressies en verhoogde agressie tot gevolg hebben.
Ik vind zelf vooral dit stukje erg freaky!
Dat is toch bizar. Naast je zicht en gehoor zijn dat de primaire dingen in het leven.

Kyrill
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door Kyrill » 27 mar 2010 00:27

Axeqlusive schreef:
De hersenbeschadiging resulteert in het verlies van zijn geur- en smaakvermogen, wat vaak depressies en verhoogde agressie tot gevolg hebben.
Ik vind zelf vooral dit stukje erg freaky!
Dat is toch bizar. Naast je zicht en gehoor zijn dat de primaire dingen in het leven.
Indd! Ook echt bizar!

Ik kan alvast zeggen dat de muziek goed bevalt. Heb net Slide Away 7x op repeat zitten luisteren :D

Axeqlusive
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Axeqlusive » 30 mar 2010 11:46

Vandaag een stuk over Sigur Rós. Een bandnaam die je uit hoort te spreken als “roos”. De band staat bekend vanwege de zang met kopstem en de symfonische, melodische klanken, dikwijls omschreven als droomrock. De muziek kenmerkt zich door een rustige opbouw, voortgezet tot een aanzwellende climax. Een ander opvallend iets is de zang in de eigen verzonnen taal, het “vonlenska”, letterlijk vertaald “hooplands”.

Afbeelding

In januari 1994 werd de band Victory Rose opgericht door Jón Þór Birgisson, Georg Hólm en Ágúst Ævar Gunnarsson. De drie kenden elkaar van hun school in Reykjavik en huurden daar een studio, waar ze het nummer Fljúgðu opnamen. Platenmaatschappij Bad Taste was dusdanig onder de indruk dat het de band een contract aanbod.

Omdat Fljúgðu een IJslandse tekst bevatte werd besloten om ook een IJslandse bandnaam aan te houden. Victory Rose werd zo Sigur Rós en met het contract op zak begon de band aan de opnamen voor het debuutalbum. Dat de opnamen niet zonder slag of stoot gingen blijkt wel uit het feit dat deze drie jaar in beslag namen. Deze tijd ging vooral zitten in het zoeken naar hun eigen stijl. Uiteindelijk kwam toch het eerste levensteken van de band op de markt in de vorm van “Von” wat zoveel betekent als hoop.

Twee albums verder kreeg de band in 2000 de kans om voor het eerst buiten de IJslandse landgrenzen hun muziek te vertolken. Dit gebeurde onder meer in het voorprogramma van Radiohead. Dit zorgde ervoor dat er een ware jacht ontstond van Amerikaanse platenlabels die de band wilde onderbrengen. De band koos uiteindelijk voor MCA Records omdat zij hier de meeste vrijheid kregen. Met het verkregen geld uit de platencontracten werd besloten een eigen studio op te zetten. Tussen de optredens door werkte de band steeds aan nieuwe nummers om deze vervolgens gelijk op het podium te vertolken, dit omdat ze verveeld raakten van de oude nummers.

In oktober 2002 verschijnt het album ( ) een wat rauwer en ontoegankelijker album dan zijn voorgangers maar voor mij persoonlijk het hoogtepunt tot dusver in hun oeuvre.

In 2006 geeft Sigur Rós een serie concerten in de IJslandse buitenlucht. De opnames worden gebruikt voor de film Heima (thuisland), een filmproject over de band en hun gevoel over het land. Op dezelfde dag als de uitgave van Heima werd ook het dubbelalbum Hvarf/Heim uitgebracht. Het album bevatte niet eerder uitgebrachte nummers en live akoestische versies van bestaande nummers. Wederom een hoogtepunt wat mij betreft.

een zelfgemaakte video voorzien van Samskeyti van Sigur Ros

Zoals gezegd zingt Sigur Rós in het Vonlenska, een overstaanbare verzameling klanken gebruikt als extra instrument in de muziek. Het heeft geen kenmerken van een taal, zoals grammatica en vocabulaire maar wordt opgebouwd door lettergrepen die samen nietszeggend zijn. Alle teksten op ( ) zijn in het Vonlenska gezongen. In het bijgeleverde boekje zijn lege bladzijden aanwezig in plaats van songteksten. Hier kan je je eigen interpretatie noteren van de teksten.

De band is, ondanks het uitbrengen van 5 albums, nog steeds relatief onbekend bij het grote publiek. Het is ook een beetje muziek waar je in moet geloven. Het is een beetje alsof je naar de wolken kijkt en daar allerlei beesten in probeert te herkennen.

Mijn favoriete tracks:
- Hopppipolla
- Svenfn-g-Englar
- Vaka
- Steraflur
- Samskeyti
Laatst gewijzigd door Axeqlusive op 17 aug 2010 14:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Kyrill
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door Kyrill » 30 mar 2010 15:27

Mooi stukje Axe! :T Ik hoop ook dat het bij het grote publiek nooit bekend zou worden! Dan zal Sigur Rós nooit meer staan voor wat het nu staat :). Er zijn teveel van dit soort voorbeelden die hun puurheid verliezen zodra ze bij het grote publiek bekend zijn. Laat men maar moeite doen om achter deze muziek te komen. Zoals ik onlangs op facebook postte: ''Zelfs de mindere nummers van Sigur Rós zijn goed''.
Mijn favorieten zijn Star Alfur en Ará Batur maar eigenlijk bevalt alles mij wel. Sinds kort heb ik ook alle albums op mijn laptop. Bij Ara Batur zijn de keren dat ik tijdens het luisteren niet hoefde te huilen op 1 hand te tellen. Wat een pracht muziek. En dat vuurwerk bij Star Alfur echt geniaal. Dat nummer heb ik leren kennen via The Life Aquatic With Steve Zissou.

jacq
Regisseur
Regisseur

Bericht door jacq » 30 mar 2010 15:30

Ik vind het wel wat hebben Axe, wel rustgevend :Y Of is dat niet de bedoeling ?

Kyrill
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door Kyrill » 30 mar 2010 15:32

Dat kan zeker wel een van de bedoelingen zijn jacq :wink:

Axeqlusive
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Axeqlusive » 30 mar 2010 15:36

jacq schreef:Ik vind het wel wat hebben Axe, wel rustgevend :Y Of is dat niet de bedoeling ?
Dat is zeker de bedoeling. Ik droom er zelf regelmatig bij weg. Het is mooie muziek bij sneeuwval en bij de stralende zon.

Ik heb de begeleidende video geschoten in het hertenkamp praktisch naast mijn huis. Het was mijn eerste filmpje met deze hard disk camera, dus even prutsen. Beetje kijken hoever ik kon zoomen, dat soort dingen. Vond het wel mooi passen.

ErikSchierboom
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door ErikSchierboom » 01 apr 2010 08:48

Sigur Ros, geweldige band die wel even een omschakeling vergt bij het luisteren. Als je eenmaal een beetje gewend bent aan de muziek dan is het meteen fantastisch. Ideaal om in een lekker luie stoel met je hoofdtelefoon op te beluisteren.

Plaats reactie