Axeqlusive Corner of Sound

Mooiste soundtrack, beste zanger, nieuwe releases, klassiek, pop, rock of hiphop.
Plaats reactie
Axeqlusive
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Axeqlusive » 01 apr 2010 08:52

Klopt helemaal Erik, ik ken ook weinig (lees: geen) bands die vergelijkbaar zijn. Mede daardoor is het altijd "anders" dan de rest.

Axeqlusive
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Axeqlusive » 14 apr 2010 14:26

Het werd weer eens tijd voor een nieuw stukje, een klein stukje vandaag.

Toen ik me onlangs wat verder aan het verdiepen was in een artiest waar ik later misschien nog een stukje over ga wijden, kwam ik door simpelweg door te klikken langs tal van andere artiesten. Je kent het wel “liefhebbers van deze kochten ook deze…”. Ik belandde zo bij Matt Nathanson, en daar wil ik vandaag een stuk aan wijden.

Matt werd op 28 maart 1973 geboren in Lexington, Massachusetts. De muziek die hij maakt is een mix van folk en rockmusic en in mijn ogen het best te omschrijven als een mix tussen Lifehouse en John Mayer. Gewoon van die relaxte Amerikaanse niks aan de hand muziek… love it or hate it. Naastdat hij zingt speelt hij ook gitaar. In Nederland is hij redelijk onbekend al heb je het nummer “Come On Get Higher” misschien weleens ergens voorbij horen komen.

Afbeelding

Matt volgde college aan het Pitzer College in Clarement, California en haalde daar zijn major in Engels en wereld(se) literatuur. In het begin van de jaren negentig vertrekt Matt definitief uit Massachusetts en vestigt zich in San Francisco, California.

Zijn debuutalbum verschijnt al in 1993 maar het zal tot 2003 duren dat Matt voorzichtig wat meer aandacht begint te trekken met het album Beneath These Fireworks. Echt doorbreken doet hij in eigen land echter pas met zijn zesde studio album Some Mad Hope wat uitkwam op 14 augustus 2007. Het nummer All We Are hoor je terug in diverse televisie series als NCIS en One Tree Hill.

Naast zijn eigen nummers staat Matt erom bekend dat hij tijdens live shows regelmatig een eigen versie ten gehore brengt van een populair nummer uit de jaren tachtig. Denk aan Eye of the Tiger van Survivor of Take On Me van A-Ha.

Ik heb Matt Nathanson pas recent ontdekt dus echt favoriete nummers heb ik nog niet, maar toen ik even wat van hem ging luisteren op YouTube was dit het eerste nummer wat ik hoorde, en toen besloot ik gelijk de cd Some Mad Hope aan te schaffen.
Wedding Dress
Laatst gewijzigd door Axeqlusive op 17 aug 2010 14:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Axeqlusive
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Axeqlusive » 23 apr 2010 08:46

Ik kondigde het vorige week al aan dat er een stuk aanstaande was van een artiest waar ik me wat in verdiept heb. Geen idee eigenlijk hoe ik er zo op ben gekomen. Misschien is het wel te wijdden aan het Bob Dylan topic van Colonel_Kurz. Een topic waardoor ik me ook wat meer aan het verdiepen ben in de vader van de persoon waar ik vandaag een stukje over schrijf. Over wie ik het heb? Jakob Dylan.

Afbeelding

Jakob Luke Dylan werd op 9 december 1969 geboren in New York City en bekend geworden als zanger en tekstschrijver van the Wallflowers. De laatste jaren heeft Jakob echter ook twee solo albums opgenomen, en ondanks de zware last van het zijn van “de zoon van...” zijn het niet minder dan indrukwekkende albums te noemen. Jakob is de jongste van vier kinderen die Bob kreeg met zijn ex Sara Dylan en sinds 1992 getrouwd met Nicole Paige Denny, samen hebben zij vier kinderen.

In 1989 begint Jakob met The Wallflowers te spelen in Los Angeles. De band tekent een contract bij Virgin en komt in 1992 met een debuutalbum maar het album verkoopt slecht. Eenmaal verlost van het contract gaat de band op tour met onder andere 10.000 Maniacs en the Spin Doctors waar het onderweg wat bandleden verliest en tegelijk wat nieuwe oppikt. Met hulp van manager Andrew Slater raakt de band verzekerd van een nieuwe platenmaatschappij, te weten Interscope Records.

Als in 1996 het door T-Bone Burnett geproduceerde album Bringing Down the Horse verschijnt lijkt alles op z’n plaats te vallen. Wereldwijd worden er zes miljoen albums verkocht en het album bevat diverse hitsingles met nummer één hit One Headlight. Daarnaast winnen the Wallflowers twee Grammy Awards en een VH-1 Video of the Year 1997 Award voor de clip van One Headlight.

Een mooie quote uit die tijd staat op naam van producer T-Bone Burnett:
As far as Jakob is concerned, I can't imagine having larger footsteps to follow in. But Jakob's character is clearly defined and he handles success with grace, which also says a lot about Bob as a father. I don't think Jakob sold a single record because he is Bob's son. I think he sold a lot of records because One Headlight is a very good song. I wonder how many Wallflowers fans even know who Bob Dylan is.
We schrijven 2005 als the Wallflowers vijf albums op hun naam hebben staan en ondanks dat ze nooit officieel uit elkaar zijn gegaan verschijnt er vanaf dat moment geen nieuw materiaal meer van de band. Het laatste bandoptreden stamt van 2008 maar het lijkt er meer en meer op dat Jakob druk aan de gang is met zijn solo carriere.

Het is 20 september 2006 als word aangekondigd dat Jakob een contract heeft getekend met Columbia Records. Hierop verschijnt op 10 juni 2008 het album Seeing Things. Geproduceerd door de beroemde producer Rick Rubin is het album, wat tien tracks bevat, grotendeels akoestisch opgenomen.

Op 6 april jl. verscheen Jakob zijn tweede solo album, Woman and Country, wederom geproduceerd door een grootheid op dit vlak, namelijk T-Bone Burnett.
Laatst gewijzigd door Axeqlusive op 17 aug 2010 14:10, 2 keer totaal gewijzigd.

Axeqlusive
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Axeqlusive » 26 apr 2010 09:39

Afgelopen weekend ging ik op zoek naar een verjaardagscadeau voor een goede vriend van mij. Aangezien muziek een grote liefde van beide van ons is, leek het voor mij leuk hem eens te verrassen met iets nieuws, iets onbekends. Nu gaat mijn kennis redelijk ver en is deze aardig breed maar om echt met iets nieuws aan te komen ben ik toch maar even wat tips gaan vragen. Naar een FRS of dergelijke hoef je daarvoor niet te gaan, maar een winkel als Velvet heeft mensen achter de balie staan zelf ook liefhebber zijn en grote kennis hebben en je ook van zinnige tips kunnen voorzien. Na het luisteren van wat dingen die me niet bevielen kwam ik uiteindelijk uit bij het nieuwe album van Midlake, The Courage of Others. Al na een gedeelte van het eerste nummer wist ik genoeg.

Afbeelding

Midlake werd in 1999 gevormd door een groep jazz studenten op de Universiteit van Noord Texas. Hun eerste werk, nog onder de naam The Cornbread All-Stars overigens, bestond uit funk/ jazz muziek, heftig beïnvloed door Herbie Hancock. Maar later begon de band wat meer te leunen op een indie rock sound. De invloeden verschoven in de loop der jaren en zo ging men van Herbie Hancock naar Radiohead en van Crosby, Stills & Nash naar Fleetwood Mac. Ondertussen lijkt de band zijn thuis te hebben gevonden in de Ierse folk.

In 2004 verschijnt het eerste album Bamnam and Slivercork, welke positieve reviews kreeg. Het album is een echte lo-fi plaat. De opvolger The Trials of Van Occupanter geeft een meer solide Americana geluid, waar de referentie duidelijk de jaren zeventig folkrock was. De sfeer hiervan wordt op het derde album volgehouden, sterker nog… vervolmaakt.

Op 1 februari van dit jaar kwam hun derde album uit The Courage of Other, welke door Mojo werd gebombardeerd tot “album of the month”. De hoes is een eerbetoon aan Andrei Rublev, de film uit 1966 van Andrei Tarkovsky. Op dit album is meer plaats voor (akoestische) gitaren en minder dan op de vorige twee albums voor toetsen. Elf trage, simpele, maar o zo mooie nummers staan er op de cd. Zonder saai of voorspelbaar te worden. De nummers liggen steeds in het verlengde van elkaar, maar verschillen steeds genoeg om spannend te blijven. Met als rode draad de gevoelige stem van zanger Tim Smith, die het geheel moeiteloos aan elkaar smelt.

En kwam ik uiteindelijk Velvet uitgelopen en was ik zelf een cd rijker. Een cd bij thuiskomst gelijk in de cd speler verdween en die daar het hele weekend niet meer uit is geweest. Zojuist heb ik ook The Trials of Van Occupanter besteld, ik ben benieuwd!

ps:
Laat je vooral niet afschrikken door de hoes zou ik zeggen.
Laatst gewijzigd door Axeqlusive op 17 aug 2010 14:10, 1 keer totaal gewijzigd.

ErikSchierboom
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door ErikSchierboom » 07 mei 2010 13:36

Wow, dat Acts of Man nummer is echt fantastisch! Hier moet ik meer van luisteren!

Axeqlusive
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Axeqlusive » 07 mei 2010 13:40

En dat is nog maar het begin van de cd :wink:

Ik heb vlak na bovenstaand stuk ook The Trials of Van Occupanter aangeschaft. Ook een wereldalbum, net wat... *rock is een groot woord* georienteerder dan het laatste album.

ErikSchierboom
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door ErikSchierboom » 07 mei 2010 13:42

Ik heb ook maar meteen The Courage of Others en The Trials of Van Occupanter aangeschaft :D Ik laat je later nog weten wat ik van de gehele albums vind, maar ik heb er alle vertrouwen in.

Axeqlusive
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Axeqlusive » 07 mei 2010 13:46

Ik ben benieuwd, het is allemaal een beetje dezelfde stijl, een mooie eenheid in de albums zonder te vervelen.

De hoezen zijn trouwens ook echt kunststukjes als je je eerste indruk van "whatdafak is dit nou weer" voorbij bent. Het artwork geeft sowieso een authentieke sfeer weer, past mooi bij de muziek.

Veel luisterplezier ermee!

Axeqlusive
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Axeqlusive » 17 mei 2010 06:19

Gisteren bij een in-store gig bij Velvet Music in Delft geweest van Fiction Plane, de band van Joe Sumner, beter bekend als de zoon van Sting. Nu was in-store een groot woord want het werd meer een out-store gig. Een erg leuk optreden van iets meer dan een half uur.
Laatst gewijzigd door Axeqlusive op 10 apr 2013 09:25, 2 keer totaal gewijzigd.

ErikSchierboom
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door ErikSchierboom » 04 jun 2010 09:54

Ik heb nu een tijdje Midlake's The Courage of Others en The Trials of Van Occupanther geluisterd en het is heerlijke muziek. Vooral The Courage of Others is door de zang en het gitaarspel een meesterwerkje. Het sfeertje is simpelweg fantastisch. Van Occupanther vind ik iets minder, mede door de daar wat prominentere toetsen. Bedankt voor de tip Axe!

Touchwood
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door Touchwood » 04 jun 2010 11:17

Axeqlusive schreef:Gisteren bij een in-store gig bij Velvet Music in Delft geweest van Fiction Plane, de band van Joe Sumner, beter bekend als de zoon van Sting.
Yeah, I know... heb al langer mijn eye on them, maar heb er tot nog toe niets van aangeschaft. Maar eens beginnen bij Left Side Of The Brain.
Axeqlusive schreef:Nu was in-store een groot woord want het werd meer een out-store gig. Een erg leuk optreden van iets meer dan een half uur.

Ik heb alles gefilmd en voor de liefhebbers even twee nummers hiervan online gezet.
Gaaf zeg, goed gedaan. Had je zo'n goed plekje of was de crowd gewoon niet zo groot ? Dit is van het vierde album Sparks ? Vind het nog een kleín beetje aan de simpele kant, is het hele album zo ? Mag voor mij wel iets meer diepgang in. O, over diepgang gesproken... lekkere drummer ! :8

Axeqlusive
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Axeqlusive » 04 jun 2010 11:31

Ha grappig dat je dat zegt, Joe heeft het ook steeds over some sexy drummin'... Het was best druk eigenlijk, de hele Voldersgracht stond aardig vol, maar het liep vooral vol toen ze spelende waren. Ik was er al een half uur voor aanvang, toen Joe nog een beetje op zijn balance board stond te kutten... het leken net mensen!

Sparks is hun vierde album na:
- Bitter Forces and Lame Race Horses (E.P.)
- Everything Will Never Be Ok
- Left Side of the Brain
en dan heb je ook nog het live album/ dvd
- Live in Paradiso

Het is ook vrij simpele muziek. Verwacht geen virtuoze riffs of revolutionaire teksten of whatever. Het is gewoon simpele muziek, zo mee te zingen (mocht je de behoefte voelen), het blijft in je hoofd hangen, en met een aanstekelijk enthousiasme gespeeld. Het plezier spat eraf!

Mooie tegenhanger voor mijzelf voor mijn normaal wat zware muzieksmaak (zie Jeff Buckley e.d.).

Touchwood
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door Touchwood » 04 jun 2010 11:37

Mja, dat is zo. Dan moet ik mijn diepgang maar elders zoeken. (muzikaal gesproken) :wink:
Axe schreef:Ik was er al een half uur voor aanvang, toen Joe nog een beetje op zijn balance board stond te kutten... het leken net mensen!

En toen had je nog mooi de tijd om ze wat Nederlandse zinnetjes te leren ? :)

Axeqlusive
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Axeqlusive » 04 jun 2010 11:51

Touchwood schreef:En toen had je nog mooi de tijd om ze wat Nederlandse zinnetjes te leren ? :)
Ja geweldig hè!
Misschien mag ik het niet hardop zeggen, maar had het idee dat Joe beter Nederlands sprak (en sneller leerde) dan menig ander import product in dit land

Touchwood
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door Touchwood » 04 jun 2010 12:07

De uitspraak is inderdaad verrássend goed ! :Y threw me off a bit... ik verdacht 'm gewoon van Neerlandse roots

Plaats reactie