"Play it fucking loud" - top 25 Bob Dylan albums

Mooiste soundtrack, beste zanger, nieuwe releases, klassiek, pop, rock of hiphop.
zvorod
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Re: "Play it fucking loud" - top 25 Bob Dylan albums

Bericht door zvorod » 17 nov 2010 20:23

Dr. Strangelove schreef:Colonel_Kurz: _O_

You did a damn fine job !
Inderdaad!

En nu weet ik ineens welke 3 albums uit te proberen :)

Steadicam
Regisseur
Regisseur

Bericht door Steadicam » 09 dec 2010 08:19

Hulde voor deze mastodontische uiteenzetting!

Toch jammer dat Dylan zelf zo'n beroerde zanger en muzikant is en zich door matige musici laat begeleiden. Dylannummers komen steevast beter uit de verf als ze gezongen worden door anderen.

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 09 dec 2010 11:24

Afbeelding

Wat, die versies van The Byrds die er meer suiker over strooien dan Hollywood zou kunnen? En The Band, Al Kooper, Mike Bloomfield en Mark Knopfler, om maar wat namen te noemen, zijn matige muzikanten? :N

Steadicam
Regisseur
Regisseur

Bericht door Steadicam » 09 dec 2010 13:23

Naarmate ie bekender werd, heeft ie uiteraard betere muzikanten aangetrokken, maar die oude opnames zijn niet best.

Maar luister hier nou eens naar:

Niet om aan te horen man! Lelijk, vals en erg slecht getimed. En die harmonicasolo slaat nergens op. Hij doet maar wat.

Maar goed, hij heeft wel dat liedje geschreven en dat kent iedereen.

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 09 dec 2010 13:59

Dat is inderdaad niet een al te beste versie, maar het probleem van Dylan live de afgelopen twintig jaar is dat hij zo graag dingen niet 'hetzelfde als vroeger' wil doen. Vandaar die aparte timing, die afwijkt van hoe je het gewend bent. Dat betekent overigens niet per se dat het slecht is, hij zingt als het ware tegen de muziek in. Dat is geen slechte timing, het is bewust andere timing. Die harmonicasolo is inderdaad niet bepaald bijzonder, maar hij kan het best, zoals die improvisatie aan het eind van de live versie van Mr. Tambourine waar I'm Not There mee eindigt (stond vroeger op Youtube, maar nu helaas niet meer. Een eerder deel van het nummer staat wel op Google video: http://video.google.com/videoplay?docid ... 9592318421#, maar daar zit het desbetreffende stuk niet bij)

Wat bedoel je nou met die oude opnames? En waarom gebruik je om dat te illustreren juist iets dat absoluut geen oude opname is? Het origineel van dat nummer is samen met die van Warren Zevon toch de enige draaglijke versie, die van bijvoorbeeld Guns 'n Roses of Eric Clapton zijn allemaal pijnlijk sentimenteel en halen alle subtiliteit en sfeer uit het nummer.

Oh, en no wat dat dit een betere versie is dan het origineel:

Ik blijf me afvragen wat je bedoeld die oude opnames zijn niet best. Kun je dat illustreren? Met een 'beter' voorbeeld ernaast, dat niet alle kracht uit het origineel haalt en vervangt met sentimentaliteit?

Sandro
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door Sandro » 09 dec 2010 14:25

Tja, de zang van Dylan is voor velen een obstakel. Ik houd juist van die stem.

PascalE
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door PascalE » 09 dec 2010 17:45

Same, ik de punten van Steadicam dan ook nauwelijks terug in Dylan's werk.

Steadicam
Regisseur
Regisseur

Bericht door Steadicam » 09 dec 2010 18:14

Dat met die oude opnames slaat meer op de muzikanten die hem toen omringden. Dat waren geen topmuzikanten. Inmiddels kan hij zich goede begeleiders permitteren, maar dat kan Frans Bauer ook. Prima muzikanten, maar Bauer is natuurlijk vreselijk. Dylans zang heeft nooit prettig in het gehoor gelegen, dus dan maakt het mijns inziens niet zoveel uit uit welke periode ik een voorbeeld neem.

En 'bewust andere timing' en 'zingt tegen de muziek in' zijn wel de mooiste quotes van dit jaar. Ik zing bewust vals. Tegen de juiste tonen in als het ware. Maar goed, hoe je het ook wil noemen, het gaat erom wat je ervan vindt. Ik vind het voor geen meter klinken.

Ik vermoed dat jij ook gevoel, betekenis en diepgang in Dylan zoekt. Dat is je goed recht en dat is vast ook wel te vinden (gezien de sterke teksten), maar qua zang en muzikaliteit steekt hij schril af tegen tijdgenoten zoals The Beatles of The Beach Boys.

Waar komt jouw Dylanliefde vandaan? Heeft het een emotionele oorsprong? Draaide je vader vroeger altijd Dylanelpees en ben je ermee opgegroeid. Dan snap ik heel goed dat het veel waarde heeft, maar kwalitatief is het mager.

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 09 dec 2010 18:39

Steadicam schreef:Dat met die oude opnames slaat meer op de muzikanten die hem toen omringden. Dat waren geen topmuzikanten.
Zoals ik al vroeg: voorbeelden? Wat is er mis met bijv. het gitaarwerk van Mike Bloomfield, het orgelwerk van Al Kooper? Of The Band? Wil je zeggen dat dit bijvoorbeeld niet waar is:
De genialiteit van het nummer zit minstens voor de helft in de voortdrijvende melodie van gitaar en orgel, die net iets te laat inzet en daardoor de rest van de instrumenten als het ware voor zich uit drijft. Het geeft het nummer een zeldzame urgentie.
Steadicam schreef: En 'bewust andere timing' en 'zingt tegen de muziek in' zijn wel de mooiste quotes van dit jaar. Ik zing bewust vals. Tegen de juiste tonen in als het ware. Maar goed, hoe je het ook wil noemen, het gaat erom wat je ervan vindt. Ik vind het voor geen meter klinken.
Ik bedoel meer dat hij er daar echt duidelijk voor kiest om raar te zingen. Dat betekent nog niet dat hij het niet kan. Er zijn ook video's te vinden waarop Lennon ook "maar wat doet" met zijn gitaar, geheel tegen het nummer in, dat betekent nog niet dat hij niet kan gitaarspelen. Oh, en ik zei wel dat het jammer was. Ik ben niet voor niets slechts één keer naar een Dylan concert geweest, ondanks dat hij sindsdien nog meerdere keren is langs gekomen. :}
Steadicam schreef: Ik vermoed dat jij ook gevoel, betekenis en diepgang in Dylan zoekt. Dat is je goed recht en dat is vast ook wel te vinden (gezien de sterke teksten), maar qua zang en muzikaliteit steekt hij schril af tegen tijdgenoten zoals The Beatles of The Beach Boys.
Dat zij 'mooiere' zangstemmen kun je vinden, maar wat is muzikaliteit? Is dat niet het gevoel dat je zelf nog noemt? Wat maakt de simpele harmoniezang van The Beach Boys muzikaler dan het complexe, gelaagde werk van Dylan in '65-'66? Of gaat het je puur om de pop melodieën?
Steadicam schreef: Waar komt jouw Dylanliefde vandaan? Heeft het een emotionele oorsprong? Draaide je vader vroeger altijd Dylanelpees en ben je ermee opgegroeid. Dan snap ik heel goed dat het veel waarde heeft, maar kwalitatief is het mager.
Nee, ik ben er niet mee opgegroeid. Wel met Van Morrison en later hiphop. Pas vanaf mijn zestiende ofzo ben ik naar Dylan en Springsteen gaan luisteren, hoewel ik wel vanaf het uitkomen van de film Hurricane fan was van het gelijknamige nummer.

Plaats reactie