Muziek discussie groep

Mooiste soundtrack, beste zanger, nieuwe releases, klassiek, pop, rock of hiphop.
Plaats reactie
zvorod
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door zvorod » 24 apr 2010 23:43

Peter Hammill - Nadir's Big Chance

Ik geef toe dat ik voordien wat heb gegoogled, omdat ik niet wist wie de man in kwestie was. Daardoor vreesde ik toch wel ergens het vreselijkste (door zijn "verleden" in VdGG)... maar tegelijk was ik ook best wel benieuwd, omdat het zowat de vroegste incarnatie van punk zou bevatten en een beetje van de voorheen begane paden zou wijken.

Het goede nieuws is dat het zeker niet half zo gruwelijk is dan het had kunnen zijn :wink: Er is inderdaad een soort (proto-) punk te horen in bepaalde nummers, zoals het titelnummer en Birthday Special, en die bevallen me zeker. Zo vind ik hem op zijn best, alsook in de andere uptempo rockende nummers.
Minder vind ik hem in de rustigere liedjes, die me wat te traag vooruit gaan en gewoon saai worden. Ze ergeren me niet (behalve Been Alone So Long misschien een beetje), maar door hun plaatsing in het album (onafgebroken vanaf nummer 5 t/m 9) vormen ze wel een taaie brok voor mij.
Een speciale vermelding en :T voor de sax op dit album, die nergens overbodig klinkt en dikwijls het geheel leuker maakt: zo is Open Your Eyes waarschijnlijk mijn favoriet geworden op dit album, op de voet gevolgd door de punky nummers.

Samenvattend: als het volledige album van het niveau van het openingskwartet en het afsluitend duo was, zou dit een dikke schijf zijn. Nu blijft ze ook nog op mijn computer staan, maar krijgt ze door de lange inzinking slechts een 6.7/10.

Remon
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Remon » 25 apr 2010 10:09

Ook bij dit album moet ik helaas concluderen dat dit niet echt wat voor mij is. Nummers zijn niet allemaal even slecht, maar ik betwijfel het of ik deze CD ooit nog een keer afspeel. Gemiddeld kom ik uit op een 6.1

Rooster
Regisseur
Regisseur

Bericht door Rooster » 25 apr 2010 12:45

Ik heb een gruwelijke hekel aan Peter Hammill. Of nee, niet aan de man zelf maar aan zijn stem. Niet vanwege een gebrek aan zangkwaliteit (dat is denk ik niet aan de orde) maar gewoon aan de toon, hoe het klinkt. Daarbij heeft Hammill een zeer uitgesproken stemgeluid en is het op alle nummer zeer nadrukkelijk aanwezig. Dan is er nog het bijna overdreven articuleren en bij tijd en wijle komt het gewoon nogal "arty-farty" over. Musicaal zal het best in orde zijn maar het enige wat ik hoor is die stem, brrrr. Misschien hebben we hier te maken met een sluimerend jeugdtrauma, wie weet, maar iedere keer als ik die kille stem hoor gaan mij de rillingen over m'n rug. Sorry

Cijfer (op basis van nauwlijk 1,5 luisterbeurt) 5/10

hadiederk
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door hadiederk » 25 apr 2010 13:02

Rooster schreef:Peter Hammill - Nadir's Big Chance
... sluimerend jeugdtrauma ...
1988: Kat in de verhuisdoos? Check! Alle elpees in de verhuisdoos? Check!
Geen elpees van Hammill achtergebleven? Double Check!
Right..., hit the road. :)

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 25 apr 2010 15:41

Is het heel vreemd als ik zeg dat ik het allemaal een beetje vind klinken als een poor man's David Bowie? :} Heel aardig hoor, maar niet echt bijzonder. Vooral de wat tragere nummers lopen zonder eigen identiteit nogal in elkaar over heb ik het gevoel. Ik geef het een:
Afbeelding

ErikSchierboom
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door ErikSchierboom » 25 apr 2010 16:31

Het begin vond ik veelbelovend, maar helaas zakt het album daarna behoorlijk weg. Als zodanig vind ik het wel aardig, maar niet boven de middenmoot uitstijgend. De stem van Hammill heeft bij mij ook maar een beperkte houdbaarheid, teveel nummers moet ik niet achter elkaar luisteren van de man.
2.5/5

El Chivo
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door El Chivo » 25 apr 2010 21:46

Ik ben er ook aan begonnen met wat tegenzin, want ik had ook schrik van dat arty-farty stigma dat wel op VanderGraaf generator kleeft. Maar het bleek allemaal goed mee te vallen.

Dat hadiederk heeft gekozen voor een plaat met ietwat gebaldere songs heeft daar zeker mee te maken. En het zijn dan ook vooral die wat rockender dingen (waar Hammill ook ruiger zingt) die me bij zullen blijven. De embryonale punk van het eerste nummer is voor mij het beste.

Bij meerdere luisterbeurten worden de rustigste nummers (Been alone so long, Pompeï, Shingle Song, Airport) steeds vaker een hindernis die overwonnen moet worden. Ook al moet ik toegeven dat ze telkens wel degelijk ineen zitten, raken doen ze me nooit. Met het laatste drietal trekt het wel weer wat bij.

Soit: ik had me weer kunnen beperken tot "hetzelfde als zvorod".

7/10

Kyrill
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door Kyrill » 26 apr 2010 14:31

Zo de OP is weer up to datum :)

zvorod
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door zvorod » 26 apr 2010 17:44

El Chivo schreef: Soit: ik had me weer kunnen beperken tot "hetzelfde als zvorod".
Ziet er goed uit dan, voor deze week :D

Ik geef straks een inleidinkje, nu eerst rap concertje kijken (last-minute beslist)

zvorod
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door zvorod » 27 apr 2010 18:53

Amon Tobin - Out From Out Where

Bij de keuze van mijn album heb ik dit in overweging genomen:
1) de voorgaande albums: ik wou iets heel anders, dus geen pop, rock of metal
2) liefst geen al té bekende naam
3) niet te plattekes, maar hou het toch maar een beetje toegankelijk :)

Amon Tobin dus, een Braziliaan die (behoorlijk grote) naam heeft gemaakt in de triphop, breakbeat, drum 'n bass... wel, in de meeste (interessante) elektronische muziekstijlen. Dit is er ook aan te horen op dit album: het bevindt zich op een kruispunt van techno, instrumentale hiphop & turntablism en zelfs jazz (door de vele samples dan).
De grote sterkte aan dit album vind ik dat er heel erg veel gebeurt op voor- en achtergrond én dat het tegelijk perfect relaxerende muziek is. Je kan er van alles in ontdekken en bij wegdromen; elk nummer is voor mij een aanzet om met de ogen dicht filmische beelden bij te verzinnen.
Ik kan me voorstellen dat dit geen muziek voor ieders bek is. Zeker als je niet gewoon bent om naar dit soort dingen te luisteren, dan zullen enkele luisterbeurten niet volstaan om je hiervoor te winnen. Maar voor mij is dit een van de beste, nauwelijks dansbare, elektronica-albums ooit gemaakt.
Hoogtepunten: aartsmoeilijk, maar als ik er 2 moet kiezen, Triple Science en Proper Hoodidge.
Dieptepunten: geen, duh :)
Niet dat het meetelt, maar van mij krijgt het een 9.3/10.

Ben benieuwd naar wat jullie ervan vonden! :)

zvorod
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door zvorod » 29 apr 2010 23:53

... "I think I've killed it" :)

ErikSchierboom
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door ErikSchierboom » 30 apr 2010 09:44

Hoewel elektronische muziek absoluut niet mijn ding is, begint het album verrassend sterk. Gave beats en een toffe atmosfeer maken Back from Space een vet nummer. Des te tegenvallender vond ik het daaropvolgende Verbal. Alleen al de manier waarop de MC zijn klanken uitstoot staat mij enorm tegen. Helaas haalt ook de rest van het album nergens het niveau van Back from Space, met negatieve uitschieters in Rosies en Triple Science.
1.5/5

Remon
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Remon » 30 apr 2010 09:54

Net nu er een genre passeert die ik wel tof vind, heb ik de downloadlink niet gehad.. :(

Edit: El Chivo heeft hem al gestuurd! :T

Kyrill
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door Kyrill » 30 apr 2010 11:20

Ik heb slecht nieuws:
Ik loop erg achter en dat zal alleen maar erger worden. De laptop waar ik op over was gegaan toen die van mij out-of-business ging is nu ook stuk. Ik ben nu veroordeeld tot een guest account op mijn pa zijn PC :x
Geld voor een nieuwe laptop is er voorlopig niet.

Maar ik zal blijven doorgaan met de stand updaten en albums doorsturen.

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 30 apr 2010 13:40

Ik heb min of meer een hekel aan dit soort elektronische muziek (hoewel van die dansmuziek nog erger is, met techno als dieptepunt). Elektronische muziek na de jaren '80 tolereer ik zelden. Dit album vormt geen uitzondering. Back From Space is echter half zo slecht nog niet. Jammer van de ritmeloze percussie die voor mij het gros van dit genre zo verpest. Maar toch heeft het nog enige sfeer. Dat geldt ook voor The Searchers, dat ik zonder vervelende percussie nog het best trek. El Wraith is voor tweederde ook nog wel te doen voor een paar luisterbeurten, maar neemt dan een onvergeeflijke wending. Afsluiter Mighty Micro People heeft ook nog wel wat. Maar bij al deze positieve woorden moet ik wel vermelden dat het niet betekent dat ik hier volgende week nog eens naar zal gaan luisteren, ik grijp nu alleen niet meteen naar de skip knop. Bij zoiets saais als Verbal haal ik het einde echter nooit, Chronic Tronic heeft een hele lelijke beat, Hey Blondie kabbelt zo weg dat ik het nog steeds niet gehoord heb, Rosies wordt ook weer verpest door percussie, hoewel die nog niet zo erg is als die van Cosmo Retro Intro Outro. Proper Hoodige is gewoon vervelend. Bij Triple Science ren ik gillend weg. De paar te tolereren geluiden wegen uiteindelijk niet op tegen het enorm negatieve:
Afbeelding

Plaats reactie