Muziek discussie groep

Mooiste soundtrack, beste zanger, nieuwe releases, klassiek, pop, rock of hiphop.
patrob
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door patrob » 30 apr 2010 16:08

Amon Tobin - Out From Out Where

Mijn classificatie van dit album is eigenlijk dat het geen muziek is, maar een collectie verzamelde geluiden. Ik vind er kraak nog smaak aan en heb het echt als een straf en een marteling ervaren om hier naar te luisteren. Dit is echt niet aan mij besteedt, dan nog liever de grafrochels van Pascal en Erik.

1/10

El Chivo
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door El Chivo » 01 mei 2010 12:26

Ach ja, het was natuurlijk te vrezen dat dit geen spek voor ieders bek is. Het is ook niet de eerste keer dat er gebleken is dat men hier over het algemeen weinig affiniteit heeft met elektronische muziek tout court. Dat het stukje van Kurz nog niet meteen alles afbreekt is zelfs een compliment.

Gelukkig zijn er ook mensen die deze muziek wel weten te waarderen, zoals ondergetekende. Dat was er ook niet overnight bij mij, al dacht ik toen ik dit album voor het eerst hoorde dat er misschien nog hoop was dat het zou kunnen aanslaan. Beetje naïef misschien.
Want het is dan wel eclectisch, en beidt vanalles uit verschillende stijlen van ambient tot breakbeat, maar toch vind ik het nog allemaal vrij laagdrempelig (vind ik dan, want ik ben van zvorod veel verregaandere dingen gewend).

Nu goed, nummer per nummer:

Back from Space is al lekker atmosferische ambient, maar Verbal is mijn eerste echte hoogtepunt: onweerstaanbaar catchy (repeatknop bij de hand) vond ik het, met zijn verknipte/ wgegeschratchte voicesample.

Ook Chronic thronic vind ik bijzonder leuk ineen zitten. Searchers heeft een bijzonder sfeervolle sample waar het op gebouwd is. Had misschien wat saaiig kunnen worden, maar gelukkig redt de percussie het nummer. Bij Hey Blondie ongeveer hetzelfde, maar het nummer wordt toch te lang doorgetrokken. En hier vind ik dan net niet genoeg extra gebeuren om het geheel tot het einde te laten werken.

In Rosies meen ik de beat van Underworld's Bruce Lee te herkennen, nooit echt gek van geweest van die beat, maar hier vind ik 'em wel heel aardig gebruikt. Niet meteen het topnummer, maar toch nog ruim boven de lat. Mooie intro ook.

Met Cosmo Retro Intro Outro gaat het weer hard, opnieuw lastig om het lijf op stil te houden. Heerlijke track, moet geweldig zijn op een dansvloer;
En die lijn wordt voortgetrokken met het Venetian Snares-achtige Triple Science, echt zo'n stuk waar je eerst wtf tegen zegt, maar dat hoe meer je het hoort en hoe meer je elke break weet staan, je er meer van kunt genieten. Opnieuw genieten geblazen.

El wraith heeft hetzelfde verhaal als searchers: sfeervolle achtergrond, en genoeg op de voorgrond om het boeiend te houden; gelukkig slaat ie de laatste paar minuten wel nog een licht andere richting in, want saaiigheid ligt wel op de loer. Voorlopig toch nog vier sterren, maar het zou wel eens kunnen verminderen.

Proper Hoodidge is dan weer lekker trippy, met die fijne orientaalse klanken. Beetje wegdromen, maar toch ook vaak nog een leuk effectje erdoor om er toch je aandacht bij te houden. ook vier sterren, maar wél met nog groeipotentieel.

En eindigen doen we zoals we begonnen, met Mighty Micro People, die een beetje hetzelfde gevoel opwekt als Back from space. Dicht bij de topnummers, maar voorlopig houden we het ook daar op een 4 sterren.

5: Verbal, Cosmo Retro Intro Outro, Triple Science, Chronic Tronic
4: Proper Hoodidge, Back from Space, Mighty Micro people, Searchers, Rosies, El Wraith
3: Hey Blondie

Eindscore: 8,5/10 - Ik ben meteen maar op zoek gegaan naar meer Amon Tobin.

zvorod
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door zvorod » 02 mei 2010 07:49

Kurz, ik begrijp dat je niet helemaal wild van deze plaat bent, maar ik weet eigenlijk niet zo goed wat je bedoelt met "ritmeloze" percussie? Veel van de nummers hebben toch net een soort van hiphop-beat? (min of meer toch)

Voor de rest volgen de eerste reacties zo wel een beetje mijn verwachtingen :)
Ik kan overigens veel negatieve kritiek verdragen, maar van een statement als
patrob schreef:Mijn classificatie van dit album is eigenlijk dat het geen muziek is
word ik wel behoorlijk nijdig...

patrob
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door patrob » 02 mei 2010 09:45

Het spijt me heel erg Zvorod, maar ik kan er gewoon helemaal niks van maken. Ik kan ook met de beste wil van de wereld niet snappen dat mensen er geld voor uit geven. Misschien had ik moeten zeggen dat IK het geen muziek VIND.

zvorod
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door zvorod » 02 mei 2010 10:18

patrob schreef:Het spijt me heel erg Zvorod, maar ik kan er gewoon helemaal niks van maken. Ik kan ook met de beste wil van de wereld niet snappen dat mensen er geld voor uit geven. Misschien had ik moeten zeggen dat IK het geen muziek VIND.
Da's al beter :) Je had me bijna naar een opmerking doen grijpen die ik zo mogelijk nog méér haat in muziekdiscussies: "je snapt het gewoon niet" B-)

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 02 mei 2010 11:52

zvorod schreef:Kurz, ik begrijp dat je niet helemaal wild van deze plaat bent, maar ik weet eigenlijk niet zo goed wat je bedoelt met "ritmeloze" percussie? Veel van de nummers hebben toch net een soort van hiphop-beat? (min of meer toch)
Ik vind dat dit soort elektronische muziek vaak afhankelijk is van de beat, maar dat die beat met geen enkel gevoel van ritme is gemaakt maar meestal slechts een repetitieve klank is die percussie moet simuleren maar niet echt doet. Ik snap ook nooit hoe mensen in een club erop kunnen dansen, die muziek is compleet ritmeloos naar mijn gevoel. En hiphop beats bestaan meestal uit oude funk/soul loops, zeker qua percussie, dat is iets heel anders.

zvorod
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door zvorod » 02 mei 2010 12:37

Ah, zo bedoel je, soulvol en bezield in tegenstelling tot mechanisch en zielloos. Niet dat ik ermee akkoord ben, want dit album vind ik veel meer in de 1e categorie passen dan de 2e :)

Maar ik kan evengoed een warm gevoel van binnen krijgen van (sommige) koude, klinische muziek.

PascalE
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door PascalE » 02 mei 2010 21:46

patrob schreef: dan nog liever de grafrochels van Pascal en Erik.
:D hater!

Overigens heb ik nog geen tijd gehad te luisteren (zoals bij bijna alle albums die langs zijn gekomen :cry: ).

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 03 mei 2010 01:14

Terwijl 'mijn' album toch in net iets meer dan een half uur valt te beluisteren... :(

Edit: nu ik het daar toch over heb, hier een korte inleiding op:

John Lee Hooker - I'm John Lee Hooker

John Lee Hooker, ook wel The Godfather of the Blues genoemd, werd ergens tussen 1917 en 1920 geboren in de buurt van Clarksdale, Mississippi (historici zijn het nog altijd niet eens). Vanaf zijn zesde begint hij met gitaar spelen. Dat wil zeggen: hij spijbelde, ging het bos in om daar met een stuk hout en één snaar te oefenen. Hij leerde hierdoor schrijven noch lezen, omdat hij simpelweg zelden in de schoolbanken las. Later gingen zijn ouders uit elkaar - zijn stiefvader gaf hem toen hij elf werd een echte gitaar en leerde hem te spelen in de unieke stijl die John Lee Hooker zo bijzonder maakt.

In de jaren '40 verhuist Hooker naar Detroit en begint daar zijn professionele carrière als muzikant, nadat hij eerst jarenlang in de autofabriek werkte. Als hij een studio binnenliep, dachten mensen: dit wordt niks, die jongen stottert zo dat we hem nauwelijks verstaan. Maar als hij zong, was er niets meer van die stotter te horen. Hooker kwam er snel achter dat je als zwarte muzikant niet veel verdiend maar wel wordt vastgelegd bij één label. Dus verzon hij allerlei namen om bij andere labels ook muziek op te nemen en betaald te worden voor de sessies. Voorbeelden zijn James Lee Booker, John Lee Cooker, Delta John, Sir John Lee Hooker, Little Pork Chops, Texas Slim, Birmingham Sam, John Lee, Boogie Man, Johnny Lee, and John L. Booker. Hij neemt van dezelfde nummers telkens weer andere versies op - iets dat hij altijd zal blijven doen, en wat voor fans elke obscure plaat weer iets nieuws: Hooker speelde een nummer nooit hetzelfde, en elke versie van bijvoorbeeld Boogie Chillun' is interessant.

Eind jaren '40 en begin jaren '50 had Hooker redelijk succes met zijn muziek, maar met de komst van rock & roll verloor hij een groot deel van zijn publiek zoals bijna alle bluesmannen. Velen van hen, inclusief Hooker kregen dankzij de folk revival eind jaren '50 en begin jaren '60 aandacht van een nieuw publiek, en dankzij de British Invasion, die duidelijk leende van de oude blues en dat graag gif toegaven, ook meer respect. In de jaren '70 verdween de interesse en kregen bluesmensen het erg moeilijk, inclusief Hooker. Pas eind jaren '80 had Hooker écht wereldwijd succes, dankzij het album The Healer. Van 1989 tot 2001 verkocht Hooker meer platen dan in de rest van zijn leven, en werd toch nog een beetje rijk. In 2001 overleed hij, en kwam ik dankzij een documentaire die ihkv zijn overleden werd uitgezonden voor het eerst in aanraking met de blues. En mijn liefde voor de blues wilde ik via dit topic delen.

Het album dat ik jullie heb aangeboden om te luisteren is afkomstig uit 1959. Het leek mij een aardige introductie voor mensen die hem nog niet kennen (en dat zullen de meesten van jullie zijn vermoed ik) omdat de geluidskwaliteit van de opnames prima is, zijn kenmerkende beat en boogie in de meeste nummers is terug te horen en er een aantal van zijn bekendste liedjes op staan, zoals Dimples (later door o.a The Animals gecovered), Boogie Chillun', I'm In The Mood, Crawlin' Kingsnake (later door o.a. The Doors gecovered) en Baby Lee, hij met een band speelt (ik dat dat Hooker solo als introductie misschien te 'heftig' was) en toch zijn typerende gitaarwerk en zang goed naar voren komen op deze plaat. Het is John Lee Hooker in opperbeste vorm over zowel zijn lusten als zijn lasten.

Trivia: Maudie nam hij overigens op als verlovingsgeschenk aan zijn eerste vrouw.

patrob
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door patrob » 03 mei 2010 14:23

Heeft El Chivo overigens zijn album al doorgegeven Kyrill? Of lassen we weer een inhaalweekje in?

El Chivo
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door El Chivo » 03 mei 2010 14:26

Moet nog gebeuren. Ik probeer het vanavond in orde te brengen, maar ik moet nog in de cinema raken ook..

En de knoop over welke het nu moet worden is ook nog niet doorgehakt :o

Jens
Filmster
Filmster

Bericht door Jens » 05 mei 2010 11:40

Zou ik eventueel ook de downloadlink kunnen krijgen om mijn mening te geven over bepaalde albums of kan ik nu niet meer invallen?

El Chivo
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door El Chivo » 05 mei 2010 12:13

Done.

Kyrill
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door Kyrill » 05 mei 2010 15:33

Ooh je kan nog zeker invallen :)

Jens
Filmster
Filmster

Bericht door Jens » 05 mei 2010 15:56

Ik heb de links naar de albums ontvangen en binnenkort spuw ik er hier mijn mening over uit, bedankt!

Plaats reactie