Muziek discussie groep

Mooiste soundtrack, beste zanger, nieuwe releases, klassiek, pop, rock of hiphop.
patrob
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door patrob » 06 mei 2010 12:29

John Lee Hooker - I'm John Lee Hooker

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: wat een ontzettende relaxte muziek is dit zeg. Ik heb jaren geleden een korte blues periode gehad met Gary Moore, maar dit is zoveel beter.

Na de eerste twee luisterbeurten was me al wel duidelijk dat het lekkere muziek was. Alleen vond ik het allemaal wel erg op elkaar lijken. Maar hoe vaker je luistert, hoe meer de nuances in de muziek op gaan vallen en hoe beter het album wordt. Een waar groeibriljantje zoals inmiddels wel is gebleken, want wat een heerlijk album. Enige minpunt dat ik zo kan noemen is de korte speelduur.

9/10

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 06 mei 2010 13:03

Woohoo! :T

hadiederk
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door hadiederk » 06 mei 2010 23:53

Ik zie dat ik vergeten ben om Zvorod's inzending van een beoordeling te voorzien. Beter laat dan nooit:

Amon Tobin - Out From Out Where
Het is vrijwel onmogelijk voor mij om aan dit album een kwaliteitsoordeel te hangen omdat dit zo goed als buiten mijn perceptie van muziek valt. Ik hoor voornamelijk vage songstructuren vol effecten en zenuwachtige percussie. Niet dat het allemaal onaangenaam is om naar te luisteren en het zit ook wel goed in elkaar maar het mist eigenlijk alles wat ik in muziek wil horen. Ik ervaar dit meer als een soort geluidsperformance ter ondersteuning van iets. Vanuit dat standpunt vind ik The Searchers en Hey Blondie niet verkeerd klinken maar nummers als Cosmo Retro Intro Outro en Triple Science doen mij echter naar de prozac grijpen.
Ik blijf steken bij 2/5.

zvorod
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door zvorod » 07 mei 2010 22:03

hadiederk schreef:Ik zie dat ik vergeten ben om Zvorod's inzending van een beoordeling te voorzien. Beter laat dan nooit:

Amon Tobin - Out From Out Where
Het is vrijwel onmogelijk voor mij om aan dit album een kwaliteitsoordeel te hangen omdat dit zo goed als buiten mijn perceptie van muziek valt. Ik hoor voornamelijk vage songstructuren vol effecten en zenuwachtige percussie. Niet dat het allemaal onaangenaam is om naar te luisteren en het zit ook wel goed in elkaar maar het mist eigenlijk alles wat ik in muziek wil horen. Ik ervaar dit meer als een soort geluidsperformance ter ondersteuning van iets. Vanuit dat standpunt vind ik The Searchers en Hey Blondie niet verkeerd klinken maar nummers als Cosmo Retro Intro Outro en Triple Science doen mij echter naar de prozac grijpen.
Ik blijf steken bij 2/5.
Ben al blij dat je het niet afgrijselijk vindt :wink:

Heb je dan zo'n afgelijnd idee wat je in muziek zoekt? Ik luister naar de meest uiteenlopende dingen om waarschijnlijk nog meer uiteenlopende "redenen" (niet dat ik dat bewust doe of zo). Ik heb wel al gemerkt dat ik minder nood heb aan een 100 % afgewerkte song dan de gemiddelde muziekfan. De sfeer, het ritme, een goedgeplaatste noot of woord, een klankkleur... of een combo ervan is dikwijls al genoeg voor mij om iets geweldig te vinden.
Dit gezegd zijnde vind ik dit album wel degelijk muzikaal heel geraffineerd, maar soit, ieder zijn ding zeker?

hadiederk
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door hadiederk » 07 mei 2010 23:45

Tja, toen ik zo'n 35 jaar geleden bewust naar muziek ging luisteren kreeg je alleen datgene te horen wat een platenmaatschappij wilde uitbrengen en wat dan ook nog airplay op de radio kreeg. Tegenwoordig ben je 3 muisklikken verwijderd van wat voor muziek dan ook. Het aanbod is zo overweldigend groot dat je wel selectief moet worden. Dat geldt voor jou maar in nog grotere mate voor mij. Ik heb een baan, een gezin met kinderen die allemaal sporten waardoor ik het halve weekend langs de lijn en in de sporthal vertoef. Ik heb een eigen huis met grote een grote tuin die onderhouden moeten worden. Een vrouw die af en toe wat aandacht moet hebben en dan helpt het niet wanneer in plaats daarvan Amon Tobin gaat luisteren, zoals vorige week. Ze luisterde even mee en keek me toen aan met zo'n blik van "We groeien uit elkaar." Desondanks vind ik dat ik op muziekgebied nog best wel aardig mee kan. De meeste zelfbenoemde muziekliefhebbers van mijn leeftijd komen niet verder dan een stukje Dire Straits muzak 's avonds bij de open haard of hebben in de auto The Best of The Eagles al een half jaar op repeat staan.

zvorod
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door zvorod » 09 mei 2010 11:09

hadiederk schreef:Tja, toen ik zo'n 35 jaar geleden bewust naar muziek ging luisteren kreeg je alleen datgene te horen wat een platenmaatschappij wilde uitbrengen en wat dan ook nog airplay op de radio kreeg. Tegenwoordig ben je 3 muisklikken verwijderd van wat voor muziek dan ook. Het aanbod is zo overweldigend groot dat je wel selectief moet worden. Dat geldt voor jou maar in nog grotere mate voor mij. Ik heb een baan, een gezin met kinderen die allemaal sporten waardoor ik het halve weekend langs de lijn en in de sporthal vertoef. Ik heb een eigen huis met grote een grote tuin die onderhouden moeten worden. Een vrouw die af en toe wat aandacht moet hebben en dan helpt het niet wanneer in plaats daarvan Amon Tobin gaat luisteren, zoals vorige week. Ze luisterde even mee en keek me toen aan met zo'n blik van "We groeien uit elkaar." Desondanks vind ik dat ik op muziekgebied nog best wel aardig mee kan. De meeste zelfbenoemde muziekliefhebbers van mijn leeftijd komen niet verder dan een stukje Dire Straits muzak 's avonds bij de open haard of hebben in de auto The Best of The Eagles al een half jaar op repeat staan.
Toch nog even snel reageren (het is nogal druk geweest met dochterlief dit weekend :wink: ).
Amon Tobin is helemaal niet zo'n obscure artiest die alleen bekend is bij terminale hipsters die de hele dag het internet afschuimen. Hij is zelfs een grote naam in de elektronica-wereld, hij zit op het gerenommeerde Ninja Tune-label, heeft de soundtrack bij de videogame Splinter Cell 3 gemaakt, een album van hem heeft een 10 gekregen op Pitchfork, enz.
Alleen valt hij blijkbaar buiten jouw wereld (en die van de meesten die hier aan meedoen) :)
Maar ik begrijp best dat je selectief wil zijn, dat ben ik ook wel een beetje hoor.
Je bent inderdaad nog half zo erg niet als de meeste van je leeftijdsgenoten (niet dat ik wil zeggen dat je oùd bent), ik meen me te herinneren dat je vertrouwd bent met Blonde Redhead bvb., maar ik kan de parels al niet meer tellen die ik ontdekt heb door eens compleet andere genres te proberen.

Soit, eigenlijk zouden we het deze week over de heer Hooker moeten hebben, ik hoop tegen vanavond dan ook mijn mening hier neergezet te hebben.

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 09 mei 2010 11:29

zvorod schreef: Soit, eigenlijk zouden we het deze week over de heer Hooker moeten hebben, ik hoop tegen vanavond dan ook mijn mening hier neergezet te hebben.
Het zou leuk zijn als er meer dan één reactie op komt, ja. :P Hoewel die ene reactie mij al wel de moeite waard was.

ErikSchierboom
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door ErikSchierboom » 09 mei 2010 11:45

Ik was al enigszins bekend met John Lee Hooker, dus het was geen complete verrassing dat het goede muziek is. Gaaf gitaarspel, toffe stem en lekkere nummers. Ik heb er eigenlijk niet zo heel veel op aan te merken. Gewoon een goed album, met Dimples als mijn favoriete nummer.
3.5/5

Rooster
Regisseur
Regisseur

Bericht door Rooster » 09 mei 2010 20:19

Ben geen uitgesproken bluesliefhebber maar er is niet veel mis met de Blues van John Lee Hooker. Het lijkt misschien allemaal wel een beetje op elkaar waardoor het een beetje eentonig wordt maar verder is het lekkere sfeervolle donker bruine blues. Degelijk spul. Kan er verder weinig zinnigs over zeggen 7/10

Nog even snel Amon Tobin - Out From Out Where
Niet echt mijn ding. De geluidscollages zijn over het algemeen te druk en te hyper: heel veel sampletjes, geluidjes en instrumentjes waardoor het regelmatig tot een geluidenbrij vervalt. Toch niet heel vervelend om naar te luisteren. Back from Space klinkt wel lekker sfeervol. Verbal is zwaar irritant. 5,5/10

ErikSchierboom
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door ErikSchierboom » 10 mei 2010 07:31

Kan het trouwens zijn dat het album van Kurz het laatste album is waar ik een link voor heb ontvangen?

Kyrill
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door Kyrill » 10 mei 2010 08:07

ErikSchierboom schreef:Kan het trouwens zijn dat het album van Kurz het laatste album is waar ik een link voor heb ontvangen?
Ja dat klopt!
Ik was vergeten El Chivo zijn album naar je door te sturen blijkbaar :(
Sorry! Dacht dat ik iedereen had :(
Heb nu in ieder geval gestuurd.

Kyrill
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door Kyrill » 10 mei 2010 08:12

Rooster zou je mij vandaag link kunnen PM-en van je album? :)

hadiederk
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door hadiederk » 10 mei 2010 09:25

Blues zonder franje. Dat het voor sommigen wat ééntonig klinkt komt misschien ook doordat veel anderen op de schouders gestaan hebben van deze gigant en zijn elementaire blues wat hebben proberen op te leuken.
Net als Howlin' Wolf en Muddy Waters zou dit verplichte kost moeten zijn voor iedereen (ook voor Zvorod :P ) John Lee Hooker onderscheidt zich niet zo zeer door z'n goede gitaarspel maar meer door z'n geweldige gevoel voor ritmiek, enkel door gebruik van z'n linkervoet.
4/5
[youtube=77pmWCpMNkI&mode=related&search=]

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 10 mei 2010 11:01

hadiederk schreef: Net als Howlin' Wolf en Muddy Waters zou dit verplichte kost moeten zijn voor iedereen
Onder dat motto had ik eerst over Robert Johnson of Son House nagedacht, maar ik was bang dat dat een stapje te ver zou zijn voor sommigen. :) En van Johnson bestaan natuurlijk geen echte albums.

Kyrill
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door Kyrill » 10 mei 2010 14:44

Kan iedereen die ik geen PB heb gestuurd en nog wel wil meedoen dit hier in het topic posten? Het gaat om het album van Rooster..

Plaats reactie