Blues

Mooiste soundtrack, beste zanger, nieuwe releases, klassiek, pop, rock of hiphop.
JafJoe
Oscar winnaar
Oscar winnaar
Contacteer:

Bericht door JafJoe » 11 jan 2004 23:35

robertos schreef:wie kan mij wat tips geven om blues te leren kennen?
Ik vind zelf Gary Moore leuke, mooie, lekkere blues. Probeer eens Best of Blues van hem.

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 12 jan 2004 15:28

robertos schreef:wie kan mij wat tips geven om blues te leren kennen? Ik vind vaak die hele bekende (en toegankelijke) blues-nummers leuk om aan te horen, maar ik weet begod niet waar ik mee moet beginnen om te luisteren.
Ik heb op AMG gekeken onder blues, maar dan krijg je al gelijk die sub-genres en dan weet ik weer niet wat ik moet hebben.
En daar heb je het meteen al: die subgenres lijken voor de meesten allemaal op elkaar, maar Deltablues is toch iets héél anders dan Chicagoblues (en misschien minder toegankelijk).

Mijn favoriete blues artiesten zijn:

John Lee Hooker
B.B. King
Buddy Guy (alles vanaf Damn Right, I've Got the Blues uit '91 is behoorlijk toegankelijk, daarvoor is 't misschien minder toegankelijk)
Muddy Waters

Robert Cray (Bij hem raadt ik je niet aan al te veel albums tegelijk te kopen/downloaden/toe-eigenen, aangezien bijna al zijn werk in de jaren '90 nagenoeg hetzelfde klinkt. 'n verzamelaar lijkt me het verstandigst om mee te beginnen, hoewel zijn laatste album dan wel weer anders dan gewoonlijk was)
Albert King
en
Stevie Ray Vaughan heeft ook wel wat goeie dingen gemaakt, maar hij is geen persoonlijke favoriet.

Overigens geldt voor alle artiesten dat hun latere werk vaak toegankelijker is, omdat de opname- en speeltechnieken van nu waarschijnlijk voor de onervaren luisteraar makkelijk in het oor liggen.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt, ik vraag me trouwens af wat je precies bedoelt met 'de bekende bluesnummers'. Doet die server van je het trouwens nog? Misschien kan ik een keertje wat uploaden?

robertos
Filmster
Filmster

Bericht door robertos » 12 jan 2004 16:18

[quote="Colonel_Kurz"][/quote]
Bedankt, ik ga even aan het zoeken.
Ik doelde trouwens op liedjes uit bijvoorbeeld The Blues Brothers.
Oja stuur me maar een PM als je weer wat wilt downloaden/uploaden van m'n server.

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 14 nov 2004 14:39

Gisteren naar de 25ste en laatste ( :cry: ) Blues Estafette geweest. 12 uur lang, van 3 tot 3, geweldige blues, Rythm & Blues, Soul en een beetje Rockabilly. Prachtig! _O_

Erg jammer dat het de laatste keer was...

Ann McDunn
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Ann McDunn » 16 nov 2004 02:32

Ze is nu oud, maar zingt nog steeds, vroeger was ik helemaal dol op haar zang, wie kent haar nog Odetta Ik heb nog een oude LP waarop ze zingt tijdens een optreden van Harry Bellafonte, geweldig, als ze zong, zong ze met haar hele lichaam en ziel.

Ik vind Kelly Hunt ook wel aardige nummers hebben, o.a. "Darkness" van het album New Shade of Blue. Dat kan je downloaden op http://www.bluesrevue.com en klik dan 'Now Hear This' aan.

II Duce
Filmster
Filmster
Contacteer:

Bericht door II Duce » 17 nov 2004 19:54

I'm A Huge Fan Of Ray Charles _O_ :D _O_

oT
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door oT » 08 dec 2004 02:07

Hoewel ik niet een echte blues kenner ben moet ik zeggen dat mijn interesse in die genre aan het groeien is.

Om maar te beginnen met: R.L. Burnside 's 'the first recordings' en 'too bad jim'.. Beide albums heb ik in mijn bezit . Klinkt erg lekker.. :D :T

En we kunnen Jimi Hendrix ook wel om een paar van zijn werken in de blues categorie plaatsen. Er zijn heel veel blues recordings van hem die nog niet echt zijn gepubliceerd.. Van zijn bekendere werken zijn nummers zoals 'voodoo chile' en 'red house' naar mijn mening geniaal _O_

mindrules
Figurant
Figurant

Bericht door mindrules » 15 dec 2004 03:14

mischien net iets minder bekend, maar niet veel minder: Rory Gallagher

Naar mijn mening ook erg goed, en verder ook de meeste dingen die hier genoemd zijn, alleen vind ik dat gallagher meestal net wat spannender is, die tamelijk geniale toetsenist waarmee die samenwerkt helpt ook nogal.. hoe heette die ook alweer, martin nogwat?

(ohja, ruben, kurz, gert, enzo., mijn oude login was 6packfan, maar daar was ik alles van kwijt (ook welk emailadres, en aangezien ik voor elke account op fora een andere gebruikte :) ))

emperor
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door emperor » 04 jan 2005 19:44

De eerste Led Zeppelin LP...geen echte blues,maar wel zwaar beinvloed door.. _O_ _O_
en als je van blues houdt..zou ik zeker eens luisteren naar het oudere werk van Ten Years After! :T

Genesis
Filmster
Filmster

Bericht door Genesis » 02 mei 2005 17:10

verkeerde rubriek

AngelEyes
Regisseur
Regisseur

Bericht door AngelEyes » 02 mei 2005 18:48

Hee, dit topic nog helemaal niet gezien... Ik hou wel van een aantal verschillende Blues-stijlen, van de oude garde (Hooker, Waters, King etc. ) ken ik niet verschrikkelijk veel, maar ik heb een prima 10cd box liggen met dat werk, die moet ik maar eens gaan luisteren.

Verder de jarenzestig blues-in-een-rock-jasje: Jimi Hendrix natuurlijk, maar ook John Mayall & The Bluesbreakers, Rolling Stones (af en toe blues te noemen), de vroege Fleetwood Mac (met Peter Green) vind ik geweldig, Jeff Beck (de plaat met Rod Stewart op zang) en al genoemd: Led Zeppelins eerste en Rory Gallagher.

Van recenter datum vind ik The Black Crowes goed. Beinvloed door Led Zeppelin, maar nog wel iets meer blues. Misschien niet heel bekend maar ook The Black Keys zijn prima. Een duo (drummer & gitarist/zanger) die behoorlijk zware blues maken die mij wat doet denken aan The Jeff Beck Group.

En dan zijn er ook nog een heel stel bands die ik goed vind waar af en toe een vleugje blues in te ontdekken valt zoals Bob Dylan, Aerosmith, AC/DC enz. enz.

Ja, blues is wel een van mijn favoriete stromingen :)

Plaats reactie