Mensen voor wie je nog bewondering hebt

Bespreek het actuele nieuws.
emperor
Walk of Fame
Walk of Fame

Mensen voor wie je nog bewondering hebt

Bericht door emperor » 06 dec 2003 21:17

Zijn er nog mensen die je echt bewondert om wat ze doen,of hebben gedaan,bijv.in dienst van de mensheid,of op wetenschappelijk gebied in het algemeen.

In ieder geval heb ik enorme bewondering voor Jacques Cousteau om zijn bevindingen op (populair)wetenschappelijk gebied in voornamelijk de onderwaterwereld.

En dr.Carl Edward Sagan de man die ons de prachtige serie 'Cosmos' bracht eind jaren 70 begin 80, ik heb meteen het boek gekocht, en helemaal verslonden,hij maakte de best moeilijke theorieen van Einstein en de wetenschap van de kwantum-meganica begrijpelijk voor gewone mensen, en wekte daardoor ieders belangstelling.

gert
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door gert » 04 jan 2004 13:42

Volgens mij is er weinig bewondering aan de reacties te zien...

Ik ben ook niet zo voor de persoonsverheerlijking. Als ik iemand zou noemen dan is het Freud; ik heb veel bewondering voor de zozeer verknipte geest van de beste man, dat ie al die complexen en dergelijken bij zichzelf zag; hoe bedoel je reflexief bewustzijn???

ruben
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Re: Mensen voor wie je nog bewondering hebt

Bericht door ruben » 04 jan 2004 13:45

emperor schreef:Zijn er nog mensen die je echt bewondert om wat ze doen,of hebben gedaan,bijv.in dienst van de mensheid,of op wetenschappelijk gebied in het algemeen.

In ieder geval heb ik enorme bewondering voor Jacques Cousteau om zijn bevindingen op (populair)wetenschappelijk gebied in voornamelijk de onderwaterwereld.
ik had ook bewondering voor deze man, totdat ik in Canada hoorde dat hij 's over een walvis heengevaren was (en daarbij de walvis doodde), omdat hij het dier zo graag van dichtbij wilde bekijken. Vanaf dat moment mogen in dat gedeelte van Canada walvissen niet te dicht meer benaderd worden.

en bedankt... :x

Tycoon
Filmster
Filmster
Contacteer:

Bericht door Tycoon » 04 jan 2004 14:03

ruben schreef:
emperor schreef:Zijn er nog mensen die je echt bewondert om wat ze doen,of hebben gedaan,bijv.in dienst van de mensheid,of op wetenschappelijk gebied in het algemeen.

ik had ook bewondering voor deze man, totdat ik in Canada hoorde dat hij 's over een walvis heengevaren was (en daarbij de walvis doodde), omdat hij het dier zo graag van dichtbij wilde bekijken. Vanaf dat moment mogen in dat gedeelte van Canada walvissen niet te dicht meer benaderd worden.

Cousteau schijnt wel meer van dat soort geintjes te hebben. In het bandmateriaal zaten bijvoorbeeld vijf tuimelaars maar in de uiteindelijke edit maar drie omdat de andere twee de opnames niet overleefd hadden door hun aanwezigheid.

Ik weet niet of dat echt een mate van bewondering is maar ik luister graag naar bepaalde mensen. Hun manier van praten en het gebruik van woorden vind ik leuk. Dus niet altijd de inhoud (mocht die er al inzitten).

Boudewijn Buch
Wim T. Schipper
Peter-Jan Balkenende
Henk Westbroek
Theo van Gogh (vnl. de gedichten uit 'De hunkering')
Jac Goderie

Dit is even snel het lijstje waarbij schrijvers en cabaretiers er niet in opgenomen zijn.

emperor
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door emperor » 04 jan 2004 14:03

ruben schreef:

Bedrijfsongeval?..waar gewerkt wordt worden fouten gemaakt zullen we maar denken.
En als het bij die ene keer is gebleven..

Pieternel
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Pieternel » 04 jan 2004 14:06

ruben schreef:

Ik heb altijd een heel dubbel gevoel bij Jacques....
Hij hééft inderdaad heel veel 'uitgevonden' op populair wetenschappelijk gebied en heeft volgens mij ook veel betekend voor de duiksport, maar hoe hij bepaalde dingen uitvoerde verdienen niet bepaald de schoonheidsprijs.

(even buiten Ruben's walvis incident)
Je moet zijn handelingen in de geest van de tijd blijven plaatsen, maar dat vind ik ook wel eens moeilijk als je een van zijn documentaires op tv ziet waarin hij haaien aan het doodslaan is omdat ze het waagden een walvis, die hij gevangen had voor onderzoek, op te peuzelen.
In de tijd dat het opgenomen is was iedereen het waarschijnlijk helemaal met hem eens en waren dergelijke zaken acceptabel, maar tegenwoordig kunnen dit soort beelden natuurlijk absoluut niet meer. :N .

Toch kan ik niet anders dan de man bewonderen voor zijn geestdrift en inzet.
Laatst gewijzigd door Pieternel op 04 jan 2004 14:07, 1 keer totaal gewijzigd.

emperor
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door emperor » 04 jan 2004 14:07

Dingen zijn niet altijd wat ze schijnen te zijn,en het is altijd makkelijk om kritiek te leveren vanuit je luie stoel.

ruben
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door ruben » 04 jan 2004 14:33

emperor schreef:Dingen zijn niet altijd wat ze schijnen te zijn,en het is altijd makkelijk om kritiek te leveren vanuit je luie stoel.
ja, da's altijd zo'n lekkere dooddoener...

dan moet het ook uit zijn met filmrecensies, en kun je je mond uberhaupt maar beter houden... :O

neuh, zeiken vanuit de luie stoel is prima, mits met argumenten

emperor
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door emperor » 04 jan 2004 15:23

dan moet het ook uit zijn met filmrecensies, en kun je je mond uberhaupt maar beter houden... :O
nee hoor,je mag zeggen wat je wil.
neuh, zeiken vanuit de luie stoel is prima, mits met argumenten
Tuurlijk mits deze argumenten gebasseerd zijn op feiten,
dan mag je zelf weten of je het de moeite waard vindt.

gert
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door gert » 04 jan 2004 15:39

emperor schreef:...
Tuurlijk mits deze argumenten gebasseerd zijn op feiten,
...
Wanneer is er sprake van een feit en wanneer van een interpretatie van een situatie of een gebeurtenis? En moet er dan rekening met de context van die gebeurtenis rekening gehouden worden zoals bijvoorbeeld de tijdsgeest etc.??

Zeurdoos
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Zeurdoos » 04 jan 2004 15:51

Dwaal niet zo af jullie :P

Ik heb respect voor een goede vriend van mij:

Binnen 1 jaar zijn zowel z'n vader als een goede vriend van
hem overleden en hij heeft de draad weer geheel opgepakt en
blijft enorme levenslust houden! Ik weet niet of ik, in zijn situatie,
hetzelfde zou kunnen.

Ook heb ik respect voor vrijwilligers! Kostenloos dingen voor
wildvreemden over hebben zouden meer mensen moeten doen!

[edit] Ok, ik ben zelf ook afgedwaald... :oops:. Beetje de titel
verkeerd begrepen en er ook nog eens respect van gemaakt :oops:
Laatst gewijzigd door Zeurdoos op 04 jan 2004 15:53, 1 keer totaal gewijzigd.

emperor
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door emperor » 04 jan 2004 15:51

Wanneer is er sprake van een feit en wanneer van een interpretatie van een situatie of een gebeurtenis?
Als je als weldenkend mens ervanuit kan gaan dat het een feit betreft,beter is het om erbij te zijn natuurlijk,maar da's niet altijd mogelijk.
En moet er dan rekening met de context van die gebeurtenis rekening gehouden worden zoals bijvoorbeeld de tijdsgeest etc.??
Yes,please.
Laatst gewijzigd door emperor op 04 jan 2004 16:44, 4 keer totaal gewijzigd.

emperor
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door emperor » 04 jan 2004 15:55

trouwens wat ik een beetje bedoelde te zeggen is, dat je van iedereen wel wat vindt,of tegenkomt.
(Freud zal ook wel een keer aan zijn piemel getrokken hebben,wat in die tijd een heel vergrijp was)
En dan mag je zoals ik al zei,zelf bedenken of je het de moeite vindt om te vermelden.
Laatst gewijzigd door emperor op 04 jan 2004 16:31, 2 keer totaal gewijzigd.

emperor
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door emperor » 04 jan 2004 15:58

Zeurdoos schreef:Dwaal niet zo af jullie :P

Ik heb respect voor een goede vriend van mij:

:oops:. Beetje de titel
verkeerd begrepen en er ook nog eens respect van gemaakt :oops:
ach respect/bewondering,ligt dicht bij elkaar.
:wink:
Maar je kan respect voor iemand hebben (zoals iemand die zich zo gedraagt als in jouw situatie),zonder dat je hem/haar bewonderd (om zijn/haar daden/verrichtingen),dat kan wel natuurlijk,maar mag je wel vermelden,anders blijft het topic zo kaal.
:)

emperor
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door emperor » 04 jan 2004 23:21

Mijn respect en bewondering gaat vooral uit naar de autochtone bevolkingsgroepen van noord-amerika,de indianen dus.
Laatst gewijzigd door emperor op 04 jan 2004 23:33, 2 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie