Mensen voor wie je nog bewondering hebt

Bespreek het actuele nieuws.
LuciusMalfoy
Regisseur
Regisseur

Bericht door LuciusMalfoy » 17 apr 2005 10:24

Mijn Vader.
We hebben lange tijd op voet van oorlog geleefd en ik heb me erg lang behoorlijk verraden door hem gevoeld, maar ik begin nu te beseffen dat hij zich altijd heeft weggecijferd om de goede vrede te bewaren en hij altijd op zoek was naar compromissen waarin iedereen zich (gedeeltelijk) kon vinden zonder dat dit afbraak doet aan datgene waarin hij zelf gelooft. Dat laatste klinkt een beetje tegenstrijdig maar toch is het zo. Nu ik het van een afstandje kan bekijken lijk ik me pas te beseffen hoeveel energie en kracht hem dit alles, zowel werk als privé, heeft gekost. Hij krijgt er te weinig credits voor maar ik hoop dat hij weet dat ik trots op hem ben (klinkt raar om als zoon te zeggen) en hij meer voor mij betekend dan ik kan beschrijven of duidelijk kan maken. Ik zeg het hem te weinig...

Ann McDunn
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Ann McDunn » 17 apr 2005 14:07

Lucius héél mooi, en het klinkt helemaal niet raar dat een zoon zoiets zegt, soms moeten we eerst alles op een afstand kunnen bekijken om tot de conclusie te komen dat het toch goed geweest is. Alleen zeg het je vader eens een keer, net zoals je het hier hebt opgeschreven, hij zal een gelukkige vader zijn. :Y

LuciusMalfoy
Regisseur
Regisseur

Bericht door LuciusMalfoy » 17 apr 2005 16:07

Ann McDunn schreef:Lucius héél mooi, en het klinkt helemaal niet raar dat een zoon zoiets zegt, soms moeten we eerst alles op een afstand kunnen bekijken om tot de conclusie te komen dat het toch goed geweest is. Alleen zeg het je vader eens een keer, net zoals je het hier hebt opgeschreven, hij zal een gelukkige vader zijn. :Y
Je hebt helemaal gelijk...

Sai
Filmster
Filmster

Bericht door Sai » 26 mei 2005 00:39

Maarten van Rossum. Genie. Niemand kan borrelnootjes eten als hij.

PUMA
Regisseur
Regisseur

Bericht door PUMA » 26 mei 2005 07:22

Het hele team van liverpool, terugkomen van een 3 - 0 achterstand op milaan

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 26 mei 2005 08:59

Sai schreef:Maarten van Rossum. Genie. Niemand kan borrelnootjes eten als hij.
Kun je daar iets meer over zeggen? Het was me nooit opgevallen, maar nu ben ik gefascineerd...

Sai
Filmster
Filmster

Bericht door Sai » 27 mei 2005 07:59

Colonel_Kurz schreef:
Kun je daar iets meer over zeggen? Het was me nooit opgevallen, maar nu ben ik gefascineerd...
Hij zat ooit bij Barend & van Dorp, alwaar hij in het bijzijn van Jan Mulder voetbal totaal begon af te kraken, terwijl hij in zijn eentje de bak borrelnootjes leegvrat. Geen van de drie presentatoren kon ook maar iets tegen hem inbrengen. Het was een genot om te zien.

_O_ Maarten van Rossum _O_

Ook heerlijk was de keer dat hij bij één van de laatste uitzendingen van B&W was uitgenodigd en hem werd gevraagd of hij wel eens voor 'heel stomme redenen' in een programma was uitgenodigd, waarna hij algeheel Hilversum begon af te zeiken. Vurrukkulluk.

ash_
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door ash_ » 27 mei 2005 09:00

Sai schreef:
Colonel_Kurz schreef:
Hij zat ooit bij Barend & van Dorp, alwaar hij in het bijzijn van Jan Mulder voetbal totaal begon af te kraken, terwijl hij in zijn eentje de bak borrelnootjes leegvrat. Geen van de drie presentatoren kon ook maar iets tegen hem inbrengen. Het was een genot om te zien.

_O_ Maarten van Rossum _O_

Ook heerlijk was de keer dat hij bij één van de laatste uitzendingen van B&W was uitgenodigd en hem werd gevraagd of hij wel eens voor 'heel stomme redenen' in een programma was uitgenodigd, waarna hij algeheel Hilversum begon af te zeiken. Vurrukkulluk.
Heb je hem gezien in de nacht van de Amerikaanse verkiezingen? Hij bleef maar wijn drinken en werd behoorlijk aangeschoten maar bleef op een geniale wijze commentaar geven.

Lumière
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Lumière » 14 jun 2005 23:08

Mijn oma.
Ik ken haar vrijwel niet, ze is een aantal jaren geleden overleden, en was al ziek sinds ik geboren ben.
Haar levensgeschiedenis (bloedbad in gezin) in Indonesie is afschuwelijk, knap hoe zij daarna een leven heeft kunnen opbouwen. Natuurlijk was ze geestelijk flink beschadigd, en niet altijd even "goed".
Maar als ik naar haar foto kijk, die in mijn kamer pronkt, word ik toch even stil. Het is toch je oma, en ze straalt iets geheimzinnigs, en toch ook wel pijn uit, op de foto. Hoe emotieloos de foto's uit die tijd ook waren.

LuciusMalfoy
Regisseur
Regisseur

Bericht door LuciusMalfoy » 17 jun 2005 09:19

Dat 'emotieloze' laat misschien die pijn juist wel goed zien. Een nietszeggende expressie maakt het interne lijden vaak nog heviger uitstralen.

Als ik naast mijn vader ook nog iemand moet noemen is het zijn moeder. Iemand die de familie nog steeds heel hecht bij elkaar houdt. Niet door middel van een tight grip maar door een warm embrace. Ze kon en mocht niet studeren vanwege de oorlog en het feit dat ze een vrouw was, volledig autodidact en de meest wijze, intelligente persoon die ik ken.

Ze heeft vier zoons (ongeleide projectielen: de bende van de Koekoekslaan, een appel valt niet ver van de boom zal ik maar zeggen toch pap?) en twee dochters grootgebracht en nog tal van andere kinderen die thuis niet 'op hun plek zaten'. Iets wat toendertijd ongehoord was. Doet dit nog steeds bij kleinkinderen en zelfs vrienden van kleinkinderen. Als je even wat 'lucht' nodig hebt; een dag, een week, een maand. Haar deur staat altijd open.

En tegelijkertijd zie je ook bij haar niet het lijden, de pijn. Je voelt het. Om de woorden van Harrie Jekkers aan te halen (omdat ik het zelf niet beter kan omschrijven):

Het gaat over van alles, als ik met mijn oma praat.
Maar ze zal niet zo gauw waar het eigenlijk om gaat.
Dat zegt ze wel tegen m'n opa, in haar eentje bij dat graf:
"Sinds jij er niet meer bij bent, is de lol er wel vanaf."

jacq
Regisseur
Regisseur

Bericht door jacq » 17 aug 2005 14:50

Mooi gezegd Lucius, heel mooi.

Waar ik bewondering voor heb, misschien afgezaagd maar dat is toch mijn moeder. Een gehandicapte zoon opvoeden en zien wegkwijnen was zwaar, twee dochters opvoeden was zwaar, een man die aan de drank zat was zwaar, een zaak leiden omdat mijn pa weer eens dronden was, was zwaar. Maar ze deed het zonder wie dan ook maar af te vallen. Met de woorden "je vader is ziek", jaja. Ik kan niet zeggen met een glimlach want ze is zeker geen engeltje. Maar had de instelling, Hey als ik het niet doe, wie doet het dan?? DUs niet zeiken maar doorgaan. Totdat mijn broer op 24 jarige leeftijd stierf, toen stierf zij ook een beetje en was ik bang dat het vuur gedoofd was. Ze wou ook dood. Totdat ik zei EN WIJ DAN. Dat hielp iets. Nu na 20 jaar is ze 75 en kan nog steeds geen moment stilzitten. Reist de hele wereld af en kan nog ongelooflijk lachen om haar droge no nonsense humor. Echt een geweldig mens. Ik wou dat ik ook zo was of zou worden. Ze heeft mijn vader uit diepe dalen gehaald, tolereerde niet dat wij hem gingen haten, hield het gezin bijelkaar en de zaak, maar een buitenstaander dacht dat alles koek en ei was. Niet dat ze wat verborg, maar het zag er zo "gewoon" uit.
kortom, wat heb ik bewondering voor dat mensje.

Ze zeggen dat ik precies op haar lijk 8)

LuciusMalfoy
Regisseur
Regisseur

Bericht door LuciusMalfoy » 17 aug 2005 15:07

jacq schreef:Ze zeggen dat ik precies op haar lijk 8)
Jacq, sommige mensen zijn niet van hier. Angels without wings...
Het is het grootste compliment dat men mij kan maken, zeggen dat ik op mijn moeder lijk. Ik werd laatst op een groot feest met de familie van mijn vaders kant aangesproken door een voor mij onbekende vrouw die dacht ik 'aangetrouwd' was. Die fout maakt ze nooit meer, maar eigenlijk was het niet on-logisch...

Mijn opa overleed op het moment dat hij zijn zaakjes afgehandeld had en hij klaar was voor een nieuw leven met zijn vrouw: de kinderen het huis uit, tijd en geld voor mooi, lange reizen en het verwennen van de kleinkinderen ( :T ). Het was hem niet gegund en voor mijn oma hoefde het toen ook allemaal niet meer. Nu zit ze een aantal maanden per jaar in Amerika en Toscane, maar het meeste geniet ze nog steeds van het helpen en gelukkig maken van anderen.

Ze is 81 en ongelooflijk...

emperor
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door emperor » 04 sep 2005 11:20

Mijn nicht..ondanks dat ze een drukke baan heeft,verzorgd ze ook nog eens haar doodzieke vader thuis,doet werkzaamheden rond het huis,en daarbij woont ze ook nog samen met haar vriendin ze is ook nog lesbisch,en een zeer vriendelijk persoonlijkheid..ik heb er niet alleen bewondering voor,maar ben ook erg trots op haar.

LuciusMalfoy
Regisseur
Regisseur

Bericht door LuciusMalfoy » 20 sep 2005 10:09

Bron: NU.nl
Nazi-jager Wiesenthal overleden

WENEN - Simon Wiesenthal is op 96-jarige leeftijd in Wenen overleden. Dat heeft het Simon Wiesenthal Centrum in Los Angeles dinsdag bekendgemaakt.

"Simon Wiesenthal was het geweten van de Holocaust", zei rabbi Marvin Hier, oprichter van de niet-gouvernementele organisatie. Hier wees erop dat Wiesenthal als overlevende van een concentratiekamp de herinnering aan de Holocaust levend hield.

Wiesenthal was waarschijnlijk een van de weinige mensen die voormalige nazi's een lang leven heeft toegewenst. Lang genoeg om te worden opgespoord en terecht te staan voor hun misdaden. Wiesenthals inspanningen van de afgelopen zestig jaar leidden tot de berechting van honderden nazi-misdadigers.

Levenswerk

Geen vrijheid zonder gerechtigheid, begreep de nazi-jager na de Tweede Wereldoorlog waarin hij zelf had vastgezeten in verscheidene concentratiekampen en tientallen familieleden had verloren. Zijn opsporingswerk begon bescheiden, maar groeide al snel uit tot een levenswerk.

Anne Frank

Verscheidene successen maakten Wiesenthal tot een begrip. In 1963 vond hij de Gestapo-officier Karl Silberbauer, inmiddels lid geworden van het Weense politiecorps, die toegaf Anne Frank uit het Amsterdamse Achterhuis te hebben gehaald. Daarmee werden de geruchten de wereld uitgeholpen, als zou Franks dagboek zijn vervalst.

Enkele jaren later volgende Franz Stangl, de commandant van de kampen Treblinka en Sobibor. In de Verenigde Staten bracht Wiesenthal Hermine Ryan-Braunsteiner op, die in het kamp Majdanek had toegezien op de moord op honderden kinderen. Braunsteiner werd in 1973 aan Duitsland uitgeleverd. Nog in 1998 werd de commandant van het Kroatische concentratiekamp Jasenovac, Dinko Sakic, opgespoord in Argentinië en in Kroatië berecht.

Josef Mengele

Toch waren Wiesenthals inspanningen niet altijd afdoende. Enkele kopstukken van het Derde Rijk kwamen niet voor het gerecht. De meest prominente van hen was Josef Mengele, de 'arts' die in verscheidene concentratiekampen experimenten uitvoerde op gevangenen en de dood van honderduizenden op zijn geweten had. Mengele wist in meerdere landen in Zuid-Amerika uit handen van justitie te blijven. Hij verdronk waarschijnlijk tijdens het zwemmen in 1978 in Brazilië.

Adolf Eichmann

De opsporing van Adolf Eichmann, de organisator van de holocaust, die in 1960 door de Israëlische geheime dienst in Argentinië werd opgepakt, kan volgens critici niet op het conto van Wiesenthal worden geschreven, hoewel hij zelf zegt wel aanwijzingen te hebben gegeven over de verblijfplaats van de voormalige SS'er.

Wiesenthal werd in 1908 geboren in een welgestelde joodse familie in Buczacz in het Oostenrijk-Hongaarse keizerrijk, dat tegenwoordig in Oekraïne ligt. Hij volgde een opleiding aan de Technische Hogeschool in Praag en werkte voor de oorlog als architect in Lvov.

Executies

Nadat de Russen in Lvov plaats hadden gemaakt voor de Duitsers, werd Wiesenthal opgepakt. In meerdere werkkampen en concentratiekampen ontsnapte hij verscheidene keren op het laatste moment aan executies. Op 5 mei 1945 werd hij door de Amerikanen bevrijd in kamp Mauthausen in Oostenrijk.

Animo

Wiesenthal begon zijn speurwerk na de oorlog aanvankelijk voor de US Warcrimes Office, de afdeling voor Oorlogsmisdaden van het Amerikaanse leger. In 1947 opende hij het Joods Documentatie Centrum in Linz, dat informatie verzamelde voor toekomstige rechtszaken tegen oorlogsmisdadigers. Zeven jaar later werd het centrum gesloten. De animo in West-Europa voor zijn werk was klein, en Wiesenthal droeg zijn documenten over aan het Yad Vashem archief in Jeruzalem.

Hoop

De aanhouding en berechting van Eichmann in 1961 gaven Wiesenthal weer hoop. Hij heropende zijn onderzoekscentrum, ditmaal in Wenen. Het Simon Wiesenthal Center in Los Angeles, opgericht in 1977 als eerbetoon aan zijn levenswerk, oefende druk uit op regeringen om voormalige misdadigers uit te leveren. Het centrum houdt zich nu bezig met de strijd tegen het antisemitisme en racisme.

Onderscheidingen

Wiesenthal is voor zijn werk geëerd met een groot aantal onderscheidingen. In Nederland werd hij onder meer Commandeur in de Orde van Oranje Nassau, drager van de prestigieuze Franklin D. Roosevelt Four Freedoms Award en van de Erasmusprijs. Drie jaar geleden ontving hij de hoogste burgerlijke onderscheiding van de Verenigde Staten, de Presidential Medal of Freedom.

Kritiek

Behalve waardering, kreeg Wiesenthal ook kritiek. In de zeventiger jaren leefde hij op voet van oorlog met de toemalige Oostenrijkse kanselier Bruno Kreisky. Wiesenthal wees hem herhaaldelijk op het zwarte oorlogsverleden van enkele van zijn ministers. Kreisky bleef zijn collega's echter verdedigen.

Vrijspraak

De reputatie van Wiesenthal liep averij op toen hij in 1986 weigerde, tegen de zin van het Joods Wereldcongres, de Oostenrijkse presidentskandidaat Kurt Waldheim tot oorlogsmisdadiger te verklaren. Uit onderzoek bleek dat Waldheim geen wetenschap had van misdaden in de nazi-tijd, maar velen hechtten weinig waarde aan zijn vrijspraak.

Bedreigingen

De afgelopen deccenia vielen Wiesenthal vele malen bedreigingen van extremistische en revisionistische groeperingen ten deel. Hij liet zich er niet door uit het veld slaan en bleef hardnekkig streven naar gerechtigheid.

Twee jaar geleden verklaarde Wiesenthal dat zijn speurwerk er op zat. De mensen die de holocaust op hun geweten hebben, zijn gevonden, overleden of te zwak om terecht te staan, zei Wiesenthal. "Het geweten van de holocaust", zoals een woordvoerder van het Wiesenthal Centrum in Los Angeles hem na zijn dood noemde, had zijn werk afgerond.
Hij was misschien niet in alles wat hij deed onomstreden, maar toch een hoop bewondering voor de man. Rust vredig...

Ann McDunn
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Ann McDunn » 20 sep 2005 12:30

Wiesenthal was zeker een man om bewondering voor te hebben, niet onomstreden zoals Lucius al zegt, maar om ná zijn eigen verschrikkingen in W.O.II zijn verdere leven te besteden aan het opsporen van oorlogsmisdadigers, is toch wel iets om even bij stil te staan. Hij heeft zijn best gedaan en heeft zijn rust verdiend.

Plaats reactie