Zin van het leven?

Bespreek het actuele nieuws.
FuzzyWuzzy
Oscar nominatie
Oscar nominatie
Contacteer:

Zin van het leven?

Bericht door FuzzyWuzzy » 05 jan 2004 15:38

Wat is in jullie ogen de zin van leven?
Zijn wij hier om het beste van leven te maken of zijn wij een grap van God die wou zien hoe groot wij een rotzooi kunnen maken van de Aarde

Wat houd het leven eigenlijk in?
Ze zeggen dat vlak voordat je doodgaat dat je je hele leven voorbij ziet in een flits, stel dat dit die flits is en dat ik dit al eerder heb getypt maar in mijn bewustzijn gaat de tijd onwijs langzaam waardoor het lijkt alsof ik op gewoon op dit moment leef.
Soms heb je wel eens een droom die net echt lijkt en misschien lig je gewoon ergens in een coma en is dit gewoon een droom...

Bestaat een ziel?
Ik zie de menselijke lichaam als een computer
Onze hersens is de harde schijf en de processor maar als een computer perfect inelkaar zit dan betekend het nog niet dat het hoeft te doen want het heeft nog een bestuurings systeem nodig.
Is de ziel dan een bestuuringssysteem van het menselijke lichaam?
Wat gebeurd er dan met de ziel als je doodgaat?

Hoe kijken jullie er tegen aan?

emperor
Walk of Fame
Walk of Fame

Re: Zin van het leven?

Bericht door emperor » 05 jan 2004 15:51

FuzzyWuzzy schreef:Wat is in jullie ogen de zin van leven??
Je voortplanten,en de menselijke soort in stand houden.

YepYep
Hoofdrol
Hoofdrol

Bericht door YepYep » 05 jan 2004 15:51

volgens zijn er al andere discussies hierover geweest, maar goed.

Volgens mij bestaat er geen zin: het is de mens die zin aan het leven wilt geven om zo de dingen een plaats te geven/ te verklaren. Voor de meer mystieke gebeurtenissen (de wonder van het leven zelf bijvoorbeeld) zijn er 'religies' bedacht. Zo krijgen je angsten een plek (het zou toch niet waar kunnen zijn dat dit alles inderdaad maar een grap is? Dat er na het leven geen after-life is?) Mensen willen zekerheid, een doel.
Het is vervolgens ook 'zin'loos om je af te vragen of er een ziel bestaat: wat zou deze dan moeten doen? In de hemel/hel komen? Waarom is dat belangrijk of niet-belangrijk? In feite plaats je daarmee de mens in het (onterechte) middelpunt van alles. Het getuigd mijns inziens van een ongehoorde arrogantie en is daarvoor onterecht. (huis)Katten vinden zichzelf ontzettend belangrijk en wie zijn wij om ze daarin ongelijk te geven?

gewoon doorgaan met leven, je kat eten geven, afentoe deze site bezoeken, enz. That's it: meer is er niet te vinden, meer kunnen andere mensen je niet geven.

YepYep
Hoofdrol
Hoofdrol

Bericht door YepYep » 05 jan 2004 15:54

emperor schreef:
waarom is dat zo belangrijk????
ik zou eerder zeggen: omdat de mens, evolutie-biologisch gezien, een 'mogelijkheid' is... Het leven wil zichzelf continueren en daarvoor bestaan er vele vormen. Diversiteit is dus belangrijk?

[edit] Jullie zouden eens 'Kaas en de evolutietheorie' moeten lezen... heeft mijn begrip van de evolutie-theorie enorm vergroot.
Jouw standpunt roept meteen vragen op over hetero- en homosexualititeit. Het boek leerde mij dat binnen de natuur alles 'mogelijk' is, maar dat sommige mogelijkheden meer kansen op nakomelingen boden dan andere. Wat vervolgens niet wil zeggen dat die mogelijkheden 'goed' of 'slecht' zijn. Dat is iets voor normerende instanties zoals Kerk en Maatschappij. De vraag is dus: wil jij je daaraan conformeren? Buig jij voor God, Allah of JP Balken-ellende?
Laatst gewijzigd door YepYep op 05 jan 2004 16:04, 1 keer totaal gewijzigd.

FuzzyWuzzy
Oscar nominatie
Oscar nominatie
Contacteer:

Bericht door FuzzyWuzzy » 05 jan 2004 16:01

emperor schreef:
De menselijke soort maakt er behoorlijke een zooitje van imho.
Je voortplanten zie ik meer als een behoefte dan een ultieme doel zoals de zin van leven
YepYep schreef:....
Ik zie de mens niet als een middelpunt. Integenstelling zelfs in zie de mens als een heel erg klein deel van iets heel erg groots.
De reden waarom ik afvraag of een ziel bestaat is omdat de term juist bestaat waar komt het vandaan? Ieder persoon is in feite uniek en beleefd alles anders voelt en denkt anders komt dit door je opvoeding of heeft het een deel te maken met je "ziel". Heeft iemand gewoon zo diep in het glaasje gekeken dat dit gewoon een term is verzonnen door een dronkaard.

FuzzyWuzzy
Oscar nominatie
Oscar nominatie
Contacteer:

Bericht door FuzzyWuzzy » 05 jan 2004 16:03

YepYep schreef:
emperor schreef:
ik zou eerder zeggen: omdat de mens, evolutie-biologisch gezien, een 'mogelijkheid' is... Het leven wil zichzelf continueren en daarvoor bestaan er vele vormen. Diversiteit is dus belangrijk?
Ik zie ook niet waarom het zo belangrijk is.
Juist nu met onze overbevolking en massconsumptie

Pieternel
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Pieternel » 05 jan 2004 16:06

YepYep schreef:
emperor schreef:
Voortplanten (in welke vorm dan ook) is de doel van ieder leven....., maar of dat belangrijk is ?

wat is de zin van het leven: 'Beats me' :-?
Ik heb er nog nooit enige zin in kunnen ontdekken en vraag me af of ik die ooit nog zal ontdekken.

Iedereen wil waarschijnlijk op zijn leven terug kijken en kunnen zeggen dat zijn leven 'zin' gehad heeft. Iets tastbaars heeft achtergelaten voor degenen die na hem komen of iets betekend heeft voor de mensen om hem heen. Maar waarom???

FTer
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door FTer » 05 jan 2004 16:07

Ik vind met het huidige aantal mensen de druk op mij niet zo hoog dat ik mij verantwoordelijk voel om de mensheid voort te willen planten. Voor mij is de zin van het leven om je gelukkig te voelen en niks anders, en dat concept kan op vele manieren uitgewerkt worden: als iemand heel blij wordt door elke dag met zijn treintjes te spelen, moet diegene dat vooral doen, als iemand een site over films wil bezoeken, of als een idioot religie wil bedrijven uiteraard ook....met andere woorden: de zin van het leven is er niet als in een alomvattend universeel en goddelijke opdracht. De enige wijsheid die een redelijk mens in mijn ogen dan nog kan zeggen over ONS leven is: wordt maar gelukkig met waar jij denkt gelukkig mee te worden.

Maar wees niet bang, na een nucleaire fallout, met nog 10 resterende mensen op de hele wereld, zal mijn verantwoordelijkheidsgevoel eingelijk wel weer eens boven komen drijven en zal mijn prioriteit wel weer te komen te liggen bij: plant u voort en redt de mensheid!
Laatst gewijzigd door FTer op 05 jan 2004 16:08, 1 keer totaal gewijzigd.

emperor
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door emperor » 05 jan 2004 16:08

Je vroeg naar de zin van het leven,niet of het belangrijk is,(dat mag je zelf uitmaken) of zinvol..

YepYep
Hoofdrol
Hoofdrol

Bericht door YepYep » 05 jan 2004 16:10

FuzzyWuzzy schreef: Ik zie de mens niet als een middelpunt. Integenstelling zelfs in zie de mens als een heel erg klein deel van iets heel erg groots.
De reden waarom ik afvraag of een ziel bestaat is omdat de term juist bestaat waar komt het vandaan? Ieder persoon is in feite uniek en beleefd alles anders voelt en denkt anders komt dit door je opvoeding of heeft het een deel te maken met je "ziel". Heeft iemand gewoon zo diep in het glaasje gekeken dat dit gewoon een term is verzonnen door een dronkaard.
Volgens mij is zoiets afkomstig van de religies. Iets 'eeuwigs' wat afgewogen kan worden met 'goede' en/of 'slechte daden' om zo iemands leven te kunnen waarderen en een voorbeeld te stellen voor andere mensen.

maar ik ben erg benieuwd naar wat meer christelijk opgevoedde medemensen hierover te zeggen hebben.

emperor
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door emperor » 05 jan 2004 16:11

En aan al die theorien heb ik niet echt een boodschap,zelf nadenken,dan kom je er ook wel uit,de een wat vroeger/later als de ander.
De mens is als microcosmos ingebed in de macrocosmos,oftewel zo boven,zo beneden.
En maakt zo deel uit van het geheel,dezelfde bouwstoffen als een komeet op 14 miljoen lichtjaar verwijderd.

YepYep
Hoofdrol
Hoofdrol

Bericht door YepYep » 05 jan 2004 16:18

emperor schreef:Je vroeg naar de zin van het leven,niet of het belangrijk is,(dat mag je zelf uitmaken) of zinvol..
jawel... misschien ben ik een purist, maar 'zin' verwijst volgens mij naar een betekenis van iets. De vraag is of er wel een 'betekenis' te vinden is wanneer je het over leven hebt.
Heeft het leven als doel zichzelf te continueren? (door voortplanting?). Lijkt er veel op, maar ben nu geneigd om zelfs hier 'nee' als antwoord te geven. Vergelijk het nu eens met: 'de menselijke soort in stand houden'... dit laatste plaats de mens (volgens mij onterecht) op een (betekenisvol) voetstuk... toch?

emperor
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door emperor » 05 jan 2004 16:21

Je zou ook kunnen vragen:
heeft het leven zin?
Dat is voor iedereen anders,of het moet een gemeenschappelijk doel zijn.
Laatst gewijzigd door emperor op 05 jan 2004 16:42, 1 keer totaal gewijzigd.

YepYep
Hoofdrol
Hoofdrol

Bericht door YepYep » 05 jan 2004 16:21

Peter schreef:Ik vind met het huidige aantal mensen de druk op mij niet zo hoog dat ik mij verantwoordelijk voel om de mensheid voort te willen planten. Voor mij is de zin van het leven om je gelukkig te voelen en niks anders, en dat concept kan op vele manieren uitgewerkt worden: als iemand heel blij wordt door elke dag met zijn treintjes te spelen, moet diegene dat vooral doen, als iemand een site over films wil bezoeken, of als een idioot religie wil bedrijven uiteraard ook....met andere woorden: de zin van het leven is er niet als in een alomvattend universeel en goddelijke opdracht. De enige wijsheid die een redelijk mens in mijn ogen dan nog kan zeggen over ONS leven is: wordt maar gelukkig met waar jij denkt gelukkig mee te worden.

Maar wees niet bang, na een nucleaire fallout, met nog 10 resterende mensen op de hele wereld, zal mijn verantwoordelijkheidsgevoel eingelijk wel weer eens boven komen drijven en zal mijn prioriteit wel weer te komen te liggen bij: plant u voort en redt de mensheid!
ik denk dat ik me hier maar bij aansluit... :Y
Hail Peter! _O_
:D

Zeurdoos
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Zeurdoos » 05 jan 2004 16:45

...En als je geen zin hebt, dan maak je maar zin! :lol:

Plaats reactie