Zin van het leven?

Bespreek het actuele nieuws.
emperor
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door emperor » 05 jan 2004 16:51

ik denk ook dat het belangrijk is dat je af en toe eens leuke/bijzondere,niet alledaagse dingen doet,en je doet beseffen hoe leuk/belangrijk je leven eigenlijk is,mischien heb je dan niet eens een bepaald doel meer nodig.

mensen die een near death experience hebben gehad,kijken ook plots op een heel andere manier (bewustere) tegen het leven aan.

De mens is een zeer complex systeem, je verwonderd je erover hoe ingewikkeld een lichaam eigenlijk in elkaar zit, en werkt..
en dan heb ik het niet eens over de hersenen.

Er is ook geen enkel computersysteem wat hieraan kan tippen.

shaffa2
Hoofdrol
Hoofdrol

Bericht door shaffa2 » 05 jan 2004 16:59

De zin van het leven is de zin die je er zelf aan geeft. Uiteindelijk is alles subjectief. Je leeft immers nu.

Ikzelf hang niet het Christelijke geloof aan (ben er wel mee opgegroeid), omdat ik het nog al simpel vind: een God die van boven alles bepaald. Bovendien is het leven veel te mooi om het maar één keer te leven. In het verlengde: het leven is ook een te groot 'wonder' om het na de dood te laten stoppen.
Het verlangen het leven zin te geven komt voort uit een angst voor de dood. In mijn ogen heeft de dood in beide gevallen weinig betekenis, omdat het iets eeuwigs is, in feite het doel. Het leven staat in het Christendom in het teken van de dood, in het andere geval in het teken van geluk (lange termijn) of genot (korte termijn). Echter, een dood zonder betekenis is voor mij een leven zonder betekenis.

Voor mij is de ware 'zin' van het leven de groei van de ziel en uiteindelijk de verlichting. Evenals in het Christelijke geloof is er voor mij een scheiding tussen lichaam en ziel, simpel gezegd dat wat na de dood vergaat en dat wat blijft. Om de ziel te laten groeien, moet het ervaring op doen, in verschillende levens. Volgens het boeddhisme is het, wanneer de ziel eenmaal uitgegroeid is, de bedoeling dat je andere zielen helpt verlicht te worden. Hier begin ik te twijfelen. Want dan zit je daar met z'n allen lekker verlicht te zijn, en dan...? Er wordt gezegd dat je dan in een oneindigheid komt waar je geen lijden ervaart. Eigenlijk is dit een soort hemel 'waar het altijd feest is'. [Edit]Hoewel, feest? Er bestaat geen lijden, maar ik vind dit juist emotieloos.[/Edit]Denk in termen van: goed bestaat niet zonder kwaad, vreugde niet zonder verdriet.

Ik maak trouwens onderscheid tussen ziel en geest. Geest is voor mij het karakter, dat wat je van binnen bent in dit leven. Ziel is dat wat moet groeien, wat blijft, de ervaring in vorige levens.

Tja, waar dan het leven vandaan komt? Ik weet het niet. Waarschijnlijk ben ik dat wat er altijd al is geweest en er altijd zal blijven, dat moet groeien en is het leven de illusie die mijn ziel heeft gecreëerd om meer ervaring op te doen.

Poeh, het is allemaal maar moeilijk hoorrr.. Morgen denk ik er weer anders over, haha. (Hmm, dit kan in ieder geval in mijn 'levensboek')
Laatst gewijzigd door shaffa2 op 05 jan 2004 17:08, 1 keer totaal gewijzigd.

ruben
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door ruben » 05 jan 2004 17:02

alles is...zonder (kenbare) zin, zonder (kenbare) betekenis, zonder (kenbaar) doel

en da's best een bummer...

Zeurdoos
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Zeurdoos » 05 jan 2004 17:04

emperor schreef: mensen die een near death experience hebben gehad,kijken ook plots op een heel andere manier (bewustere) tegen het leven aan.
Of een almost-life experience zoals ze zo mooi in Trainspotting zeggen :)

Maar inderdaad, dat veranderd je leven wel (voor een korte tijd in elk geval). Ook het overlijden of geboren worden van mensen in je omgeving zorgt altijd wel voor een "overpijnzing" over het leven. Maar 't leven blijft toch dat wat je er zelf van maakt, dus is het ook aan jezelf om doelen te stellen. Gewoon een kwestie wát je bereikt wilt hebben voor je dood.

(dit hierboven is een geheel persoonlijke mening, en het maakt me ook weinig uit dat andere mensen er wel 'n doel in zien :D)

ash_
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door ash_ » 05 jan 2004 17:05

ruben schreef:alles is...zonder (kenbare) zin, zonder (kenbare) betekenis, zonder (kenbaar) doel

Zeker als je daar de eerste keer achter komt. Daarna kun je daarmee leren leven, jezelf doelen stellen (dingen die jij belangrijk vindt) en daar naar toe werken. Als je zo'n doel haalt dan kun je daar weer vreugde uit putten. Dat geeft voor mij wel zin aan het leven maar van de zin (in de andere betekenis van het woord dus) van het leven kun je niet spreken.

shaffa2
Hoofdrol
Hoofdrol

Bericht door shaffa2 » 05 jan 2004 17:11

ruben schreef:alles is...zonder (kenbare) zin, zonder (kenbare) betekenis, zonder (kenbaar) doel

Als alles is, hoeft er aan die opvatting ook geen betekenis te worden gegeven. Maar misschien snap ik 'kenbaar' niet zo goed.. Bedoel je dat de mens toch nooit achter de zin van het leven kan komen?

emperor
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door emperor » 05 jan 2004 17:13

Dat je dit typt heeft toch ook zin..
zo hebben alle handelingen 'zin',
oorzaak en gevolg.
Zelfs niksdoen heeft een gevolg,
(het gebeuren wat plaats kan vinden doordat je niks doet)

shaffa2
Hoofdrol
Hoofdrol

Bericht door shaffa2 » 05 jan 2004 17:20

emperor schreef:Dat je dit typt heeft toch ook zin..
oorzaak en gevolg.
Oorzaak en gevolg is iets anders dan zin. Als je het over zin hebt, dan zoek je naar het nut van jouw typen. Volgens mij geef je dan een waardeoordeel = subjectief. Oorzaak en vervolg zijn waarneembaar = objectief. Al weet ik niet of objectiviteit echt bestaat, maar dat is een ander onderwerp.

Zeurdoos
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Zeurdoos » 05 jan 2004 17:21

emperor schreef:Dat je dit typt heeft toch ook zin..
oorzaak en gevolg.
Zelfs niksdoen heeft een gevolg,
(het gebeuren wat plaats kan vinden doordat je niks doet)
Pff, typ dan niks zeg! ;)

Maar inderdaad, alles heeft "zin", alleen heb je er zelf vaak zo verdomd
weinig aan... Als je in het kanaal staat te pissen heeft het ook gevolgen,
maar om daar nou bij elke handeling over na te gaan denken :N

emperor
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door emperor » 05 jan 2004 17:24

Je moet gewoon doen wat je wil,wat jouw gelukkig maakt.
de zin is dan mischien gelukkig zijn/worden.

Pieternel
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Pieternel » 05 jan 2004 17:29

Zeurdoos schreef:...En als je geen zin hebt, dan maak je maar zin! :lol:
_O_

shaffa2
Hoofdrol
Hoofdrol

Bericht door shaffa2 » 05 jan 2004 17:30

emperor schreef:Je moet gewoon doen wat je wil,wat jouw gelukkig maakt.
de zin is dan mischien gelukkig zijn/worden.
Haha, geluk... Tja, ik geloof niet echt in geluk. Je weet dat je 't bent geweest wanneer het minder gaat, maar wanneer je echt gelukkig bent, is het allemaal zo vanzelfsprekend en slechts van korte duur... Er is een verschil tussen geluk en tevredenheid. Geluk nastreven heeft iets geforceerds, je probeert aan een ideaalbeeld te voldoen, en dat waarin je niet slaagt, maakt je alleen maar ongelukkig... Toch?

Capone
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door Capone » 05 jan 2004 17:31

shaffa2 schreef:Al weet ik niet of objectiviteit echt bestaat, maar dat is een ander onderwerp.
Objectiviteit bestaat wel, alleen wordt het subjectief door de mens bekeken, snappie??

Ontopic:
Ik sluit me aan bij emperor:
emperor schreef:Je voortplanten,en de menselijke soort in stand houden.
Doordat ik toch technisch ben aangelegd (en op school dus de natuurtechnische vakken heb gevolgd), kan ik gewoon niet geloven dat er een opperwezen is die alles bepaalt. Ik geloof gewoon in het toeval. Ik heb niks tegen religie, omdat het toch een zekere houvast is voor veel mensen en het geeft ze hoop, kracht en steun, dus waarom zou je dat willen tegenhouden? (de fundamentalisten even buiten beschouwing latend...).

Het leven heeft dus geen zin (zoals al eerder is vermeld), dus doe je lekker wat je wilt (zonder anderen te kwetsen), daarbij sluit ik me weer aan bij Peter.

emperor
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door emperor » 05 jan 2004 17:52

Capone schreef:
shaffa2 schreef:Al weet ik niet of objectiviteit echt bestaat, maar dat is een ander onderwerp.
Objectiviteit bestaat wel, alleen wordt het subjectief door de mens bekeken, snappie??

Ontopic:
Ik sluit me aan bij emperor:
emperor schreef:Je voortplanten,en de menselijke soort in stand houden.
Doordat ik toch technisch ben aangelegd (en op school dus de natuurtechnische vakken heb gevolgd), kan ik gewoon niet geloven dat er een opperwezen is die alles bepaalt. Ik geloof gewoon in het toeval. Ik heb niks tegen religie, omdat het toch een zekere houvast is voor veel mensen en het geeft ze hoop, kracht en steun, dus waarom zou je dat willen tegenhouden? (de fundamentalisten even buiten beschouwing latend...).

Het leven heeft dus geen zin (zoals al eerder is vermeld), dus doe je lekker wat je wilt (zonder anderen te kwetsen), daarbij sluit ik me weer aan bij Peter.
Jij snapt het! :T

ruben
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door ruben » 05 jan 2004 17:57

shaffa2 schreef:

Als alles is, hoeft er aan die opvatting ook geen betekenis te worden gegeven. Maar misschien snap ik 'kenbaar' niet zo goed.. Bedoel je dat de mens toch nooit achter de zin van het leven kan komen?
volgens mij wel ja

Plaats reactie