Zin van het leven?

Bespreek het actuele nieuws.
Zeurdoos
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Zeurdoos » 05 jan 2004 18:04

shaffa2 schreef: Haha, geluk... Tja, ik geloof niet echt in geluk. Je weet dat je 't bent geweest wanneer het minder gaat, maar wanneer je echt gelukkig bent, is het allemaal zo vanzelfsprekend en slechts van korte duur... Er is een verschil tussen geluk en tevredenheid. Geluk nastreven heeft iets geforceerds, je probeert aan een ideaalbeeld te voldoen, en dat waarin je niet slaagt, maakt je alleen maar ongelukkig... Toch?
Daarom het motto: Wees gelukkig, maar nooit tevreden!

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 05 jan 2004 18:14

ruben schreef:alles is...zonder (kenbare) zin, zonder (kenbare) betekenis, zonder (kenbaar) doel

en da's best een bummer...
Is alles wel? (en is deze vraag niet te ver offtopic?)

Boramor
Bijrol
Bijrol

Bericht door Boramor » 05 jan 2004 18:51

Wat mij betreft is de zin van het leven:

Genieten, en lekker doodgaan...

Geen gelul. :Y

Aziez
Filmster
Filmster

Bericht door Aziez » 05 jan 2004 19:25

Zin van het leven:

bewijzen dat je waardig genoeg bent om de hemel te betreden.

ruben
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door ruben » 05 jan 2004 19:46

Aziez schreef:Zin van het leven:

yeah right...en nu ff serieus

KoenZ
Regisseur
Regisseur

Bericht door KoenZ » 05 jan 2004 19:59

Wat is de zin van het leven?

Kijk naar de opties die het leven je geeft:
-Je kunt er wat van maken en elke dag je beste beentje voor zetten
-Je kunt het ook zijn gangetje laten gaan en er over een aantal jaren achter komen waar je nu eigenlijk mee bezig bent, je beseft dus dat je leven maar weinig zin heeft.

In het laatste geval zal de meerderheid van de mensen er over na gaan denken, wat je nu met je leven kunt gaan doen om het daadwerkelijk zin te geven. Vaak komt dit op maar 1 ding neer en dat is iets of iemand zoeken waar je verschil voor kunt maken, deze kan je dan persoonlijk vertellen dat je leven echt zin heeft. Het mooie is dat wanneer dit moment gekomen is, je niet meer druk maakt of je leven wel zin heeft....

Als iemand aan mij persoonlijk zou vragen wat de zin van mijn leven is, zou ik de vraag niet objectief kunnen beantwoorden omdat ik simpelweg niet kan weten wat ik voor mijn omgeving beteken....

Hildor
Bijrol
Bijrol

Bericht door Hildor » 05 jan 2004 20:06

Er is geen zin. Leef !!!

ash_
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door ash_ » 05 jan 2004 20:09

ruben schreef:

En waarom zou iemand dat niet als zin van het leven mogen aanwijzen?

THQ
Figurant
Figurant

Bericht door THQ » 05 jan 2004 20:11

Dit bereik je door zo veel mogelijk films te bekijken voor je het eind heb bereikt, om daarna in het FoTV-hemel hier over te hebben met andere die het hebben gehaald :D

Rooster
Regisseur
Regisseur

Bericht door Rooster » 05 jan 2004 20:14

Misschien een beetje een domper op de feestvreugde, maar HET leven en zeker elk individueel leven heeft geen zin. De mensheid speel een verwaarloosbaar nietige rol in het Universum. Waarom zal er ook een zin moeten zijn, dat is iets wat wij (de mens) ons zelf wijsgemaakt hebben. We zullen er vrede mee moeten hebben om enkel te zijn... en waarom ook niet.

ruben
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door ruben » 05 jan 2004 20:17

ash_ schreef:
ruben schreef:

oh, hij was serieus? Ik dacht dat hij echt een grapje maakte...

tuurlijk mag dat...
tuurlijk...

ben het er niet mee eens
maar da's een volgend punt

ash_
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door ash_ » 05 jan 2004 20:31

ruben schreef:
ash_ schreef:
ruben schreef:yeah right...en nu ff serieus
oh, hij was serieus? Ik dacht dat hij echt een grapje maakte...

tuurlijk mag dat...
tuurlijk...

ben het er niet mee eens
maar da's een volgend punt
Nou ja, ik vatte het wel serieus op. Misschien maakte hij ook wel een grapje. Er mee eens ben ik het in ieder geval ook niet maar ieder zijn ding.

shaffa2
Hoofdrol
Hoofdrol

Bericht door shaffa2 » 05 jan 2004 20:33

Zeurdoos schreef:
Shaffa2 schreef:Haha, geluk... Tja, ik geloof niet echt in geluk. Je weet dat je 't bent geweest wanneer het minder gaat, maar wanneer je echt gelukkig bent, is het allemaal zo vanzelfsprekend en slechts van korte duur... Er is een verschil tussen geluk en tevredenheid. Geluk nastreven heeft iets geforceerds, je probeert aan een ideaalbeeld te voldoen, en dat waarin je niet slaagt, maakt je alleen maar ongelukkig... Toch?
Ehm, ik weet niet of je mij begrepen hebt. Natuurlijk, beter gelukkig dan tevreden, want geluk is een completer en sterker gevoel. Maar je kunt volgens mij beter tevreden zijn dan gelukkig willen zijn, omdat je in dat laatste geval meer lijdt... Okee, "het begint met ambitie" is waar, maar je moet niet doorschieten ofzo.
KoenZ schreef:Als iemand aan mij persoonlijk zou vragen wat de zin van mijn leven is, zou ik de vraag niet objectief kunnen beantwoorden omdat ik simpelweg niet kan weten wat ik voor mijn omgeving beteken....
Impliciet zeg je dat de zin van het leven 'mensen helpen' is, of begrijp ik je nu verkeerd? Hmm, uiteindelijk gaan we toch allemaal dood en hebben we niets aan deze hulp gehad, behalve dat het misschien voldoening en het leven iets gemakkelijker heeft gemaakt. Kijk, als mens help ik anderen graag, begrijp me niet verkeerd, maar als filosoof of hoe je het ook wilt noemen, zie ik mensen helpen niet als waarvoor we allemaal op aarde zijn. Want wat bereiken we nou met hulp? Ik kom dan uiteindelijk uit op dat het doel van het leven leven is, maar deze gedachte geeft mij persoonlijk geen voldoening. ("Ik leef om te helpen en omdat ik geholpen word".... Eigenlijk dus best een overbodig proces.)
Nu echt over die quote... Of jouw leven zin heeft, hangt af van of je wat voor anderen betekent... Hoe zit dat dan met kluizenaren en bijv. mensen in coma?

KoenZ
Regisseur
Regisseur

Bericht door KoenZ » 05 jan 2004 20:37

shaffa2 schreef: Impliciet zeg je dat de zin van het leven 'mensen helpen' is, of begrijp ik je nu verkeerd? Hmm, uiteindelijk gaan we toch allemaal dood en hebben we niets aan deze hulp gehad, behalve dat het misschien voldoening en het leven iets gemakkelijker heeft gemaakt. Kijk, als mens help ik anderen graag, begrijp me niet verkeerd, maar als filosoof of hoe je het ook wilt noemen, zie ik mensen helpen niet als waarvoor we allemaal op aarde zijn. Want wat bereiken we nou met hulp? Ik kom dan uiteindelijk uit op dat het doel van het leven leven is, maar deze gedachte geeft mij persoonlijk geen voldoening. ("Ik leef om te helpen en omdat ik geholpen word".... Eigenlijk dus best een overbodig proces.)
Nu echt over die quote... Of jouw leven zin heeft, hangt af van of je wat voor anderen betekent... Hoe zit dat dan met kluizenaren en bijv. mensen in coma?
Nee, het is niet het mensen helpen wat zin geeft aan je leven, maar het zorgen voor een verandering. Maakt niet uit op welke schaal je dit doet. Ik heb echt het gevoel dat ik verandering maak voor de mensen in mijn omgeving. Mijn leven is dus iets waard. Of beter gezegd, zonder mij zouden er dingen onveranderd blijven. Mijn leven is dus van een bepaalde waarde gebleken...

Zeurdoos
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Zeurdoos » 05 jan 2004 20:42

shaffa2 schreef:
Zeurdoos schreef:
Shaffa2 schreef:Haha, geluk... Tja, ik geloof niet echt in geluk. Je weet dat je 't bent geweest wanneer het minder gaat, maar wanneer je echt gelukkig bent, is het allemaal zo vanzelfsprekend en slechts van korte duur... Er is een verschil tussen geluk en tevredenheid. Geluk nastreven heeft iets geforceerds, je probeert aan een ideaalbeeld te voldoen, en dat waarin je niet slaagt, maakt je alleen maar ongelukkig... Toch?
Ehm, ik weet niet of je mij begrepen hebt. Natuurlijk, beter gelukkig dan tevreden, want geluk is een completer en sterker gevoel. Maar je kunt volgens mij beter tevreden zijn dan gelukkig willen zijn, omdat je in dat laatste geval meer lijdt... Okee, "het begint met ambitie" is waar, maar je moet niet doorschieten ofzo.
Wie zegt dat ik doorschiet? Ik geef alleen maar aan dat je steeds weer andere doelen nastreeft. Je blijft niet nadat je 1 opgave goed hebt gemaakt op je luie reet zitten en met een tevreden glimlach op je gezicht 50 jaar voor je uitstaren. En geluk is inderdaad wel een sterker gevoel, maar het is wel iets waar je heerlijk op kunt leven, en dat vind ik belangrijk!

Plaats reactie