Zin van het leven?

Bespreek het actuele nieuws.
Ann McDunn
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Ann McDunn » 17 mar 2004 02:20

Aangezien ik niet wist waar ik het anders neer moest zetten, denk ik toch dat de zin van het leven heel wat aangenamer kan zijn met een gezonde dosis humor. Het heeft zeker zin om eens lekker om iets te kunnen lachen.

Eerst even voor degenen die er net als ik tegen zijn, kievitseieren rapen moet eigenlijk verboden worden, maar vanavond heb ik toch ècht gelachen om Nederland op z'n smalst.

Het kievitseieren rapen is begonnen, en iedere boer zoekt zich wezenloos naar dat felbegeerde eerste ei. Vanavond op het journaal was er een Fries boertje die jawel... het eerste kievitsei had gevonden, helemaal gelukkig, want dat mocht hij aanbieden aan Nijpels. Ik zag in gedachten al het boertje dat op TV z'n blauwe kieltje aanhad, al z'n trouwpak tevoorschijn halen, want daar doet zo iemand z'n verdere leven mee, het wordt alleen gebruikt bij trouwerijen en begrafenissen, en nu dan bij het aanbieden van het eerste kievitsei.

Maar o jee, wat gebeurde er, daar kwam een vogelwacht, en die vroeg aan dat boertje hoe laat hij dat ei gevonden had, boertje héél eerlijk, nou ehh ik dacht de bus naar Makkum is altijd goed vier uur bij de halte, dus het zal vier uur geweest zijn. Nou dat ging dus helemaal mis, want wat bleek, het was een GANZENGEDOOGZONE, en het boertje had vanaf half vijf pas het ei mogen rapen, het was dus officieel niet het eerste kievitsei.

Volgens mij wist alleen de vogelwacht dat, maar het boertje heeft de hele verdere dag met het eitje in z'n hand gelopen. Ik vond dit ècht humor, een ganzengedoogzone, hoe halen ze het in hun hoofd! Die kievit zat dus eigenlijk ook al fout, en volgens mij hebben ganzen geen horloge, dus die wisten ook niet hoe laat het was. Dit was dus Nederland op z'n smalst. De journalist vroeg nog waarom de boer niet gezegd had dat hij het later had gevonden, maar de arme stumper zei "ja, maar liegen is zo moeilijk". En dat om een half uur!

De zin van het leven voor dat boertje is dus eigenlijk - eerlijk duurt het langst - hij zou het eike nu zelf opeten op een stikje roggenbrea, had hij toch wat.

Het werd allemaal in het Fries verteld, mèt ondertiteling, en misschien hebben jullie het wel gezien, maar ik vond het zo leuk dat ik het hier maar heb neergezet.

JafJoe
Oscar winnaar
Oscar winnaar
Contacteer:

Bericht door JafJoe » 10 sep 2005 16:49

Wat dachten jullie van deze:

De zin van het leven is dat je de wereld (een stukje) beter achter laat dan dat je die hebt aangetroffen.

emperor
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door emperor » 10 sep 2005 17:29

JafJoe schreef:Wat dachten jullie van deze:

De zin van het leven is dat je de wereld (een stukje) beter achter laat dan dat je die hebt aangetroffen.
..'beter'...wat is 'beter'...wat voor de een beter betekent,betekent voor de ander slechter.

Ann McDunn
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Ann McDunn » 10 sep 2005 17:56

Mooie uitspraak JafJoe, maar als ik zo om me heen kijk dan zijn er maar weinig mensen die hun best ècht doen, of kunnen doen om iets aan deze wereld te verbeteren.

De zin van het leven is meestal alleen belangrijk voor jezelf en wat je zinvol vind is meestal door anderen gedaan, o.a. door schrijvers, schilders enz. Iedereen doet op zijn manier wel iets goeds, maar ook nare dingen horen er bij. En wat is nu eigenlijk een zinvol leven? Maandag zie ik dat weer en eerlijk gezegd vind ik er niet veel zinvols aan, je wordt geboren, je leert kruipen, zindelijk worden, je gaat naar school, dan werken en langzamerhand gaat het dan weer precies de andere kant op, mensen die niet meer kunnen lopen, niet meer zindelijk zijn en onzin uitkramen en dat heeft dan meestal zo'n 85 jaar geduurd. Een fractie van een seconde van de eeuwigheid. Is het zinvol om 115 te worden? Welnee, dan heb je niemand meer over waar je van hebt gehouden. Ik vind het een moeilijk onderwerp.

Ehh ik ben niet somber hoor, maar het valt mij heel vaak op. :Y

JafJoe
Oscar winnaar
Oscar winnaar
Contacteer:

Bericht door JafJoe » 10 sep 2005 19:12

emperor schreef:

..'beter'...wat is 'beter'...wat voor de een beter betekent,betekent voor de ander slechter.
Met 'beter' bedoel ik beter voor degenen die achterblijven.
Heb je anders voorbeelden?

@Ann: Misschien is het beter gezegd: Je leven heeft zin gehad als door jouw toedoen je de wereld beter achterlaat dan je die hebt aangetroffen.

Hendrikje van Andel-Schippers (dat ouwe lijk van 115) heeft door haar stoffelijk overschot na te laten aan de wetenschap een bijdrage geleverd in het onderzoek naar ouderdomsziektes. Door haar toedoen zullen, hoop ik, weer wat minder mensen, met een pamper om, kwijlend de laatste dagen van hun leven moeten slijten. Gelukkig voor haar is haar einde wat menswaardiger geweest, ondanks haar bijna doof- en blindheid.

De uitspraak is eigenlijk meer een persoonlijk streven. Ik sta natuurlijk open voor andere inzichten. Maar het lijkt mij beter dan niets...

emperor
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door emperor » 10 sep 2005 19:28

JafJoe schreef:
emperor schreef:

Met 'beter' bedoel ik beter voor degenen die achterblijven.
Heb je anders voorbeelden?
..sommigen vinden het mischien beter om alleen mensen met een perfect DNA ter wereld te laten komen..of dit inderdaad beter is voor de wereld...
..sommige vinden het beter om nog meer olie/benzine op te stoken vooral mensen die eraan verdienen..
JafJoe schreef: Hendrikje van Andel-Schippers (dat ouwe lijk van 115) heeft door haar stoffelijk overschot na te laten aan de wetenschap een bijdrage geleverd in het onderzoek naar ouderdomsziektes. Door haar toedoen zullen, hoop ik, weer wat minder mensen, met een pamper om, kwijlend de laatste dagen van hun leven moeten slijten. Gelukkig voor haar is haar einde wat menswaardiger geweest, ondanks haar bijna doof- en blindheid.

De uitspraak is eigenlijk meer een persoonlijk streven. Ik sta natuurlijk open voor andere inzichten. Maar het lijkt mij beter dan niets...
Da's een nobel gebaar inderdaad,mischien wel het enige ultieme gebaar,
maar de wetenschap kijkt niet naar de persoon zelf die men een beter leven geeft, d.m.v. bijv. orgaantransplantatie..mischien gaat je orgaan wel naar een kinderverkrachter om maar iets te noemen..die dankzij jouw orgaan weer verder kan gaan.

JafJoe
Oscar winnaar
Oscar winnaar
Contacteer:

Bericht door JafJoe » 10 sep 2005 20:17

emperor schreef:..sommigen vinden het mischien beter om alleen mensen met een perfect DNA ter wereld te laten komen..of dit inderdaad beter is voor de wereld.....
Perfect DNA zal volgens mij nooit kunnen bestaan. De "foutjes" maken evolutie mogelijk. Zonder mutaties wordt het erg saai. By the way, Adolf H. had gelukkig zelf het inzicht om zijn eigen DNA niet achter te laten. :P
emperor schreef:..sommige vinden het beter om nog meer olie/benzine op te stoken vooral mensen die eraan verdienen..
Die laten dus alleen maar minder achter, toch? Maar als ik aan het eind van mijn leven kom wil ik wat anders kunnen zeggen dan "ik heb veel benzine verbruikt".

Nou verwacht ik niet dat ik voor Gods troon zal moeten verschijnen. Ik ga ervan uit dat ik zelf de balans op zal moeten maken van mijn leven. En dan hoop ik dat mijn aanwezigheid hier een toegevoegde waarde heeft gehad.

Oh ja, en op jouw aanraden ga ik kijken of ik "dat orgaan" van mijn donorcodicil kan schrappen. :wink:

emperor
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door emperor » 10 sep 2005 20:43

JafJoe schreef:
Oh ja, en op jouw aanraden ga ik kijken of ik "dat orgaan" van mijn donorcodicil kan schrappen. :wink:
..ik bedoelde eigenlijk inwendige organen.. :P

JafJoe
Oscar winnaar
Oscar winnaar
Contacteer:

Bericht door JafJoe » 10 sep 2005 20:50

emperor schreef:
JafJoe schreef:Oh ja, en op jouw aanraden ga ik kijken of ik "dat orgaan" van mijn donorcodicil kan schrappen. :wink:
..ik bedoelde eigenlijk inwendige organen.. :P
:oops:

Ann McDunn
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Ann McDunn » 11 sep 2005 01:44

JafJoe zo langzamerhand krijg ik toch wel de leeftijd om een balans op te maken, en ik vind dat ik altijd mijn best heb gedaan voor iedereen en als ik nu nog behulpzaam kan zijn dan zal ik dat ten alle tijden blijven doen zolang ik zelf nog kan. Ik heb nergens spijt van en in dat opzicht vind ik dat ik een zinvol leven heb gehad, en voor mezelf? Ik vind het zinvol om een goed geweten te hebben, soms zit er echt niet meer in! Mijn onderdelen zijn niet zo goed dat ze er wat aan hebben, alleen misschien de huid, dus voor de wetenschap ben ik niets waard. Het boek dat ik altijd heb willen schrijven is verroest in m'n hersenen, misschien nog eens een beetje kruipolie gebruiken, maar zinvol zal het dan evengoed niet zijn. Met schilderen ben ik opgehouden toen ik naar het platteland ging, de dieren waren belangrijker dan wat ik schilderde. Maar nogmaals ik vind "een zinvol leven, geluk en liefde" heel moeilijke onderwerpen. We kunnen immers alleen maar wat zeggen over anderen? Het zou wel aanmatigend zijn om van jezelf te zeggen dat je "zinvol" bent geweest voor iedereen.

JafJoe
Oscar winnaar
Oscar winnaar
Contacteer:

Bericht door JafJoe » 11 sep 2005 07:11

Richard Bach schreef:Here is a test to find whether your mission on Earth is finished: If you're alive, it isn't.
Toch?

Plaats reactie