Een forum - waarom eigenlijk?

Bespreek het actuele nieuws.
ruben
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Een forum - waarom eigenlijk?

Bericht door ruben » 23 feb 2004 17:00

Ik wilde het al eens eerder te berde brengen, maar ik vergat het steeds. Het volgende (overigens hilarische) berichtje van nu.nl schudde me echter weer wakker:

Publieke rouw uiting van egocentrisme

LONDEN - Mensen die publiekelijk rouwen om overleden beroemdheden die zij nooit hebben ontmoet of met veel vertoon hun steun betuigen aan goede doelen, willen daar zelf een goed gevoel aan overhouden en zijn uit op amusement. Dat is de conclusie van een studie van het onafhankelijk Brits onderzoeksinstituut Civitas.

Massale uitingen van rouw, zoals bijvoorbeeld bij de dood van prinses Diana of in Nederland na de moord op van Pim Fortuyn, zijn volgens het onderzoek geen teken van groot mededogen in de maatschappij, maar juist van groot egocentrisme.

"Al die bloemen en demonstraties helpen de armen of doden niet, maar zijn eerder bedoeld om aan anderen te laten zien welk een meelevend persoon je zelf bent", aldus een van de auteurs van de studie in de krant The Guardian op maandag.

en dan gaat het vooral om dat 'publiekelijke'.

Geldt het zelfde niet voor een forum? Want het is toch een vreemd fenomeen, het forum - internetpagina's vol met persoonlijk informatie, meningen, of gewoon dom geleuter. Wie zit nu te wachten op informatie over wat anderen eten, wat ze luisteren of wat de laatste film is die ze hebben gezien? Wat bezielt mensen om elkaar op te zoeken op dergelijke sites? Is het egocentrisme? Exhibitionisme? Verveling? Of is het een behoefte aan bevestiging? Een (misschien onbewust) verlangen geaffirmeerd te worden, omdat we uiteindelijk ten diepste eenzaam zijn?

Of misschien moet je er niet over nadenken, omdat je er dan achter komt dat het inderdaad nergens over gaat...en dan zitten Tako + Peter zonder baan :)

Kenji
Regisseur
Regisseur

Re: Een forum - waarom?

Bericht door Kenji » 23 feb 2004 17:08

ruben schreef:Verveling?
:Y Dat, en de kans om je beter/slimmer/grappiger/gevatter voor te doen dan je bent en misschien je ego gestreeld te krijgen. :Y

Ach ja: Omnia Vanitas... :(

ruben
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door ruben » 23 feb 2004 17:12

hoe kun je nu virtueel een ego-boost krijgen? Dan hou je jezelf wel heel erg voor de gek :)

Kenji
Regisseur
Regisseur

Bericht door Kenji » 23 feb 2004 17:13

ruben schreef:hoe kun je nu virtueel een ego-boost krijgen? Dan hou je jezelf wel heel erg voor de gek :)
Maar daar zijn wij ('de mensch') toch ook meesters in?

Fok83
Hoofdrol
Hoofdrol

Bericht door Fok83 » 23 feb 2004 17:19

Iets anoniem kunnen uiten, verveling denk ik ook wel. Blijkt eigenlijk verdomde moeilijk om achter de drijfveer te komen nu ik erover nadenk.

Adamica
Filmster
Filmster

Bericht door Adamica » 23 feb 2004 17:27

Mooi frans stukje :) Is dat jouw reden ? hehe Je hoeft niet te wachten hoor.

ruben
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door ruben » 23 feb 2004 17:30

Adamica schreef:Mooi frans stukje :) Is dat jouw reden ? hehe Je hoeft niet te wachten hoor.
niet eens bij stilgestaan :)

Tycoon
Filmster
Filmster
Contacteer:

Bericht door Tycoon » 23 feb 2004 17:41

in het wilde weg gokken

De mens is een sociaal dier?
Het succes van dit forum is een gedeelde interesse; Films en daarbij soort zoekt soort.
Maar het nut van weblogs e.d. persoonlijke dingen
Ikzelf bekijk die uit mijn (ziekelijke) nieuwsgierigheidsdrang.
En de personen die het op het internet zetten, tja; Exhibitionisme?
De eeuwige drang van de mens & ego om populair te zijn?
Ook weer onzekerheid; Je komt er weer achter dat je niet de enige ben
En ten slotte Vermaak & tijdverdrijf!

Dr. Strangelove
Regisseur
Regisseur

Bericht door Dr. Strangelove » 23 feb 2004 18:37

Hmpfffff ! Zal het Gott vragen als ik 'm zie..

Maar eh.. heb geen haast om die knoepert te spreken hoor...

Claar
Filmster
Filmster

Bericht door Claar » 23 feb 2004 18:38

Even een korte reactie op de oorspronkelijke vragen van ruben:
- Ja, er is toch wel een beetje exhibitionisme in het spel. Is niet zo erg, denk ik.
- Maar ook uitwisseling van opvattingen, en dingen van elkaar leren.
- Meligheid is idd niet altijd leuk, zeker niet voor derden.
- Voor mij is dat virtuele geschrijf en gelees ook stimulerend : ben veel met film bezig en daar word ik best een beetje blij van. :)
Laatst gewijzigd door Claar op 23 feb 2004 18:40, 1 keer totaal gewijzigd.

emperor
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door emperor » 23 feb 2004 18:39

Omdat er een forum is gebruik ik dat,het geeft je de mogelijkheid om vanuit je luie(ongedwongen positie)stoel toch van gedachten,
te wisselen met andere mensen,wanneer het jouw uitkomt.
Een prima alternatief voor bijv.het Cafe,of buurthuis,alle voordelen van de conversaties,zonder de nadelen, (als het vervelend wordt kan je gewoon stoppen zonder moeilijk te doen,en je zegt mischien eerder dingen die je IRL niet zo snel zou zeggen je bent immers voor een groot deel annoniem,en je hebt de mogelijkheid om nog even snel je berichtje te veranderen.
En het voordeel van plaatjes en links in je berichten,zo kan je veel meer duidelijk maken aan anderen.
Ik zie het niet als vervanging voor de sociale contacten IRL,voorzover men daar in is geinteresseerd,maar als aanvulling.
Veel dingen die je IRL meemaakt vertel je op het forum,en andersom ook wel eens.
En het kan mensen(gelijkgezinden)nader tot elkander brengen,en het zien dat andere mensen jouw voorkeuren delen,kan je zelf zekerder van je zaak maken.

gollum36
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door gollum36 » 23 feb 2004 19:31

emperor schreef:Omdat er een forum is gebruik ik dat,het geeft je de mogelijkheid om vanuit je luie(ongedwongen positie)stoel toch van gedachten,
te wisselen met andere mensen,wanneer het jouw uitkomt.
Een prima alternatief voor bijv.het Cafe,of buurthuis,alle voordelen van de conversaties,zonder de nadelen, (als het vervelend wordt kan je gewoon stoppen zonder moeilijk te doen,en je zegt mischien eerder dingen die je IRL niet zo snel zou zeggen je bent immers voor een groot deel annoniem,en je hebt de mogelijkheid om nog even snel je berichtje te veranderen.
En het voordeel van plaatjes en links in je berichten,zo kan je veel meer duidelijk maken aan anderen.
Ik zie het niet als vervanging voor de sociale contacten IRL,voorzover men daar in is geinteresseerd,maar als aanvulling.
Veel dingen die je IRL meemaakt vertel je op het forum,en andersom ook wel eens.
En het kan mensen(gelijkgezinden)nader tot elkander brengen,en het zien dat andere mensen jouw voorkeuren delen,kan je zelf zekerder van je zaak maken.
wat is IRL?

ik denk zelf dat een forum een beetje vluchten uit de realiteit is. het is allemaal zo gezellig. Geen oorlog, geen gescheld, lekker lachen om grappige links of schilderijen bekijken in het kunsthoekkie. het is verdrijf en tijdvermaak.

emperor
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door emperor » 23 feb 2004 19:37

wat is IRL?
Hiermee duid men aan de situaties,zoals die zich voordoen in 'het echte leven', (In Real Life)met 'echte' mensen die je kan zien,ruiken,voelen,aanraken,horen,observeren.

emperor
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door emperor » 23 feb 2004 19:39

het is allemaal zo gezellig. Geen oorlog, geen gescheld, lekker lachen om grappige links of schilderijen bekijken in het kunsthoekkie. het is verdrijf en tijdvermaak.
Niet altijd zo gezellig hoor,maar dat is men meestal weer snel vergeten,er komen best pittige discussies tot stand (niet altijd even interessant) net zoals in het echte leven eigenlijk,maar dan gemoedelijker,zoals je al zegt.
(mischien mede door het feit dat iedereen het toch gezellig wil houden,en er eventueel een virtuele God is die je kan bannen,al heb ik dat nog niet meegemaakt op dit forum,wat weer aanduid hoezeer men zich betrokken voelt,de goede sfeer te handhaven. :T
Waarschijnlijk heeft dit te maken met het ontbreken van het traditionele bewaken van je territorium,immers je hebt niet echt iets te bewaken,niemand bevindt zich in je directe omgeving op het forum,zodoende zal niemand zich echt snel persoonlijk aangevallen voelen.

Kenji
Regisseur
Regisseur

Bericht door Kenji » 24 feb 2004 10:23

emperor schreef:Waarschijnlijk heeft dit te maken met het ontbreken van het traditionele bewaken van je territorium,immers je hebt niet echt iets te bewaken,niemand bevindt zich in je directe omgeving op het forum,zodoende zal niemand zich echt snel persoonlijk aangevallen voelen.
Er zijn natuurlijk uitzonderingen. :}

Plaats reactie