Bom-aanslagen in Madrid: ETA of Al-Qaeda?

Bespreek het actuele nieuws.
Plaats reactie
Se7en
Filmster
Filmster

Bom-aanslagen in Madrid: ETA of Al-Qaeda?

Bericht door Se7en » 12 mar 2004 00:08

Zoals iedereen ongetwijfeld meegekregen heeft is Spanje in rep en roer, omdat er vanochtend vroeg in Madrid 10 explosies zijn geweest in vier personentreinen, met als gevolg tegen de 200 doden en meer dan 1000 gewonden.

Er is nog veel onbekend, maar op het moment van posten discussiert men op TV heftig over wie er achter deze aanslagen zit: de Baskische ETA of weer Al-Qaeda.

Mijn eerste reactie, en ook van de meeste Spanjaarden was dat dit een actie van de ETA zou zijn. Maar nader beschouwd zijn deze aanslagen van een dergelijk groot kaliber dat het toch meer waarschijnlijk lijkt dat Al-Qaeda de boosdoener is. (De grootste aanslag van de ETA was in 1987 in een supermarkt in Barcelona en eiste 21 levens met 1 bom). En ook omdat het op de dag af 2,5 jaar na de World Trade Center ramp is, is de kans groter dat het een aanslag is van Arabische extremisten.

Maar desondanks beschouwen de Spaanse autoriteiten de ETA nog steeds als 'hoofdverdachte'. De explosieven zijn van het type dat de afscheidingsbeweging vaker heeft gebruikt. En eerder dit jaar arresteerde de politie twee vermeende leden van de ETA. Die zaten in een vrachtwagen met aan boord zeker vijfhonderd kilo explosieven en waren op weg naar Madrid.

Aan de andere kant geeft de ETA meestal waarschuwingen van tevoren en claimt het de aanslag achteraf. En dat laatste is nu wel gebeurd, maar niet door de ETA. Een Arabische krant in Londen ontving een brief met als afzender een of andere Abu Hafs al-Masri brigade, die weer gelinkt zou zijn met Osama Bin Laden.

Tegenstrijdige informatie allemaal... maar ik 'gok' op Al-Qaeda. Wat denken jullie?

The Lunatix Project
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door The Lunatix Project » 12 mar 2004 00:31

Het is moeilijk... want waarom zou de Al-Qaeda dat in Spanje doen? Waarom niet (weer) VS of iets wat zich met hun bemoeid? Want voor zover ik weet, doet Spanje niet mee aan de anti terroristen actie van de VS tegen de Al-Qaeda.
Ik zou het echt niet weten: Of het is idd wel Al-Qaeda of het ETA met een nieuwe methode...

gert
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Re: Bom-aanslagen in Madrid: ETA of Al-Qaeda?

Bericht door gert » 12 mar 2004 01:10

Se7en schreef:Maar desondanks beschouwen de Spaanse autoriteiten de ETA nog steeds als 'hoofdverdachte'.
Dat is natuurlijk meer in het voordeel van de politiek met de verkiezingen over een week :Y
The Lunatix Project schreef:Het is moeilijk... want waarom zou de Al-Qaeda dat in Spanje doen?
Spanje was de eerste bondgenoot na het Verenigd Konikrijk dat actief meedeed met de oorlog tegen het terrorisme...

Het lijkt me niet echt ETA-like. Dit is een erg grote, gecoördineerde aanval met bommen tegelijkertijd, volgens mij deed de ETA vaker opeenvolgende aanslagen dus seqentieel ipv tegelijkertijd. Bovendien is de ETA naar mijn weten niet uit op veel slachtoffers maar op schrik aanjagen en aandacht krijgen. Zij maken wel slachtoffers maar gerichter (onderzoeksrechters ed.) en niet in de vorm van slachtpartijen.

El Chivo
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door El Chivo » 12 mar 2004 01:22

The Lunatix Project schreef:Het is moeilijk... want waarom zou de Al-Qaeda dat in Spanje doen? Waarom niet (weer) VS of iets wat zich met hun bemoeid? Want voor zover ik weet, doet Spanje niet mee aan de anti terroristen actie van de VS tegen de Al-Qaeda.
Dan heb je toch niet erg goed opgelet de laatste tijd. Spanje, Polen en Groot-Brittanië hebben zich in de Irakcrisis net als felste Europese medestanders van de Verenigde Staten getoond. Het zou mij alleszins niet verbazen mocht Al Qaeda aspiraties hebben om in deze landen toe te slaan.

Of deze aanslag nu het werk van Al Qaeda is of van ETA (voor beide hypothese zijn wel goede argumenten aan te dragen) daar twijfel ik momenteel nog wat over. Feit is dat het alleszins een trendbreuk is met de aanslagen die ETA 'normaal' pleegt: die aanslagen zijn vaak tegen politieke doelen gericht, bijna nooit tegen Juan met de pet. Bovendien is de omvang on-ETA-achtig en was er ook niet de traditionele voorafgaandelijke waarschuwing. Wat wel op ETA betrokkenheid wijst is het moment (net voor de Spaanse verkiezingen) en het mogelijk gebruik van de springstof die ETA altijd gebruikt.
Dat de regering van Spanje de ETA aanwijst zegt voor mij niet zoveel. Het lijkt me dat Aznar meer gediend is met de ETA als zwart schaap dan met Al Qaeda.
Laatst gewijzigd door El Chivo op 12 mar 2004 01:27, 1 keer totaal gewijzigd.

El Chivo
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door El Chivo » 12 mar 2004 01:24

Verdorie Gert was me voor met krek dezelfde analyse

The Lunatix Project
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door The Lunatix Project » 12 mar 2004 02:00

El Chivo schreef:
The Lunatix Project schreef:Het is moeilijk... want waarom zou de Al-Qaeda dat in Spanje doen? Waarom niet (weer) VS of iets wat zich met hun bemoeid? Want voor zover ik weet, doet Spanje niet mee aan de anti terroristen actie van de VS tegen de Al-Qaeda.
Spanje, Polen en Groot-Brittanië hebben zich in de Irakcrisis net als felste Europese medestanders van de Verenigde Staten getoond.
Maar irak staat niet direct in verband met Al-Qaeda toch??

ash_
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door ash_ » 12 mar 2004 02:01

The Lunatix Project schreef:
El Chivo schreef:
Spanje, Polen en Groot-Brittanië hebben zich in de Irakcrisis net als felste Europese medestanders van de Verenigde Staten getoond.
Maar irak staat niet direct in verband met Al-Qaeda toch??
Ik hoorde geloof ik ergens dat Spanje ook in Afghanistan actief is en daar mee helpt met het zoeken naar Bin-Laden.

Ann McDunn
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Ann McDunn » 12 mar 2004 03:15

Het is afschuwelijk wat er gebeurd is, maar ook ik denk dat dit meer het werk is van Al-Qaeda dan van de ETA. Het komt Spanje natuurlijk beter uit, maar de ETA is toch meestal anders bezig, het gaat hen meer om een politicus of andere hooggeplaatste tegenstanders, en die aanslag waar 21 doden vielen daar hebben ze zich voor verontschuldigd, als zijnde een vergissing.

Al-Qaeda cellen hebben wel gezegd dat ze overal ter wereld aanslagen zouden plegen. Het is natuurlijk wel zo dat de ETA na de recente aanhoudingen met de rug tegen de muur staat, maar willen ze het kleine beetje steun dat ze nog hebben wel verliezen op zo'n manier?

Het is allemaal koffiedik kijken, maar ik twijfel eraan dat de ETA dit gedaan heeft. Al Qaeda heeft deze aanslag ook opgeëist, en wat deed dat gestolen busje met dat Arabische bandje en 10 ontstekingsmechanismen daar op die plek?

Morgen zullen we waarschijnlijk meer weten, en ik hoop dat ze er achter komen wie het gedaan hebben. Bin Laden zit waarschijnlijk in Afghanistan, en heeft nog heel veel aanhangers. Ik weet wel dat als Al Qaeda dit heeft gedaan, dat alle landen die iets met Irak te maken hebben er last van zullen ondervinden.

hermit elephant
Regisseur
Regisseur

Bericht door hermit elephant » 12 mar 2004 06:42

Ann McDunn schreef:Ik weet wel dat als Al Qaeda dit heeft gedaan, dat alle landen die iets met Irak te maken hebben er last van zullen ondervinden.
Nou ben ik helemaal niet zo'n 'eigen volk eerst'-type, maar ik neem toch aan dat dit weer tot discussies zal leiden over de Nederlandse deelname in Irak..

emperor
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door emperor » 12 mar 2004 09:17

Wie of waarom het gedaan is is eigenlijk niet zo van belang,alleen als het gaat om die gasten op te sporen.
Ik denk dat men niet zoveel de nadruk moet leggen op bepaalde organisaties in de media,dat is alleen maar gratis publiciteit,en zo voelen ze zich heel wat.
Het zijn de kakkerlakken van deze wereld.

ruben
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door ruben » 12 mar 2004 09:19

Al-Qaeda claimt de aanslagen, hoor ik net

lekker...nu is ook Europa doelwit.
Olie op het vuur voor de conservatieven, die denken dat je terrorisme alleen oplost door hard op te treden. Niemand die er 's over nadenkt wat mensen tot terrorisme drijft.

de wereld is geen fijne plaats.

Aziez
Filmster
Filmster

Bericht door Aziez » 12 mar 2004 09:24

ondanks dat Al-Qaeda de aanslagen heeft opgeeist, denk toch dat de ETA hier achter zit.

1. Er was een brief verstuurd met daarin een soort waarschuwing voor deze gebeurtenis.

2. Met oog op de verkiezingen die gehouden worden in Spanje is het wel heel convinient.

3. Het NOS berichtte dat de ETA al eerder zo'n soort aanslag had gepleecht.

Naja, Time Will Tell
Laatst gewijzigd door Aziez op 12 mar 2004 09:32, 1 keer totaal gewijzigd.

emperor
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door emperor » 12 mar 2004 09:27

ruben schreef:Al-Qaeda claimt de aanslagen, hoor ik net

lekker...nu is ook Europa doelwit.
Olie op het vuur voor de conservatieven, die denken dat je terrorisme alleen oplost door hard op te treden. Niemand die er 's over nadenkt wat mensen tot terrorisme drijft.

de wereld is geen fijne plaats.
De wereld is wel een fijne plaats,wat mensen tot terrorisme drijft is niet relevant,niets kan dit rechtvaardigen.
Dit zijn daden van gehersenspoelde extremisten, die niets liever willen dan alles kapot maken wat niet in hun denkbeeld past..

ruben
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door ruben » 12 mar 2004 09:28

het is niet te rechtvaardigen, maar je kunt wel proberen te begrijpen wat mensen drijft om zoiets te doen. Met oorlog voeren alleen kom je er namelijk niet. Niemand wordt 'zomaar' terrorist.

Maar goed, dit soort dingen wil natuurlijk niemand horen, vlak na een dergelijke aanslag. Vooral niet genuanceerd proberen te zijn. Wraak, dat is wat je hoort in de woorden van iedereen.

emperor
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door emperor » 12 mar 2004 09:32

ruben schreef:hNiemand wordt 'zomaar' terrorist.
heb je die kampen wel es gezien, met jochies van 9 - 12 jaar die al met een ak-47 lopen te zwaaien, denk je dat die beseffen wat ze doen,en waarom..

Plaats reactie