Beeldvorming Islam

Bespreek het actuele nieuws.
Plaats reactie
ruben
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Beeldvorming Islam

Bericht door ruben » 24 apr 2004 08:21

Las net dat Balkenende dat boek dat de El Tawheed moskee uitgeeft 'walgelijk' vindt. Dat dergelijke boeken verboden dienen te worden.

Lees je echter even op de site van El Tawheed, dan blijkt dat boek uit de 14e eeuw (volgens een andere site de 12e eeuw) te komen. Tja, vind je het dan gek dat er dergelijke dingen in staan. Ik heb voor mijn studie regelmatig boeken uit de Middeleeuwen gelezen, en daar staat vaak een hoop onzin in. Logisch. Maar het feit dat dit boek zo oud is wordt niet vermeld door verantwoordelijke ministers, terwijl dit toch een belangrijke nuancering is.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben tegen fundamentalisme en onderdrukking van vrouw. Zelf geloof ik niet, dus zowel de Islam als het Christendom zijn levensbeschouwingen waar ik niets mee kan. Maar is het niet zo dat een groot deel van de Nederlanders, waaronder de Nederlandse regering, bezig is de moslims ongelooflijk te stigmatiseren (een term die je tegenwoordig bijna niet meer mag gebruiken, omdat je dan een softe linkse lul bent)? Op deze manier gaat men voorbij aan het feit dat er verschillende vormen van Islam zijn, dat er meer geseculariseerde moslims zijn e.d.

emperor
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door emperor » 24 apr 2004 08:43

Ik denk dat er nu veel 'problemen' zijn,door het falen van de verschillende regeringen,en die problemen die ontstaan zijn worden in de schoenen geschoven van een bepaalde groep.
En die regeringen willen ons maar al te graag laten geloven dat het alleen komt door een bepaalde bevolkingsgroep,waar men maar al te makkelijk intrapt.
Vergis je niet..in die regering van ons zitten gevaarlijke mensen.

hermit elephant
Regisseur
Regisseur

Re: Beeldvorming Islam

Bericht door hermit elephant » 24 apr 2004 09:23

ruben schreef:Las net dat Balkenende dat boek dat de El Tawheed moskee uitgeeft 'walgelijk' vindt. Dat dergelijke boeken verboden dienen te worden.

Lees je echter even op de site van El Tawheed, dan blijkt dat boek uit de 14e eeuw (volgens een andere site de 12e eeuw) te komen. Tja, vind je het dan gek dat er dergelijke dingen in staan. Ik heb voor mijn studie regelmatig boeken uit de Middeleeuwen gelezen, en daar staat vaak een hoop onzin in. Logisch. Maar het feit dat dit boek zo oud is wordt niet vermeld door verantwoordelijke ministers, terwijl dit toch een belangrijke nuancering is.
Ben het in grote lijnen met je eens, maar de ophef is ontstaan omdat er blijkbaar op sommige plaatsten nog onderwezen wordt vanuit dat boek. Verbieden is nooit een optie, maar enige nuancering lijkt me wel op z'n plaats.

Ann McDunn
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Ann McDunn » 24 apr 2004 14:34

hermit elephant schreef:
ruben schreef:Las net dat Balkenende dat boek dat de El Tawheed moskee uitgeeft 'walgelijk' vindt. Dat dergelijke boeken verboden dienen te worden.

Ben het in grote lijnen met je eens, maar de ophef is ontstaan omdat er blijkbaar op sommige plaatsten nog onderwezen wordt vanuit dat boek. Verbieden is nooit een optie, maar enige nuancering lijkt me wel op z'n plaats.
Het Islamitische geloof op zich is niet zo verkeerd, maar ik heb een bloedhekel aan alles wat extremistisch is, ook wat andere geloven betreft. Dat het boek uit de 12e of 14e eeuw komt, is geen vrijbrief om nu te onderwijzen uit dat boek. De bijbel is ook X maal gewijzigd, en dat kunnen ze ook met dit boek doen. We doen ook niet meer aan heksenverbrandingen. Als er in dit boek staat dat vrouwen geslagen mogen worden, en dat homosexuelen maar van grote hoogte met hun hoofd naar beneden moeten worden gegooid, en daarna gestenigd, dan gaat me dat veel te ver. Natuurlijk wordt er nu nogal veel ophef over gemaakt, dat past de ministers wel na hun aanscherping van de vreemdelingenwet. Van mij mag dit boek blijven, maar wel in een vorm waar het een en ander wordt weggelaten. Ieder zijn geloof, prima, maar dan inderdaad wel in een vorm die niet kwetsend of haatdragend is.

hermit elephant
Regisseur
Regisseur

Bericht door hermit elephant » 24 apr 2004 14:45

Ann McDunn schreef:Van mij mag dit boek blijven, maar wel in een vorm waar het een en ander wordt weggelaten. Ieder zijn geloof, prima, maar dan inderdaad wel in een vorm die niet kwetsend of haatdragend is.
Da's natuurlijk net zo raar als verbieden. Wie bepaalt dan wat moet worden weggelaten? Laat het boek er maar gewoon zijn, maar dan wel als curiosum uit een ver, barbaars verleden, en niet als een actuele geloofsinstructie.
Ann McDunn schreef:Als er in dit boek staat dat...homosexuelen maar van grote hoogte met hun hoofd naar beneden moeten worden gegooid, en daarna gestenigd, dan gaat me dat veel te ver.
Precies, andersom is volgens mij veel effectiever... :-?

emperor
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door emperor » 24 apr 2004 15:11

We doen ook niet meer aan heksenverbrandingen
In europa niet,wel in Afrika.

Ik denk ook dat wat er in dat boek staat niet meer van toepassing is,net zoals de bijbel.
Boeken verbieden is een slechte zaak,eruit onderwijzen is natuurlijk belachelijk in deze tijd..(en ook in de tijden dat de boeken geschreven werden eigenlijk)

Ann McDunn
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Ann McDunn » 24 apr 2004 15:12

hermit elephant schreef:
Ann McDunn schreef:Van mij mag dit boek blijven, maar wel in een vorm waar het een en ander wordt weggelaten. Ieder zijn geloof, prima, maar dan inderdaad wel in een vorm die niet kwetsend of haatdragend is.
Da's natuurlijk net zo raar als verbieden. Wie bepaalt dan wat moet worden weggelaten? Laat het boek er maar gewoon zijn, maar dan wel als curiosum uit een ver, barbaars verleden, en niet als een actuele geloofsinstructie.
Ann McDunn schreef:Als er in dit boek staat dat...homosexuelen maar van grote hoogte met hun hoofd naar beneden moeten worden gegooid, en daarna gestenigd, dan gaat me dat veel te ver.
Precies, andersom is volgens mij veel effectiever... :-?
Nee Hermit dat is lang niet zo raar als verbieden, het is juist raar om het boek er gewoon maar te laten blijven als curiosum, want dan wordt het toch gebruikt als een actuele geloofsinstructie, en dat is nu net niet de bedoeling. Het origineel opslaan in een archief, en toch maar veranderingen toepassen lijkt me nog steeds het beste. Er zijn genoeg Islamieten die het hier ook helemaal niet mee eens zijn, en die mogen het zelf van mij veranderen, of gedeeltes eruit laten. Zoals ik al zei is de bijbel ook vele malen herschreven, en dan kan het met dit boek ook. De imam in Amsterdam heeft al eerder moeilijkheden veroorzaakt door foute uitspraken in de moskee. We moeten toch ergens een grens trekken? In Nederland zijn wel vaker boeken teruggetrokken uit de boekwinkels, en dan om minder ernstige feiten.

Zou het ècht schelen hoe je naar beneden gedonderd wordt? Volgens mij kom je er toch niet heel af, kijk maar naar Herman Brood. :D

ruben
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door ruben » 24 apr 2004 15:16

maar dan kunnen we ook wel de helft van de Westerse literatuur gaan verbieden :-?

hermit elephant
Regisseur
Regisseur

Bericht door hermit elephant » 24 apr 2004 15:21

Ann McDunn schreef:Nee Hermit dat is lang niet zo raar als verbieden, het is juist raar om het boek er gewoon maar te laten blijven als curiosum, want dan wordt het toch gebruikt als een actuele geloofsinstructie, en dat is nu net niet de bedoeling.
Wat je voorstelt is een vorm van censuur die mij persoonlijk niet aanstaat. Verbiedt het, en het wordt spannend! Er zijn genoeg voorbeelden te noemen van goedbedoelde verboden, die uiteindelijk maar kwaad dan goed hebben gedaan. Bovendien roep je de vraag over je af wat je dan allemaal nog meer moet gaan verbieden. Laat het er maar zijn, en toon aan waarom het zo'n zwaar verouderd beeld schetst. Mocht iemand zich er toch door laten inspireren, kun je altijd nog de persoon in kwestie vervolgen zodra die iets strafbaars doet. En daar valt het oproepen tot onverdraagzaamheid ook onder.

Ann McDunn
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Ann McDunn » 24 apr 2004 15:27

ruben schreef:maar dan kunnen we ook wel de helft van de Westerse literatuur gaan verbieden :-?
Weet jij zeker dat dat niet gebeurd bij tal van geloven? De R.K.kerk had in ieder geval een zwarte lijst. En hoe het bij de islamieten zit weet ik niet, maar er zijn toch wel landen in het Midden-Oosten die muziek, TV en bloot verbieden, dus hoogstwaarschijnlijk ook wel de Westerse literatuur. Overigens ken ik geen boeken die verboden zouden moeten worden vanwege het aanzetten tot moord en vrouwenmishandeling. Let wel, ik heb ze niet gelezen, misschien heb je een paar voorbeelden?

hermit elephant
Regisseur
Regisseur

Bericht door hermit elephant » 24 apr 2004 15:34

Ann McDunn schreef:
ruben schreef:maar dan kunnen we ook wel de helft van de Westerse literatuur gaan verbieden :-?
Weet jij zeker dat dat niet gebeurd bij tal van geloven? De R.K.kerk had in ieder geval een zwarte lijst. En hoe het bij de islamieten zit weet ik niet, maar er zijn toch wel landen in het Midden-Oosten die muziek, TV en bloot verbieden, dus hoogstwaarschijnlijk ook wel de Westerse literatuur.
Dat klinkt eerlijk gezegd een beetje als: zij doen het met onze muziek, dus wij mogen het ook met hun boeken... Laten we vasthouden aan de grondbeginselen waar onze maatschappij op gefundeerd is. Er is vrijheid van meningsuiting, maar misbruik daarvan is strafbaar. Dus niet vooraf alvast verbieden, maar corrigeren bij overtredingen.

Ann McDunn
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Ann McDunn » 25 apr 2004 01:20

hermit elephant schreef:
Ann McDunn schreef:
Weet jij zeker dat dat niet gebeurd bij tal van geloven? De R.K.kerk had in ieder geval een zwarte lijst. En hoe het bij de islamieten zit weet ik niet, maar er zijn toch wel landen in het Midden-Oosten die muziek, TV en bloot verbieden, dus hoogstwaarschijnlijk ook wel de Westerse literatuur.
Dat klinkt eerlijk gezegd een beetje als: zij doen het met onze muziek, dus wij mogen het ook met hun boeken... Laten we vasthouden aan de grondbeginselen waar onze maatschappij op gefundeerd is. Er is vrijheid van meningsuiting, maar misbruik daarvan is strafbaar. Dus niet vooraf alvast verbieden, maar corrigeren bij overtredingen.
Hermit, je reageert te snel, ik heb het over muziek, TV en bloot, en niet over onze muziek. Ik ben het met je eens dat we vrijheid van meningsuiting hebben, overigens niet altijd, zelfs de pers wordt nog weleens verteld wat ze wel en wat ze niet mogen publiceren, en zoals jij het stelt is het mosterd na de maaltijd, eerst b.v. een homo van het dak laten kukelen, en dan zeggen "foei dat mag niet", en daarna pas straffen. Ook heb ik niet gezegd dat wij hun boeken moeten verbieden, maar nogmaals wel boeken waarin aangezet wordt tot moord en vrouwenmishandeling. Als dat in een Westers boek staat, en het wordt nog gepredikt ook, dan ben ik er net zo goed voor om dat te verbieden, of in ieder geval bepaalde uitspraken uit het boek te laten corrigeren.

ruben
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door ruben » 25 apr 2004 01:45

Ann McDunn schreef:Als dat in een Westers boek staat, en het wordt nog gepredikt ook, dan ben ik er net zo goed voor om dat te verbieden, of in ieder geval bepaalde uitspraken uit het boek te laten corrigeren.
ik durf het bijna niet te zeggen, maar de bijbel, anyone?

hermit elephant
Regisseur
Regisseur

Bericht door hermit elephant » 25 apr 2004 07:52

Ann McDunn schreef:Ik ben het met je eens dat we vrijheid van meningsuiting hebben, overigens niet altijd, zelfs de pers wordt nog weleens verteld wat ze wel en wat ze niet mogen publiceren
Gelukkig houdt niet alle pers zich daaraan, en is er een rechter om te beoordelen of dit rechtmatig was of niet.
Ann McDunn schreef:Zoals jij het stelt is het mosterd na de maaltijd, eerst b.v. een homo van het dak laten kukelen, en dan zeggen "foei dat mag niet", en daarna pas straffen.
Dan lees je niet goed. Ik zeg dat het aanzetten tot onverdraagzaamheid ook strafbaar is. Dus ook het prediken van dit soort teksten. Maar laten we het probleem van de onverdraagzaamheid ajb wat breder maken dan die ene moskee in Amsterdam. Ik kan nog wel 100 andere voorbeelden opnoemen, maar wat te zeggen van een partij als de SGP, die met de Bijbel in de hand vrouwen een grondrecht ontzegt, en vrolijk in de Kamer mag blijven zitten?
ruben schreef:ik durf het bijna niet te zeggen, maar de bijbel, anyone?
Voor mij hoef je niet te fluisteren, ruben. Je hebt gewoon gelijk!

Ann McDunn
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Ann McDunn » 25 apr 2004 14:09

Ja hoor Ruben, fluisteren hoeft van mij ook niet, ik had de bijbel er niet bij moeten halen, zelf heb ik er niets mee, want voor mij zijn het mythen, sagen en legenden, en het grote boek staat bol van moord, incest, en ga zo maar even door.

En Hermit, je zegt zelf dat het aanzetten tot onverdraagzaamheid strafbaar is, dus de citaten uit het boek waar dit over gaat zijn dat ook! Toch wil je aan de andere kant dit boek gewoon laten bestaan in z'n huidige vorm, zodat lui die die opvattingen al hebben, erin worden gesterkt, en dan nog gelijk krijgen ook van degene die het prediken. Ik blijf er dan ook bij dat sommige passages eruit moeten. (mijn mening hoor).

Wat de SGP betreft heb je helemaal gelijk, maar dat zijn óók extremisten, en die club moet net zo goed aangepakt worden op bepaalde denkbeelden en idiologiën. Dat die lui getolereerd worden snap ik ook niet. Natuurlijk zijn er nog héél veel andere voorbeelden, maar Ruben is hierover begonnen, en jij en ik praten erover, ieder naar z'n eigen mening, en Ruben doet af en toe een duit in het zakje. Zijn er dan geen andere mensen met andere opvattingen die dat hier ook even gaan verkondigen? Als ik fout zit met mijn opvatting vind ik dat ook goed, maar dan moet er wel een sterker argument voor zijn dan een verboden vrucht is altijd lekkerder, dus laat maar gaan allemaal, we zien wel wat ervan komt, want dat is me te makkelijk.

Plaats reactie