Flinke dosis koffie minder effectief dan gedacht

Bespreek het actuele nieuws.
einstein
Oscar nominatie
Oscar nominatie

Flinke dosis koffie minder effectief dan gedacht

Bericht door einstein » 12 mei 2004 20:00

LONDEN - Het nuttigen van een flinke hoeveelheid koffie ineens, voor veel mensen een vast ochtendritueel, is helemaal niet zo'n goede methode om een hele dag wakker te blijven, zoals vaak wordt verondersteld. Dat is gebleken uit een onderzoek van de Amerikaanse universiteit Harvard, waarvan de resultaten woensdag zijn gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift Sleep.

Volgens de onderzoekers is het veel effectiever om meerdere keren per dag een wat kleinere dosis cafeïne te nemen. Ook concludeerden zij dat, als de vermoeidheid toeslaat, een dutje van twintig minuten driemaal zo veel effect heeft als drie stevige koppen koffie.
De wetenschappers onderzochten een maand lang een zestiental proefpersonen. Zij moesten dagen maken van 43 uur, waarbij zij 28 uur aaneengesloten wakker moesten blijven. Dergelijke 'werkdagen' zijn vergelijkbaar met die van artsen of militair personeel.

De proefpersonen die ieder uur een cafeïnepil slikten, vielen minder vaak in slaap dan degenen die placebo's kregen. Wel gaven zij vaker aan zich slaperig te voelen. Daaruit concludeerden de wetenschappers dat cafeïne nooit een vervangmiddel kan zijn voor slaap.

[/b]

einstein
Oscar nominatie
Oscar nominatie

Bericht door einstein » 12 mei 2004 20:04

Misschien dat een dutje van 20 minuten beter werkt tegen moeheid (uit eigen ervaring overigens tegendeel) , maar 3 koppen koffie 's ochtends werkt bij mij in iedere geval stukken beter voor de stoelgang :D

Lumière
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Lumière » 12 mei 2004 22:55

einstein schreef:maar 3 koppen koffie 's ochtends werkt bij mij in iedere geval stukken beter voor de stoelgang :D
gelukkig heb ik daar met koffie drinken geen last van.... }:

Rooster
Regisseur
Regisseur

Bericht door Rooster » 12 mei 2004 23:01

Tja de onderzoekers snappen er ook niet veel van. Het gaat niet om de caffeine maar om het koffiedrinken zelf. zolang je maar blijft koffie drinken van je niet in slaap. Simpel lijkt mij...

ruben
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door ruben » 12 mei 2004 23:06

maar dan zou thee ook kunnen!

Rooster
Regisseur
Regisseur

Bericht door Rooster » 12 mei 2004 23:09

ruben schreef:maar dan zou thee ook kunnen!
Verrek Ruben, ik denk dat je een belangwekkende ontdekking hebt gedaan!!

ruben
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door ruben » 12 mei 2004 23:12

Rooster schreef:
Spa rood misschien zelfs ook!!!

wow

Rooster
Regisseur
Regisseur

Bericht door Rooster » 12 mei 2004 23:17

ruben schreef:
Rooster schreef:
Spa rood misschien zelfs ook!!!

wow
Wow... inderdaad ik zie ineens een keur aan mogelijkheden. Wat te denken van aardbeien-milkshakes??
Damn! we zijn op dreef!!

WizardOfOss
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door WizardOfOss » 12 mei 2004 23:51

ik slaap gemiddeld 6 uur per dag, 9 koppen koffie zou gelijk zijn aan een dutje van 20 minuten. Da's dus 6 uur * 3 dutjes * 9 koppen koffie = 162 koppen koffie per dag, en dan zal ik me nooit meer verslapen :D

Ann McDunn
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Ann McDunn » 13 mei 2004 00:32

WizardOfOss schreef:ik slaap gemiddeld 6 uur per dag, 9 koppen koffie zou gelijk zijn aan een dutje van 20 minuten. Da's dus 6 uur * 3 dutjes * 9 koppen koffie = 162 koppen koffie per dag, en dan zal ik me nooit meer verslapen :D
Nee dat denk ik ook niet, maar misschien slaap je na verloop van tijd wel voor goed. :D

Lumière
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Lumière » 13 mei 2004 20:52

Ann McDunn schreef:
WizardOfOss schreef:ik slaap gemiddeld 6 uur per dag, 9 koppen koffie zou gelijk zijn aan een dutje van 20 minuten. Da's dus 6 uur * 3 dutjes * 9 koppen koffie = 162 koppen koffie per dag, en dan zal ik me nooit meer verslapen :D
Nee dat denk ik ook niet, maar misschien slaap je na verloop van tijd wel voor goed. :D
dan zie je maar dat koffie toch niet zo goed werkt om wakker te blijven

hehe- mijn 100e bericht :D Als je AppleJooz erbij optelt zit ik al op 504

WizardOfOss
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door WizardOfOss » 13 mei 2004 23:59

Aangezien het trouwens een Amerikaans onderzoek betreft weet ik niet hoe serieus ik het moet nemen. Voor diegenen die nog nooit in de USA koffie gedronken hebben: vergeleken met wat we hier drinken is het slap spul, Starbucks is overigens een positieve uitzondering. Bestel rustig espresso, ook grote bekers, ongeveer vergelijkbaar met 'onze' normale koffie.

Bij de meeste deli's krijg je een beker van ruim een halve liter (prima geisoleerd, na een half uur nog loeiheet), de meeste Amerikanen drinken de koffie echter niet zwart maar met melk. En dan niet een klein beetje, maar ongeveer half melk half koffie :r

Drink dus gerust een litertje voor het slapen gaan, het zal je zeker niet wakker houden...

Ann McDunn
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Ann McDunn » 14 mei 2004 17:16

Lumière schreef:
Ann McDunn schreef:
dan zie je maar dat koffie toch niet zo goed werkt om wakker te blijven

hehe- mijn 100e bericht :D Als je AppleJooz erbij optelt zit ik al op 504
We gaan natuurlijk even niets bij elkaar optellen hè? Je schreef dat het met de carriëre van AppleJooz slecht ging, en dat we die moesten vergeten. Dan kunnen we de crash er ook nog wel bijhalen, heb je er nog 100 berichten meer bij.

On topic, van een paar kopjes koffie blijf je echt niet wakker, tenminste niet als je koffie drinkt met melk en suiker. En als je die koffie krijgt met meer melk als koffie dan word je er eerder slaperig van. :O

emperor
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door emperor » 14 mei 2004 17:17

Volgens mij gaat van cafeine je hartritme omhoog,wat resulteert in een snellere doorbloeding van oa je hersens,en dus zodoende aktiever blijven mischien.
Wat ik wel merk bij mezelf, als ik s'ochtends geen koffie drink...zeg tot 1200 s'middags..ik geheid hoofdpijn krijg.
Mijn favoriete bakkie:
gewone koffie,liefst vers gemalen,en gefilterd,sterk..heet..pittig,beetje melk,en 2 klontjes suiker.
Gemiddeld doe ik 5 koppen per dag meegerekend de avond.
En ik slaap prima.

gollum36
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door gollum36 » 16 mei 2004 18:06

Ik lust geen koffie, dus ik denk dat ik Rooster's raad ga opvolgen. Ik ga even bij de lemming aardbeienmilkshake bestellen.

Plaats reactie