Flinke dosis koffie minder effectief dan gedacht

Bespreek het actuele nieuws.
einstein
Oscar nominatie
Oscar nominatie

Bericht door einstein » 16 mei 2004 18:10

gollum36 schreef:Ik lust geen koffie.
Hoe wordt / blijf jij dan eigenlijk wakker? (bijv. tijdens films als 'unbreakable')

emperor
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door emperor » 16 mei 2004 18:18

einstein schreef:
gollum36 schreef:Ik lust geen koffie.
Hoe wordt / blijf jij dan eigenlijk wakker? (bijv. tijdens films als 'unbreakable')
Aardbeienmilkshakes als ik het goed begrepen heb.. :wink: :8

Gods Lonely Man
Filmster
Filmster

Re: Flinke dosis koffie minder effectief dan gedacht

Bericht door Gods Lonely Man » 17 mei 2004 09:24

lijkt me echt geweldig om niet te hoeven slapen. Zeker als je de tijd winst ervan bekijkt. Gewoon minimaal zes uur extra per dag!
einstein schreef:een dutje van twintig minuten driemaal zo veel effect heeft als drie stevige koppen koffie.
ik probeer het wel eens, maar daar word ik meestal nog veel slaperiger van :-?
gollum36 schreef:Ik lust geen koffie, dus ik denk dat ik Rooster's raad ga opvolgen. Ik ga even bij de lemming aardbeienmilkshake bestellen.
ik ook niet, dus doe mij maar een bananenmilkshake :Y

einstein
Oscar nominatie
Oscar nominatie

Bericht door einstein » 17 mei 2004 14:24

emperor schreef:Volgens mij gaat van cafeine je hartritme omhoog,wat resulteert in een snellere doorbloeding van oa je hersens,en dus zodoende aktiever blijven mischien.
laat ik s ff m'n farmacologieboek erop naslaan;

1 kop koffie (ca 100 mg caffeine): verhoogde alertheid, verminderde moeheid, en een grotere capaciteit tot het verrichten van zaken waarbij langdurige concentratie vereist is

>2 koppen: nervositeit, rusteloosheid en trillen. en bij consumptie laat op de dag: insomnia

Als oorzaken hiervoor worden verhoogde transmissie van stoffen in de hersenen (Camp, methylxanthine etc) genoemd.

Het koffie-onthoudingssyndroom onstaat nadat een verslaafde ca 12-24 uur geen koffie heeft genuttigd: hoofdpijn, geirriteerdheid, nervositeit, moeheid, rusteloosheid en een onvermogen om te concentreren. Dit kan een week duren en verdwijnt weer bij het drinken van een kop koffie.

Hoe dit zit bij aardbeienmilkshakes kan ik nergens vinden.

mindrules
Figurant
Figurant

Bericht door mindrules » 15 dec 2004 03:34

Tja, denk dat het voor een stuk toch ook een placebo-effect is, het ritueel van koffiedrinken zorgt al voor een hoop wakkerworden. Bij mij is het overigens thee, koffie vind ik niet te drinken. Ook is het vaak redelijk heet, dat is mischien ook een verfrissend gevoel?

Nuja, goed gegokt ruben :)

Dre
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Dre » 23 aug 2007 17:42

Sinds een jaar of 2 drink ik ook koffie maar ik merk zelf niet het verschil of ok nu wel of geen koffie drink.

En de enige plek waar ik koffie drink is dan ook alleen op m'n werk en daar komt dan ook zeker dagen voor dat ik totaal geen koffie drink en een andere keer een beker of 5. Dus na mijn weten heeft het totaal geen effect, althans niet bij mij.

emperor
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door emperor » 23 aug 2007 17:55

Ik drink al 30 jaar koffie..elke dag zo'n 3 bakkies (soms meer nooit minder)..in de ochtend rond 07.00 is koffie een must, anders heb ik om 12.00 hoofdpijn..dan nog een bakkie of 2 rond 19.00 uur avonds, en ik heb nergens last van...als ik de koffie avonds oversla heb ik de volgende ochtend koppijn en misselijkheid.
Koffie vind ik gewoon lekker, het geeft ook een verkwikkend gevoel, alleen gebruik ik ipv geraffineerde suiker sucanat..en volle melk van Friese vlag.
Ik heb geen senseo..ik zet altijd vers in mijn koffie zetter van DE.
Als de koffie ouder is dan 20 minuten gaat die meestal weg.
..de koffie is nu klaar ruik ik.. :8

ash_
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door ash_ » 23 aug 2007 18:12

emperor schreef:en ik heb nergens last van...
emperor schreef:in de ochtend rond 07.00 is koffie een must, anders heb ik om 12.00 hoofdpijn
emperor schreef:als ik de koffie avonds oversla heb ik de volgende ochtend koppijn en misselijkheid
Nergens last van? B-)

emperor
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door emperor » 23 aug 2007 18:16

ash_ schreef:
emperor schreef:en ik heb nergens last van...
emperor schreef:in de ochtend rond 07.00 is koffie een must, anders heb ik om 12.00 hoofdpijn
emperor schreef:als ik de koffie avonds oversla heb ik de volgende ochtend koppijn en misselijkheid
Nergens last van? B-)
..inderdaad..maar ik doelde op het insomnia gedeelte van het verhaal...ik geef het toe, ik ben een verslaafde! :Y ..er is niks aan de hand zolang ik het drink, de "ellende" begint als ik niet drink..

emperor
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door emperor » 23 aug 2007 18:19

Gods Lonely Man schreef:lijkt me echt geweldig om niet te hoeven slapen. Zeker als je de tijd winst ervan bekijkt. Gewoon minimaal zes uur extra per dag!
Ik zou slapen niet kunnen missen ik maak de meest wonderlijkste dingen mee tijdens het dromen die overdag onmogelijk zijn..dat wil ik voor geen goud missen..en het is ook een inpiratiebron voor het dagelijks leven..een mens kan niet zonder slaap/dromen.

Dre
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Dre » 23 aug 2007 19:34

emperor schreef:
Gods Lonely Man schreef:lijkt me echt geweldig om niet te hoeven slapen. Zeker als je de tijd winst ervan bekijkt. Gewoon minimaal zes uur extra per dag!
Ik zou slapen niet kunnen missen ik maak de meest wonderlijkste dingen mee tijdens het dromen die overdag onmogelijk zijn..dat wil ik voor geen goud missen..en het is ook een inpiratiebron voor het dagelijks leven..een mens kan niet zonder slaap/dromen.
mee een alleen mag vindt ik dat ik veel te weinig droom z'n 1 tot 2 keer per maand (na mijn weten) en dat mag van mij wel veel vaker zijn.

overigens heb ik ook nooit last van die slapenloosheid door koffie of cola. Ik heb zoeizo al vaak last van het inslaapvallen maar dat zal zeker niet aan die koffie liggen, ik denk namelijk te veel na als ik op bed lig. (en dat is ook niet goed althans voor mij).

emperor
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door emperor » 23 aug 2007 19:50

André van Helvoort schreef:
emperor schreef:
mee een alleen mag vindt ik dat ik veel te weinig droom z'n 1 tot 2 keer per maand (na mijn weten) en dat mag van mij wel veel vaker zijn.

overigens heb ik ook nooit last van die slapenloosheid door koffie of cola. Ik heb zoeizo al vaak last van het inslaapvallen maar dat zal zeker niet aan die koffie liggen, ik denk namelijk te veel na als ik op bed lig. (en dat is ook niet goed althans voor mij).
daarom is het goed je te ontspannen in de avond..ik doe zelf meestal wat lichte krachttraining..of computer wat, of luister nog wat muziek..of lees een boek.
Vooral na een dag werk, een warme douche, lekker eten en drinken, wat doen waar je zin in hebt...dan slaap je als een blok.
..in mijn slaapkamer staat niks, behalve een bed en een wekker als je naar de slaapkamer gaat, moet je gaan met het idee dat je ook gaat slapen..niet tv kijken of computeren....als ik naar bed ga denk ik aan helemaal niks meer ik kan alles makkelijk van me af zetten..ik eet of drink na 20.00 meestal niks meer ik droom nagenoeg elke nacht en meestal intensief, ik neem voor ik ga slapen echt afscheid van deze realiteit en stel me open voor de droomwereld.
Als ik naar bed ga ben ik ook echt moe.

Dre
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Dre » 23 aug 2007 20:11

vaak is het laatste wat ik doe ook iets ontspannends zoals tv kijken of wat lezen, maar dat maakt niet zo veel verschil het is alleen wel zo dat ik na 8 uur nog best wel eens wat willen eten zoals wat chips of zo, en iets van mij loslaten dat kan ik ook niet echt als ik ergens niet uitkom dan blijf ik daar overnadenken en dat is niet echt iets ontspannends dus.

Maar over dat eten is misschien wel iets om uit te proberen een tijdje misschien helpt dat al wel, :Z

emperor
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door emperor » 23 aug 2007 20:16

ik weet niet waar je dan over nadenkt, ik probeer alleen over stimulerende of leuke dingen te denken..problemen los ik meestal overdag op..niet in bed, en zeker niet over het werk..zodra ik de bouwplaats verlaat, weet ik niks meer wat met werk te maken heeft, dat hou ik wel strikt gescheiden.
Ik denk wel eens aan bijvoorbeeld mooie filmscenes, om wat te noemen, en dan probeer ik mezelf er een beetje in te weven en ermee te versmelten.
Maar wat dromen betreft is het elke keer een complete verassing.
Boeken die je losmaken van de alledaagse realiteit kunnen behulpzaam zijn..zo lees ik graag:
Journeys Out of the Body : Robert Monroe
of Projection of the Astral Body : Carrington, Hereward. Muldoon, Sylvan J.
Tip:
kijk geen TV voor je gaat slapen..soms is de opeenvolging van beelden die je geest te verwerken krijgt duizelingwekkend tegenwoordig..je geest moet dat allemaal intrepeteren..en dan de overige rotzooi en ellende..een relaxend filmpje met rustige beelden is beter.
Laatst gewijzigd door emperor op 23 aug 2007 20:27, 2 keer totaal gewijzigd.

Dre
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Dre » 23 aug 2007 20:22

Nou die werkplek waar ik dan mee bezig ben kan ik niet vergeten als er iets is waar ik die dag niet uitgekomen ben of hoe ik iets moet maken, meestal gaat het de heledag wel goed maar als ik dan opbed lig komt dat meestal weer naar boven drijven. :x .

Ach ja ik moet er maar mee leren leven, en waar ging dit topic ook weer over koffie of slapen.

Plaats reactie