Wat zou jij doen?

Bespreek het actuele nieuws.
Plaats reactie
Marlous
Oscar winnaar
Oscar winnaar
Contacteer:

Bericht door Marlous » 30 sep 2004 19:07

zoals je al eerder in deze topic hebt gelezen, ben ik iemand die niet stokstijf van angst daar bij zal gaan staan....

Dus ik heb ook zelfkennis...Ik heb ook nooit gezegd dat Mark een mietje is..

Maar als mijn beste vriendin in elkaar wordt geslagen ga ik niet staan kijken of wegrennen, dan zal ik zelf hels worden en het laten zien...Ik zal misschien niet gaan vechten, maar er wel tussen springen om samen weg te komen....

emperor
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door emperor » 30 sep 2004 19:10

het heeft geen zin,om iemand aan te vallen,op wat hij of zij zou doen in een bepaalde situatie,
dat verlangt de vraagstelling ook niet.
De een grijpt in,de ander niet..ik respecteer beiden keuzes.
amen.

Marlous
Oscar winnaar
Oscar winnaar
Contacteer:

Bericht door Marlous » 30 sep 2004 19:14

Nou Mark, ik hoop niet dat je je aangevallen hebt gevoeld door hetgeen ik heb gepost...

Het is niet je mening die mij iets boos maakte, maar de opmerking dat mensen zich gewoon niet moeten laten mishandelen...

Ik vind dat een ondoordachte opmerking....

Mark
Regisseur
Regisseur

Bericht door Mark » 30 sep 2004 19:58

Marlous77 schreef:Nou Mark, ik hoop niet dat je je aangevallen hebt gevoeld door hetgeen ik heb gepost...

Het is niet je mening die mij iets boos maakte, maar de opmerking dat mensen zich gewoon niet moeten laten mishandelen...

Ik vind dat een ondoordachte opmerking....
Aangevallen,.. hmm nee, dat gevoel heb ik nog niet gehad, of ik heb het niet in de gaten.. lol. nm. sorted.

Psycho-M
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door Psycho-M » 01 okt 2004 08:15

Helaas heb ik al meerdere malen vormen van geweld van dichtbij meegemaakt.
Ik reageer altijd hetzelfde, ik zal altijd ertussen komen. ik denk er vaak niet zo bij na wat mij kan overkomen.

Nog geen maand geleden liep ik met een vriend in Maastricht op weg naar huis. Het was al aardig laat dus rustig op straat.
Opeens hoorden we een vrouw schreeuwen en schelden en als reactie hierop hoorden we een man schreeuwen en schelden.
Toen we de hoek omkwamen zagen we dat een man en vrouw flinke ruzie hadden. Opeens duwde de man de vrouw tegen een auto aan, waarop zij hem sloeg met haar tas. Maar wat hij toen deed vond ik echt ongelooflijk. Hij pakte haar bij haar haren en sloeg haar hoofd tegen een winkelruit!!
Toen zijn we er toch maar snel naartoe gerend en hebben de man eens even ernstig aangesproken in de trant van: je slaat toch geen vrouwen, voel je je nu een echte man ofzo?
En weet je hoe hij reageerde?
Hij zei: het is goed, dat is namelijk mijn vrouw.
Alsof het ok is om je eigen vrouw te slaan!
Daarna liepen ze beiden weer door, maar ze waren inmiddels wel iets gekalmeerd. Natuurlijk weet je niet of hij haar bij thuiskomst helemaal afrost, maar meer had ik niet kunnen doen op dat moment.

Ik wil nog even dit zeggen. Ik zal niemand veroordelen die niet tussen beide springt bij een geweldssituatie, vooral in deze tijd. Maar je kunt op zijn minst de politie bellen of (zoals in het spotje) veel kabaal maken en zorgen dat nog meer mensen het zien en dan als groep ingrijpen.

jacq
Regisseur
Regisseur

Bericht door jacq » 02 okt 2004 07:41

Psyco-M, toppie _O_ Ik zal het ook altijd doen. Alleen, wat ik al schreef, ik op Rotterdam CS iemand van 15/16 door 5 jongens in elkaar zie slaan en het zijn vreselijke figuren dan moet ik tot mijn schande bekenen dat ik wel degelijk aarzel. Ben een vrouw en voor je het weet keert het geweld naar mij toe, zo van "waar bemoei je je mee", vind dit toch wel slap. Maar als ik merk, zoals verteld dat de buurvrouw geslagen wordt ga ik erop af en ook als ik denk dat een kind mishandeld wordt dan kan het me allemaal niks meer schelen.

Maar ja wat het eerste betreft best laf eigenlijk toch?

Pieternel
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Pieternel » 02 okt 2004 09:29

jacq schreef:Maar ja wat het eerste betreft best laf eigenlijk toch?
Ja

Mark
Regisseur
Regisseur

Bericht door Mark » 02 okt 2004 12:50

Pieternel schreef:
Ja
Nee, "beter die gast die dan alleen op de grond dood aant bloeden is dan wij allebei"

Ann McDunn
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Ann McDunn » 03 okt 2004 00:13

Mark schreef:
Pieternel schreef:
Ja
Nee, "beter die gast die dan alleen op de grond dood aant bloeden is dan wij allebei"
Zoals Emperor al schrijft, de vraagstelling was gewoon, wat zou je doen? En natuurlijk is niemand zo dom om tussen een hele groep gekken te springen, want daar schiet niemand wat mee op, als je je mobieltje bij je hebt kan je dan alleen maar 112 bellen, en hopen dat de politie komt opdagen. Maar daar ging het ook helemaal niet over, het ging om wat iemand zou doen als hij/zij wist en telkens zou horen dat er een klein kind met regelmaat mishandeld zou worden. Ik zelf vind het afschuwelijk dat er minstens 50 kinderen per jaar langzaam vermoord worden, en dat de instanties weinig of niets doen. Als dan de buren ook alleen maar luisteren en geen vinger uitsteken, vind ik dat iedereen mede schuldig is aan de dood van zo'n kindje. Wat een ander daarmee doet moet iedereen voor zichzelf uitmaken. Alleen kwam Mark er dusdanig tactloos mee aan, dat er dan fel op wordt gereageerd. Maar ik ga ook geen groep te lijf, want dan kwam ik ernaast te liggen. Misschien heel veel kabaal maken, en proberen die lui af te leiden, zodat degene die geslagen wordt misschien weg kan komen. Waarom zou het laf zijn als je je verstand gebruikt? We moeten natuurlijk wèl realistisch blijven.

jacq
Regisseur
Regisseur

Bericht door jacq » 03 okt 2004 01:10

Pieternel schreef:
Ja
Ja? wat bedoel je? En hoe bedoel je. We niks aan Pieternel. Jij gaat erop af, is dat wat je bedoelt want anders is het laf, of bedoel je ik zou het ook niet doen maar het blijft laf, kortom wat dat betreft ben ik blond, explain please.

Pieternel
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Pieternel » 03 okt 2004 06:48

jacq schreef:
Pieternel schreef:
Ja
Ja? wat bedoel je? En hoe bedoel je. We niks aan Pieternel. Jij gaat erop af, is dat wat je bedoelt want anders is het laf, of bedoel je ik zou het ook niet doen maar het blijft laf, kortom wat dat betreft ben ik blond, explain please.
Wat was nou precies je bedoeling met deze vraag Jacq? Dat je gerust gesteld wordt?

Als je er zelf over nadenkt dan kan je je toch ook bedenken dat het helemaal niet uitmaakt of het laf is of niet... het is gewoon verstandig om er in zo'n geval niet tussen te springen. Wat maakt het dan uit wat iemand anders er van vindt?

jacq
Regisseur
Regisseur

Bericht door jacq » 03 okt 2004 07:43

Pieternel schreef:
jacq schreef:
Pieternel schreef:Ja
Wat was nou precies je bedoeling met deze vraag Jacq? Dat je gerust gesteld wordt?

Als je er zelf over nadenkt dan kan je je toch ook bedenken dat het helemaal niet uitmaakt of het laf is of niet... het is gewoon verstandig om er in zo'n geval niet tussen te springen. Wat maakt het dan uit wat iemand anders er van vindt?

Nee
Pieternel, ik hoef niet gerustgesteld te worden, het woordje "ja" vond ik wat makkelijk. vroeg me af wat JIJ ervan dacht, en zelfs ik met mijn boerenverstand snap dat het geen reet uitmaakt, of je nu tussenbeide springt of niet en heb er dan ook geen rot gevoel over als ik dat niet doe.
En inderdaad wat jij van mij, of van mijn acties vindt kan me niets schelen :Y Ik ken je per slot van rekening niet :D

Ondanks wat Mark zegt ben ik geen happy goeroe maar zal zoveel mogelijk doen om mijn medemens te helpen, c'est tout.

dat wil niet zeggen dat het soms frusterend is als je ziet dat het een hopenloos geval is, zoals Ann zei is het dan het beste misschien om veel lawaai te maken en mensen te waarschuwen. :T

Rooster
Regisseur
Regisseur

Bericht door Rooster » 03 okt 2004 14:31

Ann McDunn schreef: Als dan de buren ook alleen maar luisteren en geen vinger uitsteken, vind ik dat iedereen mede schuldig is aan de dood van zo'n kindje.
Behoorlijk zware uitspraak. Want wanneer zijn die buren niet meer schuldig? Als ze 1X de politie hebben gebeld? Als ze er zelf een keer wat van gezegd hebben, en is 1X wel voldoende om je van die schuld te bevrijden. Maar is dit misschien nu juist de reden waarom we handelen? Dus om ons geweten te sussen. Want als je er iets aan gedaan hebt dan hoef je je achteraf niet schuldig te voelen. En dat is denk ik ook precies de reden waarom we wel of niet ingrijpen. We maken continu een afwegingen hoe de sitiatie onzelf zou kunnen schaden en wel fisiek als ook mentaal. Dus als je niks doet, hoe groot zou dan het schuldgevoel kunnen worden (hoe ernstig komen we met ons geweten in de knoop). En als we wel iets doen, hoe groot is dan de kans dat je zelf gewond raakt (ook mentaal)
Het al dan niet ingrijpen is dus van heel veel factoren afhankelijk. BV.
- In welke mate ben je emotioneel betrokken bij de situatie. (familie of volslagen onbekenden)
- Wat is jouw mening over de toedracht van de situatie (kroeggevecht, voetbalsupporters of kindermishandeling)
- hoe groot is de kans dat je er zelf niet ongeschonden af komt. (zijn de belagers groter sterker en met meer in getal?)
- Zijn er nog andere omstanders die ook kunnen helpen of het misschien wel alleen afkunnen?
En zo zijn er nog tal van andere factoren.

Onze aangeboren drang naar zelfbescherming of egoïtme zal dus altijd de weg van de minste weerstand kiezen. Dus of er nu heldhaftig wordt ingegrepen of dat we ons snel uit de voeten maken. In beide gevallen is het een egoïstische daad. Overigens zie ik egoïstme niet als iets negatiefs.

Ann McDunn
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Ann McDunn » 03 okt 2004 15:34

Rooster de meeste antwoorden op je vragen staan in voorgaande stukjes. Zo langzamerhand wordt de omgang tussen mensen al slechter, en aangezien we geen heiligen zijn kunnen we aan de meeste situaties niets doen, en als ik eerlijk ben dan wil ik niet eens wat doen aan allerlei zaken die jij aanhaalt. Kroegruzie's zoeken ze maar mooi zelf uit, die heb ik genoeg meegemaakt, zeg er wat van, en jij krijgt een dreun, en degene die ruzie hadden zitten samen weer aan een pilsje. Voetbalsupporters? Wie moet daar langer wat aan doen? Het voetballen verbieden? Dan neem je ook de echte liefhebbers. Overigens hebben ze met alle politie en de ME die daar aan te pas komen ook niets kunnen bereiken.

Je hebt het over het sussen van je geweten, maar dat is toch ook volkomen individueel? Je hebt massa's mensen die wat in een collectebus stoppen, en dan het idee hebben dat ze toch maar hebben geholpen. En dat is ook zo met een keertje de politie bellen, ik neem dat niemand kwalijk, en mijn uitspraak was inderdaad nogal kras. Maar zo denk ik erover. Ik ben helemaal niet heldhaftig, maar als je stelt hoever moet je gaan, dan heb ik het over je naaste buren, als ik een kind vaak zou horen gillen, dan zou ik nog gaan vragen wat er toch aan de hand is, heb ik laatst nog gedaan, omdat de jongste jongen van de buren aan het krijsen was om een uur of twee in de nacht, en dat regelmatig, het bleek dat de knul dat deed bij een computerspel, nou ja dan is het mij verder goed.

Je hebt het ook over nadenken, maar dat is ook individueel. Als ik altijd eerst had nagedacht had ik misschien minder snel wat gedaan. Maar dat kan dus een best een fout zijn in mijn karakter, ik doe wat en denk later, tenminste in het geval van kinderen, gewonden enz. Ik weet wel dat als ik absoluut zeker weet dat een kind van de buren mishandelt wordt, en de politie of andere hulporganisaties doen niets, ik wèl wat ga doen. Desnoods met een heel stel anderen als het gevaarlijk is. En dan moet ik ook eerlijkheidshalve toegeven dat dat knapen zijn waar je beslist geen ruzie mee moet krijgen. Ik mag er dan ook eigenlijk niet van uitgaan dat mensen in grote steden minder gevaar lopen dan hier op het platteland.

Mijn uitspraak trek ik hierbij in, want je hebt gelijk als je zegt dat die nogal fors is. Egoïsme waar het zelfbehoud betreft is zeker niet verkeerd.

misscongenality
Oscar nominatie
Oscar nominatie

Bericht door misscongenality » 03 okt 2004 16:53

Zoiets zag ik laatst ook in de krant staan: Een vrouw die gewond op straat lag. Half op de weg met haar hoofd op de stoeprand en de rest van haar lichaam op de weg. En alle mensen reden gewoon met een bochtje om haar heen en pas na een paar uur kwam eens iemand kijken wat er aan de hand was.

Ik was echt stom verbaasd toen ik dat zag in de krant. Verschrikkelijk. Het was trouwens ergens in Engeland.

Plaats reactie