Verkeersveiligheid

Bespreek het actuele nieuws.
WizardOfOss
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door WizardOfOss » 12 jun 2004 00:02

Zeurdoos schreef:
einstein schreef:Als het aan de SP en/of GL ligt is het voor terroristen en andere profiteurs een waar paradijs
Ik reageer alleen even op je stelling nu hoor, niet over de hele bullshit er omheen. Maar dat "grote gevoel van onveiligheid" wat er nu heerst en al dat gewijs naar "terroristen" en "extremisten" vind ik behoorlijk jammer!

Jij hebt waarschijnlijk een goed leventje, ik in elk geval erg goed en die 0,0weinig procent van onveilige situaties in dit land waren er voor de tijd ook wel. Juist doordat de media tegenwoordig alle scheten van iedereen groot op de voorpagina zetten lijkt het alleen alsof we op de rand van oorlog zijn. En dat de politici hier op inspelen is alleen maar logisch. Maar laat ze verdomme eens wat gaan doen aan bijvoorbeeld de verkeersveiligheid want daar gaan nog steeds 100 zo niet 1000 maal meer mensen aan dood dan aan een uh oh terroristische aanslag.
Ik ben het volledig met je eens dat de 'onveiligheid' in Nederland enorm wordt opgeblazen (figuurlijk dan) in de media. Ik vind echter het beeld van de onveiligheid in het verkeer ook behoorlijk overtrokken. Natuurlijk is elk slachtoffer er één teveel, maar Nederland is al een van de veiligste landen in de wereld. Ongeveer 1000 doden per jaar is natuurlijk veel, maar dit is een schijntje vergeleken met bijvoorbeeld het aantal slachtoffers door medische fouten. Hier hoor je echter nauwelijks iets over. Ook het aantal zelfmoorden schijnt een veelvoud van het aantal verkeersslachtoffers te zijn. Ik wordt er altijd een beetje moe van als er weer een nieuw ideetje is waardoor er naar verwachting jaarlijks vijf slachtoffers minder zullen vallen. Prachtig natuurlijk, maar dat geld kan waarschijnlijk toch efficienter besteed worden.

Overigens behoor ik zelf tot de allerzwaarste categorie criminelen die we hier in Nederland hebben: ik snijd nooit (opzettelijk) iemand af, rij vrijwel nooit door rood, ik houd netjes afstand, rij niet met alcohol, alleen wordt dit alles volstrekt teniet gedaan omdat ik regelmatig 20 of 30 km teveel op mijn teller heb staan. Shame on me!!!

zout
Filmster
Filmster

Bericht door zout » 13 jun 2004 22:05

WizardOfOss schreef:Overigens behoor ik zelf tot de allerzwaarste categorie criminelen die we hier in Nederland hebben: ik snijd nooit (opzettelijk) iemand af, rij vrijwel nooit door rood, ik houd netjes afstand, rij niet met alcohol, alleen wordt dit alles volstrekt teniet gedaan omdat ik regelmatig 20 of 30 km teveel op mijn teller heb staan. Shame on me!!!
Je vindt dus dat je recht hebt om iets te doen dat tegen de wet is, omdat je je op andere vlakken wel aan de wet houdt?

:cry:

WizardOfOss
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door WizardOfOss » 14 jun 2004 23:57

zout schreef:Je vindt dus dat je recht hebt om iets te doen dat tegen de wet is, omdat je je op andere vlakken wel aan de wet houdt?

dat vind ik niet, maar vinden en doen is soms iets heel verschillends :D
(en mijn auto rijd nu eenmaal niet lekker bij 120...)

Wat ik ermee bedoelde was dat er verhoudingsgewijs belachlijk veel geld en mankracht wordt besteedt aan te hard rijden, maar dat de echte wegpiraten nauwelijks worden aangepakt. Of je mij nu ook bij die wegpiraten rekent mag je zelf bepalen...

zout
Filmster
Filmster

Bericht door zout » 15 jun 2004 09:16

WizardOfOss schreef:
zout schreef:Je vindt dus dat je recht hebt om iets te doen dat tegen de wet is, omdat je je op andere vlakken wel aan de wet houdt?

dat vind ik niet, maar vinden en doen is soms iets heel verschillends :D
(en mijn auto rijd nu eenmaal niet lekker bij 120...)

Wat ik ermee bedoelde was dat er verhoudingsgewijs belachlijk veel geld en mankracht wordt besteedt aan te hard rijden, maar dat de echte wegpiraten nauwelijks worden aangepakt. Of je mij nu ook bij die wegpiraten rekent mag je zelf bepalen...
Misschien omdat er zo veel mensen zijn die te hard rijden en daarmee het overgrote deel van de ongelukken veroorzaakt?

Wat is precies je definitie van een wegpiraat?

WizardOfOss
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door WizardOfOss » 16 jun 2004 00:07

zout schreef:Misschien omdat er zo veel mensen zijn die te hard rijden en daarmee het overgrote deel van de ongelukken veroorzaakt?

Wat is precies je definitie van een wegpiraat?
uit verschillende onderzoeken is gebleken dat te hard rijden maar zelden de oorzaak van een ongeval is (op de snelweg zelfs minder dan 1%!!!), en als het wel de oorzaak is gaat het meestal om eenzijdige aanrijdingen (auto met boom fuseren bijvoorbeeld). Wel is aangetoond (en ook logisch)dat de gevolgen van een aanrijding ernstiger zijn.

Ik wil het te hard rijden dan ook niet goedpraten, maar ik wordt regelmatig bijna de vangrail ingedrukt door mensen die druk zitten te bellen, gewoonweg niet in hun spiegels kijken (ook met lagere snelheden), geen richting aangeven, kleurenblind zijn als het gaat om stoplichten (vooral fietsers en scooters, maar ook veel automobilisten), geen flauw idee hebben van voorangsregels en zo kan ik nog even doorgaan.

Ik zal zelf absoluut geen perfecte automobilist zijn, maar ik probeer me in ieder geval nog een beetje sociaal te gedragen. Je zal mij dan ook niet met 70 door een woonwijk zien racen, eerder langzamer dan de toegestane 50. Ik zie echter niet het in welk gevaar ik veroorzaak door op een rustige, overzichtelijke snelweg 150 of 160 te rijden.

En waar staan vrijwel alle snelheidscontroles? Juist, langs overzichtelijke wegen waar je hooguit jezelf in de prak rijdt. Ik heb jarenlang in een straat gewoond waar regelmatig auto's met een noodgang doorheen kwamen racen, langs een veldje waar veel gevoetbald werd door de kinderen uit de buurt. Hier zal je echter nooit een snelheidscontrole zien, komen te weinig auto's langs dus levert te weinig op.

zout
Filmster
Filmster

Bericht door zout » 16 jun 2004 00:36

Ten eerste: welke onderzoeken?

Het doel is, denk ik, een mentaliteitsverandering teweeg te brengen. Een mentaliteitsverandering bij zo veel mogelijk mensen. Met de beperkte middelen die de politie heeft gaat dat nu eenmaal het beste op wegen waar de meeste mensen rijden.

WizardOfOss
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door WizardOfOss » 17 jun 2004 23:42

Help, is van deze discussie een speciaal topic gemaakt :-?
(Ach ja, het werd zo langzaam aan wel een beetje off-topic...)

Wat betreft de referenties van die onderzoeken moet ik je het antwoord op dit moment schuldig blijven, maar zowel in het Brabants Dagblad als in de AutoVisie hebben al verschillende keren dergelijke resultaten (geen eigen onderzoeken voor de duidelijkheid) gestaan.

Ik ben het met je eens dat er een metaliteitsverandering zou moeten komen, alleen door het huidige beleid schiet dat niet heel erg op. Je krijgt nu het idee dat je zo ongeveer mag doen wat je wilt op de weg, zolang je maar niet te hard langs een flitskast rijdt. En doe je dat wel dan rem je gewoon zo hard je kunt zonder even in je spiegel te kijken of er misschien een bumperklever achter je zit.

Ik ben absoluut voorstander van de onopvallende camera-auto's, ik ben ze echter nog nooit tegengekomen. En reken er maar op dat ik even goed oplet als ik een Volvo V70 inhaal :D

Daarnaast zouden ze ook eens moeten kijken naar fietsers en vooral scooters. Dat ze opgevoerd zijn, niet eens heel erg boeiend (in beslag nemen en als klein pakketje teruggeven), maar het meerendeel rijdt rond als kamikazepiloot. Hier helpen flitskasten niet erg tegen, politie is nergens te bekennen of treedt er totaal niet tegenop.

Het mentaliteitsprobleem is naar mijn mening ook een kwestie van opvoeding. Mijn moeder had laatst haar fiets afgeladen met boodschappen, toen er kleuter plotseling de straat op rende. Ze wist het kind te ontwijken en bleef daarbij nog maar net overeind. De moeder van het kind komt vervolgens aangelopen en begint een partij te schreeuwen of ze niet uit kan kijken. Als ik toen ik zo oud was zoiets deed (kan nu eenmaal gebeuren met jonge kinderen) dan kreeg ik wel even een preek dat ik nooit zomaar de weg op mag rennen...

Saartje
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door Saartje » 18 jun 2004 08:35

Verkeersveiligheid...? .. Binnenkort moet ik eindelijk eens mijn rijbewijs halen.. dus let maar goed op. :P

Ann McDunn
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Ann McDunn » 18 jun 2004 14:35

Juist door het tegenwoordige beleid zal het mentaliteitsgedrag van de gemiddelde weggebruiker alleen maar slechter worden. Als kinderen klein zijn, dan is het de taak van de ouders om ze op te voeden met opletten in het verkeer. Het is toch normaal dat je ze leert uitkijken met oversteken? Maar ja, er zijn altijd van die (domme) ouders die iedereen de schuld geven behalve hun kinderen, maar die blijven dat doen. Ik heb dat al zo vaak gehoord "dat doet mijn zoon/dochter niet", nu de mijne wel! En als ze zomaar een weg opliepen konden ze van mij een ouderwets pak voor hun broek krijgen, mag trouwens ook al niet meer. :(

In 99% van de verkeersongelukken veroorzaakt door een fietser is de automobilist de klos, dat hadden ze zo wie zo niet moeten instellen. Het is nu heel normaal dat fietsers hun hand niet meer uitsteken, ik heb al vaak boven op m'n remmen gestaan. En met z'n vieren lekker voor de auto blijven rijden is ook zo leuk, als je dan een keertje claxonneer, krijg je hooguit een hand met de middelvinger omhoog te zien. Kijk daar wordt een automobilist bepaald niet vrolijk van, ik tenminste niet.

Als ik van Buitenpost naar Kollum ga, dat is hooguit 9 km., dan moet ik eerst een stuk 30, dan 50, dan 70, dan 80 km. per uur rijden, en na dat stukje 80 gaat het precies andersom ook zo. Ik denk dat dat ook invloed heeft op het rijgedrag. Natuurlijk zijn er èchte wegpiraten, die snijden en véél te hard rijden, en daar moet tegenop getreden worden, en die krijgen de nodige bekeuringen ook wel. Ik heb een enorme hekel aan bekeuringen, dus rij ik braaf de toegestane snelheden, maar dan gaan er ook nog genoeg om me heen, en ik kan het me voorstellen.

Opgevoerde bromfietsen, fietsers en agressieve motorrijders eerst maar eens aanpakken, en niet direct een bekeuring geven bij 4 of 5 km. te snel rijden in een auto. Maar ja, de gemeenten rekenen ieder jaar bij voorbaat al uit hoeveel euro's ze kunnen pakken van bekeuringen, dus ik denk dat het mentaliteitsgedrag van gemeenten en de regering eerder moet veranderen dan dat van de weggebruiker. Let wel, niet in alle gevallen dus.

jacq
Regisseur
Regisseur

Bericht door jacq » 02 okt 2004 08:12

Ik zal eerlijk zijn ben ook niet de ideale weggebruiker nogal heethoofdig, tja had ma maar niet spaans moeten zijn (altijd een goed excuus), maar erger me wel aan figuren die bumperkleven en dan toch inhalen terwijl het eigenlijk net niet kan. En als jij dan toetert rijden ze je nog de berm in ook waar je klappen kan krijgen. En dat terwijl ik de tweeling van mijn zus in de auto had. Moest me inhouden maar dacht Kl***z***. Enfin, mensen worden soms te kwaad in de auto en reageren dat op een dusdanige manier af, dat er ongelukken kunnen gebeuren.\

De tolerantie is soms ver te zoeken, ik zal mijn best doen...zucht.

Marlous
Oscar winnaar
Oscar winnaar
Contacteer:

Bericht door Marlous » 02 okt 2004 08:48

Er is inderdaad gebleken dat te hard rijden het minste ongelukken veroorzaakt..Ze schrijven zoveel boetes uit, alleen maar omdat ze geld willen vangen...Niets veiligheid van de burgers...geld willen wij zien...
Wij betalen namelijk nog niet genoeg....

Maar....

Geen enkele verkeersovertreding is goed te praten, niet van auto's, niet van fietsers, bromfietsen en voetgangers....

Waar eens aandacht aan moet worden besteed is dat de mensen gewoon wat meer rekening met elkaar moeten houden...Niet altijd maar alleen met jezelf bezig zijn. Wat is daar zo leuk aan..dat arrogante gedoe..ikke ikke ikke en de rest kan de pot op...

ook ik kan mijn kwaad maken in het verkeer, en dan gaat het inderdaad om mensen die dus alleen met zich zelf bezig zijn..

voor een stoplicht niet opletten en na 5 min heel langzaam optrekken (ik ben er lekker wel door)

Fietsers die maar rijden waar ze willen, geen licht, geen handen uitsteken, niet op hun weghelft blijven...(maar ik heb het koud, jij zit lekker warm)

Scooters die op de autoweg moeten rijden, moeten eens leren om in het midden van de weg te rijden ipv van rechts...Zo denken auto's er altijd nog ff langs te kunnen waardoor hele enge dingen veroorzaakt worden..

Voetgangers die gewoon de weg op lopen en pissig zijn als ze bijna worden aangereden

Automobilisten die aan de kant van de weg, heel uitgebreid hun autodeur open laten staan en 5 min gaan rommelen..

Ik kan zo wel uren door gaan,,,

Waar wat aangedaan moet worden is de arrogantie in het verkeer en alle verkeersgebruikers....

Dre
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Dre » 23 aug 2007 18:21

Toevallig heb ik gister een bekeuring gehad voor tehard rijden 59 waar ja maar 50KM mag.

Maar ik het valt me wel op dat er steeds meer mensen zijn die alleen maar aan hun eigendenken tijdens het rijden en rondom de auto. steeds vaker zie je dat mensen met een redelijk kleine auto zo parkeren dat er net niet nog een auto tussen past omdat ze de auto over de streep hebben gezet terwijl er aan de andere kant nog een meter ruimte is. Of als dat ze je geen ruimte willen geven omdat zij al daar rijden.

Ok ik weet zelf ook wel ik maar ook fouten maar als het even kan wil ik toch wel de mensen ruimte geven, je wilt toch zelf ook fatsoenlijk kunnen invoegen bijvoorbeeld.

emperor
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door emperor » 23 aug 2007 18:26

oef..deed me aan mijn opgevoerde brommertijd denken..dan was het geen uitzondering dat ik met 70-80 snachts op een onverlicht fietspaadje reed..(wilde altijd weer snel thuis zijn) gelukkig nooit wat gebeurd.
In 2 jaar tijd 24.000 KM mee gereden..tot die gejat werd.
Op de dag dat ik hoorde dat ik gezakt was voor mijn motorexamen..kwam ik erachter dat mijn brommer gejat was..
maar wat een plezier van dat ding gehad..vele meisjes erop vervoerd, geweldige tijd.. :lol:
Ik reed er overal mee heen..de toeristische routes langs De Amstel, bijna dagelijks naar Zandvoort..en door de duinen weer terug..schitterende route.
Mijn enige vervoermidde nu is een afgetrapte barrel...en ik kreeg recent nog een bekeuring van 50€ voor fietsen door rood..
Ik heb 3 autorijlessen gehad..de derde keer ben ik uitgestapt en heb dat maar opgegeven.

Psycho-M
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door Psycho-M » 24 aug 2007 09:58

De hardrijders, daar kan ik me echt niet aan storen.
Wel als ze onnodig links blijven rijden.
Of gaan bumperkleven, rechts inhalen etc.

Maar even iets anders.
Ik weet niet of jullie afgelopen week het nieuws hebben gehoord van de Belgische politie?
Die haalden zoveel geld op met verkeersboetes dat ze van gekkigheid niet weten wat ze met al dat geld moeten doen.
Hier het artikel:
Sommige politieregio’s in België halen zo veel geld op met verkeersboetes, dat ze niet meer weten waar ze het geld aan moeten besteden. Dit jaar schreven de Vlaamse politieregio’s al voor 100 miljoen euro aan boetes uit. Het geld uit het Verkeersveiligheidsfonds klotst hier en daar over de plinten.

‘We horen regelmatig dat er zones zijn die het geld zomaar voor om het even wat gebruiken om het op te kunnen krijgen’, aldus Jan Schonkeren van de politievakbond VSOA. ‘Zo is er ooit een zone geweest waar men motoren kocht uit het boetefonds, terwijl er geen motorrijders waren. Tot op vandaag staan die motoren ongebruikt in de kelders.’

Andere politiezones worden steeds creatiever met het uitdelen van cadeautjes aan chauffeurs die zich wel keurig aan de verkeersregels houden en bijvoorbeeld bij alcoholcontroles nuchter blijken te zijn. Maar er zijn ook regio’s die zeggen het geld goed te kunnen gebruiken. Zo worden in Brussel busjes aangeschaft om bij alcoholcontroles de administratie en verhoren te doen.

De Belgische verkeersboetes zijn de laatste jaren fors verhoogd. Het leidde tot felle protesten tegen de ‘superboetes’, waarna de sommige tarieven voor foutparkeren en te hard rijden weer enigszins werden verlaagd. Het geld komt in een grote pot en wordt vervolgens verdeeld onder de Belgische politiezones.

Over die verdeelsleutel is overigens regelmatig kritiek te horen. Vlamingen beklagen zich erover dat er beduidend meer flitspalen in hun landsdeel staan dan in Wallonië. Toch krijgt Wallonië een groot deel van de in Vlaanderen geïnde boetes.

In Antwerpen was er deze zomer ophef over het feit dat Nederlandse foutparkeerders zelden zouden worden bekeurd, vanwege de rompslomp om de boetes te incasseren. Als reactie daarop stelde de Antwerpse politie een lik-op-stuk-beleid in voor auto’s met gele kentekens.
Ik wil niet weten wat er in Nederland allemaal gebeurt met het boetegeld.
Daar word je volgens mij ook niet vrolijk van.

ash_
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door ash_ » 24 aug 2007 10:14

Psycho-M schreef:Ik wil niet weten wat er in Nederland allemaal gebeurt met het boetegeld.
Daar word je volgens mij ook niet vrolijk van.
Volgens mij gaat het geld dat in Nederland met boetes wordt opgehaald naar de algemene schatkist. In Belgie moet het perse terugvloeien naar politie. Is een heel verschil :)

Plaats reactie