Ironische gebeurtenissen in het nieuws

Bespreek het actuele nieuws.
Plaats reactie
Dr. Strangelove
Regisseur
Regisseur

Bericht door Dr. Strangelove » 26 mar 2005 12:39

Los van het punt dat ik ook van mening ben dat het laten 'inslapen' via een injectie het meest humaan vind, schijnt het in het Terri-gaval zo te zijn dat zij niets (qua emotie/gevoel) merkt van het versterven.

Daarnaast is het zog. 'versterven' (verschrikkelijk woord waarbij ik uitgedroogde en uitgemergelde karkassen voor me zie) voor mensen een veel gebruikt middel om een lijdensweg van (ouderen) opgegevenen te beëindigen. Dit is dan de meest simpele vorm van euthanasie.
Het zij zo...

LuciusMalfoy
Regisseur
Regisseur

Bericht door LuciusMalfoy » 26 mar 2005 13:22

Los van het punt dat ik ook van mening ben dat het laten 'inslapen' via een injectie het meest humaan vind, schijnt het in het Terri-gaval zo te zijn dat zij niets (qua emotie/gevoel) merkt van het versterven.
Wie zegt dat?!? Ze kan het zelf in ieder geval niet vertellen of dat zo is...
maar vergeet niet dat de ouders beslist niet willen dat hun dochter dood gaat
Hoe moeilijk het voor die mensen ook is, juridisch gezien hebben ze totaal geen bevoegdheid. Op het moment dat iemand trouwt is de echtgenoot (tenzij anders is vermeld is de huwlijkse voorwaarden) beslissingsbevoegd indien de andere partij om welke reden dan ook niet meer in staat wordt geacht dat zelf te zijn.

Etisch gezien ligt het anders. Meneer Schiavo kan niet verder zolang zijn vrouw daar ligt, op het moment dat haar de dood wordt gegund kan hij zijn leven weer oppakken (als er van een leven nog sprake is, ik zou na al die jaren murw gebeukt zijn denk ik). Ouders kunnen niet verder, die hebben een kind verloren en zoiets draag je je leven met je mee. Dat komt nooit meer goed.

Maar met dit hele geval, en alle betrokkenen, komt het sowieso nooit meer goed. Er zijn hier alleen maar verliezers, wat de uitkomst ook moge zijn. Iedereen die hierbij betrokken is, zal getekend zijn voor het leven. Denk je dat iemand in de omgeving van Terry Schiavo ooit nog normaal zal kunnen slapen? Ik niet, en als er iemand vanuit zijn witte huisje de behoefte heeft om zich ermee te gaan bemoeien omdat er allerlei religieuze christen-extremisten druk op hem uit oefenen, maakt dat het alleen maar erger. Maar hij zal in Washington er geen oog minder om dicht doen... :r

Ann McDunn
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Ann McDunn » 26 mar 2005 13:31

Het mag dan de simpelste vorm van euthanasie zijn, maar de humaanste vind ik het echt niet. Mijn grootvader en schoonvader zijn op deze manier gestorven, maar (zoals jij dan zegt) gott wat heeft dat nog lang geduurd. En deze mensen waren normaal, alleen opgeleefd. Mijn schoonvader was geen prater, en klagen deed hij nooit. Het was eigenlijk een heel vreemde man, die alleen wilde praten met mensen die hij mocht, zijn eigen kinderen inbegrepen. Aan de ene kant was hij gelovig, maar hij geloofde ook sterk in het paranormale, en toen ik op het eind eens zijn handen vasthield zei hij "Famke (meisje) het duurt zo lang", dan gaat er natuurlijk wel even wat door je heen. Zijn dochters probeerden dan ook nog pap in die man te krijgen, wat er even hard weer uitliep. Als een mens zo ver heen is, vind ik nog steeds dat dokters de vrije hand mogen krijgen om er een eind aan te maken. En denk er maar om, echt rijke en invloedrijke mensen krijgen wel een middeltje, en dat is nu juist zo zuur.

Lucius onze berichten kwamen tegelijk, dus de jouwe kwam eerder, maar wat jij zegt over het niet meer kunnen slapen van de omgeving, daar geloof ik niet in. Wat dat betreft zit de menselijke geest toch heel vreemd in elkaar. Hoeveel oudere mensen verliezen niet alle kinderen, man, en familieleden, maar alles slijt, en sneller dan jij denkt. Wat die gek in het witte huis betreft, die lacht overal om, maar die heeft dan ook geen geweten.

Dr. Strangelove
Regisseur
Regisseur

Bericht door Dr. Strangelove » 26 mar 2005 14:32

@Ann, ik zeg niet dat het versterven de meest humane vorm van euthanasie is, wel de meest toegepaste. Ik denk dat het dan niet eens euthanasie genoemd wordt.
Maar dit kom je heel veel tegen. Zelfs in een (Amerikaanse) serie als ER !

Wat we onze huisdieren wel gunnen, een snelle dood zonder teveel lijden door middel van een spuitje, wordt onze geliefden onthouden...

@Lucius, Tuurlijk kan de hele omgeving van Terry wel normaal gaan slapen ! Kom nou, de mens is tegen heel wat bestand hoor !
Het is natuurlijk allemaal Gott's wil dus wat klagen we ?
Als je ziet hoe overlevenden van Auschwitz het gered hebben en zelfs nog een succesvol leven opgebouwd hebben, hoe er in zoveel landen mensen met 'ondraaglijk' lijden te maken hebben gehad (verlies van huis en bezittingen, lichaamsdelen, vrienden en familie)....
De mens kan het (meestal) allemaal aan hoor ! En dat is maar goed ook!

Godverdomme, hoe kunnen wij in hemelsnaam, nee in Gott's naam ( :r ) drie seconden rustig slapen terwijl er mensen kreperen van de honger, ziektes ? En er mensen verkracht worden, afgeslacht worden enz enz. ?

Nee, de aarde is geen vriendelijke plaats ! De enige manier om het leven aangenaam te vinden is door je geest in een bepaalde manier eh...te kreukelen.
Wat mij betreft is het een kwestie van ogen sluiten, de andere kant op kijken en relativeren ! Wat natuurlijk een gotspe is, maar als je je werkelijk wilt bekommeren om het Leed van de Wereld dan draai je werkelijk geheid door !

Of Terry wel of niets voelt van het versterven wordt beweerd door de wijze medici... Daarbij zijn haar hersenen (die nog nauwelijks actief zijn) natuulijk 'mush'..

Een echte winnaar komt hier niet uit voort, maar je kunt de waardigheid nog het meeste ruimte bieden.

LuciusMalfoy
Regisseur
Regisseur

Bericht door LuciusMalfoy » 26 mar 2005 15:09

Ik doe het misschien wat dramatisch voor over dat slapen enzo, maar het ging daarbij ook meer om het idee, om nogmaals aan te geven dat de mensen in de omgeving van Terry Schiavo dit hele gebeuren nog wel even (zo niet altijd) met zich meedragen en dat hen niet het verlies, maar wel een hoop gezeik bespaard had kunnen blijven.
Dr. Strangelove schreef:Een echte winnaar komt hier niet uit voort, maar je kunt de waardigheid nog het meeste ruimte bieden.

En na al die jaren vind ik dat er van waardigheid weinig sprake meer is. Het lijkt nu meer op een circus en dat zal, onafhankelijk van wat er nog allemaal te gebeuren staat, nog wel ff zo blijven. Een waardig, repectvol einde is haar sowieso ontnomen...

Dr. Strangelove
Regisseur
Regisseur

Bericht door Dr. Strangelove » 27 mar 2005 15:47

Mwah... Relativeren ! Altijd maar relativeren !

En dat bedoel ik dan voor mijn eigen ziele- en geestesrust.

Voor wat sommige mensen elkaar aandoen ben ik heel wraakzuchtig naar die mensen toe.
Rechtspraak is voor mij vaak schaamtevol krom en ik behoud me het recht voor om wraak te nemen buiten het recht...

Ann McDunn
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Ann McDunn » 28 mar 2005 00:29

Dr. Strangelove schreef:Mwah... Relativeren ! Altijd maar relativeren !

En dat bedoel ik dan voor mijn eigen ziele- en geestesrust.

Voor wat sommige mensen elkaar aandoen ben ik heel wraakzuchtig naar die mensen toe.
Rechtspraak is voor mij vaak schaamtevol krom en ik behoud me het recht voor om wraak te nemen buiten het recht...
Altijd relativeren vind ik zelf nog steeds moeilijk, ik doe mijn best, maar soms is het onmogelijk. Je laatste zinnen had ik zelf kunnen schrijven, als iemand mij echt iets ergs heeft aangedaan, of heel erg heeft gekwetst, of een ander die ik lief heb, neem ik wanneer mogelijk, ook wraak buiten het recht om. Soms duurt het lang, maar ik heb de tijd. :wink:

Dr. Strangelove
Regisseur
Regisseur

Bericht door Dr. Strangelove » 28 mar 2005 14:04

Overigens stond er (om de discussie af te ronden) een heel interessant paginagroot artikel in de Volkskrant van Zaterdag 26 maart over het verschijnsel van langdurige coma patienten.
Ik heb het artikel nu niet bij me, maar ik zal enkele interessante zaken hier nog 's vermelden.

Dr. Strangelove
Regisseur
Regisseur

Bericht door Dr. Strangelove » 30 mar 2005 11:28

Bijbel mag niet gebruikt worden door een jury bij het bepalen van een oordeel.
In de VS onloopt een van verkrachting en moord op een serveerster, verdachte man de doodstraf omdat de jury gebruik heeft gemaakt van bepaalde passages uit de bijbel zoals: 'oog om oog, tand om tand'.
Hij was reeds veroordeeld maar de uitspraak is ongedaan gemaakt omdat de jury dus motieven uit de bijbel mee had genomen bij haar uitspraak.

Zo kan m.i. de bijbel gezien worden als een linguistische dobbelsteen.
Men opene de Heilige schrift op een willekeurige plaats en zoeke een passage die men kan gebruiken in het onderhavige geval.
De ene keer is het dat je "niet mag doden" en dat je "de andere wang moet toekeren", de andere keer is het "oog om oog, tand om tand"..
Wooohaa ! Gott is Great ! Gott is Love ! Gott is at random !:r

bron: (ahum...Metro 30-03-05; pag 8; rubriek Kortom)
Er werd (nog) geen veroordeling uitgesproken omdat de Jury haar uitspraak wilde baseren op een quote uit de bijbel.

Ofschoon dit een nieuwsbericht was uit de Metro, heb ik nu een link naar een artikel uit het Nederlandse Advocatenblad....uit 2003...
Laatst gewijzigd door Dr. Strangelove op 30 mar 2005 14:10, 5 keer totaal gewijzigd.

Rooster
Regisseur
Regisseur

Bericht door Rooster » 30 mar 2005 12:18

Dr. Strangelove schreef:Een veroordeelde verkrachter en moordernaar van een serveerster onloopt de doodstraf omdat de jury gebruik heeft gemaakt van bepaalde passages daarin zoals: 'oog om oog, tand om tand'.
kun je de bron ook even vermelden want ik wordt geen wijs uit jouw verhaal. De jury mag toch alleen gebruik maken van de zaken die hen worden aangedragen en als ze het 'oog om oog' principe toepassen dan zou hij toch juist wel de doodstraf moeten krijgen (aangezien hij de serveerster heeft vermoord)

Kenji
Regisseur
Regisseur

Bericht door Kenji » 30 mar 2005 12:38

Rooster schreef:
Dr. Strangelove schreef:Een veroordeelde verkrachter en moordernaar van een serveerster onloopt de doodstraf omdat de jury gebruik heeft gemaakt van bepaalde passages daarin zoals: 'oog om oog, tand om tand'.
kun je de bron ook even vermelden want ik wordt geen wijs uit jouw verhaal. De jury mag toch alleen gebruik maken van de zaken die hen worden aangedragen en als ze het 'oog om oog' principe toepassen dan zou hij toch juist wel de doodstraf moeten krijgen (aangezien hij de serveerster heeft vermoord)
Dat lijkt me het punt van dit nieuwsbericht ook: de moordenaar ontloopt de doodstraf - voorlopig - omdat de beslissing van de jury ("Guilty as Sin!!") werd gebaseerd op de Bijbel, waarop (waarschijnlijk) de rechter de beslissing van die jury ongeldig moest verklaren. Duidelijk toch?

Wat ik minder goed snap is wat de jury had aan een passage als 'oog om oog, tand om tand', aangezien zij alleen het schuldig/onschuldig mag uitspreken en de strafmaat wordt bepaald door de rechter.

Ann McDunn
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Ann McDunn » 30 mar 2005 12:45

Maar dat slaat toch helemaal nergens op? Als de rechtspraak gebruik gaat maken van de bijbel, koran of andere bijbelse boeken, dan is er altijd wel wat te vinden om een moordenaar vrij te pleiten, en kunnen de jury's wel thuis blijven.

The Horror, The Horror. }:

Dr. Strangelove
Regisseur
Regisseur

Bericht door Dr. Strangelove » 30 mar 2005 13:04

Bolo schreef:Wat ik minder goed snap is wat de jury had aan een passage als 'oog om oog, tand om tand', aangezien zij alleen het schuldig/onschuldig mag uitspreken en de strafmaat wordt bepaald door de rechter.
Volgens mij kan er ook sprake zijn van jury rechtspraak waarbij de jury wel zeggenschap heeft in de strafmaat ??

En Ann, het ironische is juist indien je de Heilige Schriftjes gaat gebruiken als basis van rechtspraak je altijd kunt grabbelen wat je wilt.
Dood want: Schriftje zegt het.
Niet-Dood want: Schriftje zegt het (verbiedt het)

Lachen toch ? :-?

Kenji
Regisseur
Regisseur

Bericht door Kenji » 30 mar 2005 13:12

Dr. Strangelove schreef:
Bolo schreef:Wat ik minder goed snap is wat de jury had aan een passage als 'oog om oog, tand om tand', aangezien zij alleen het schuldig/onschuldig mag uitspreken en de strafmaat wordt bepaald door de rechter.
Volgens mij kan er ook sprake zijn van jury rechtspraak waarbij de jury wel zeggenschap heeft in de strafmaat ??
Jury-rechtspraak zoals het in de VS bestaat houdt - voor zover ik weet - in dat een jury van leken op basis van het aangedragen bewijsmateriaal tot een uitspraak moet komen omtrent de schuld van de verdachte. De strafmaat wordt dan bepaald door een professional, i.c. de rechter. Ik ging ervan uit dat dit nieuwsbericht over een Amerikaanse rechtzaak ging... :wink:

Of er in andere landen systemen bestaan waarbij de jury ook de strafmaat bepaalt weet ik verder niet.

Ann McDunn
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Ann McDunn » 30 mar 2005 13:13

Het wordt in ieder geval een stuk eenvoudiger, alle wetboeken op de brandstapel, jury's zijn niet meer nodig. Iedere Nederlander wordt geacht de wet te kennen, welnee je hebt nu aan een paar boeken genoeg. Jammer dat ze in de tijd dat de Heilige Schriften gemaakt/bedacht/aangepast hebben nog geen auto's hadden, de bekeuringen gaan wèl door. Een nieuwe vertaling? }:

Plaats reactie