Als je niet deed,wat je nu doet.

Bespreek het actuele nieuws.
ErikSchierboom
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door ErikSchierboom » 27 aug 2007 16:12

ash_ schreef:
emperor schreef:Ik heb wel vaker gedacht aan overstappen op iets als systeembeheerder..maar dan moet je waarschijnlijk zelf software gaan ontwikkelen..
Nee hoor, dat hoeft helemaal niet (op wat scriptjes na waarschijnlijk).
:Y

emperor
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door emperor » 27 aug 2007 20:53

ErikSchierboom schreef:
ash_ schreef:
emperor schreef:Ik heb wel vaker gedacht aan overstappen op iets als systeembeheerder..maar dan moet je waarschijnlijk zelf software gaan ontwikkelen..
Nee hoor, dat hoeft helemaal niet (op wat scriptjes na waarschijnlijk).
:Y
..is iedereen hier systeembeheerder ofzo?.. :lol:

ErikSchierboom
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door ErikSchierboom » 27 aug 2007 20:59

emperor schreef:..is iedereen hier systeembeheerder ofzo?.. :lol:
Haha, nee ik ben geen systeembeheerder maar kom wel in dagelijks contact met ze aangezien ik programmeur ben.

ash_
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door ash_ » 28 aug 2007 09:04

ErikSchierboom schreef:
emperor schreef:..is iedereen hier systeembeheerder ofzo?.. :lol:
Haha, nee ik ben geen systeembeheerder maar kom wel in dagelijks contact met ze aangezien ik programmeur ben.
Dito.

jacq
Regisseur
Regisseur

Bericht door jacq » 28 aug 2007 09:29

Goh, gisteren kwam onze systeembeheerder langs en ik zei in de telefoon, ohh onze programmeur is er....werd GELIJK gecorrigeerd, hij vond programmeur niet leuk, vraag me niet waarom :-? :P

ash_
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door ash_ » 28 aug 2007 10:25

jacq schreef:Goh, gisteren kwam onze systeembeheerder langs en ik zei in de telefoon, ohh onze programmeur is er....werd GELIJK gecorrigeerd, hij vond programmeur niet leuk, vraag me niet waarom :-? :P
Tja, dan worden ze geconfronteerd met hun nederige positie he. Systeembeheerder is per definitie een arbeidsondersteunend beroep, het echte werk wordt elders gedaan ;) Vinden ze niet leuk om te horen, vandaar dat sommige systeembeheerders ook echte BOFH's zijn.

jult
Bijrol
Bijrol
Contacteer:

Bericht door jult » 28 aug 2007 17:34

ash_ schreef:Tja, dan worden ze geconfronteerd met hun nederige positie he. Systeembeheerder is per definitie een arbeidsondersteunend beroep,
Onzin. Een echt goede systeembeheerder heeft de macht over elke machine, ook die van de programmeur. De beste (en oudere) systeembeheerders hebben zelf ook geprogrammeerd (meestal Perl, Assembler, C++), maar hebben besloten dat code kloppen met deadlines voor anderen dan jezelf helemaal niet zo leuk is als het lijkt. Staar en RSI krijg je ervan. Systeembeheer is dan echt veel leuker, omdat je nog eens ergens komt, en root bent als je dat wilt, zodat je de mail van het meisje van de receptie kunt meelezen. Just kidding. ;-)

Nee, maar serieus. Systeembeheerwerk is geheel afhankelijk van de werkplek en het belang van een beheerder voor het product van het bedrijf in questie. Je hebt ze derhalve in alle soorten en maten, ze zijn niet over 1 kam te scheren.

emperor
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door emperor » 28 aug 2007 17:46

ash_ schreef: Systeembeheerder is per definitie een arbeidsondersteunend beroep, het echte werk wordt elders gedaan ;) Vinden ze niet leuk om te horen
Ik hoor het al..niks voor mij...ik ben gewend aan de touwtjes te trekken in mijn vakgebied..een onderdanige positie is niks voor mij...ik denk dat ik er gewoon in vastgegroeid ben.

Dre
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Dre » 28 aug 2007 17:49

emperor schreef:
ash_ schreef: Systeembeheerder is per definitie een arbeidsondersteunend beroep, het echte werk wordt elders gedaan ;) Vinden ze niet leuk om te horen
Ik hoor het al..niks voor mij...ik ben gewend aan de touwtjes te trekken in mijn vakgebied..een onderdanige positie is niks voor mij.
nee, ook niet voor mij laat mij maar lekker draadjes aan elkaar frutselen.

emperor
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door emperor » 28 aug 2007 18:22

André van Helvoort schreef:
emperor schreef:
Ik hoor het al..niks voor mij...ik ben gewend aan de touwtjes te trekken in mijn vakgebied..een onderdanige positie is niks voor mij.
nee, ook niet voor mij laat mij maar lekker draadjes aan elkaar frutselen.
..vonkenboer! :wink:

ash_
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door ash_ » 28 aug 2007 19:14

jult schreef:
ash_ schreef:Tja, dan worden ze geconfronteerd met hun nederige positie he. Systeembeheerder is per definitie een arbeidsondersteunend beroep,
Onzin. Een echt goede systeembeheerder heeft de macht over elke machine, ook die van de programmeur. De beste (en oudere) systeembeheerders hebben zelf ook geprogrammeerd (meestal Perl, Assembler, C++), maar hebben besloten dat code kloppen met deadlines voor anderen dan jezelf helemaal niet zo leuk is als het lijkt. Staar en RSI krijg je ervan. Systeembeheer is dan echt veel leuker, omdat je nog eens ergens komt, en root bent als je dat wilt, zodat je de mail van het meisje van de receptie kunt meelezen. Just kidding. ;-)
Op je teentjes getrapt? :P Ik was natuurlijk niet serieus. Maar om er toch even serieus (;)) op in te gaan, je bent als programmeur echt niet perse afhankelijk van het code kloppen voor anderen. Dat is de richting die je kiest. En ik, ja ik heb wel deadlines, maar die bepaal ik zelf, dus ik heb er nooit last van. Voordeel van bij een IT bedrijf werken is wel dat ik eigenlijk alles kan wat een systeembeheerder ook kan, dus ik los mijn eigen problemen wel op. Overigens werd ik in mijn korte periode als systeembeheerder veel moe-er van het constant moeten oplossen van non-problemen van anderen dan nu ;)

Maar gemiddeld genomen zijn systeembeheerders echt puur bedrijfsondersteunend, zij zijn er verantwoordelijk voor dat zaken als computers, servers, netwerk en mail werken (vandaar ook de naam van het beroep). Kun jij veel bedrijven noemen waren systeembeheerders deel uitmaken van het primaire arbeidsproces? Ik niet in ieder geval. Er zullen echt uitzonderingen zijn maar die ken ik niet, en ik ken heel wat systeembeheerders.

WizardOfOss
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door WizardOfOss » 28 aug 2007 20:59

Systeembeheerder hoort in ieder geval in de categorie 'ondankbare beroepen'. Je collega's weten je alleen te vinden als er iets mis gaat, als alles eens een keer zonder problemen werkt (meestal gaat het mis door gebruikers die eigenlijk te stom zijn om een computer te gebruiken) zal je dit van niemand horen.

Zou niks voor mij zijn. Al is het maar omdat ik toch graag naar een eindresultaat toe werk, met als hoogtepunt natuurlijk de talloze cd-roms die ik hier nog in de kast heb staan, waarvan er in totaal tienduizenden bij verzekeringskantoren liggen. Bij gebruikers die over het algemeen eigenlijk te stom zijn om een computer te gebruiken. Als die dan je software daadwerkelijk gebruiken en als zeer gebruiksvriendelijk beschouwen zie ik dat toch wel als complimentje...

Ik denk ook niet dat ik zou willen werken bij een bedrijf met overijverige systeembeheerder. Ik beheer m'n eigen ontwikkel-pc volledig, bepaal zelf in grote mate welke hardware en software ik gebruik, en hoe ik daar mee om ga. Bij klanten merken we steeds meer dat werkelijk alles wordt dichtgetimmerd, zonder RFC (en de daarbij behorende paar weken geduld) krijg je meestal echt niks meer geinstalleerd. Een beetje betrokken klant sturen we dan een url die hij/zij thuis test, in de andere gevallen zit er niks anders op dan een compleet voorgeinstalleerde laptop op te sturen.

Maar niets is zo erg als afhankelijk zijn van één bepaald persoon, die echt helemaal geen fuck uitvoert, waar het hele bedrijf een schurfthekel aan heeft, maar toch onaantastbaar is omdat ie een persoonlijke vriend van de grote baas is. Een grote baas die goed schijnt te zijn voor zo'n anderhalf miljard euro voor de duidelijkheid. Gevolg: we hopen deze week eindelijk een applicatie in productie te krijgen die 1 april dit jaar live moest en zou gaan....

jult
Bijrol
Bijrol
Contacteer:

Bericht door jult » 02 sep 2007 18:03

ash_ schreef:Maar gemiddeld genomen zijn systeembeheerders echt puur bedrijfsondersteunend, zij zijn er verantwoordelijk voor dat zaken als computers, servers, netwerk en mail werken (vandaar ook de naam van het beroep). Kun jij veel bedrijven noemen waren systeembeheerders deel uitmaken van het primaire arbeidsproces?
Alle bedrijven waar het product afhangt van het werkend zijn van PC's, servers en netwerken, en dat zijn tegenwoordig ERG veel bedrijfjes. Van hotels tot radio- en tv-stations. Van krantenredacties tot politierecherche. Ik zie juist niet hoe een systeembeheerder GEEN deel uit kan maken van het primaire arbeidsproces.

Ik ben zelf o.a. beheerder geweest bij BNR Nieuwsradio, nou, ik kan je verzekeren: Zonder mij zou het regelmatig stil op de zender zijn, en waren er derhalve 0,0 advertentie-inkomsten. Ik kon niet alleen bijna de zenders zelf uit en aan schakelen (op afstand, vanuit huis zelfs), ik had eenzelfde macht en waarde over het beschikbaar zijn van nieuwsbronnen (en de daaraan verbonden databases en servers), en de geluidskwaliteit van diverse opnames. Men noemde mij eerder 'Mission Control' dan systeembeheerder, en dat is in de meeste gevallen ook van toepassing, bij mijn weten. Zonder een betrouwbare systeembeheerder geen backups, geen werkende databases, geen werkend netwerk, geen werkende internet-links, etc.

emperor
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door emperor » 02 sep 2007 18:11

jult schreef: Ik ben zelf o.a. beheerder geweest bij BNR Nieuwsradio, nou, ik kan je verzekeren: Zonder mij zou het regelmatig stil op de zender zijn, en waren er derhalve 0,0 advertentie-inkomsten. Ik kon niet alleen bijna de zenders zelf uit en aan schakelen (op afstand, vanuit huis zelfs), ik had eenzelfde macht en waarde over het beschikbaar zijn van nieuwsbronnen (en de daaraan verbonden databases en servers), en de geluidskwaliteit van diverse opnames. Men noemde mij eerder 'Mission Control' dan systeembeheerder, en dat is in de meeste gevallen ook van toepassing, bij mijn weten. Zonder een betrouwbare systeembeheerder geen backups, geen werkende databases, geen werkend netwerk, geen werkende internet-links, etc.
..zonder electriciën helemaal geen systeem om te beheren. :wink:

ash_
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door ash_ » 03 sep 2007 09:37

jult schreef:Alle bedrijven waar het product afhangt van het werkend zijn van PC's, servers en netwerken, en dat zijn tegenwoordig ERG veel bedrijfjes. Van hotels tot radio- en tv-stations. Van krantenredacties tot politierecherche. Ik zie juist niet hoe een systeembeheerder GEEN deel uit kan maken van het primaire arbeidsproces.
Nee, dat is het nou juist, dat is nog steeds een ondersteunende taak, niet het primaire arbeidsproces. Het primaire arbeidsproces op een krantenredactie is het schrijven van de krant, die van de politierecherche het oplossen misdaad, die van radio- en tvstations het maken van programma's. In al die gevallen zijn systeembeheerders erg belangrijk (dat heb ik nooit ontkend) maar het blijft een arbeidsondersteunend proces, niet het primaire.

En ik herhaal nog maar eens: mijn reacties op jacq's post was niet serieus bedoeld.

Plaats reactie