is een Strafblad voor altijd?

Bespreek het actuele nieuws.
Ann McDunn
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Ann McDunn » 05 jan 2005 00:58

Dr. Strangelove schreef:Toch een mooi voorbeeld van een pleonasme, Peter :wink:
Dat is hier in Friesland nog veel erger, ze zeggen steeds 'ik moet naar een ziekepatiënt', en dan kijken ze niet eens vreemd als ik zeg 'neem dan wat druivenfruit mee' :wink:

On topic: hoeveel jaar precies weet ik niet, maar een strafblad blijft volgens mij gewoon in de archieven, en als er dan weer iemand perongeluk tegen de vuist van die jongen aanloopt krijgt hij het wel te horen, maar het verhaal verteld niet of er een procesverbaal van gemaakt is, en of die knul voor moet komen. Als hij eraf komt met een boete mag hij wie dan ook op z'n blote knieën danken. Ik vind het nogal een vreemd verhaal. :Y

jacq
Regisseur
Regisseur

Bericht door jacq » 05 jan 2005 08:05

Volgens mij ben je na 5 jaar van je strafblad af. Maar, ik denk dat als je een bepaald beroep wilt uitoefenen (bij de bewaking, politie et cetera), en je wordt gescreend, dit wel weer bovenkomt, maar helemaal zeker weet ik het niet.

Op mijn werk moest ik ook gescreend worden of ik ooit met de politie in aanraking was geweest, nu ligt in de kluis een brief van justitie een bewijs van goed gedrag van deze dame :P Tja kom ik even mooi weg. Nee onzin natuurlijk, maar helemaal zeker weet ik het gewoon niet. Maar ik vrees dat met dit soort screening, het toch wel langer zal duren dan 5 jaar.

En inderdaad wat Ann al zegt, is er aangifte gedaan? Wel even van cruciaal belang, maar het verhaal an sich, is inderdaad een beetje vreemd

emperor
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door emperor » 05 jan 2005 09:22

jacq schreef:Volgens Op mijn werk moest ik ook gescreend worden of ik ooit met de politie in aanraking was geweest, nu ligt in de kluis een brief van justitie een bewijs van goed gedrag..
...die heb ik ook moeten aanvragen. 8) ..2x zelfs.Afbeelding
1 x voor de schietvereniging,en 1 x voor werkzaamheden op schiphol,achter het douanegebied)

Marlous
Oscar winnaar
Oscar winnaar
Contacteer:

Bericht door Marlous » 05 jan 2005 09:40

Ik ook,

Voor mijn werk bij een kinderdagverblijf.

Ik vind het een beetje onzin weer. Moet je weer 25 euro voor betalen....En je kan het gewoon bij het gemeentehuis ophalen....

Net alsof ik geen rotmens kan zijn als ik nooit met de politie in aanraking ben gekomen......

Vind het geen veiliger idee hoor...

emperor
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door emperor » 05 jan 2005 09:51

Voor die ene voor mijn werk heb ik niks voor hoeven betalen..ik kreeg zelfs een ondergetekende brief van binnenlandse zaken,dat alles in orde was..was voor de aanvraag van een speciale pas,staat ook nog eens een irisscan op.
Dezelfde procedure als de marechaussee op schiphol.

Dan wordt je echt helemaal binnenstebuiten gekeerd..maar voor een normale verklaring...dat wil nog niet zeggen dat je niks uitgehaald kan hebben natuurlijk.

Mister Pink
Oscar nominatie
Oscar nominatie

Bericht door Mister Pink » 05 jan 2005 11:20

emperor schreef:...
1 x voor de schietvereniging,en 1 x voor werkzaamheden op schiphol,achter het douanegebied)
Volgens mij hebben we hier een potentiële terrorist gevonden. Als je een ander kleurtje had gehad stond er constant een A.I.V.D. busje op je stoep geparkeerd. :wink:

emperor
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door emperor » 05 jan 2005 16:28

ach..ik ben nog nooit op een negatieve manier met de justitie in aanraking geweest,ik ben ook nog nooit betrokken geweest bij vechtpartijen en dergelijke...eigenlijk ben ik heel braaf hoor.. :wink:
zolang niemand mij lastigvalt is er niks aan de hand...en dan nog vraag ik eerst of ze op willen houden,dat is meestal genoeg.

MellonCollie
Bijrol
Bijrol

Bericht door MellonCollie » 13 feb 2005 22:08

Shit man, zo'n bewijs van goed gedrag kan ik dus wel vergeten. Nou ja, ik schik me wel in mijn rol als paria van de samenleving, en dat terwijl ik zo'n lief persoon ben :)

Ann McDunn
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Ann McDunn » 14 feb 2005 00:55

MellonCollie schreef:Shit man, zo'n bewijs van goed gedrag kan ik dus wel vergeten. Nou ja, ik schik me wel in mijn rol als paria van de samenleving, en dat terwijl ik zo'n lief persoon ben :)
Goed dat je het van jezelf zegt, meestal doen anderen dat niet. :D

LuciusMalfoy
Regisseur
Regisseur

Bericht door LuciusMalfoy » 24 feb 2005 16:07

Het verschil zit hem in de aard van de overtreding en hierin is de Nederlandse Wetgeving erg duidelijk. Deze maakt namelijk onderscheid in overtredingen en misdrijven, waarbij de overtredingen weer onderverdeeld worden in overtredingen die worden afgehandeld zonder dat hem voor de rechter (of iets dergelijks) moet verschijnen en overtredingen waarbij een degelijke verschijning wel tot de normale afhandeling van de zaak behoort. In het geval van dat laatste, alsmede in het geval van misdrijven, krijg men een strafblad indien de schuld van de verdachte door de rechterlijke instantie bewezen wordt geacht.

In het geval van mishandeling is er sprake van een overtreding waarvoor men zich voor een rechterlijke instantie moet verantwoorden en indien dat vriendje van je schuldig wordt bevonden krijgt hij dus een strafblad. Is hij onder de 18 dan krijgt hij een aantekening die verdwijnt op het moment dat hij de leeftijd van een volwassene bereikt (altijd, tenzij er sprake is van een misdrijf).

Een strafblad blijft altijd bestaan als de veroordeelde zich schuldig heeft gemaakt aan een misdrijf en/of een zware overtreding. Bij mishandeling geloof ik dat een dergelijke aantekening na 5 jaar verdwijnt op een bewijs van goed gedrag, als dat vriendje van je in de tussentijd niets uitvreet. De aantekening bij justitie blijft echter voor altijd staan.

Na dit gratis juridisch advies, nog een gratis persoonlijk advies van mijn zijde: Vrouwen slaan is het lafste wat je kan doen en geen enkel excuus (dronken, zij begon, enz. :r ) rechtvaardigd zulk gedrag. Daarnaast zie ik aan de reacties dat je hier niet geliefd ben door je blijkbaar nogal rechtse opvattingen. Daarover kan ik het volgende zeggen: 'Ik ben het met al je opvattingen waarschijnlijk oneens, maar ik zal blijven strijden voor jouw recht om die opvattingen te hebben.'

misscongenality
Oscar nominatie
Oscar nominatie

Re: is een Strafblad voor altijd?

Bericht door misscongenality » 31 okt 2005 19:58

rEndiEr schreef:Mijn vriend heeft dit weekend ruzie gehad met 2 meiden. Hij heeft met deze meiden gevochten en uiteindelijk 1 ervan op het gezicht geslagen. Het hoe-en-waarom verhaal doet er nu niet toe maar stel nou hij krijgt een strafblad hiervoor wegens mishandeling als 18-jarige, kan hij daar dan ook nog vanaf komen?

Het zou namelijk wel HEEL ERG lullig zijn als hij hier voor eeuwig aan vastzat vanwege een kut situatie die maar zelden voorkomt.

Graag wat informatie en advies hierover.

Ik dank jullie hartelijk!

Groetjes,
rEndiEr.
Tja als hij hier een starfblad voor krijgt, zal het er altijd blijven staan. Erg vervelend voor hem, maar het is niet anders.
Ik weet niet of dat verdere gevolgen heeft voor hem, maar als hij weer met zoiets te maken krijgt kan daar wel nar gekeken worden.

II Duce
Filmster
Filmster
Contacteer:

Bericht door II Duce » 30 aug 2006 00:04

LuciusMalfoy schreef:Vrouwen slaan is het lafste wat je kan doen en geen enkel excuus (dronken, zij begon, enz. :r ) rechtvaardigd zulk gedrag.
dit klinkt mij dan weer als onzin in de oren.( 9/10 gevallen heb je gelijk, maar het hoeft niet altijd)

de meeste mensen, staan heel vlug klaar met hun oordelen.
zij zien,analyseren en beoordelen.
meestal is dat niet rechtvaardig naar de dader.

zijn vriend zegt, vriend van me heeft vrouw geslagen, dat is de kern die de meeste zich onthouden en beoordelen daar hun mening over.
vrouw>slaan=slecht, klaar.

de meesten mensen vinden dat slecht, omdat de meeste mensen nooit in zo'n dergelijke situatie komen(en ja natuurlijk ben je meestal een eikel, wil je uberhaupt in zon situatie komen, maar dat is een ander verhaal)

als ik naar mezelf kijk, ken ik vrouwen die bij mij het bloed onder de nagels vandaan halen.
als ik nou om een of andere belachelijke reden in een situatie zou komen waarbij 2 vrouwen op mij inslaan, zal ik zeker mijn handen Niet thuis houden.

maar daar denkt niemand bij na, de meeste overzien het geheel van de situatie niet voordat ze met hun oordeeltje klaar staan !

jullie zien alleen maar een man die een vrouw slaat...

om een ander voorbeeld te noemen.

er is een jonge, die een geboren coureur is.
zijn vader was dat en zijn broer..
zijn broer gaat dood door een auto ongeval, en de jongste blijft leven.
nou weet die jonge dat hij groot inzicht,gevoel,controle,ambitie heeft ivm auto's.

maar op een dag, naja vele jaren schade vrij gereden te hebben.
komt die jonge in een situatie terecht, die inderdaad grotendeels door hem zelf veroorzaakt is, en krijgt een ongeval.
nou wist die jonge dat hij beter reed als 9/10 mensen op de weg, maar zijn zelfvertrouwen, ego beinvloeden het objectieve/reele beeld op de weg en veroorzaakte een ongeluk.

bij dat ongeluk verliest die jonge bijna zijn leven, zijn knie en scheenbeen raken verbrijzelt..
maar een meisje dat achterin Lag en niet haar gordel om had raakte ook gewond..(schouder uit de kom)

nou kan die jonge na 9 maanden nog steeds niet lopen en moet zijn been waarschijnlijk geamputeerd worden.
die jonge verschijnt voor de rechtbank en de aanklacht van de officier van justitie luid, het moedwillig letsel toebrenge bij de inzittenen.

nou vind die jonge, dat het dat meisje haar eigen verandwoordelijkheid was, en dat haar letsel onder andere te wijten valt aan haar liggende positie en het ontbreken van de gordel, immers het meisje dat voorin zat mankeerde niks omdat zij Wel haar gordel om had.

de rechter vond dat dus niet, hij bleef de bestuurder van het voertuig en krijgt 120 uur werkstraf en een jaar rij ontzegging.
de jonge had al 9 maanden niet gereden, de politie vond het niet nodig zijn rijbewijs in beslag te nemen, omdat de jonge niet gedronken had, zelf het meeste letsel had, en nooit met justitie in aanraking was gekomen.
maar het feit dat de officier dat wel vond, krijg die jonge er als nog een jaar bovenop.

hoger beroep duurd 8/9 maanden, met grote kans alsnog rij ontzegging te krijgen. hoger beroep heeft dus geen zin.

En dat is wel rechtvaardig ?

de meeste mensen in de omgeving schilderen die jonge af, als debiel/weg piraat/crimineel kortom een schande voor de samenleving.
goh daar rijd er weer zon gek...

die zelfde jonge, schaamt zich diep dat zelfs de dood van zijn broer hem niet tot bezinking heeft gebracht.
maar Walgt van het gedrag van andere mensen, wat hun het recht geeft hem zo te beoordelen, puur omdat er een meisje gewond is geraakt.

wat die jonge ook heeft mogen veroorzaken, rechtvaardig gezien, heeft hij er Allang voor geboed !
maar dat stopt mensen niet met hun oordeel klaar te zijn..

en dit is precies het zelfde met die jonge die een vrouw slaat...
wij weten niet in wat voor situatie die jonge verkeerde, maar beoordelen hem toch puur op wat wij Willen zien...

ik mag morgen bij een stel dieven en criminelen, 120 uur, in me rolstoel spijkers in een zakje doen.
met nog vele operaties voor de boeg met het vooruitzicht dat het uiteindelijk nog niks helpt en alsn og mijn been verlies.
mijn beste vriend,vriendin en dat meisje zijn mij in de eerste 15 weken in het ziekenhuis nooit komen bezoeken...en hebben nooit meer iets van zich laten horen.

ik kan niet naar school, de toekomst is troebel, kan waarschijnlijk nooit meer normaal lopen, mag nog een jaar niet rijden, zit de hele dag achter mijn pc of lees.

maar mensen hebben nog steeds het lef mij te veroordelen...
en zij hebben geen idee ! geen idee wat zoiets met een mensen leven doet als je 21 bent....

rechtvaardigheid is niet wat er in de wet staat.
rechtvaardigheid is niet gebonden aan één actie (een vrouw slaan)

de enigste waarheid zijn de oorzaken en de gevolgen die je draagd.
die accepteer je als een man en je spuugt op de onwetenen die denken hun mening hierover te mogen uiten.....

LuciusMalfoy
Regisseur
Regisseur

Bericht door LuciusMalfoy » 30 aug 2006 07:32

Je hebt helemaal gelijk, ik weet niet wat er tussen die jongen z'n vriend en die twee vrouwen heeft afgespeeld. Ik heb mezelf nooit in een dergelijke situatie bevonden en dat zal ook waarschijnlijk niet zo gauw gebeuren. Misschien dat de reacties van andere forum-leden mij ertoe hebben gebracht om nog een enkele opmerking te plaatsen aan het einde van mijn uiteenzetting omtrent de vraag of een strafblad permanent is of niet?!? Niets menselijks is ook mij vreemd. :}

Wat betreft de rest van je verhaal, vind ik het verschrikkelijk voor je. Zoiets gun je niemand, ook niet als hij/zij het zichzelf toebrengt... Sterkte.

II Duce
Filmster
Filmster
Contacteer:

Bericht door II Duce » 30 aug 2006 09:04

bedankt !
LuciusMalfoy schreef: 'Ik ben het met al je opvattingen waarschijnlijk oneens, maar ik zal blijven strijden voor jouw recht om die opvattingen te hebben.'
haha :)

maar Ontopic: kan ik bevestigen dat wat je zij over een strafblaf, klopt.

Psycho-M
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door Psycho-M » 30 aug 2006 09:44

Pfoeh, wat een verhaal zeg....
Sterkte ermee.

Plaats reactie