EU Grondwet...stemmen!

Bespreek het actuele nieuws.
Plaats reactie
emperor
Walk of Fame
Walk of Fame

EU Grondwet...stemmen!

Bericht door emperor » 10 mei 2005 16:00

Wie gaat er meedoen aan het referendum voor/tegen de EU grondwet..en waarom,
ik zelf zit nog te twijfelen..voor,omdat ik het idee heb dat we beter af zijn als europa meer eenheid krijgt en het makkelijker wordt informatie en dergelijke uit te wisselen,(maar waar ook de nodige nadelen aan zitten..goedkopere krachten uit lage lonen landen bijv. instroom van ongewenste personen wellicht)

tegen,omdat ik ook het idee heb dat we zelf steeds meer aan hetvervagen zijn,en er altijd toch nog een sterke behoefte bestaat om de eigen identiteit binnen de eropese grens te behouden...ook qua drugsbeleid.

sickboy1984
Regisseur
Regisseur

Bericht door sickboy1984 » 10 mei 2005 16:24

ik ga zeker TEGEN stemmen.
Ik voel mezelf nederlander en niet europeaan. en nu met al die nieuwe landen erin krijgt ons kleine landje steeds minder te zeggen.
Nederland is 1 van de rijkste landen van europa dus dat betekend dat we de arme landen in de eu moeten gaan steunen en de nieuwe landen in de eu zijn arm dus gaat dat nederland meer geld kosten, dus meer belastingen, dus minder loon. Nee dank je

emperor
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door emperor » 10 mei 2005 16:32

sickboy1984 schreef:ik ga zeker TEGEN stemmen.
Ik voel mezelf nederlander en niet europeaan. en nu met al die nieuwe landen erin krijgt ons kleine landje steeds minder te zeggen.
Nederland is 1 van de rijkste landen van europa dus dat betekend dat we de arme landen in de eu moeten gaan steunen en de nieuwe landen in de eu zijn arm dus gaat dat nederland meer geld kosten, dus meer belastingen, dus minder loon. Nee dank je
mijn gedachte ook..

PUMA
Regisseur
Regisseur

Bericht door PUMA » 10 mei 2005 16:42

Ik mag niet stemmen maar het grote probleem vind ik zelf dat stel dat de grondwet word aangenomen en dan moet er ergens voor gestemd worden werkt het heel gierig want dan stel bijv. frankrijk en duitsland stemmen voor dan word het desbetreffende voorstel aangenomen terwijl bijv. nederlands, belgië en luxenburg tegenstemmen. Het gaat dus niet per land maar per inwoner

Mark
Regisseur
Regisseur

Bericht door Mark » 10 mei 2005 16:55

Ik ga niet stemmen, want wat heeft Europa ooit voor mij gedaan? Volgens mij helemaal niets. Dus wat interesseert het me ene ruk.

ruben
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door ruben » 10 mei 2005 17:00

Mark schreef:Ik ga niet stemmen, want wat heeft Europa ooit voor mij gedaan? Volgens mij helemaal niets. Dus wat interesseert het me ene ruk.
Goeie instelling! :T :o

Natuurlijk ga ik stemmen! Ben er alleen nog steeds niet uit wat. Maar goed, heb hier een stapel literatuur er over liggen...dus dat ga ik 's rustig doornemen...

emperor
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door emperor » 10 mei 2005 17:07

Nederland is best rijk en welvarend,de arbeidsomstandigheden zijn over het algemeen goed,de kwaliteit van het werk is (nog redelijk) hoog...
Voor stemmen kan betekenen dat dit allemaal minder gaat worden..niet beter,en daar zitten we niet op te wachten..dus.

Ik zou alleen voor stemmen wanneer het voor Nederland een duidelijke verbetering zou inhouden (en dan bedoel ik niet (alleen)voor regeringsambtenaren,maar juist voor de gewone werkende nederlandse burger)

PUMA
Regisseur
Regisseur

Bericht door PUMA » 10 mei 2005 17:15

Ja maar je moet natuurlijk ook op lange termijn denken want als "we" steviger we staan als europa, dan kunnen we ons nog verweren tegen supermachten als amerika of china die economisch veel groter zijn

Capone
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door Capone » 10 mei 2005 17:34

Ik twijfel ook nog, maar als het aan Balkenende ligt, hebben we geen keus:

http://frontpage.fok.nl/nieuws/53875 :)

ash_
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door ash_ » 10 mei 2005 17:53

Ik weet het nog niet helemaal zeker maar ik ga waarschijnlijk tegen stemmen. Waarom?

- Het ding is zo vaag dat ze er nog heel veel kanten mee op kunnen. Dat kan positief uitpakken maar negatief kan net zo goed. En dan geef ik het liever niet de voordeel van de twijfel
- Voor een groot deel lijkt het meer een beleidsplan dan een grondwet. Waarom worden buitenlands beleid en subsidies in een grondwet geregeld?
- De komende paar jaar hebben de grotere landen meer macht dan de kleinere (als ik het goed begrepen heb). Dat is natuurlijk niet gunstig.
- Het Europees Parlement krijgt naar mijn idee te weinig macht.

Overigens ben ik niet tegen Europa: samenwerking lijkt me om verschillende redenen noodzakelijk. Maar dit verdrag overtuigt mij niet.

Calva
Oscar nominatie
Oscar nominatie

Bericht door Calva » 10 mei 2005 17:58

Ik koet me er nog echt in verdiepen, maar op het moment stem ik voor. Om de simpele reden dat we ons (= europa) wel moeten verenigen om mee te komen met andere machtige landen. Europa zal veel harder moet zijn tegenover Amerika en niet moet vergeten dat China over 20 jaar een van de machtigste landen van de wereld is. Als Europa zelf geen eenheid is hoe kunnen we dat ook maar in de verste verte cuncureren met China?
Mark schreef:Ik ga niet stemmen, want wat heeft Europa ooit voor mij gedaan? Volgens mij helemaal niets. Dus wat interesseert het me ene ruk.
Vraag je niet af wat Europa voor jou kan doen, maar wat jij voor europa kan doen. :)
Serieus Mark, wees blij dat je in een land woont waar je het recht hebt op te stemmen. Democratie is misschien voor jou heel vanzelf sprekend maar voor vele andere mensen niet. Ennem wat heb jij nou ooit voor Europa gedaan?

emperor
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door emperor » 10 mei 2005 18:02

Verenigen met andere (europese) landen om mee te kunnen doen,vindt ik niet goed..dat betekent afhankelijk worden van die andere landen op den duur,beter uitblinken in je eigen 'ding' en de kwaliteit hooghouden,van zowel voorzieningen als productie.

PUMA
Regisseur
Regisseur

Bericht door PUMA » 10 mei 2005 18:18

emperor schreef:Verenigen met andere (europese) landen om mee te kunnen doen,vindt ik niet goed..dat betekent afhankelijk worden van die andere landen op den duur,beter uitblinken in je eigen 'ding' en de kwaliteit hooghouden,van zowel voorzieningen als productie.
ja maar het probleem is dat nederland afhankelijk is van het buitenland, denk bijvoorbeeld aan benzine. Gelukkig licht nederlands (rotterdam) economisch heel tactisch in verband met doorvoer :D

emperor
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door emperor » 10 mei 2005 18:22

Die doorvoerroutes zijn economisch belangrijk..nederland is mischien afhankelijk van buitenlandse producten,maar wij hebben gas..en kennis vooral van berging en water.
En zo heeft ieder land wel iets..het mooie is juist dat de onderlinge samenwerking niet hoeft lijden indien het referendum negatief uitvalt,wat natuurlijk nog niks zegt,als dit alleen in Nederland het geval is..

Ann McDunn
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Ann McDunn » 10 mei 2005 18:29

sickboy1984 schreef:ik ga zeker TEGEN stemmen.
Zelf ga ik absoluut TEGEN stemmen, o.a. om het hierboven staande, maar ook omdat ik niet wil dat Nederland een kleine provincie van Europa wordt. Gegarandeerd dat de grote landen het meest in de melk te brokkelen krijgen, en Nederland maar ja knikken. Het leven is op het ogenblik al te duur, en dat wordt alleen maar erger. Ze hebben onze harde gulden al verkwanseld voor veel te weinig geld, (wat toch heel veel mensen hebben gezegd, maar dat nu pas eens toegegeven wordt) vandaar dat we nu al tekort komen, en als we deze regering houden dan wordt het alleen maar slechter. Mischien is het voor grote bedrijven en rijke mensen wel goed, maar daar behoor ik niet toe. Laat Nederland maar gewoon een apart land blijven en geen onderdeeltje. Overigens hebben we al een grondwet, en die kan door Nederland zelf wel aangepast worden, dat hoeft héél Europa niet te doen.

Plaats reactie