EU Grondwet...stemmen!

Bespreek het actuele nieuws.
Plaats reactie
emperor
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door emperor » 10 mei 2005 18:44

Engeland..het 'eiland' van europa doet het ook goed..zelfs zonder (of moet ik zeggen ondanks) de invoering van de euro..
wat volgens mij tot nu toe alleen voordeel heeft opgeleverd voor de echte grootverdieners in nederland..niet voor de gewone mensen,integendeel.

PUMA
Regisseur
Regisseur

Bericht door PUMA » 10 mei 2005 18:47

@Ann McDunn (ik heb geen zin om ellenlange quote berichten te krijgen)

Ik weet niet of in de euopese grondwet staat dat we meer uitmoeten geven, want als we meer zouden moeten uitgeven zou het volgens mij niets uitmaken of we nu wel of geen grondwet hebben want dat gebeurt tog wel. Het klopt denk ik wel dat duitsland en frankrijk meer te zeggen krijgen omdat ze groter zijn en meer inwoners hebben.

LuciusMalfoy
Regisseur
Regisseur

Bericht door LuciusMalfoy » 11 mei 2005 18:31

Ik ga zeker stemmen, wat?-Dat weet ik nog niet. Ik ga over twee weken uit eten met een tante die hoogleraar Europees Recht is bij de UvA en die heeft gezegd dat ze me het gaat proberen uit te leggen. Ze is zelf een groot voorstander en ik neig momenteel meer naar een tegenstem, maar ik weet er eigenlijk nog te weinig van om een echt oordeel te hebben.

Wat ik wel merk aan de mensen om me heen (en ook hier in de reacties) is dat maar weinig mensen echt weten wat een grondwet inhoudt en waar hij voor dient. In een grondwet is de structuur van het staatsbestel in een bepaald soeverijn gebied vastgelegd. Het begint met een opsomming van de fundamentele rechten van de burger (grondrechten) in dat gebied en de posities van de staatsrechtelijke organen in datzelfde gebied. Rechtsfilosofisch gezien regelt de grondwet de rechten van de burger ten opzichte van de overheid

Dingen als Euthanasie, Abortus, Homohuwelijk en Drugsbeleid komen in de grondwet niet aan de orde en het rechtsgeldig worden van de Europese grondwet zal hierop geen invloed hebben.

Het probleem is echter dat er mede met de grondwet ook een hele hoop verdragen en andere wetten worden doorgedrukt en over deze wetten weet ik (nog) helemaal niets. En ergens mijn mening over geven waar ik niets over weet vind ik heel moeilijk...

emperor
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door emperor » 11 mei 2005 18:45

hmm,als Balkenende iets graag wil..vertrouw ik het al niet.

Ann McDunn
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Ann McDunn » 11 mei 2005 18:53

Lucius aangezien ik niet zo'n tante bezit, en de meesten waarschijnlijk niet, zou ik toch wel willen weten welke wetten en verdragen er doorgedrukt worden, en vooral van wie. Van de samenvatting die je in de brievenbus krijgt, word ik er niets wijzer. En om nu een onbegrijpelijk boekwerk te gaan lezen, daar pas ik voor. Gisteravond was Donner nog op TV, en lulde er zo dom in om, dat hij het volgens mij ook al niet begreep, wèl dat hij meende dat iedere christen vóór moet stemmen, nou ja wat dat er nu weer mee te maken heeft. }:

LuciusMalfoy
Regisseur
Regisseur

Bericht door LuciusMalfoy » 12 mei 2005 07:36

Ann, als je wil kan ik nog wel een boekje open doen over Donner, geloof me als ik zeg dat een grotere hypocriet in de politiek niet bestaat. Die vent heeft het alleen maar over het zijn van een goed christen en onderhand moet hij hemel en aarde bewegen om ervoor te zorgen dat zijn eigen falen in pedagogisch opzicht niet in de publiciteit komt.

Ik zal mijn tante uithoren (ze heeft zelfs in een soort van taskforce gezeten die de Europese Grondwet getoetst heeft aan de wetten die in dit land gelden dus verstand ervan heeft ze wel) en een samenvatting hier plaatsen, tot het nut onzer geestelijke verrijking...

Ann McDunn
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Ann McDunn » 12 mei 2005 12:30

Lucius een boekje open doen over Donner hoeft van mij niet, want ik weet wel dat het een hypocriet is, en als hij niet zo'n sterke rugdekking had, was hij nu al ergens bij een bank aan het werk, en ik denk toch wel dat de meesten dat weten, dat hoop ik tenminste.

Hoor jij je tante maar goed uit, want als ze fanatiek vóór is, krijg je er een hele kluif aan, of ik er geestelijk rijker van wordt maakt me eigenlijk op dit punt niet zoveel uit, als we er met z'n allen maar niet op allerlei gebied op achteruit gaan. Ik las net nog op teletekst dat Turkije miljarden steun krijgt, en dan hebben ze het voor elkaar, wéér een EU land erbij met een kloppend kasboekje. Ik ben benieuwd wat je tante je kan vertellen om je over de streep te trekken.

LuciusMalfoy
Regisseur
Regisseur

Bericht door LuciusMalfoy » 12 mei 2005 12:54

Ann McDunn schreef:Ik ben benieuwd wat je tante je kan vertellen om je over de streep te trekken.
Daar ben ik ook benieuwd naar... Maar ze zal best wel goeie argumenten hebben, 'ze zit er immers op'...

Red
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Red » 17 mei 2005 10:41

TEGEN:
Als we voor stemmen is het het begin van het einde en loopt het ooit uit op de Verenigde staten van Europa. En daar pas ik voor.
Samenwerking vind ik OK; maar het wordt naar mijn mening veel en veel te ver doorgedreven.

emperor
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door emperor » 17 mei 2005 16:09

In Frankrijk lijken de nee-stemmers de meerderheid te gaan halen bij het referendum over de Europese Grondwet op 29 mei. Dit blijkt uit recente opiniepeilingen. Hieruit blijkt dat 51 procent tegen de grondwet gaat stemmen.

http://www.nu.nl/news/526638/21/Franse_ ... rheid.html

:T

ruben
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door ruben » 17 mei 2005 16:11

ik verbaas me er over, Emperor, dat je zo veel post in dit topic. Jij vindt politiek sowieso toch niets? Je hebt toch nooit gestemd? Waar maak je je dan druk om?

emperor
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door emperor » 17 mei 2005 16:14

Ik vindt het idee alleen niks dat Europa op weg is om een geheel te worden..straks heb je overal hetzelfde,eerst de (pl)euro en nu een EU grondwet..what's next.
Buiten het feit dat we straks mischien door de grenzenloze arbeidsmarkt,overspoeld worden door veel goedkopere krachten,en we ons eigen aandeel daarin verliezen.
En ik denk dat dit zoiets groots als dit toch wel de moeite waard is om even te gaan stemmen..

(ik heb trouwens wel ooit eens gestemd,toen ik 18 jaar werd..op de PVDA..omdat mijn opa dat ook deed)
wist ik veel..
Laatst gewijzigd door emperor op 17 mei 2005 16:19, 3 keer totaal gewijzigd.

Vleeshaak
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Vleeshaak » 17 mei 2005 16:15

Nou, wat mij betreft hebben de Nee-stemmers in Nederland aan mij een goede. Ik heb al een aantal mensen die tegen waren maar niet wilde stemmen overgehaald om het wel te doen (en mensen die voor zijn en wel wilden stemmen overgehaald om thuis te blijven) Zo beïnvloed ik op (piep)kleine schaal toch de uitslag 8)

sickboy1984
Regisseur
Regisseur

Bericht door sickboy1984 » 17 mei 2005 16:17

Maar waarom zou bijvoorbeeld ik dan tegen moeten stemmen, ik begin namelijk een beetje te twijfelen.

ruben
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door ruben » 17 mei 2005 16:23

ik twijfel nog steeds, maar stoor me zo op dat angst zaaien van de tegenstanders. Ongefundeerde, opruiende cliché's. Bleh. Alleen daarom zou ik al bijna 'voor' stemmen.

Plaats reactie