EU Grondwet...stemmen!

Bespreek het actuele nieuws.
Plaats reactie
sickboy1984
Regisseur
Regisseur

Bericht door sickboy1984 » 17 mei 2005 16:25

ruben schreef:ik twijfel nog steeds, maar stoor me zo op dat angst zaaien van de tegenstanders. Ongefundeerde, opruiende cliché's. Bleh. Alleen daarom zou ik al bijna 'voor' stemmen.
Dat deed ik ook eerst maar zoals ik al zei begin ik steeds meer te twijfelen, moet me er eerst maar is goed in gaan verdiepen voordat ik weer dingen begin te roepen.

emperor
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door emperor » 17 mei 2005 16:37

Dan zou de overheid mischien eens moeten komen met wat meer details...een goede en duidelijke voorlichting,dan weten de burgers tenminste waarvoor/waartegen ze precies stemmen,want daarover bestaat volgens mij onduidelijkheid.

gelukkig hebben we nog een vrij internet:
http://www.referendumplaza.nl/

ik ga de verschillende artikelen eens doorlezen,en daarna beslissen.
het is nu nog 50-50.

Konami
Regisseur
Regisseur

Bericht door Konami » 17 mei 2005 18:00

Ik vind dat vrede eens een keer opgenomen moet worden in de grondwet. Als dat gebeurd, vind ik alles best.

hermit elephant
Regisseur
Regisseur

Bericht door hermit elephant » 17 mei 2005 18:24

Een van de redenen voor mij om tegen te stemmen is de verregaande vrijheid in het arbeidsverkeer. Natuurlijk kunnen we onder de nieuwe grondwet makkelijker in het buitenland aan de slag, maar het betekent ook dat goedkope arbeidskrachten veel gemakkelijker hier kunnen komen werken. Op termijn zal dat geen goeie invloed hebben op onze (best wel redelijke) CAO-afspraken. Daar komt nog bij dat het voor bedrijven sowieso mogelijk wordt om in Nederland aan de slag te gaan tegen bijvoorbeeld Sloveense arbeidsvoorwaarden. Zit ik niet op te wachten.

Daarnaast is er in het hele programma van Wilders precies één punt waarop ik het met hem eens ben: Turkije NIET in de EU! Maar dan niet uit angst voor een moslim-invasie o.i.d., maar wel omdat ze eerst hun mensenrechten maar eens in orde moeten krijgen. Wat moeten we aan dezelfde tafel met een regering die een deel van haar eigen (Koerdische) bevolking systematisch uitmoordt???

Ann McDunn
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Ann McDunn » 17 mei 2005 18:26

Net een advertentie gelezen van de Stichting Taalverdediging:

Eurogrondwet 1 juni Taalverdediging is tegen

Invoering betekent het einde van de Nederlandse taal (op termijn) in "Europa" en ook in Nederland

De grondwet beschermt het Nederlands niet en geeft de Nederlandse regering de mogelijkheid onze taal in de EU stap voor stap af te schaffen, zoals in het verleden ook al is gebeurt.
*Onze taal wordt niet aangemeld bij het EU-merken-en modellenbureau
*Er wordt afgezien van het recht op Nederlandse vertaling van patenten
*Steeds meer EU-verordeningen zijn niet in het Nederlands beschikbaar
*Het Nederlands EU-voorzitterschap 2004 werd in het Engels afgehandeld
*Verengelsing universiteiten door (bachelor/master) onderwijsverdrag van Bologna
*Koningin Beatrix bepleitte voor het Europese Parlement taalconcessies

De Europagrondwet maakt van de EU een statenbond en daarmee onze eerste bestuurslaag waar wij steeds minder met de eigen taal terecht zullen kunnen. Dit zal ook zijn weerslag hebben op de positie van het Nederlands in Nederland.

Voorkom dit!
Kies voor het Nederlands en tegen de Eurogrondwet!

Ik weet niet of dit ook stemmingmakerij is, maar dit soort berichten vind ik toch niet prettig. Eerder al gezegd dat ik absoluut TEGEN ben, en telkens zie ik weer dingen waarvan ik denk, dit moet helemaal niet. En in de regering zijn ze toch ook niet eensgezind vóór? Als alles zo goed is, zouden het daar toch zeker eens moeten zijn.

hermit elephant
Regisseur
Regisseur

Bericht door hermit elephant » 17 mei 2005 18:32

Wat te denken bovendien van het oprichten van een Europees leger, dat overal inzetbaar gaat zijn, ook buiten Europa, zonder dat Nederland zich daar afzonderlijk over uit kan laten?

Nee dank u; ik ben voor samenwerking binnen Europa, en zelfs nog wel voor een Grondwet, maar niet deze!

Calva
Oscar nominatie
Oscar nominatie

Bericht door Calva » 17 mei 2005 19:13

puur uit intresse, maar heb je dit overgetypt of gekopieerd? want er staat een fout in ;)
verder geef ik totaal niet om de nederlandse taal, kom maar op met het engels. Net als ik niet om de 'goede ouwe' gulden gaf

hermit elephant
Regisseur
Regisseur

Bericht door hermit elephant » 17 mei 2005 22:22

Calva schreef:puur uit intresse, maar heb je dit overgetypt of gekopieerd? want er staat een fout in ;)
verder geef ik totaal niet om de nederlandse taal, kom maar op met het engels. Net als ik niet om de 'goede ouwe' gulden gaf
Een fout? Nu wordt het interessant! Enlighten me...
By the way; mijn stukje is niet gekopieerd of overgetypt, maar geciteerd door mijn eigen opvattingen over de Europese Grondwet.

Red
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Red » 18 mei 2005 08:40

Misschien hebben sommige mensen hier iets aan:

http://www.referendumwijzer.nl/referendumwijzer

sickboy1984
Regisseur
Regisseur

Bericht door sickboy1984 » 18 mei 2005 08:55

Gedaan en nou weet ik nog niks 48% van mijn opvattingen komt overeen met de europese grondwet.

Red
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Red » 18 mei 2005 09:05

sickboy1984 schreef:Gedaan en nou weet ik nog niks 48% van mijn opvattingen komt overeen met de europese grondwet.
Bij mij 40%, dus dat betekent dat ik er dus zeer goed aan doe om tegen te stemmen!

ruben
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door ruben » 18 mei 2005 10:52

72%
past dat nou wel bij mijn rellerige linkse achtergrond? :-? :)

ash_
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door ash_ » 18 mei 2005 11:06

Die referendum wijzer geeft bijna altijd een positieve uitslag. Er waren eerst twee concurrenten die dan weer heel vaak een negatieve uitslag gaven maar die zijn door de rechter van het internet gebonjourd. Met andere woorden: aan die wijzers heb je niet veel, lees zelf veel informatie door en baseer daar je mening op.

Red
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Red » 18 mei 2005 11:16

ash_ schreef:Die referendum wijzer geeft bijna altijd een positieve uitslag. Er waren eerst twee concurrenten die dan weer heel vaak een negatieve uitslag gaven maar die zijn door de rechter van het internet gebonjourd. Met andere woorden: aan die wijzers heb je niet veel, lees zelf veel informatie door en baseer daar je mening op.
En als je geen zin hebt in al dat lezen: Stem gewoon tegen!!!

Ann McDunn
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Ann McDunn » 18 mei 2005 14:03

En al heb je wel zin om alles te lezen: stem toch TEGEN!

Van al die artikeltjes wordt je ook al niet veel wijzer. Mijn tijd zal het wel uitdienen, maar de jeugd moet nog normaal gesproken een hele poos. Nederland krijgt nu wel geld terug, maar wij betalen met z'n allen 5,5 miljard euro, en iedere Nederlander betaald het meest van alle landen. Dat kan natuurlijk best minder, maar als de Europesegrondwet erdoor komt vrees ik het ergste voor de kleine leden van de EU.

Plaats reactie