EU Grondwet...stemmen!

Bespreek het actuele nieuws.
Plaats reactie
Red
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Red » 18 mei 2005 14:18

Ann McDunn schreef:En al heb je wel zin om alles te lezen: stem toch TEGEN!

Van al die artikeltjes wordt je ook al niet veel wijzer. Mijn tijd zal het wel uitdienen, maar de jeugd moet nog normaal gesproken een hele poos. Nederland krijgt nu wel geld terug, maar wij betalen met z'n allen 5,5 miljard euro, en iedere Nederlander betaald het meest van alle landen. Dat kan natuurlijk best minder, maar als de Europesegrondwet erdoor komt vrees ik het ergste voor de kleine leden van de EU.
:Y , maar dan met deze gezichtsuitdrukking: :x
Laatst gewijzigd door Red op 18 mei 2005 14:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Red
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Red » 18 mei 2005 14:19

[dubbelpost]

Il Padrino
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Il Padrino » 18 mei 2005 15:50

Volgens mij ben ik één van de weinigen alhier die helemaal vóór de Europese Grondwet is. Ik zal een paar punten in het kort noemen waarom ik dat ben.

-Als Maastrichtenaar heb ik meer met dichtbijzijnde delen van Duitsland en België dan met grote delen van Nederland. Ik ben er voorstander van om goed te kunnen samenwerken met deze buren vlak over de grens.

-Er moet een einde komen aan de vaagheid van besluitorming in Brussel. Deze grondwet maakt duidelijk wie waarvoor verantwoordelijk is en hoe beslissingen tot stand moeten komen.

-De grondwet geeft meer verantwoordelijkheden aan het Europarlement, dit parlement kiezen wij, de burgers van Europa, zelf. Meer democratie in Europa dus.

-Het vervallen van het vetorecht lijkt negatief voor ieder apart land, maar zouden wij hier willen dat wanneer de meeste landen (incl. Nederland) het ergens over eens zijn, dat dan Malta het voor ons dmv een veto kan tegenhouden?

Als ik hiervoor een deel van de souvereiniteit van Nederland moet opgeven doe ik dat graag. Europa is beter af als een type Verenigde Staten. Alleen zo kunnen "we" een machtig blok vormen tegen de Verenigde Staten van Amerika en een China in opkomst. Dan kunnen Europese leiders (wellicht ooit één Europese president?) de macht krijgen die Bush nu heeft.

Argumenten die met de Euro en Turkije te maken hebben zijn in dit geval niet van toepassing. Daar gaat de grondwet helemaal niet over. De Europese éénwording is al in volle gang, daar verandert een "nee" tegen de grondwet niets aan. En als je dacht dat Nederland apart in de wereld ook maar iets in de melk te brokkelen heeft vind ik dat erg naïef. De gouden eeuw is al lang voorbij, en als Nederland minder zeggenschap binnen de EU heeft, is dat een weerspiegeling van de realiteit. Gelukkig kun je dan altijd (vrij verkeer van personen dankzij de EU) naar Duistland of het VK verhuizen, dan woon je weer in een land dat wel meer te zeggen heeft. Trouwens, iedereen woont nu toch ook in een provincie; hoeveel heeft die provincie te zeggen over wat er in heel Nederland gebeurt, en hoe erg vind je dat?

Het mag geen verrassing zijn dat bij mij de Referndumwijzer 84% overeenstemming met de grondwet voortbracht.

Het enige waar ik voor vrees is dat er een hype aan het ontstaan is om tegen te stemmen. Ik hoop dat mensen hun aversie tegen het Kabinet Balkenende2, de Euro en Turkije achter zich laten, en écht kijken wat beter is voor de EU. Herinnering: ook niet-regeringspartijen PvdA en Groen Links zijn vóór de Grondwet.

Opvallend vind ik trouwens ook dat alle politieke partijen die ik NIET serieus neem anti-grondwet zijn...

emperor
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door emperor » 18 mei 2005 16:15

Il Padrino schreef: En als je dacht dat Nederland apart in de wereld ook maar iets in de melk te brokkelen heeft vind ik dat erg naïef. De gouden eeuw is al lang voorbij, en als Nederland minder zeggenschap binnen de EU heeft, is dat een weerspiegeling van de realiteit. ..[/size]
Dat hoeft nog niet een negatief punt te zijn..mij boeit het niet of nederland wat te zeggen krijgt in de EU,maar juist datgene wat ze in de melk gebrokkeld krijgen van de EU.

aan de andere kant denk ik ook,dat eendracht wel macht is..dat verlokt mij toch wel om ja te stemmen op dit ogenblik.
al is het 'maar' een grondwet..er worden toch dingen in vastgesteld die voor de hele EU gelden.

ash_
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door ash_ » 18 mei 2005 16:56

Het is echt lastig. In principe ben ik voor een grondwet maar ik weet niet zeker of ik me helemaal kan vinden in het document zoals het er nu ligt. Dat Nederland wat macht kwijt raakt vind ik niet zo erg maar ik vraag me af over er voldoende controle is op de besluitvorming...

Maar goed, nog twee weken om me verder in te lezen.

hermit elephant
Regisseur
Regisseur

Bericht door hermit elephant » 18 mei 2005 23:08

hermit elephant schreef:
Calva schreef:puur uit intresse, maar heb je dit overgetypt of gekopieerd? want er staat een fout in ;)
verder geef ik totaal niet om de nederlandse taal, kom maar op met het engels. Net als ik niet om de 'goede ouwe' gulden gaf
Een fout? Nu wordt het interessant! Enlighten me....
Ik wacht...

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 18 mei 2005 23:16

ruben schreef:ik twijfel nog steeds, maar stoor me zo op dat angst zaaien van de tegenstanders. Ongefundeerde, opruiende cliché's. Bleh. Alleen daarom zou ik al bijna 'voor' stemmen.
Maar het angstzaaien van voorstanders vind je wel ok? Donner die zegt dat we er oorlog komt als we niet voor stemmen, daar stoor je je niet aan?

Ann McDunn
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Ann McDunn » 19 mei 2005 00:07

Il Padrino schrijft als voorstander, dat als Europa een groot blok vormt tegen Amerika en China, (vergeet de andere grote landen even niet) we eigenlijk dus tegen deze grote mogendheden op kunnen? Ik denk van niet! En één Europese president die de macht krijgt die Bush nu heeft? Sorry hoor, maar uit welk land moet die event. president dan komen? Vast niet uit Nederland hoor. En dat is iets waar ik al helemaal niet aan moet denken. Nu is het nog zo dat een kabinet kan vallen, en de burgers opnieuw de kans krijgen om voor een nieuw kabinet en een minister president te stemmen, maar dat is dan wel over, daar is Nederland toch veel te klein voor.

Capone
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door Capone » 19 mei 2005 06:40

Ann McDunn schreef:Il Padrino schrijft als voorstander, dat als Europa een groot blok vormt tegen Amerika en China, (vergeet de andere grote landen even niet) we eigenlijk dus tegen deze grote mogendheden op kunnen? Ik denk van niet!
Daarmee wordt het vooral economisch bedoeld volgens mij. Economisch gezien staan we sterk tegenover de andere grootmachten als we samenwerken. (correct me if I'm wrong)

jacq
Regisseur
Regisseur

Bericht door jacq » 19 mei 2005 07:16

Ik vind het heel erg moeilijk. Had in eerste instantie NEE willen stemmen. Omdat ik bang ben dat Nederland zich onder laat sneeuwen door "de grote landen" en wij 1 van de rijkste van Europa zijn en de rest "mee moeten trekken, waardoor ik bang ben dat onze economie weer meer naar de mallemoer gaat en het gaat al niet zo lekker".

Aan de andere kant, eendracht maakt macht. Stel dat we niet in de EU zitten, dan ben ik bang dat het voor ons ook weer nadelige gevolgen heeft. Ja ik weet ook niet zo snel wat.

Heb altijd zoiets gehad van je moet je stemrecht gebruiken en dat ben ik wel van plan maar dan moet ik me er dus toch meer in verdiepen want ik weet er nu te weinig van en die spotjes, laten we eerlijk zijn daar wordt niemand wijzer van. Maar vind het zelfs na dit topic gelezen te hebben nog moeilijk. Ik twijfel nog.

LuciusMalfoy
Regisseur
Regisseur

Bericht door LuciusMalfoy » 19 mei 2005 08:45

En één Europese president die de macht krijgt die Bush nu heeft? Sorry hoor, maar uit welk land moet die event. president dan komen? Vast niet uit Nederland hoor.
Ann, het gaat er toch niet om dat het een Nederlander is? Het gaat er toch om dat diegene capabel is? Misschien dat we, als we uit een grotere vijver met vissen kunnen kiezen, misschien wel een goeie president kunnen vinden? Het is ons in Nederland de vorige verkiezingen niet gelukt.
En als je dacht dat Nederland apart in de wereld ook maar iets in de melk te brokkelen heeft vind ik dat erg naïef.
Il Padrino, het is misschien heel asociaal van me maar mij maakt het eigenlijk niet uit dat Nederland internationaal geen zeggenschap heeft. Zolang we dat nationaal maar hebben. Zolang binnen ons eigen land de boel niet op orde hebben is datgene wat er buiten de grenzen gebeurd in mijn ogen niet interressant.
Het enige waar ik voor vrees is dat er een hype aan het ontstaan is om tegen te stemmen. Ik hoop dat mensen hun aversie tegen het Kabinet Balkenende2 achter zich laten.
Is het niet zo dat als we voor de Europese Grondwet stemmen, de politiek in Den Haag aan 'macht' inboet? Ze krijgen op papier minder te zeggen en kunnen dus minder verkloten. Dat zou geen slecht plan zijn in mijn ogen...

Ik vind het trouwens wel vreemd dat de Nederlandse politiek steeds meer decentraliseerd terwijl de Europese Grondwet juist het tegenovergestelde voor ogen heeft... Wat willen ze nou?!?

ruben
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door ruben » 19 mei 2005 08:48

Colonel_Kurz schreef:
ruben schreef:ik twijfel nog steeds, maar stoor me zo op dat angst zaaien van de tegenstanders. Ongefundeerde, opruiende cliché's. Bleh. Alleen daarom zou ik al bijna 'voor' stemmen.
Maar het angstzaaien van voorstanders vind je wel ok? Donner die zegt dat we er oorlog komt als we niet voor stemmen, daar stoor je je niet aan?
ja ook ja. Maar ik doelde hier op een specifieke forumbezoeker :)

Red
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Red » 19 mei 2005 10:21

ruben schreef:
Colonel_Kurz schreef:
Goh.....wie?

ash_
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door ash_ » 19 mei 2005 10:35

Red schreef:
ruben schreef:
Colonel_Kurz schreef:Maar het angstzaaien van voorstanders vind je wel ok? Donner die zegt dat we er oorlog komt als we niet voor stemmen, daar stoor je je niet aan?
Goh.....wie?
Niet vragen naar de bekende weg ;)

Red
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Red » 19 mei 2005 11:27

ash_ schreef:
Red schreef:
ruben schreef:ja ook ja. Maar ik doelde hier op een specifieke forumbezoeker :)
Goh.....wie?
Niet vragen naar de bekende weg ;)
Hoezo???

Plaats reactie