EU Grondwet...stemmen!

Bespreek het actuele nieuws.
Plaats reactie
ash_
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door ash_ » 19 mei 2005 11:33

Red schreef:
ash_ schreef:
Red schreef: Goh.....wie?
Niet vragen naar de bekende weg ;)
Hoezo???
Omdat Ruben toch niet vertelt over wie hij het heeft.

Ann McDunn
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Ann McDunn » 19 mei 2005 12:25

Bij een open discussie kan Ruben toch wel gewoon zeggen wie hij bedoelt? Dan kan degene die het betreft zich tenminste verdedigen. Zelfs gelijk geven! Dit doet me erg aan mensen denken die zeggen, "er was iemand die zei dat...", en als je dan vraagt "wie was dat dan", zeggen ze "dat zeg ik niet, het was in vertrouwen". En als ik toch ergens een hekel aan heb. :Y

Red
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Red » 19 mei 2005 13:05

Ann McDunn schreef:Bij een open discussie kan Ruben toch wel gewoon zeggen wie hij bedoelt? Dan kan degene die het betreft zich tenminste verdedigen. Zelfs gelijk geven! Dit doet me erg aan mensen denken die zeggen, "er was iemand die zei dat...", en als je dan vraagt "wie was dat dan", zeggen ze "dat zeg ik niet, het was in vertrouwen". En als ik toch ergens een hekel aan heb. :Y
Precies; vandaar dat ik het ook vroeg. ik hou niet van "achter de rug om bekokstoven". Laat ze dat in de tweede kamer of in Brussel maar doen.

Il Padrino
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Il Padrino » 19 mei 2005 13:20

Capone schreef:
Ann McDunn schreef:Il Padrino schrijft als voorstander, dat als Europa een groot blok vormt tegen Amerika en China, (vergeet de andere grote landen even niet) we eigenlijk dus tegen deze grote mogendheden op kunnen? Ik denk van niet!
Daarmee wordt het vooral economisch bedoeld volgens mij. Economisch gezien staan we sterk tegenover de andere grootmachten als we samenwerken. (correct me if I'm wrong)
Zowel economisch als politiek. De VS is "de baas van de wereld" omdat ze het grootste welvarende land ter wereld met een groot leger en wereldpolitieke aspiraties zijn. Eén groot Europa kan daar een daar een vuist tegen maken. Toen Frankrijk en Duitsland tegen de Irak oorlog waren kon de VS hen nog negeren, t.o.v. een groot Europa kan dat niet (als de neuzen dezelfde richting uit zouden staan). Er is dan weer een status quo tussen twee machtsblokken, iets dat misschien soms tot spanningen kan leiden, maar waardoor de wereldpolitiek wel in evenwicht is.
LuciusMalfoy schreef:
En één Europese president die de macht krijgt die Bush nu heeft? Sorry hoor, maar uit welk land moet die event. president dan komen? Vast niet uit Nederland hoor.
Ann, het gaat er toch niet om dat het een Nederlander is? Het gaat er toch om dat diegene capabel is? Misschien dat we, als we uit een grotere vijver met vissen kunnen kiezen, misschien wel een goeie president kunnen vinden? Het is ons in Nederland de vorige verkiezingen niet gelukt.
Precies, in de toekomstige Verenigde Staten van Europa kan een hele capabele president gekozen worden uit Polen, Spanje, Nederland of Malta. Men kiest dan personen die geschikt zijn om de Eropese Unie te leiden, met het belang van Europa voorop. Niet het belang van Frankrijk, Duitsland of Hongarije. Waarom zou die persoon dan uit Nederland moeten komen, Ann?
LuciusMalfoy schreef:
En als je dacht dat Nederland apart in de wereld ook maar iets in de melk te brokkelen heeft vind ik dat erg naïef.
Il Padrino, het is misschien heel asociaal van me maar mij maakt het eigenlijk niet uit dat Nederland internationaal geen zeggenschap heeft. Zolang we dat nationaal maar hebben. Zolang binnen ons eigen land de boel niet op orde hebben is datgene wat er buiten de grenzen gebeurd in mijn ogen niet interressant.
Als je naar de Verenigde Staten van Amerika kijkt zie je dat de losse staten nog heel wat over zichzelf te zeggen hebben.

Dat alles wat zich buiten de grenzen afspeelt je niet interessant kan ik me niet voorstellen, en klinkt mij erg kortzichtig, zeker een klein land als Nederland wordt continu beïnvloed door wat er zich elders afspeelt. Ik zie dat jij in Den Haag woont, fijn "opgeborgen" in het Hollandsche Land, maar als je dichtbij de grens woont, dan zie je meer het belang van goede internationale relaties. Ik ben blij dat als ik 5 km verderop ga winkelen dat ik dan geen ander geld meer nodig heb; en ik vind het alleen maar positief dat als er hier een overval gepleegd wordt dat de daders niet zomaar meer de grens over kunnen vluchten om daar spoorloos te verdwijnen, omdat er geen samenwerking is tussen de politiemachten.
LuciusMalfoy schreef:
Het enige waar ik voor vrees is dat er een hype aan het ontstaan is om tegen te stemmen. Ik hoop dat mensen hun aversie tegen het Kabinet Balkenende2 achter zich laten.
Is het niet zo dat als we voor de Europese Grondwet stemmen, de politiek in Den Haag aan 'macht' inboet? Ze krijgen op papier minder te zeggen en kunnen dus minder verkloten. Dat zou geen slecht plan zijn in mijn ogen...
Haha, zo kun je het ook zien, ja. Maar wat ik ermee bedoelde is dat men niet de grondwet moet veroordelen omdat je tegen de huidige regering bent. Hou de zaken uit elkaar en bekijk de feiten zo objectief mogelijk.
LuciusMalfoy schreef:Ik vind het trouwens wel vreemd dat de Nederlandse politiek steeds meer decentraliseerd terwijl de Europese Grondwet juist het tegenovergestelde voor ogen heeft... Wat willen ze nou?!?
Om te kunnen decentraliseren moet je wel eerst iets centraal vaststellen, het feit dat ieder land nog steeds zijn eigen grondwet heeft onder de Europese is toch ook een vorm van decentralisatie.

LuciusMalfoy
Regisseur
Regisseur

Bericht door LuciusMalfoy » 19 mei 2005 14:06

Il Padrino schreef:Dat alles wat zich buiten de grenzen afspeelt je niet interessant kan ik me niet voorstellen, en klinkt mij erg kortzichtig, zeker een klein land als Nederland wordt continu beïnvloed door wat er zich elders afspeelt. Ik zie dat jij in Den Haag woont, fijn "opgeborgen" in het Hollandsche Land, maar als je dichtbij de grens woont, dan zie je meer het belang van goede internationale relaties. Ik ben blij dat als ik 5 km verderop ga winkelen dat ik dan geen ander geld meer nodig heb; en ik vind het alleen maar positief dat als er hier een overval gepleegd wordt dat de daders niet zomaar meer de grens over kunnen vluchten om daar spoorloos te verdwijnen, omdat er geen samenwerking is tussen de politiemachten.
Dat alles wat zich in het buitenland afspeelt mij niet interresseerd is natuurlijk wat onomslachtig uitgedrukt. Je laat het nu voorkomen alsof ik (midden in Nederland, veilig opgeborgen in Den Haag) een half tamme ben die geen fuck te maken wil hebben met datgene wat zich in een ander land afspeelt of die indruk krijg je van mijn reactie en ik kan je verzekeren dat dit absoluut het geval niet is.

Ik ben een groot voorstander van internationaal denken, sterker nog: ik vind dat het daar niet bij moet blijven en dat er ook internationaal besloten en gehandeld moet worden. Ik vind dat de Europese samenwerking niet ver genoeg gaat. Alleen wil ik wel duidelijk weten wat ik (en Nederland) daarvoor moet laten/inleveren.

Wat ik in mijn reactie eigenlijk wilde uitdrukken is dat ik de timing weer volslagen kansloos vind. Voor mij liggen een aantal regelrechte flaters die de laatste tijd door de Haagse politiek zijn begaan nog te vers in het geheugen en ondanks het feit dat dergelijke zaken een beslissing van mij omtrent de Europese Grondwet niet zouden moeten beïnvloeden, doen ze dat toch.

Daarom zeg ik ook aan het einde van mijn reactie dat als we voor stemmen, de macht (en daarmee de mogelijkheden om zaken in het honderd te sturen) in Den Haag misschien wel wordt verminderd. Het lijkt misschien of ik mezelf daarmee tegenspreek maar het komt gewoon omdat ik er zelf nog niet uit ben. Ik heb zelf de afweging nog niet gemaakt wat ik zwaarder vind wegen, al neig ik momenteel meer naar JA.

ruben
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door ruben » 19 mei 2005 14:10

Red schreef:Precies; vandaar dat ik het ook vroeg. ik hou niet van "achter de rug om bekokstoven". Laat ze dat in de tweede kamer of in Brussel maar doen.
hier wordt ik nou zo moe van he: de mensen in Den Haag of Brussel afschilderen als zakkenvullers die vooral bezig zijn hun eigen zaakjes veilig te stellen. Makkelijk scoren. Kutopmerking, ook.

ik doelde op Emperor, als je dat echt wil weten. Maar ik heb wel vaker woorden met hem gehad over de politiek :)

Red
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Red » 19 mei 2005 14:26

ruben schreef:
Red schreef:Precies; vandaar dat ik het ook vroeg. ik hou niet van "achter de rug om bekokstoven". Laat ze dat in de tweede kamer of in Brussel maar doen.
hier wordt ik nou zo moe van he: de mensen in Den Haag of Brussel afschilderen als zakkenvullers die vooral bezig zijn hun eigen zaakjes veilig te stellen. Makkelijk scoren. Kutopmerking, ook.

ik doelde op Emperor, als je dat echt wil weten. Maar ik heb wel vaker woorden met hem gehad over de politiek :)
Hoezo een kutopmerking?
Dat is mijn mening, omdat ik dat beeld ervan krijg.

Il Padrino
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Il Padrino » 19 mei 2005 14:29

LuciusMalfoy schreef:reactie (om e.e.a. overzichtelijk te houden zal ik niet alles citeren)
Daarom schreef ik al dat ik me niet kon voorstellen dat je zo dacht als ik het interpreteerde. Volgens mij zitten we qua gedachten redelijk op één lijn. :T

Alleen heeft de timig van dit referendum natuurlijk niet veel met de nationale politiek te maken, in alle landen om ons heen worden ook rond deze tijd (give or take a month or two) referenda gehouden. Laat dit referendum geen weerspeigeling zijn van je huidige mening t.o.v. de Nederlandse politiek/politici, maar een mening over de toekomst van Europa.

sickboy1984
Regisseur
Regisseur

Bericht door sickboy1984 » 19 mei 2005 14:32

Lucius
Ik hoor je vaak klagen over de regering, kun je me misschien uitleggen wat er dan zo mis mee is.
Ik vind namelijk dat het wel meevalt en ben gewoon benieuwd wat er volgens jouw zo fout aan is.

Il Padrino
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Il Padrino » 19 mei 2005 14:34

Red schreef:
ruben schreef:
Hoezo een kutopmerking?
Het ironische is in deze dat de Europese Grondwet er gedeeltelijk voor is om juist die reputatie van "achter de rug om bekokstoven" aan te pakken, door duidelijkere structuren en verantwoordelijkheden toe te kennen. Spreek je jezelf dan niet deels tegen, Red? :lol: (aangezien je aangaf tegen te stemmen)

Ann McDunn
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Ann McDunn » 19 mei 2005 15:00

Ruben het is mij nu wel duidelijk, iemand die niet gaat stemmen, kan zich beter stil houden. Of je nu voor of tegen bent, ga in ieder geval stemmen. Van mij hoeft er geen Nederlander gekozen te worden als er ooit een Europese president wordt gekozen, Als je alle nieuws leest, dan zou ik niet weten waar zo'n machtige man vandaan moet komen. Uit Polen? Nee toch, eerdaags uit Turkije? Daar krijgen ze miljarden om hun huishoudboekje kloppende te krijgen, en hoe lang blijft het kloppen? Ik vind het niet nodig om vorige regeringen nu te gaan afrekenen op fouten uit het verleden, maar zo geweldig is de Nederlandse regering niet. Als het één groot Europa wordt, is het voor ons helemaal onoverzichtelijk, en als bepaalde plannen doorgaan, kan Calva wel roepen "laat het Engels maar komen", maar laten we dan wel even denken aan de mensen die het Engels niet machtig zijn, en dat zijn weer de kwetsbare groepen. Als de Europese grondwet er komt, en die komt er heus wel, dan ben ik daar niet blij mee, de redenen heb ik grotendeels aangegeven, en ik heb nog van niemand iets gelezen waardoor ik ga twijfelen. Ik ben nog steeds TEGEN.

LuciusMalfoy
Regisseur
Regisseur

Bericht door LuciusMalfoy » 19 mei 2005 15:05

ruben schreef:
hier wordt ik nou zo moe van he: de mensen in Den Haag of Brussel afschilderen als zakkenvullers die vooral bezig zijn hun eigen zaakjes veilig te stellen.
Ik ben het er wel mee eens. Politiek bedrijven is allang niet meer “de nobele zaak van het land besturen op de manier die naar jouw mening en jouw gevoel de juiste is”, datgene wat het in de essentie in mijn ogen zou moeten zijn. De besluitvorming vindt niet meer plaats tijdens de vergadering van de volksvertegenwoordiging, tijdens debatten waar standpunten worden ingenomen en geprobeerd wordt om eventuele tegenstanders te overtuigen. Besluiten worden tegenwoordig genomen in de ‘achterkamertjes’ waar men bekijkt voor welke standpunten men een meerderheid kan krijgen, er deals worden gesloten en stemmen verkocht en gekocht kunnen worden. Misschien dat daar "achter de rug om bekokstoven" mee wordt bedoeld.

Al die debatten die het journaal halen tegenwoordig zijn slecht ingestudeerde toneelstukjes, opgevoerd door diegene die tijdens hun middelbare school door hun achterbakse gedrag dusdanig uitgekotst werden, dat ze vastgebonden in de kleedkamer van de gymzaal lagen tijdens de jaarlijkse uitvoering.

Ik was niet iemand die zich kon vinden in de standpunten van Fortuyn en ik wil hier ook geen discussie over de goede man starten maar feit is wel dat hij tijdens zijn opkomst de hele zooi wel dusdanig wakker schudde en tegen zich in het harnas jaagde dat de Haagse Heeren hem niet in hun achterkamertje (ok, niet dubbelzinnig bedoeld) duldde en daardoor het wel en plien public met hem moesten opnemen. Dat laatste is natuurlijk puur gissen aangezien het hem niet was gegund het karwei te beginnen.

Dat de politici in Den Haag en Brussel zakkenvullers ben spreek ik samen met jou tegen. Politici hebben een grote verantwoordelijkheid, ze worden door ons gekozen om vier jaar lang ons land te besturen en het wel en wee ervan te bepalen. Een salaris wordt mede bepaald door de verantwoordelijkheid die diegene heeft en in mijn ogen is die verantwoordelijkheid bij kamerleden en ministers erg groot. Dus wat ze ook opstrijken, het is in geen verhouding met wat mensen in het bedijfsleven met een dergelijke verantwoordelijkheid verdienen.

Sickboy1984, ik hoop dat ik in de eerste alinea kort en bondig heb samengevat wat ik vind dat er scheelt aan de hedendaagse politiek. En als ik specifiek op de regering moet ingaan moet ik er ff voor gaan zitten hoor, dat doe ik binnenkort ff... :lol:

Red
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Red » 19 mei 2005 15:52

Il Padrino schreef:
Red schreef:
ruben schreef:hier wordt ik nou zo moe van he: de mensen in Den Haag of Brussel afschilderen als zakkenvullers die vooral bezig zijn hun eigen zaakjes veilig te stellen. Makkelijk scoren. Kutopmerking, ook.
Hoezo een kutopmerking?
Het ironische is in deze dat de Europese Grondwet er gedeeltelijk voor is om juist die reputatie van "achter de rug om bekokstoven" aan te pakken, door duidelijkere structuren en verantwoordelijkheden toe te kennen. Spreek je jezelf dan niet deels tegen, Red? :lol: (aangezien je aangaf tegen te stemmen)
Als je het op de feiten baseert wel ja. Ze brengen het op die manier; allemaal rooskleurig. Maar de bevolking is al vaak van een koude kermis thuisgekomen. Gouden bergen beloven en ze tenslotte niet waarmaken.
Ik geloof niet in de integerheid van het gros van de mensen in de politiek.
Ik geloof niet dat er door een Europese grondwet minder bekokstoofd wordt.
Ik geloof niet in de voordelen die er aan zo'n grondwet zitten (en ik heb er er wel e.e.a. over gelezen hoor)
En daarom blijf ik tegen stemmen.

Dit zullen ook wel weer kutopmerking gevonden worden; maar dat vind men dan maar. Bewijs mij het tegendeel maar eens van de punten die ik niet geloof.

emperor
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door emperor » 19 mei 2005 16:00

of je wel of niet gaat stemmen..maakt niet uit,je mag altijd meepraten/discussieren en je mening geven..wat iemand anders daarvan vindt...ach moet ik me daarom nog druk maken..?en rijk zijn...ach,zijn wij nou wel zo rijk?...geld is maar 1 manier om 'rijk' te zijn(en het brengt ook nog eens een hoop zorgen en lasten met zich mee)...think about that.

ohja,en wie nu nog de politiek serieus neemt is een dwaas.
Pakken wat je pakken kan,met 2 handen tegelijk...let op mijn woorden,
over 10 jaartjes is dit ook een 3e wereld land...

ruben
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door ruben » 19 mei 2005 16:03

het enige wat mij stoort is dat mensen altijd zo'n afgezaagd beeld hebben van politici. Een beeld dat volgens mij weinig meer met de realiteit te maken heeft, maar dat erg makkelijk is, er 'in' is. Zo makkelijk om alle politici voor rovers uit te maken, zonder werkelijk kennis te hebben wat zich allemaal afspeelt in DH of Brussel. Natuurlijk zijn er altijd klojo's die hun eigen zakken proberen te vullen, maar om alle politici nou meteen te wantrouwen ('politici zijn niet integer') vind ik a) makkelijk b) kort door de bocht c) en dus een beetje dom.

Het is zo makkelijk om alleen maar te mopperen, zonder zelf met een alternatief te komen of je te verdiepen in die mensen.

Plaats reactie