Ik zal nu even zeggen, wat ik bedoelde. Jullie hebben allen gelijk hoor.
Niet veel voorstellen? Loop eens het Rijksmuseum binnen: Rembrandt, Vermeer, Frans Hals etc, etc. Een aantal van de allergrootste namen uit de schilderkunst.
Grote namen, dat is waar. Maar ik ben niet weg van deze soort kunst. En De Stijl vind ik al helemaal verschrikkelijk. Er is ook kunst uit Nederland die ik wel mooi vind, ik noem een De Kooning.
En wat dacht je van onze Gouden Eeuw of onze goede naam op het gebied van bloemenkwekerij - ja, die achtelijke tulpen maar ze worden wel over de hele wereld verkocht en bewonderd.
Je hebt helemaal gelijk. Maar bloemenkwekerij vind ik niet heel boeiend, als ik eerlijk ben. En de Gouden Eeuw, dat is natuurlijk prachtig. Dat is waar. Maar helaas is deze voorbij.
Ook op het gebied van de wetenschap zijn we bepaald geen kleintje. Huygens, Erasmus, Spinoza etc, etc. Ons eeuwige gevecht met het water, onze prestaties op sportgebied en de zeevaart.
Helemaal gelijk. Leuk.
Quote Il Duce:
- lekker eten
- goeie muziek
en dan voeg ik zelf toe: op sommige gebieden gebreken in de kunstwereld (film, moderne kunst).
Lekker eten doe ik niet in Nederland, en zeker niet uit de Nederlandse keuken.
En muziek uit Nederland is strontvervelend. Er zijn ook leuke bands en artiesten, bijvoorbeeld Bettie Serveert, maar ik prefereer hier toch onze zuiderburen. Vergelijk een Kane met dEUS en een Blof met Zita Swoon... we schieten hier zo veel tekort.
In de filmwereld zijn wij niets waard. Af en toe iets leuks, de Tweeling en Simon schieten me nu even te binnen. Maar grotendeels zijn we waardeloos.
Moderne kunst vind ik gewoon niet sterk in Nederland, we blijven toch maar vasthouden aan Rembrand etc., nederlandse moderne kunstenaars komen maar weinig in de publiciteit.
Cultuur blijft een vaag begrip. Cultuur reikt natuurlijk van de oudheid tot nu, er zijn zoveel dingen die onder cultuur vallen... Nederland was ooit groot. Nu vind ik ons niet groot meer, we huppelen wat achter Amerika aan... Tijd voor een nieuw tijdperk.