'Onze' cultuur?

Bespreek het actuele nieuws.
Lumière
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Lumière » 11 mei 2005 15:56

Psycho-M schreef: Zou het dan toch te maken hebben met de taal en cultuur barriere waar die amerikanen zich moeilijk overheen kunnen zetten? En dat ze daarom van alles een amerikaanse versie van moeten maken?
Ik denk het. Ik houd dat de amerikanisering in ons eigen land, niet tot daar komt.
Ik houd van buitenlandse cultuur, ook omdat die van onszelf (en ook die van Amerika), niets waard is. Ik sta er voor open, het proeven van de cultuur van het buitenland. Amerikanen niet, maar blijkbaar zien ze dat ze daar wel veel geld vandaan kunnen halen (dmv remakes), ze vertonen een Aziatisch meesterwerkje in hun eigen taal en met hun eigen cultuur erin vermengt, en laat het geld maar binnenstromen.
Zonde.

Kenji
Regisseur
Regisseur

Bericht door Kenji » 11 mei 2005 16:00

Lumière schreef:Ik houd van buitenlandse cultuur, ook omdat die van onszelf (en ook die van Amerika), niets waard is. Ik sta er voor open, het proeven van de cultuur van het buitenland.
Sorry hoor, maar wat een bullshit. 'De cultuur van het buitenland', wat is dat? En wat is 'onze cultuur, en ook die van Amerika'? Hoe wil je überhaupt een waarde toekennen aan 'een' cultuur?

Lumière
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Lumière » 11 mei 2005 16:36

Bolo schreef:
Lumière schreef:Ik houd van buitenlandse cultuur, ook omdat die van onszelf (en ook die van Amerika), niets waard is. Ik sta er voor open, het proeven van de cultuur van het buitenland.
Sorry hoor, maar wat een bullshit. 'De cultuur van het buitenland', wat is dat? En wat is 'onze cultuur, en ook die van Amerika'? Hoe wil je überhaupt een waarde toekennen aan 'een' cultuur?
cul·tuur (de ~ (v.), -turen/-tures, -turen, -turen, -turen)
1 het verbouwen van gewassen => teelt
2 geheel van voortbrengselen van een gemeenschap
3 kunst en wetenschap
4 kweek: op een voedingsbodem gekweekte micro-organismen
5 stijl

Je kan toch makkelijk een waarde toekennen aan kunsten en stijlen? Ik vind de cultuur van ons, en die van Amerika vaak niet veel voorstellen.

Bukowski
Regisseur
Regisseur

Bericht door Bukowski » 11 mei 2005 16:54

Lumière schreef:
Bolo schreef:
3 kunst en wetenschap
5 stijl

Je kan toch makkelijk een waarde toekennen aan kunsten en stijlen? Ik vind de cultuur van ons, en die van Amerika vaak niet veel voorstellen.
Niet veel voorstellen? Loop eens het Rijksmuseum binnen: Rembrandt, Vermeer, Frans Hals etc, etc. Een aantal van de allergrootste namen uit de schilderkunst. En wat dacht je van onze Gouden Eeuw of onze goede naam op het gebied van bloemenkwekerij - ja, die achtelijke tulpen maar ze worden wel over de hele wereld verkocht en bewonderd.

Ook op het gebied van de wetenschap zijn we bepaald geen kleintje. Huygens, Erasmus, Spinoza etc, etc. Ons eeuwige gevecht met het water, onze prestaties op sportgebied en de zeevaart.

Waar een klein landje wel niet groot in kan zijn.

Kenji
Regisseur
Regisseur

Bericht door Kenji » 11 mei 2005 17:49

Lumière schreef:
Bolo schreef:
3 kunst en wetenschap
5 stijl

Kom me nou niet met de Van Dale aanzetten zeg... wat een zwaktebod. Zelfs als we dit volslagen ontoereikende houvast voor het begrip 'cultuur' hanteren, klets je nog uit je nek.

Ik ben nog altijd erg benieuwd wat je nou in godsnaam met 'de buitenlandse cultuur' bedoelt, wat jij (en niet de Van Dale) onder 'stijlen' verstaat, en hoe je 'onze' cultuur (ik neem aan dat je een vaag idee over 'de' Nederlandse cultuur voor ogen hebt) exclusief wilt verbinden aan 'de' Amerikaanse cultuur. Horen 'de' Belgische cultuur, 'de' Franse cultuur en 'de' Engelse cultuur nou bij 'de cultuur van het buitenland' of bij 'onze cultuur, en ook die van de Amerikanen'?

Christus, wat kan ik me toch ergeren aan lui die zichzelf verlicht vinden, alleen omdat ze koketteren met exotische leef- en zienswijzen en de cultuur waar ze zelf uit voortkomen minachten.

Kom, vertel ons even wat er zo superieur is aan 'de buitenlandse cultuur'... dan tel ik de stereotyperingen.

II Duce
Filmster
Filmster
Contacteer:

Bericht door II Duce » 11 mei 2005 23:43

Bolo schreef:
Kom, vertel ons even wat er zo superieur is aan 'de buitenlandse cultuur'... dan tel ik de stereotyperingen.
wat wij missen in onze cultuur. en dus lijkt me, wat mij missen als nederlanders toch ?

- lekker eten
- mooie kleding
- goeie muziek
- mooie auto's / motoren (spyker uigesloten)
- nederlanders zijn lomp
- nederlanders zijn pinnig

dit zijn voor mij wel punten die bij ons nederlanders ontbreken.
zowiezo, verschilt dat bij iedereen en om nou een discussie te gaan voeren over de nederlandse cultuur, tja....

Persoonlijk vind ik de Italianen of Spanjaarden een erg mooie cultuurt hebben, die mensen verschillen zo veel vergeleken met ons.
hun cultuur vind ik daarom voor mezelf zeker superieur aan de onze !
maarja een oerdegelijke boere pummel uit holland, kan dat natuurlijk anders vinden :D

Bukowski noemde de positieve kanten, boten en schilderije boeie mij gewoon niet, mooie kleding, mooie auto's weer wel.
maar zoals ik al zij, dit verschilt natuurlijk voor iedereen !
Laatst gewijzigd door II Duce op 11 mei 2005 23:48, 1 keer totaal gewijzigd.

ash_
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door ash_ » 11 mei 2005 23:47

II Duce schreef:
Bolo schreef:
wat wij missen in onze cultuur. en dus lijkt me, wat mij missen als nederlanders toch ?

- lekker eten
- mooie kleding
- goeie muziek
- nederlanders zijn lomp
Dat zijn er alvast 6!

Kenji
Regisseur
Regisseur

Bericht door Kenji » 12 mei 2005 08:45

ash_ schreef:
II Duce schreef:
Bolo schreef:

- lekker eten
- mooie kleding
- goeie muziek
- nederlanders zijn lomp
Dat zijn er alvast 6!
Dat kan Lumière vast beter...

ruben
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door ruben » 12 mei 2005 09:15

II Duce schreef:wat wij missen in onze cultuur. en dus lijkt me, wat mij missen als nederlanders toch ?

- lekker eten
- mooie kleding
- goeie muziek
- nederlanders zijn lomp
vergeet niet:
- Nederlanders hebben geen ritmegevoel
- Nederlanders zijn niet goed in sport
- Nederlanders zijn zuinig
- Nederlanders blowen alleen maar
- Nederlanders lopen alleen maar op klompen
- Nederlanders zijn hoeren
enz.

Sokolsky
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door Sokolsky » 12 mei 2005 09:21

Leuke film, dat Oldboy :lol:

Calva
Oscar nominatie
Oscar nominatie

Bericht door Calva » 12 mei 2005 09:40

ruben schreef:vergeet niet:
- Nederlanders hebben geen ritmegevoel
Alleen negers hebben ritme gevoel
ruben schreef:- Nederlanders zijn niet goed in sport
Volgens mij stonden we nog in de 1/2e finale CL en 1/2e UEFA Cup. En we kunnen goed zwemmen en schaatsen.
ruben schreef:- Nederlanders zijn zuinig
Schotten zijn erger :P
ruben schreef:- Nederlanders blowen alleen maar
En jaloers dat iedereen er op is
ruben schreef:- Nederlanders lopen alleen maar op klompen
Juist, onze eigen cultuur. BOERE! :P
ruben schreef:- Nederlanders zijn hoeren
enz.

Ann McDunn
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Ann McDunn » 12 mei 2005 12:51

Met wat Bukowski schrijft ben ik het helemaal eens, we zijn maar een stip op de wereldkaart, en hebben onze eigen cultuur, en die is nog niet zo gek, op het slavenhandelen na dan, maar ja we zijn wel een koopmansland, en dat hoort ook bij onze cultuur. Als wij geen eigen cultuur hadden, waarom willen allochtonen dan hun eigen cultuur houden? Ieder land heeft zijn eigen cultuur. Wat Amerika betreft dat is begonnen met allerlei nationaliteiten, met hun cultuur, en dat is een vermenging van culturen geworden. De indianen laten we er maar even buiten, maar ook die hebben wat achtergelaten wat cultuur betreft. Zelf vind ik dat de Nederlanders best wat minder laks mogen zijn, en wat meer voor hun rechten moeten opkomen, maar ik ben wel tevreden met onze cultuur.

Wat andere landen van ons zeggen, mag eigenlijk geen verschil maken, wij noemen de Belgen maf, en die zeggen het van de Hollanders. Overigens draagt mijn man zijn hele leven klompen, en hij is géén boer in de zin van het woord. In de steden zijn ook boeren genoeg, het woord is misschien wel "boers", en met de films is het ook niet denderend, als wij een goede acteur/actrice hebben dan verdwijnen ze naar Hollywood, maar "Simon" heeft het in ieder geval goed gedaan.

Lumière
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Lumière » 12 mei 2005 15:19

Ik zal nu even zeggen, wat ik bedoelde. Jullie hebben allen gelijk hoor.
Niet veel voorstellen? Loop eens het Rijksmuseum binnen: Rembrandt, Vermeer, Frans Hals etc, etc. Een aantal van de allergrootste namen uit de schilderkunst.
Grote namen, dat is waar. Maar ik ben niet weg van deze soort kunst. En De Stijl vind ik al helemaal verschrikkelijk. Er is ook kunst uit Nederland die ik wel mooi vind, ik noem een De Kooning.
En wat dacht je van onze Gouden Eeuw of onze goede naam op het gebied van bloemenkwekerij - ja, die achtelijke tulpen maar ze worden wel over de hele wereld verkocht en bewonderd.
Je hebt helemaal gelijk. Maar bloemenkwekerij vind ik niet heel boeiend, als ik eerlijk ben. En de Gouden Eeuw, dat is natuurlijk prachtig. Dat is waar. Maar helaas is deze voorbij.
Ook op het gebied van de wetenschap zijn we bepaald geen kleintje. Huygens, Erasmus, Spinoza etc, etc. Ons eeuwige gevecht met het water, onze prestaties op sportgebied en de zeevaart.
Helemaal gelijk. Leuk.

Quote Il Duce:
- lekker eten
- goeie muziek

en dan voeg ik zelf toe: op sommige gebieden gebreken in de kunstwereld (film, moderne kunst).

Lekker eten doe ik niet in Nederland, en zeker niet uit de Nederlandse keuken.

En muziek uit Nederland is strontvervelend. Er zijn ook leuke bands en artiesten, bijvoorbeeld Bettie Serveert, maar ik prefereer hier toch onze zuiderburen. Vergelijk een Kane met dEUS en een Blof met Zita Swoon... we schieten hier zo veel tekort.

In de filmwereld zijn wij niets waard. Af en toe iets leuks, de Tweeling en Simon schieten me nu even te binnen. Maar grotendeels zijn we waardeloos.

Moderne kunst vind ik gewoon niet sterk in Nederland, we blijven toch maar vasthouden aan Rembrand etc., nederlandse moderne kunstenaars komen maar weinig in de publiciteit.

Cultuur blijft een vaag begrip. Cultuur reikt natuurlijk van de oudheid tot nu, er zijn zoveel dingen die onder cultuur vallen... Nederland was ooit groot. Nu vind ik ons niet groot meer, we huppelen wat achter Amerika aan... Tijd voor een nieuw tijdperk.

ruben
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door ruben » 12 mei 2005 15:24

Lumière schreef:(...)gebreken in de kunstwereld (film, moderne kunst).

En muziek uit Nederland is strontvervelend. (...) we schieten hier zo veel tekort.

In de filmwereld zijn wij niets waard. (...)

Moderne kunst vind ik gewoon niet sterk in Nederland, we blijven toch maar vasthouden aan Rembrand etc. (...)
Werkelijk, dit zegt meer over jouw beperkte referentiekader dan over Nederlandse kunst! :o

Kenji
Regisseur
Regisseur

Bericht door Kenji » 12 mei 2005 15:55

Lumière schreef:Quote Il Duce:
- lekker eten
- goeie muziek

en dan voeg ik zelf toe: op sommige gebieden gebreken in de kunstwereld (film, moderne kunst).

Lekker eten doe ik niet in Nederland, en zeker niet uit de Nederlandse keuken.

En muziek uit Nederland is strontvervelend. Er zijn ook leuke bands en artiesten, bijvoorbeeld Bettie Serveert, maar ik prefereer hier toch onze zuiderburen. Vergelijk een Kane met dEUS en een Blof met Zita Swoon... we schieten hier zo veel tekort.

In de filmwereld zijn wij niets waard. Af en toe iets leuks, de Tweeling en Simon schieten me nu even te binnen. Maar grotendeels zijn we waardeloos.

Moderne kunst vind ik gewoon niet sterk in Nederland, we blijven toch maar vasthouden aan Rembrand etc., nederlandse moderne kunstenaars komen maar weinig in de publiciteit.

Cultuur blijft een vaag begrip. Cultuur reikt natuurlijk van de oudheid tot nu, er zijn zoveel dingen die onder cultuur vallen... Nederland was ooit groot. Nu vind ik ons niet groot meer, we huppelen wat achter Amerika aan... Tijd voor een nieuw tijdperk.
Jeeeeezus... zelden zulk hol geblaat gelezen. Echt, ik vond je beter te pruimen toen je als Applejooz constant uit je bol ging van Lord of the Rings. Toen bleef ons dit soort pretentieuze nonsens tenminste bespaard.

Uit alles wat je hier schrijft blijkt dat je kennis op het gebied van kunst nogal beperkt is. Dat is niet erg, maar ga dan niet doen alsof je zo'n ontzettende connaisseur bent.

Kom je wel eens in een galerie? Heb je de open dagen van de Rijksacademie wel eens bezocht? Ben je volgende week te vinden op de KunstRAI?
Of zeg je maar wat over de hedendaagse Nederlandse kunst, en betekent voor jou het feit dat je er weinig over leest dat het ook niks waard is? Geldt deze beperkte visie ook de Nederlandse film en muziek?

Heb je de betere Nederlandse restaurants wel eens bezocht? Durf jij te stellen dat Jonnie Boer onderdoet voor zijn internationale collega's? Hoe ben je tot jouw conclusie gekomen dat de Nederlandse keuken niets voorstelt?

En ik blijf het herhalen: wat is volgens jou in godsnaam 'de cultuur van het buitenland'? En waarin verschilt deze wezenlijk van 'onze cultuur' (dus niet: 'dEUS is beter dan Kane' of dergelijke arbitraire nonsens)? Met smaakvoorkeuren kom je er niet in deze discussie. Wil je echt aangeven waarom de Nederlandse cultuur minder waard is dan een andere, dan zul je ook met cultuureigenschappen op de proppen moeten komen, in plaats van subjectieve voorbeeldjes.

En De Kooning hoger aanslaan dan Rembrandt... je weet echt niet waar je het over hebt. Ik wil Applejooz terug.

Plaats reactie