'Onze' cultuur?

Bespreek het actuele nieuws.
emperor
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door emperor » 12 mei 2005 16:08

Ik moet zeggen wat Bukowski schreef me het meeste aanspreekt,
ik moet zeggen dat ik me niet echt verdiept heb in de nederlandse cultuur,cultuur is iets voor mij,wat typisch Nederlands is..zeevaart,hunnebedden,schilderkunst,bloembollen,kaas...maar nederlanders kunnen ook zuinig,stug,en een beetje ongastvrij zijn...je hebt bijv.eerst een afspraak nodig om op bezoek te komen..tenminste dat beeld heb ik wel van nederlanders...ze zijn een volk van doe maar gewoon,doe je al gek genoeg...en elk grassprietje wat zich boven het maaiveld bevindt,verliest al gauw zijn topje..nederlandse muziek vindt ik niks,het eten is prima...film,meestal erg grof in de mond,en er zit altijd wel iets van sex in...maar sowhat,dit zitten de hollywood producties ook..

verder moet ik zeggen dat er niks mis is met nederland hoor..prachtig land en ik ben er trots op..(als ik nog een keer na de dood terugkom,zou ik weer voor Nederland kiezen)de zee,en duinen..de luchten,het pittorekse de vrijheid die er nog is..er zijn zat mooie dingen die de moeite waard zijn,maar je moet ze wel willen zien.

Ik zou zelf als alternatief Noorwegen/Zweden overwegen,als ik weg zou gaan uit nederland,maar da's dan ook de enige kandiaat die voor mij kan concurreren..omdat ik me in de rest van de wereld niet thuis zou voelen.

Lumière
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Lumière » 12 mei 2005 17:53

foutje sorry
Laatst gewijzigd door Lumière op 12 mei 2005 17:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Lumière
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Lumière » 12 mei 2005 17:56

Jeeeeezus... zelden zulk hol geblaat gelezen. Echt, ik vond je beter te pruimen toen je als Applejooz constant uit je bol ging van Lord of the Rings. Toen bleef ons dit soort pretentieuze nonsens tenminste bespaard.

Uit alles wat je hier schrijft blijkt dat je kennis op het gebied van kunst nogal beperkt is. Dat is niet erg, maar ga dan niet doen alsof je zo'n ontzettende connaisseur bent.

Kom je wel eens in een galerie?

Ja
Heb je de open dagen van de Rijksacademie wel eens bezocht?
Nee
Ben je volgende week te vinden op de KunstRAI?
Nee

Of zeg je maar wat over de hedendaagse Nederlandse kunst, en betekent voor jou het feit dat je er weinig over leest dat het ook niks waard is?

Dat zeg ik niet, ik bedoel dat het weinig in de publiciteit komt, ik zeg niet dat het slecht is. Ik vind dat Nederland te veel blijft hangen aan de oude meesters.
Geldt deze beperkte visie ook de Nederlandse film en muziek?
Dat zou jij mij misschien beter kunnen vertellen. Jij vindt mijn visie te beperkt.
Heb je de betere Nederlandse restaurants wel eens bezocht? Durf jij te stellen dat Jonnie Boer onderdoet voor zijn internationale collega's? Hoe ben je tot jouw conclusie gekomen dat de Nederlandse keuken niets voorstelt?

Met Nederlandse keuken bedoel ik de Nederlandse gerechten. En ik ben er inderdaad niet zo van op de hoogte. Jij wel?
Quote mezelf= lekker eten doe ik niet in Nederland.
Natuurlijk vind ik het eten in de (betere) Nederlandse restaurants lekker. Maar in het buitenland is het meer naar mijn smaak. Is dat zo gek?

En ik blijf het herhalen: wat is volgens jou in godsnaam 'de cultuur van het buitenland'? En waarin verschilt deze wezenlijk van 'onze cultuur' (dus niet: 'dEUS is beter dan Kane' of dergelijke arbitraire nonsens)?

Ik weet het niet. Ik heb al gezegt dat ik cultuur een vaag begrip vind.

Met smaakvoorkeuren kom je er niet in deze discussie. Wil je echt aangeven waarom de Nederlandse cultuur minder waard is dan een andere, dan zul je ook met cultuureigenschappen op de proppen moeten komen, in plaats van subjectieve voorbeeldjes.

Ik heb en had het in het topic waar het omdraaide (OldBoy) ook gebaseerd op mijn eigen smaak. Ik vind het best als jullie het leuk vinden om dit:
_
je weet echt niet waar je het over hebt. Ik wil Applejooz terug.
maar ga dan niet doen alsof je zo'n ontzettende connaisseur bent.
Uit alles wat je hier schrijft blijkt dat je kennis op het gebied van kunst nogal beperkt
Jeeeeezus... zelden zulk hol geblaat gelezen.
Echt, ik vond je beter te pruimen toen je als Applejooz constant uit je bol ging van Lord of the Rings. Toen bleef ons dit soort pretentieuze nonsens tenminste bespaard.
_
soort dingen te zeggen. Maar wat wil je nou? Ik geef mn mening, ik probeer uit te leggen wat ik bedoelde. Ik doe niet alsof ik een ontzettende connaisseur bent. Waarom zou ik dat doen? Ik geef simpelweg mijn mening. Fijn dat je het niet waardeerd, maar er zijn subtielere manieren om dit te zeggen.
Maar doe jij hier niet alsof je de connaisseur bent, aangezien je mij zo goed weet te doorgronden? Geef jou mening over onze culturen eens. Ik ben daar wel benieuwd naar.
Maar jezus, sorry, maar je reactie voelt nogal lullig.

En De Kooning hoger aanslaan dan Rembrandt... je weet echt niet waar je het over hebt. Ik wil Applejooz terug.

Waarom ben ik niet vrij om te zeggen dat ik de Kooning mooiere kunst vind maken dan Rembrandt?

ruben schreef:Werkelijk, dit zegt meer over jouw beperkte referentiekader dan over Nederlandse kunst! shutup.gif
Daar heb je ook helemaal gelijk in.
Maar zoals jij het leuk hebt geciteerd, met alleen de negatieve punten, is het niet helemaal eerlijk. Ik heb bij ieder punt wel een positief voorbeeld gegeven.

Kenji
Regisseur
Regisseur

Bericht door Kenji » 12 mei 2005 18:18

Lumière schreef:Maar doe jij hier niet alsof je de connaisseur bent, aangezien je mij zo goed weet te doorgronden? Geef jou mening over onze culturen eens. Ik ben daar wel benieuwd naar.
Nee, ik doe niet alsof ik de connaisseur ben; ik ben namelijk niet degene die over 'onze cultuur, en die van de Amerikanen' versus 'de cultuur van het buitenland' begon te praten, alsof dat hanteerbare begrippen zijn. Dat was jij, weet je nog?

Ik was ook niet degene die beweerde dat het zo makkelijk is een waarde toe te kennen aan 'kunsten en stijlen' (integendeel zelfs). Dat was jij.

Ik heb dan ook geen kant-en-klare mening klaar over 'onze cultuur' op basis van mijn waardering voor de Gouden Eeuw, Willem de Kooning, de muziek van Kane en boerenkool met worst. Dat laat ik aan jou over.

Ik zou je wel willen vragen voortaan je eigen ideeën eerst kritisch tegen het licht te houden voordat je je op zulk glad ijs beweegt en op zo'n verwarde manier een discussie aangaat. Voorbeeldje:
-----
Lumière schreef:
Bolo schreef:Geldt deze beperkte visie ook de Nederlandse film en muziek?
Dat zou jij mij misschien beter kunnen vertellen. Jij vindt mijn visie te beperkt.
En? Hoe moet ik jou dan vertellen of jij over film en muziek hetzelfde denkt??
-----
En natuurlijk mag jij zeggen dat je Willem de Kooning een groter kunstenaar vindt dan Rembrandt. Ik mag op mijn beurt dan zeggen dat jij niet weet waar je het over hebt.

Zou best kunnen dat ik lullig tegen je heb gedaan; ik kan namelijk erg slecht tegen dit soort pedant gekwezel.

FTer
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door FTer » 12 mei 2005 18:23

Bolo schreef:pedant gekwezel.
:D

Lumière
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Lumière » 12 mei 2005 18:32

Nee, ik doe niet alsof ik de connaisseur ben; ik ben namelijk niet degene die over 'onze cultuur, en die van de Amerikanen' versus 'de cultuur van het buitenland' begon te praten, alsof dat hanteerbare begrippen zijn. Dat was jij, weet je nog?

Ja, dat was ik ja. Ik bedoelde ook connaisseur in het doorgronden van mij, als je door had gelezen. Ik heb al toegegeven dat het geen hanteerbare begrippen zijn trouwens. Vaag heb ik cultuur als begrip genoemd.

Ik was ook niet degene die beweerde dat het zo makkelijk is een waarde toe te kennen aan 'kunsten en stijlen' (integendeel zelfs). Dat was jij.

Ja, dat was ik. Een waarde als in een mening.

Ik heb dan ook geen kant-en-klare mening klaar over 'onze cultuur' op basis van mijn waardering voor de Gouden Eeuw, Willem de Kooning, de muziek van Kane en boerenkool met worst. Dat laat ik aan jou over.

Gouden Eeuw bracht ik er trouwens niet in. Willem de Kooning en Kane waren slechts simpele voorbeelden. Boerenkool met worst heb ik iets over gezegt.

Ik zou je wel willen vragen voortaan je eigen ideeën eerst kritisch tegen het licht te houden voordat je je op zulk glad ijs beweegt en op zo'n verwarde manier een discussie aangaat. Voorbeeldje:
-----
Lumière schreef:
Bolo schreef:Geldt deze beperkte visie ook de Nederlandse film en muziek?

En? Hoe moet ik jou dan vertellen of jij over film en muziek hetzelfde denkt??
-----

Jij vind de visie die ik had beperkt. Misschien is hij dat ook wel, maar dat heb jij gesteld. Daarom zou jij in mijn ogen ook kunnen zien of mijn mening over film en muziek dat ook is.

En natuurlijk mag jij zeggen dat je Willem de Kooning een groter kunstenaar vindt dan Rembrandt. Ik mag op mijn beurt dan zeggen dat jij niet weet waar je het over hebt.

Ja, maar bestrijd het met je mening alsjeblieft. Niet met: Ik wil Applejooz terug.

Zou best kunnen dat ik lullig tegen je heb gedaan; ik kan namelijk erg slecht tegen dit soort pedant gekwezel.

Ik ook, maar laten we het gezellig houden. Ik weet dat het makkelijk is om mensen met een andere mening de grond in te boren met lullige dingen. Slachtoffers genoeg op het forum. Maar toch hoopte ik dat ik inmiddels wel redelijk bekend was op het forum, en hier gewoon simpelweg mijn mening te zou kunnen geven, zonder zulk gezeik.

Het spijt me dat ik pedant kwezel. Mijn mening was gebaseerd op slechts een paar aspecten van de cultuur. Maar kunnen we hier alsjeblieft normaal over praten.

Ann McDunn
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Ann McDunn » 12 mei 2005 19:25

Moet dit nu? Lumière en Bolo hebben ieder hun eigen mening over allerlei dingen, en dit is bekvechten op een toetsenbord. Met de cultuur van Nederland zit het wel goed, het eten is niet alleen boerenkool, en als je een goed restaurant bezoekt, of je vrouw kookt lekker, of je kookt zelf lekker dan is het allemaal veel beter dan b.v. in Engeland, daar is het in veel restaurants niet te pruimen. Wij hebben geweldige schilders gehad, en we hebben ze nog wel, je moet even zoeken, en het is maar waar je van houd, auteurs genoeg, jongens ons land op zich is best heel mooi, en onze cultuur is van ons. Overal ter wereld zijn dingen waar wij niet van houden, en dat is hier ook zo, maar is alles wat van ver komt zo goed? Iedereen is vrij om te zeggen dat hij/zij cultuur vaag is, maar lees er dan over, kijk om je heen, vertel elkaar erover. En zelfs Emperor haalt aan dat je hier een afspraak moet maken om bij elkaar op visite te gaan, dat is dan ook individueel, want er zijn genoeg anderen, en in het buitenland is ook niet iedereen altijd thuis. Haal alstjeblieft allemaal een pilsje van mij bij de lemming, en ik neem nu terug dat Nederlanders niet zo snel voor hun mening uitkomen, en niet genoeg voor zichzelf opkomen, dat is hier wel anders. :wink: Niet meer boos op elkaar zijn hoor, bah helemaal niet leuk.

Lumière
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Lumière » 12 mei 2005 20:51

Het hele gesprek van net, vergeet ik bij deze. Ik was een beetje simpeltjes mijn mening aan het geven in een onmogelijke discussie, maar ik moet nu toch toegeven dat je gelijk had, beste Bolo.

Nu de zogenoemde cultuur van Nederland, zonder waarde, zonder vergelijkingen met het buitenland door de ogen van Lumiere.

We hebben een mooie geschiedenis, met geweldige meesters. Inmiddels is deze kunstvorm nog steeds populair, maar is er modernere kunst, surrealistischer en deze bevat voor mij meer inhoud. Ik heb het gevoel dat deze kunstvorm nog wat op gang moet komen, maar gelukkig zijn er musea (bijv. Boijmans of het NAI voor architectuur) voor de liefhebbers van modernere kunstvormen. Wat ik vooral in Rotterdam zie, is dat er steeds meer een kunststad van gemaakt wordt. De gebouwen, het straatbeeld, de exposities in musea worden in een vrij snel tempo veranderd. Ik vind het erg leuk dat een stad, bij mij in de buurt, zich zo ontwikkeld.

Voor veel buitenlanders wordt onze "cultuur" gezien als tulpen/klompen/molens of als drugs/prostitutie. Gedeeltelijk waar. We hebben een prachtige geschiedenis en geweldige dingen verricht, en we doen nog steeds geweldige dingen. Maar blowende jeugd is ook deel van ons straatbeeld, en prostitutie (in Rotterdam weer heel anders dan in Amsterdam) hoort er ook bij. Is dit goed? Misschien, maar het is gewend.

Muzikaal vind ik Nederland nooit zo sterk. De hitlijsten worden bijna (nog meer) bevuild met vaak slechte Nederlandse artiesten en bands. Ik noem hier bijvoorbeeld een Kane of een Di-rect, 2 bands die in Nederland toch wel verkopen, maar die ik niet aan kan horen. Maar gelukkig is er ook goede muziek uit Nederland, hier noem ik ook 2 bands, Bettie Serveert, en een wat nieuwe, maar erg leuke band, Solo.

Nederlandse keuken laat ik even zitten. Omdat ik dit toch ook wel een vaag begrip vind. :D

AngelEyes
Regisseur
Regisseur

Bericht door AngelEyes » 12 mei 2005 21:24

Ik moet me toch ook scharen achter de club die de Nederlandse cultuur helemaal niet zo gek vindt. Het is zo makkelijk om de slechte dingen van die cultuur af te kraken door ze te vergelijken met een land waar het op dat punt beter is (NL muziek vs Vlaamse muziek, Nl keuken vs wat voor keuken dan ook). Maar vergeten wordt dat elke cultuur ook zijn slechte/minder sterke punten heeft. Het is eigenlijk een beetje dezelfde discussie zoals die een tijdje geleden ging over buitenlandse films. Ook toen werd er door de meeste mensen voorbij gegaan aan het feit dat we van andere landen alleen de mooie dingen (willen) zien.

Als ik zelf de hele Nederlandse cultuur met de hele cultuur van een ander individueel land zou vergelijken, dan denk ik dat ik in bijna elk geval voor de Nederlandse zou kiezen.

Mark
Regisseur
Regisseur

Bericht door Mark » 12 mei 2005 21:34

Wat is dit voor raar topic man. Bolo die zich gedraagt als een veteraan die zo nodig alles waarvoor die heeft gevochten moet verdedigen tegen de aanvallende jeugd die het woord 'cultuur' heeft verwisseld voor 'geschiedenis'. En dan Lumière die als een toerist die high is van de wiet toevallig een aula van een bejaardentehuis is binnen gelopen en de oudjes daar al filosoferend wat van de nederlandse cultuur probeert bij te brengen die hij tijdens z'n 3 daagse benelux trip heeft opgedaan. Allemachtig zeg, jullie zijn uber kansloos bezig. Ik geef jullie allebei een gele kaart.

emperor
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door emperor » 12 mei 2005 21:34

Ann McDunn schreef:En zelfs Emperor haalt aan dat je hier een afspraak moet maken om bij elkaar op visite te gaan, dat is dan ook individueel, want er zijn genoeg anderen, en in het buitenland is ook niet iedereen altijd thuis. Haal alstjeblieft allemaal een pilsje van mij bij de lemming
Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook liever eerst even gebeld wordt,voor er bezoek komt..en,ik heb alvast een absinthe genomen ipv bier...dat mag wel denk ik..bedankt Ann.

Kenji
Regisseur
Regisseur

Bericht door Kenji » 12 mei 2005 23:13

Zo... ik heb mijn portie Algemene Beschouwingen voorlopig weer gehad. Geniet er nog van met z'n allen. :B:

ash_
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door ash_ » 13 mei 2005 02:01

Boerenkool met worst :~

Ann McDunn
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Ann McDunn » 13 mei 2005 13:06

ash_ schreef:Boerenkool met worst :~
Hollandse Nieuwe :8

jacq
Regisseur
Regisseur

Bericht door jacq » 13 mei 2005 13:37

Godsamme wat ben ik blij dat ik dit te laat zag. Waarom moet dit op deze agressieve manier??

Plaats reactie