Buitenaards leven: Feit of fabel?

Bespreek het actuele nieuws.

Denk jij dat er buitenaards leven is?

Ja
26
79%
Nee
4
12%
Geen idee
3
9%

Totaal aantal stemmen: 33

Red
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Buitenaards leven: Feit of fabel?

Bericht door Red » 01 jul 2005 14:02

Nu War of the worlds in premiere is gegaan is dit misschien een leuke discussie. Geloof je dat er ergens op een andere planeet in het heelal levende wezens aanwezig zijn, in wat voor vorm dan ook.

Ik zelf ben er bijna heilig van overtuigd. Het zou arrogant zijn om te denken dat wij op een unieke planeet leven. Leven op aarde komt in de meest extreme omstandigheden en plaatsen voor, dus waarom duizenden lichtjaren verder niet?
k geloof niet in de plaatjes die je op televiesie te zien krijgt; menselijke vorm; grote ogen en lange vingers. Hoe ze er wel uit zien; geen idee, wellicht insectachtig; op aarde bestaan insekten ook al miljoenen jaren.
Daarnaast: bacterien leven ook!
Ik hoop mee te maken dat het bewezen wordt.

Ik ben benieuwd wat anderen hierover denken.

ruben
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door ruben » 01 jul 2005 14:06

arrogant? och...

Uit te sluiten is het nooit. Op zich vind ik de Vergelijking van Drake wel overtuigend, hoewel ik laatst een boek heb gelezen die de vergelijking weer behoorlijk onderuit haalde...ook op overtuigende wijze

meer info: http://nl.wikipedia.org/wiki/Vergelijking_van_Drake

Red
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Red » 01 jul 2005 14:10

De vergelijking van Drake gaat alleen over intelligent buitenaards leven. Maar ik heb buitenaards leven bij deze breder genomen.
Op zicht is het een aardige vergelijking, mar ik weet niet of iets als dit wiskundig te benaderen is.

ruben
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door ruben » 01 jul 2005 14:13

Red schreef:De vergelijking van Drake gaat alleen over intelligent buitenaards leven. Maar ik heb buitenaards leven bij deze breder genomen.
Op zicht is het een aardige vergelijking, mar ik weet niet of iets als dit wiskundig te benaderen is.
hoe zou het anders te benaderen moeten zijn? :-? Gevoel? Geloof? Daar koop ik niets voor!

Red
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Red » 01 jul 2005 14:14

ruben schreef:
Red schreef:De vergelijking van Drake gaat alleen over intelligent buitenaards leven. Maar ik heb buitenaards leven bij deze breder genomen.
hoe zou het anders te benaderen moeten zijn? :-? Gevoel? Geloof? Daar koop ik niets voor!
Tja, daar heb jij weer een punt.

sickboy1984
Regisseur
Regisseur

Bericht door sickboy1984 » 01 jul 2005 14:15

Het boeit me eigenlijk niet of het zo is en houd me er ook niet mee bezig.
Theo Maassen heeft er in 1 van zijn shows iets over gezegd waar ik het volledig mee eens ben:
Als ze slimmer zijn dan wij, vinden ze ons wel.
Als ze dommer zijn dan wij, wil ik ze helemaal niet kennen.

dannyB
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door dannyB » 01 jul 2005 14:26

sickboy1984 schreef: Theo Maassen heeft er in 1 van zijn shows iets over gezegd waar ik het volledig mee eens ben:
:D
Hoe heet dat stukje?

Zelf denk ik dat er wel buitenaards leven is.
Hoe ze er dan uit zien heb ik (nog) geen ideeën over. En of wij ze ooit zullen ontmoeten, dat denk ik eigenlijk niet.

ash_
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door ash_ » 01 jul 2005 14:30

sickboy1984 schreef:Het boeit me eigenlijk niet of het zo is en houd me er ook niet mee bezig.
Theo Maassen heeft er in 1 van zijn shows iets over gezegd waar ik het volledig mee eens ben:
Die vergelijking werkt in zijn show maar is natuurlijk onzin: als ergens minder of niet-intelligent leven te vinden is dan is dat zeker wel interessant. Verder sluit het de mogelijkheid uit dat intelligenter leven ons al lang gevonden heeft maar eerst maar eens gaat observeren ;)

De Vergelijking van Drake is al talloze malen onderuit gehaald en eigenlijk pure speculatie (al is de Fermi paradox die eruit voortvloeit wel interessant). Voorbeeld: in de diepzee zijn levensvormen gevonden die leven onder omstandigheden waarvan wij vooraf dachten dat geen leven mogelijk was. Het zou dan ook mogelijk kunnen zijn dat er zich leven ontwikkeld op niet aardeachtige planeten.

Maar om toch maar even met wiskunde - en speculatie - verder te gaan: er zijn miljarden sterrenstelsels (zoals onze melkweg) met elk miljoenen tot miljarden sterren: de kans dat er nergens anders leven is - en dan heb ik het niet per se over intelligent leven - naar mijn mening echt microscopisch klein.

Het wordt interessant als we omliggende planeten en manen goed kunnen onderzoeken: als we daar ook maar de kleinste vorm van leven vinden dan zijn de mogelijkheden ongekend.

Ann McDunn
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Ann McDunn » 01 jul 2005 17:06

Het zou inderdaad arrogant zijn om te denken dat er in het heelal niet ergens nog een soort van buitenaards leven is, daar hoef ik geen boeken voor te lezen, of films voor te zien. Bewijzen is een ander punt, misschien komen ze er via sterke satellieten of andere in de toekomst uitgevonden dingen nog wel eens achter. In marsmannetje geloof ik niet, maar ik geloof zeker dat er ergens een bepaald soort leven is, misschien ook wel met intelligentie en als dat zo is dan kan het nog wel heel lang duren voordat ze het hier op aarde weten, als die aarde er dan nog is tenminste.

emperor
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door emperor » 01 jul 2005 17:13

..het zonnestelsel waarvan de aarde deel uitmaakt,is nog redelijk jong in vergelijking met de overige stelsels..mocht er (ontwikkeld) buitenaards leven zijn,is de kans groot dat ze veel verder geevolueerd zijn dan ons..en wil zo'n beschaving wel contact maken?...waarschijnlijk is de aandacht van een eventuele ver gevorderde buitenaardse beschaving al getrokken,toen men de eerste proeven deed met kernwapens.

trouwens dit zijn de vraagstukken waarmee ik me al bezig hield vanaf me 10e jaar zo ongeveer...wat heb ik genoten van de boeken van Carl Sagan.. _O_
Zijn populair wetenschappelijk geschreven boeken,leggen oa de theorieeen van Einstein zo uit,dat een kleuter ze begrijpen kan...die man is/was fantastisch...Carl Sagan..R.I.P
Afbeelding
Ook populair in Nederland geworden door oa. zijn televisie serie 'Cosmos" eind jaren 70.
Afbeelding
Ik denk trouwens dat het eerder onwaarschijnlijker is dat er geen buitenaards leven is,als wel.. :wink:
Ik heb een ongelooflijke bewondering voor deze man,en zijn werk...voor ieder die is geinteresserd in buitenaards leven,samen met populair wetenschappelijke vraagstukken die betrekking hebben tot de Cosmos...raad ik een ieder zijn boeken aan!

http://en.wikipedia.org/wiki/Carl_Sagan

Apollo Achievement Award - National Aeronautics and Space Administration
Chicken Little Honorable Mention - 1991 - National Anxiety Center (a dubious achievement award from an anti-environmental protection organization that advocates a plethora of rightwing stances see: http://www.sourcewatch.org/index.php?ti ... ety_Center)
Distinguished Public Service - National Aeronautics and Space Administration
Emmy - Outstanding individual achievement - 1981 - PBS series Cosmos
Emmy - Outstanding Informational Series - 1981 - PBS series Cosmos
Exceptional Scientific Achievement Medal - National Aeronautics and Space Administration
Helen Caldicott Leadership Award - Women's Action for Nuclear Disarmament
Homer Award - 1997 - Contact
Hugo Award - 1998 - Contact
Hugo Award - 1981 - Cosmos
Hugo Award - 1997 - The Demon-Haunted World
Humanist of the Year - 1981 - awarded by the American Humanist Association
In Praise of Reason Award - 1987 - Committee for the Scientific Investigation of Claims of the Paranormal
Isaac Asimov Award - 1994 - Committee for the Scientific Investigation of Claims of the Paranormal
John F. Kennedy Astronautics Award - American Astronautical Society
John W. Campbell Memorial Award - 1974 - The Cosmic Connection
Klumpke-Roberts Award of the Astronomical Society of the Pacific - 1974
Konstantin Tsiolkovsky Medal - Soviet Cosmonauts Federation
Locus Poll Award 1986 - Contact
Lowell Thomas Award - Explorers Club - 75th Anniversary
Masursky Award - American Astronomical Society
Peabody - 1980 - PBS series Cosmos
Public Welfare Medal - 1994 - National Academy of Sciences
Pulitzer Prize for Literature - 1978 - The Dragons of Eden
SF Chronicle Award - 1998 - Contact
Carl Sagan Memorial Award - Named in his honor
Named 99th "Greatest American" on the June 5th, 2005 "Greatest American" show on the Discovery Channel.

gollum36
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door gollum36 » 01 jul 2005 18:32

Ach, als men het bestaan van gott niet kan bewijzen, hoe moet het dan met buitenaardse wezens. Misschien ben ik er gewoon te nuchter voor. Ik geloof in niks naast mezelf. En misschien besta ik zelf wel helemaal niet, ben ik slechts een afspiegeling van de schaduwwereld (plato). Hoe moet ik dan bewijzen dat er meer leven is? Tja, het leven van een onzekere (misschien niet bestaande), fantasievolle, achterdochtige, nuchtere puber gaat niet over rozen (gott, wat kan ik lullen).

PUMA
Regisseur
Regisseur

Bericht door PUMA » 02 jul 2005 01:20

Ik denk dat het er is maar dan meer als pantoffeldiertje-achtig leven

Ann McDunn
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Ann McDunn » 02 jul 2005 01:44

gollum36 schreef:Ach, als men het bestaan van gott niet kan bewijzen, hoe moet het dan met buitenaardse wezens. Misschien ben ik er gewoon te nuchter voor. Ik geloof in niks naast mezelf. En misschien besta ik zelf wel helemaal niet, ben ik slechts een afspiegeling van de schaduwwereld (plato). Hoe moet ik dan bewijzen dat er meer leven is? Tja, het leven van een onzekere (misschien niet bestaande), fantasievolle, achterdochtige, nuchtere puber gaat niet over rozen (gott, wat kan ik lullen).
Als ze ooit wat vinden wat op buitenaards leven duidt, dan weet ik nog zo net niet of wij aardlingen er zomaar wat van zouden horen, want de gelovigen in god en zijn collega's zouden het helemaal niet op prijs stellen, stel dat er een andere intelligentie is, wat moeten ze dan nog met het scheppingsverhaal? Bewijzen dat god bestaat kan niemand, en bewijzen dat er buitenaards leven is ook niet. Maar dat jij niet bestaat zal je moeder je niet in dank afnemen als je zoiets zou zeggen. Negen maanden ermee rondzeulen, dan nog een hele tijd veel pijn, tja dan zou je toch haast geloven dat jij wel bestaat. :Y

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 02 jul 2005 16:13

There’s a starman waiting in the sky
He’d like to come and meet us
But he thinks he’d blow our minds
He’s told us not to blow it
Cause he knows it’s all worthwhile
He told me:
Let the children lose it
Let the children use it
Let all the children boogie

Aziez
Filmster
Filmster

Bericht door Aziez » 04 jul 2005 21:40

Colonel_Kurz schreef:There’s a starman waiting in the sky
He’d like to come and meet us
But he thinks he’d blow our minds
He’s told us not to blow it
Cause he knows it’s all worthwhile
He told me:
Let the children lose it
Let the children use it
Let all the children boogie
wat is er?
ben je stoned ofzo? :P

Maar ik denk wel dat er leven op andere planeten is.
Gewoon een gevoel dat je hebt, net zoals liefde zeggen ze :).

1:2

Plaats reactie