Leven na de dood

Bespreek het actuele nieuws.
Plaats reactie

Geloof jij in leven na de dood?

ja
14
33%
nee
24
56%
laat ik in het midden
5
12%

Totaal aantal stemmen: 43

emperor
Walk of Fame
Walk of Fame

Leven na de dood

Bericht door emperor » 03 jul 2005 20:17

Wat ik me afvraag of er mensen hier zijn,die geloven/weten dat er een leven/voortbestaan is,in wat voor vorm dan ook,nadat het stoffelijk lichaam al zijn functies heeft stilgelegd,en waarop basseer je die kennis?

Bijv.zijn er mensen die wel eens aan glaasjedraaien hebben gedaan,en/of met het ouija bord hebben gespeeld,of een ander soortgelijke ervaring kennen.

ruben
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door ruben » 03 jul 2005 20:35

Nee, natuurlijk niet! waarom zou ik dat in hemelsnaam doen? Ik geloof immers ook niet in Sinterklaas...

ALS mensen het al doen, is het in de vorm van geloof. WETEN kun je het nooit. En dan is het interessant waarom mensen het geloven...

Het is de onmogelijkheid om te accepteren dat het ophoudt na dit leven. Dat we vergankelijk zijn, en nietig in dit immense universum. Tja, dan ga je natuurlijk in allerlei vage, verzonnen concepten geloven als ziel, geest, hiernamaals, etc.

Ik heb tot nu toe geen enkele reden om aan te nemen dat er wel een leven na de dood bestaat. En ik denk niet dat mijn mening daarover zal veranderen. Wij zijn niets anders dan stoffelijke lichamen. Wij vergaan met ons lichaam...immers, wij zijn ons lichaam. Een ziel? Onzin, bestaat niet. Reincarnatie? Kul. En omdat de meeste verschijnselen die mensen ervaren rondom de dood (tunnel van licht, uittreding) wetenschappelijk al lang te verklaren zijn, ga ik ervan uit dat de dingen die nog niet beantwoord zijn, spoedig zullen volgen.

dood is dood.

emperor
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door emperor » 03 jul 2005 20:43

..Ik kwam eigenlijk tot deze poll,omdat ik altijd al zeer geinteresseerd ben in alles wat met de dood te maken heeft.
Maar de 2e reden is ook omdat mensen die wel een ervaring hebben gehad,die wijst op een voortbestaan na de stoffelijke dood,meestal beweren een 'teken' te hebben ontvangen van gene zijde...al dan niet van te voren afgesproken...bijv.als 2 mensen met elkaar afspreken dat als er 1 doodgaat,die na het overlijden een teken geeft aan de ander...die tekens zijn dan zo vaag..waarom niet een duidelijk teken...of kan dat soms niet...en zijn er mensen die wel een duidelijk teken hebben gehad?

En eventueel wetenschappelijk hebben aangetoond,d.m.v. metingen van electrische velden,etc.

(het moment waarop ik dit alles typ..geeft me trouwens een gevoel van dejavu..net of ik al eerder zoiets heb neergezet hier...ik weet toch bijna zeker van niet,maar dat buitengelaten..)

ruben
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door ruben » 03 jul 2005 20:53

tja, persoonlijke ervaringen zijn natuurlijk harstikke gekleurd. Als je inderdaad hoort hoe mensen de tunnel van licht beschrijven, de kleuren die ze zien, de mensen die ze 'tegenkomen', dat schijnt allemaal erg heftig te zijn. Deze mensen willen natuurlijk niet horen dat het hier een bepaalde reactie in de hersenen betreft. Dat doet af aan de magie van het moment.

Maar toch is het zo...ervaringen zijn stofjes, zijn elektrische pulsen, meer niet. Maar probeer dat 's te zeggen in een ultra-gelovige wereld waarin we vandaag de dag leven.

Dus...DAT heeft wetenschap aangetoond. Dat nabije-doodervaringen chemisch van oorsprong zijn. En die 21 gram die mensen zouden verliezen bij de dood? Da's een urban-myth. Dus als je zit te wachten totdat wetenschap een leven na de dood aantoont, kun je lang wachten; ze is juist bezig met het tegenovergestelde.

emperor
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door emperor » 03 jul 2005 21:03

..wat dan te denken van de buitenlichamelijke ervaringen die mensen optekenen..bijv.de operatie waaraan men zich blootsteld,te beschrijven tot in detail,na weer te zijn bijgekomen uit de narcose,tot verbijstering van de chirurg.

(dit wil ik echter niet een bijna dood ervaring noemen,maar als het lichaam wordt blootgesteld aan dergelijke zware trauma's...is het wellicht mogelijk dat het bewustzijn zich buiten het lichaam kan begeven,dit is wel een beetje zweverig,maar ik heb zelf ook eens zoiets ervaren namelijk..en het is erg angstig...en nee,ik had niks gedronken..sterker nog in die periode dronk ik nog helemaal geen alcohol.. :wink: )
Laatst gewijzigd door emperor op 03 jul 2005 21:06, 1 keer totaal gewijzigd.

ruben
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door ruben » 03 jul 2005 21:06

lees http://www.skepp.be:8080/skepp/artikels ... klaard.pdf

om te beginnen

voor andere leuke literatuur: http://www.skepsis.nl/

emperor
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door emperor » 03 jul 2005 21:15

Zelf ben ik voorstander om eigenlijk alles wat omgeven is door mystiek,duistere zaakjes,zweverig gedoe..aan de kaak te stellen,en in het licht te brengen..de mens kan niet zonder een zeker mystiek in zijn leven,al was het alleen maar om zijn eigen denkbeeld te verruimen,of zijn drang naar zoeken naar het 'goddelijke' te bevredigen...maar aan de andere kant,is er ook niet wetenschappelijk aangetoond dat er buitenaards leven is...wat er waarschijnlijk toch ergens moet zijn.

ruben
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door ruben » 03 jul 2005 21:20

emperor schreef:Zelf ben ik voorstander om eigenlijk alles wat omgeven is door mystiek,duistere zaakjes,zweverig gedoe..aan de kaak te stellen,en in het licht te brengen..de mens kan niet zonder een zeker mystiek in zijn leven,al was het alleen maar om zijn eigen denkbeeld te verruimen,of zijn drang naar zoeken naar het 'goddelijke' te bevredigen...maar aan de andere kant,is er ook niet wetenschappelijk aangetoond dat er buitenaards leven is...wat er waarschijnlijk toch ergens moet zijn.
de mens kan heel goed zonder mystiek in zijn leven! :) Ik heb niets met mystiek (hoewel ik in het verleden wel ervaringen heb gehad), en ik leef (nog steeds). Of ik gelukkig ben, is een andere kwestie. Mystiek is nodig om mensen gelukkiger te maken, dat geloof ik wel.

Wat betreft buitenaards leven: zolang het niet is aangetoond, kun je niet zeker weten dat het zo is, toch? Je kunt er in geloven, je kunt het proberen uit te rekenen met formules dat het bestaat, maar zeker is het niet. Natuurlijk is het niet zo dat alles wat niet wetenschappelijk bewezen is, niet bestaat. Maar ik denk dat we bij zaken zoals deze, de boel voorzichtig en kritisch moeten benaderen. Maar goed, wij - de ongelovigen - zijn aan de verliezende hand. Immers, 98 procent van de wereldbevolking gelooft in iets 'hogers', en dit percentage neemt dagelijks toe.

emperor
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door emperor » 03 jul 2005 21:28

Ik geloof zelf niet in iets 'hogers' dan mezelf,ik ben de grootste macht in mijn hoedanigheid op deze aarde,ik neem de beslissingen,en ik ben de verantwoordelijke...er zijn ook krachten in de natuur aanwezig,die bepaalde dingen negatief of positief kunnen beinvloeden..deze krachten zijn zelfs te sturen,met de juiste technieken...een klein voorbeeld..als ik zeg klootzak!..of zakkenwasser!..hoe voel je je dan..niet leuk toch?..als ik zeg schatje!..of honnepon!..voel je je goed..zo heb je de woorden in feite een bepaald soort kracht gegeven,die toch hun uitwerking hebben op de mens,aangetoond en al...woorden en woorden in een bepaalde volgorde kunnen constructief werken en destructief.
En daarbij moet je niet direct denken aan de juiste uitspraak,maar meer aan de uitstoot...bijv.toonhoogte..de zangeres die een glas stuk kan zingen bijv.

dan nog: wat gebeurt er met de energie,nadat men is overleden..energie gaat nooit verloren,maar wordt slechts omgezet..

emperor
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door emperor » 03 jul 2005 21:53

ruben schreef:tja, persoonlijke ervaringen zijn natuurlijk harstikke gekleurd. Als je inderdaad hoort hoe mensen de tunnel van licht beschrijven, de kleuren die ze zien, de mensen die ze 'tegenkomen', dat schijnt allemaal erg heftig te zijn. Deze mensen willen natuurlijk niet horen dat het hier een bepaalde reactie in de hersenen betreft. Dat doet af aan de magie van het moment.
Maar je kan je wel afvragen waarom zoveel mensen dezelfde,of erg sterk op elkaar lijkende ervaring hebben gehad..hebben ze allemaal iets afgesproken,of hetzelfde boek gelezen?

ruben
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door ruben » 03 jul 2005 21:55

emperor schreef:
ruben schreef:tja, persoonlijke ervaringen zijn natuurlijk harstikke gekleurd. Als je inderdaad hoort hoe mensen de tunnel van licht beschrijven, de kleuren die ze zien, de mensen die ze 'tegenkomen', dat schijnt allemaal erg heftig te zijn. Deze mensen willen natuurlijk niet horen dat het hier een bepaalde reactie in de hersenen betreft. Dat doet af aan de magie van het moment.
Maar je kan je wel afvragen waarom zoveel mensen dezelfde,of erg sterk op elkaar lijkende ervaring hebben gehad..hebben ze allemaal iets afgesproken,of hetzelfde boek gelezen?
onze hersens hebben globaal gezien dezelfde bouw

emperor
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door emperor » 03 jul 2005 22:02

ruben schreef:onze hersens hebben globaal gezien dezelfde bouw
raar eigenlijk,dat de inwendige organen allemaal zoveel op elkaar lijken qua bouw,maar we er aan de buitenkant allemaal zo verschillend uitzien.
(vooral als je goed kijkt)...ok,(bijna)iedereen heeft 2 armen,2 benen,een hoofd en een romp..2 oren,2 ogen,een mond en neus...maar daarbij houdt het wel op.

ruben
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door ruben » 03 jul 2005 22:16

emperor schreef:
ruben schreef:onze hersens hebben globaal gezien dezelfde bouw
raar eigenlijk,dat de inwendige organen allemaal zoveel op elkaar lijken qua bouw,maar we er aan de buitenkant allemaal zo verschillend uitzien.
(vooral als je goed kijkt)...ok,(bijna)iedereen heeft 2 armen,2 benen,een hoofd en een romp..2 oren,2 ogen,een mond en neus...maar daarbij houdt het wel op.
die 'grote' verschillen zijn eigenlijk niet zo groot, genetisch gezien. Het zijn kleine genetische verschillen, die uiterlijk grote variatie tot gevolg hebben.

emperor
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door emperor » 03 jul 2005 22:38

ruben schreef:Maar goed, wij - de ongelovigen - zijn aan de verliezende hand. Immers, 98 procent van de wereldbevolking gelooft in iets 'hogers', en dit percentage neemt dagelijks toe.
vreemd eigenlijk,in een wereld die juist steeds meer materialistischer wordt...of mischien juist niet zo vreemd.

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 03 jul 2005 22:59

Maar toch is het zo...ervaringen zijn stofjes, zijn elektrische pulsen, meer niet. Maar probeer dat 's te zeggen in een ultra-gelovige wereld waarin we vandaag de dag leven.
Maar hoe weet je dan zo zeker dat het niet die 'bepaalde reactie in de hersenen' is die hen juist de "waarheid" laat zien, en dat al diegenen die deze reactie niet krijgen, die deze elektrische pulsen niet krijgen, onwetend en blind zijn?

Plaats reactie