Leven na de dood

Bespreek het actuele nieuws.
Plaats reactie

Geloof jij in leven na de dood?

ja
14
33%
nee
24
56%
laat ik in het midden
5
12%

Totaal aantal stemmen: 43

emperor
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door emperor » 07 jul 2005 20:19

maar wellicht is er eerst een (on)geloof nodig,om wetenschappelijk te onderzoeken,en aan de kaak te stellen,en discussie op gang te brengen,dan nog zijn er zaken die (nog) niet te verklaren zullen zijn..als je alles van de hand doet als zijnde onzin wat niet wetenschappelijk is verklaard,ben je even dwaas bezig als dat je alles aanneemt zonder je af te vragen of te onderzoeken (voor zover mogelijk) wat dat nou precies is/zou kunnen zijn...

Marlous
Oscar winnaar
Oscar winnaar
Contacteer:

Bericht door Marlous » 07 jul 2005 20:39

Er is bijna ALTIJD eerst (on)geloof nodig als je je vastbijt in een mening die misschien niet waar is....

Misschien heeft Ruben wel helemaal gelijk, maar zijn manier van discusseren laat mij niet denken dat hij ook denkt dat het misschien anders kan zijn..

Aangezien hij alles verwerpt...

hermit elephant
Regisseur
Regisseur

Bericht door hermit elephant » 07 jul 2005 20:49

Marlous77 schreef:...Aangezien hij alles verwerpt...
Dat is niet waar! Ruben biedt zijn aannames juist ter onderzoek en bevraging aan, zodat ze bewezen of verworpen kunnen worden. Wat hij verwerpt zijn juist die zaken die niet kritisch onderzocht kunnen/mogen worden, maar die aangenomen of 'geloofd' moeten worden...
Laatst gewijzigd door hermit elephant op 07 jul 2005 21:45, 1 keer totaal gewijzigd.

ruben
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door ruben » 07 jul 2005 21:41

hermit elephant schreef:
Dat is niet waar! Ruben biedt zijn aanames juist ter onderzoek en bevraging aan, zodat ze bewezen of verworpen kunnen worden. Wat hij verwerpt zijn juist die zaken die niet kritisch onderzocht kunnen/mogen worden, maar die aangenomen of 'geloofd' moeten worden...
eh...ja...wat hij zei :)

Ann McDunn
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Ann McDunn » 08 jul 2005 01:20

hermit elephant schreef:
Dat is niet waar! Ruben biedt zijn aannames juist ter onderzoek en bevraging aan, zodat ze bewezen of verworpen kunnen worden. Wat hij verwerpt zijn juist die zaken die niet kritisch onderzocht kunnen/mogen worden, maar die aangenomen of 'geloofd' moeten worden...
Hermit hoogst waarschijnlijk vindt jij mij ook een van die zweverige mensen, en het geloof dat ik dat niet ben kan ik je niet geven, maar als je alles gelezen hebt, dan heb je ook gelezen dat ik ten alle tijden bereid ben om een demonstratie te geven, heb je ook gelezen dat er twee huisartsen geweest zijn die mij zelfs vroegen of ik door wilde gaan met hun patiënten, heb je ook gelezen dat ik met een patiënt naar het medisch Centrum ben geweest, en ze daar heb laten zien waar ze telkens in de fout gingen, en waar ze verder ook afgebleven zijn. Maar daar krijg ik dan geen antwoord op. Wat wil Ruben dan nog meer weten? Hij mag zelfs bij mij komen om er over te praten. Dan kan hij al die zaken wat betreft mijn Healing Hands kritisch onderzoeken. Kritisch zijn is heel gezond, maar alles zomaar weg wuiven is gewoon niet eerlijk ook niet tegenover anderen die dingen hebben meegemaakt waar hij dan niet bij geweest is. Vertel jij mij dan eens waarom Marlous zou liegen of waarom Lunatix hier sprookjes zou vertellen, kom Hermit, dat handje vol mensen die hier wat durven te zeggen, want dat is het langer, worden ongenadig in de pan gehakt. Op zich kan dat mij geen fuck schelen, want ik ben héél wat gewend, en stil houden doe ik me voor niemand, al zou het misschien wel zo verstandig zijn. Ik waarschuw tégen spiritistische seances, kaartleggen en waarzeggen, maar wat mensen mee hebben gemaakt en wat ze dan vertellen dat is hen niet alleen overkomen, maar duizenden mensen. Als ze hadden geluisterd naar de helderzienden die van over de hele wereld hebben gewaarschuwd voor het vergaan van de Titanic, was het nooit zo'n grote ramp geworden. Gelukkig voor diegene die wel geluisterd hebben. Lees er maar eens over, want dit is geen verhaaltje van mij.

ash_
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door ash_ » 08 jul 2005 01:44

Ho ho, niemand beschuldigt hier iemand anders van liegen. Wat er slechts wordt beweerd (en daar ben ik het volkomen mee eens) is dat dat wat veel mensen voor paranormale verschijnselen aanzien, helemaal niet paranormaal is. Er is gewoon een wetenschappelijke verklaring voor, dat die nog niet altijd gevonden is, wil helemaal niets zeggen. Er is zoveel dat nog niet te verklaren is.

Ann McDunn
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Ann McDunn » 08 jul 2005 01:59

ash_ schreef:Ho ho, niemand beschuldigt hier iemand anders van liegen. Wat er slechts wordt beweerd (en daar ben ik het volkomen mee eens) is dat dat wat veel mensen voor paranormale verschijnselen aanzien, helemaal niet paranormaal is. Er is gewoon een wetenschappelijke verklaring voor, dat die nog niet altijd gevonden is, wil helemaal niets zeggen. Er is zoveel dat nog niet te verklaren is.
Wie zegt dat ik het daar niet mee eens ben? In dit topic heb ik zelfs gezegd dat heel veel mensen te snel klaar staan om iets paranormaal te noemen, en dat is ook zo met bepaalde TV programma's, daar heb ik voor de aardigheid wel eens naar gekeken, maar soms is dat ook tenenkrullend. Ik bedoelde overigens niet dat Ruben iemand beschuldigd van liegen, dat was een uitdrukking en die neem ik terug, ik bedoelde dat Marlous als ze zegt een entiteit te hebben meegemaakt, dat niet te bewijzen is, maar dat ik niet zou weten waarom ze dat zomaar zou vertellen, en zeker hier niet, als dat zomaar een wazig verhaaltje is.

Marlous
Oscar winnaar
Oscar winnaar
Contacteer:

Bericht door Marlous » 08 jul 2005 06:16

ruben schreef:
hermit elephant schreef:
Dat is niet waar! Ruben biedt zijn aanames juist ter onderzoek en bevraging aan, zodat ze bewezen of verworpen kunnen worden. Wat hij verwerpt zijn juist die zaken die niet kritisch onderzocht kunnen/mogen worden, maar die aangenomen of 'geloofd' moeten worden...
eh...ja...wat hij zei :)
Correctie:

Aangezien hij alles verwerpt wat niet wetenschappelijke bewezen kan worden... :wink:

Enne niemand heeft gezegd dat ik lieg...:D
Het is een vraag in mijn stukje....

ruben
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door ruben » 08 jul 2005 06:30

Ann McDunn schreef:ik bedoelde dat Marlous als ze zegt een entiteit te hebben meegemaakt, dat niet te bewijzen is, maar dat ik niet zou weten waarom ze dat zomaar zou vertellen, en zeker hier niet, als dat zomaar een wazig verhaaltje is.
bang om niemand voor het hoofd te stoten, en iedereen in zijn waarde te laten, moeten we dan maar aannemen dat Marlous een spook heeft gezien. Natuurlijk vertelt ze het niet zomaar, maar wat ik al eerder zei, mensen die zelf iets hebben meegemaakt, zijn niet de mensen die moeten proberen een verklaring te geven. Ze zijn te zeer betrokken, kunnen niet objectief naar een situatie kijken, en weigeren een reductionistische verklaring onder ogen te zien; die is immers minder spannend en laat bovendien zien dat de menselijke zintuigen feilbaar zijn. Er zijn zo veel mogelijke verklaringen voor dergelijke ervaringen, dat ik denk dat we die eerst in ogenschouw moeten nemen, voordat we ons inlaten met allerlei 'spookverhalen'. Helaas heeft niemand hier geduld voor.

Healing Hands? Nee natuurlijk niet...maar wél uitgebreide aandacht voor patienten, en zorgzaamheid. Dat is iets wat dokters nog wel eens vergeten. Ik heb zelf een keer een reiki-sessie meegemaakt. Natuurlijk vloeide er geen kosmische energie door die handen. Maar het was heel fijn, 3 vrouwen die de tijd voor me namen, met warme handen (lichaamswarmte! geen kosmische energie) op mijn lichaam. Meer niet. Dat verklaart meteen het succes van alternatieve geneeswijzen: de tijd nemen voor patienten in een wereld waarin de regulieren dokters dat niet doen. En - om meteen maar weer even door te gaan - onderschat niet de kracht van placebo. Korte tijd geleden is b.v. bewezen dat homeopatie niet werkt (uitgebreid in het nieuws gewezen). Toch worden homeopatische middelen veelal vergoed door verzekeringsmaatschappijen. Waarom? Het is de kracht van suggestie die we niet moeten onderschatten. Placebo's zijn heel sterk.

Overings ben ik erg blij dat dit uiteindelijk toch weer een goeie, objectieve discussie is geworden, waarin we totaal niet persoonlijk zijn geworden. :o (doet me een beetje denken aan de manier van praten die mensen zoals Jomanda erop nahouden als ze met wetenschappelijke feiten om de oren geslagen worden...)

hermit elephant
Regisseur
Regisseur

Bericht door hermit elephant » 08 jul 2005 09:55

ruben schreef:Healing Hands? Nee natuurlijk niet...maar wél uitgebreide aandacht voor patienten, en zorgzaamheid. Dat is iets wat dokters nog wel eens vergeten. Ik heb zelf een keer een reiki-sessie meegemaakt. Natuurlijk vloeide er geen kosmische energie door die handen...)
Healing Hands? Dat weet ik ook zo net niet, maar Reiki zeker wel. Althans, dat GELOOF ik wel, zeker omdat ik het zelf ook doe (I en II). Waar ik geen punt van maak (en zovelen hier blijkbaar wel) is dat het voor mij niet bewezen hoeft te worden. Laat de wetenschap lekker de wetenschap, en laat het geloof (met of zonder Hoofdletter) lekker het geloof. Ik geloof niet in geesten/entiteiten/verschijningen, maar als Marlous er een denkt te hebben gezien; good for her! Als iemand niet wenst te delen in mijn geloof in Reiki; prima! Wil je graag denken dat homeopathie alleen maar werkt door het placebo-effect; toppie!!

ruben
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door ruben » 08 jul 2005 10:04

je bent een held! :) En dan wil ik wel 's door jou onder handen (geddit?) genomen worden...

hermit elephant
Regisseur
Regisseur

Bericht door hermit elephant » 08 jul 2005 10:15

Weet je wat het is? Dit hele topic begint met de vraag: "Geloof je in leven na de dood?" En dus is de enige mogelijkheid om te antwoorden: 'ja', 'nee', of 'weet niet/geen mening'.
Vragen of er leven na de dood IS, dat zou pas echt nergens op slaan. Te bewijzen valt het alleen maar door het zelf vast te stellen (met zelf bedoel ik dan 'wetenschappers' die er bewijs van meenemen) of door mensen die er geweest zijn en dit met overtuigend bewijs kunnen aantonen. Al het andere is pure speculatie, en daar is helemaal niks mis mee, zolang je je dat ook maar realiseert.

Rooster
Regisseur
Regisseur

Bericht door Rooster » 08 jul 2005 10:32

hermit elephant schreef:of door mensen die er geweest zijn en dit met overtuigend bewijs kunnen aantonen.
Leuke woordkeus :)

Maare, Healing Hands en Reiki, dat is toch hetzelfde?

ruben
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door ruben » 08 jul 2005 10:32

Je kunt echter wel stellen dat de fenomenen die worden waargenomen als mensen zogenaamd naar gene zijde gaan, te verklaren zijn vanuit fysische processen. Wat is dan de aanleiding om er wél in te geloven?

Natuurlijk mág je er wel in geloven, maar dit heeft voor mij de zelfde status als geloven in kabouters o.i.d.

hermit elephant
Regisseur
Regisseur

Bericht door hermit elephant » 08 jul 2005 10:56

Dat is dan ook niet wat ik bedoel met 'mensen die er geweest zijn'. Ik heb het dan over mensen die een afterlife hebben meegemaakt en dan terugkomen om dit te bewijzen. Lijkt mij dan echter wel weer zo onwaarschijnlijk dat ik er bij voorbaat niet in GELOOF...

Geen idee of Reiki hetzelfde is als Healing hands. Het een ken en gebruik is, het andere ken ik iig niet...

Plaats reactie