Leven na de dood

Bespreek het actuele nieuws.
Plaats reactie

Geloof jij in leven na de dood?

ja
14
33%
nee
24
56%
laat ik in het midden
5
12%

Totaal aantal stemmen: 43

gollum36
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door gollum36 » 04 jul 2005 18:19

ruben schreef:de functie van doodgaan? het wordt nu inderdaad wat wazig.
Omdat onze lichamen versleten zijn? Omdat er een opvolging van generaties moet zijn, waardoor er - onder druk van natuurlijke selectie - veranderingen in een soort kunnen plaatsvinden die handig zijn om te kunnen overleven in een steeds veranderende omgeving?
Of omdat de aarde anders te vol raakt? (wat geen troost is voor de nabestaanden...waar ik zwelf op dit moment over mee kan praten.)

emperor
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door emperor » 04 jul 2005 18:23

Waarom gaan levende dingen eens dood?...als iemand eeuwig zou leven zou je waarschijnlijk geen of weinig vooruitgang boeken..daar heb je (veel) nieuwe mensen,nieuwe ideeen en samenwerking voor nodig vooral in deze tijd eigenlijk..(buiten het emotionele gedeelte om waar Gollum het over had...niemand zit er op te wachten om een dierbare te verliezen!)..dat is een onderdeel van de evolutie denk ik...verbetering,verandering,betere aanpassing aan de omgeving,en zo ook een betere kans op overleven van de soort.

stel:
je hebt een vlindersoort die in het donker beter kan zien dan in het licht..hoe kan dat?
kan zijn dat het eens een gewone vlinder was,die veel te lijden had overdag van roofdieren..nu ging die soort zich steeds verschuilen waar het roofdier hem niet vinden kon..een donkere plek bijv.de eerste generaties van die vlinders die in het donker ter wereld kwamen zullen waarschijnlijk niet erg goed hebben kunnen zien...maar omdat de soort onderhevig is aan genetische aanpassingen..is dit steeds verbeterd...met name de onderdelen van het oog die eerts klein,of niet aanwezig waren...werden met elke generatie iets groter/beter ontwikkeld,omdat er een steeds groter beroep op werd gedaan...en de vlinder met de best ontwikkelde oogjes overleefden,en gaven hun dna weer door aan de volgende generatie.

doodgaan is even belangrijk als geboren worden.
maar de vraag was,wat gebeurt er als het stoffelijk lichaam dus dood is..er vinden allerlei processen plaats met het 'dode' lichaam...de eerste paar jaar zijn die nogal heftig..alles wordt afgebroken en verteerd...op sommige delen na dan..wat blijft er over uiteindelijk niks...maar wat zou dan een ziel zijn?...een eeuwig durende energie die niet meer omgezet wordt...maar zonder kennis,want kennis wordt in de hersenen opgeslagen,je hebt dus als geest een brein nodig om te communiceren met de levenden...of neemt de energie de levende in pacht,en gebruikt vervolgens de levende zijn brein?..
wat je bij seances ziet gebeuren...is de geest dan mischien alleen maar een energie aangedreven/aangezogen door menselijke emotie?..

Maar hoe kan dan kennis van deze geest overgebracht worden..die kennis moet opgeslagen zijn geweest..in het brein,wordt het brein vernietigd,lijkt het mij dat de opgeslagen kennis ook is vernietigd...net als de harde schijf in je PC bijvoorbeeld.

je kan je afvragen dat als je een geest hebt,waarom je die dan niet ervaart als zijnde?..
wel,ik heb wel een ervaring gehad in die richting,en daarom twijfel ik nog steeds,in het bestaan van iets dergelijks...waarschijnlijk ook omdat wij dit met ons dagelijkse bewustzijn gewoon niet kunnen ervaren.

Het zijn allemaal maar hersenspinsel,die me op dit moment te binnen schieten,of het correct is weet ik niet,maar interressante materie is het wel.
Laatst gewijzigd door emperor op 04 jul 2005 18:46, 1 keer totaal gewijzigd.

ruben
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door ruben » 04 jul 2005 18:43

wow, wow, wow...waar haal je nou ineens een ziel vandaan?

emperor
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door emperor » 04 jul 2005 18:49

ruben schreef:wow, wow, wow...waar haal je nou ineens een ziel vandaan?
uit de hemel..of hel.. :wink:
..tja,wanneer en hoe wordt er dan een ziel gevormd?..wat ikzelf als theorie heb is:
tijdens je leven...en die groeit als het ware mee.
je stoffelijke gedeelte kan iedereen zien,en waarnemen..het ziel gedeelte echter maakt dezelfde groei en verandering mee als het stoffelijk lichaam...echter is deze niet waarneembaar...
het zou het allereerste begin energie kunnen zijn,die gevormd wordt tijdens de eerste celdelingen in het embryo..de beginenergie meegegeven door de moeder en vader.
...gewoon wat hersenspinsels..

ruben
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door ruben » 04 jul 2005 18:53

heb je de ziel echt nodig om de dingen die zojuist noemt te beschrijven? De ziel is een overbodig concept

emperor
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door emperor » 04 jul 2005 18:55

wat is de functie van een ziel?...in ieder geval heeft de kerk het nodig om mensen in het gareel te houden.. :D
vandaar ook de term 'zieltjes winnen'

je zou dus eigenlijk gelovig moeten wezen,om in een ziel te kunnen geloven...voor een ongelovig iemand heeft die ziel geen nut.

aan de andere kant:
als je een ziel kan ervaren op 1 of andere manier,zou je dan ook meteen gelovig moeten worden?..de kerken hebben altijd volgehouden dat er een ziel bestaat...dus als er een ziel bestaat bestaat er ook een god?..of kan een ziel zonder god bestaan...maar dan heeft de ziel eigenlijk geen functie..en is overbodig,en overbodige dingen in de natuur houden het niet lang vol zonder hulp en inmenging van de mens van buitenaf.
Of het moet tot iets dienen waar wij (nog) geen weet van hebben..
Laatst gewijzigd door emperor op 04 jul 2005 19:03, 3 keer totaal gewijzigd.

ruben
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door ruben » 04 jul 2005 18:58

laten we nou 's beginnen de ziel af te schaffen. Kijken we dan wel hoe ver we komen (mijn inschatting: heel ver)

II Duce
Filmster
Filmster
Contacteer:

Bericht door II Duce » 04 jul 2005 20:50

de dag dat ruben bekeerd is, word ik ook gelovig :D

FTer
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door FTer » 04 jul 2005 21:54

Maar serieus? Wat is de reden om te geloven dat er een ziel bestaat? Ik heb al teveel argumenten gehoord in de trant van: "zou een unieke persoonlijkheid en karakter zomaar ineens verdwijnen? nou, ik dacht het niet!".

Waarom neemt men aan dat er zoiets bestaat als een ziel, afgezien van het feit dat men het leven anders allemaal zo nutteloos vindt? Iemands unieke karakter moet toch wel iets speciaals zijn? Waarom, is je unieke vingerafdruk zo speciaal dat die ook blijft voortbestaan?

Gooi wat medicijnen/drugs in iemand en kijk een wat een ander persoon het wordt, of kijk eens wat een grote metalen staaf dwars door iemands brein met hem doet, als hij tenminste overleeft zoals Phineas Cage. Deze man had als bijverschijnselen dat hij een enorme irritante en opvliegende lul werd. Welke reden is er om aan te nemen dat iemands persoonlijkheid of karakter niet een resultaat is van je stoffelijke brein (en de vele ervaringen die het in de loop der tijd heeft verwerkt)?

Ann McDunn
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Ann McDunn » 05 jul 2005 00:53

Ziel is een woord, net als geest, waarom zouden we niet in een ziel geloven? En waarom zou die ziel (of hoe je het ook noemen wilt) niet het lichaam ontstijgen bij de dood? Een overleden mens is slechts een stoffelijk omhulsel, en ziet eruit als een wassen beeld en dan meestal ook nog jaren jonger dan degene was die is overleden, rimpels trekken zelfs weg. Jakkes, ik vind het eigenlijk vervelend voor Gollum, maar ja ik vind dood en geboorte bij elkaar horen, niet zoals Emperor zegt dat dood en geboorte even belangrijk zijn. Je hoeft helemaal niet in een god te geloven om in een ziel te geloven. Ik denk dat iedereen hier wel eens heeft gehoord over Poltergeisten, oftewel plaaggeesten of klopgeesten, als iets wegraakt op onverklaarbare manier, en iedereen zoekt zich werkelijk een breuk, maar het blijft weg, en ligt na een poos gewoon op de plaats waar het neergelegd was, dan kan je dat afdoen met "nou ja over de kop gezien", maar als het in een bepaald huis regelmatig gebeurt, zoals in dit topic al is genoemd, dan is er waarschijnlijk sprake van zo'n Poltergeist, net zoals ik eerder heb geschreven over dat raam dat werd ingegooid. En hoe wordt dat omschreven? Juist, als een ziel die geen rust kan vinden. Denken jullie nu niet dat ik niet nuchter ben, en dat ik niet vol zit met onbeantwoorde vragen, want die heb ik wel zeker. Ook geloof ik niet in reïncarnatie omdat ik zo graag weer een keertje wil leven, verre van dat. Overigens heb je er ook nog niets aan, omdat je het zelf niet weet! Het geloof in mij kan en wil ik jullie niet eens geven, maar zoals eerder gezegd, ik heb heel veel dingen meegemaakt die absoluut niet te verklaren zijn. Waarom zou ik hier sprookjes gaan vertellen? Kom ik zo zweverig over? Denk van niet.

Laatst heb ik nog een programma op TV gezien wat handelde over het geheugen, wat wij ons kunnen herinneren, en dat is volgens ons heel veel, dat is slechts een fractie van wat er in het geheugen is opgeslagen, dat schijnt meer te zijn dan er op een harde schijf van 's werelds grootste computer opgeslagen kan worden. Dan blijft voor mij echter wel de vraag hoe kunnen wij zo ontzettend veel in ons geheugen hebben als we dat niet beleefd hebben? De theorie, want bewijzen kan ik niets, dat de ziel na het overlijden het lichaam verlaat om dan te kunnen rusten, daar heb ik altijd in geloofd, en er is ook niemand die mij van iets anders kan overtuigen.

Rooster
Regisseur
Regisseur

Bericht door Rooster » 05 jul 2005 02:15

Ann McDunn schreef:...Kom ik zo zweverig over? Denk van niet.
Euhm... nou, ik denk van wel want in die hele lap tekst zit geen enkele concrete beschrijving van wat de ziel nou eigenlijk is. In plaats daarvan kom je met "geloven" op de proppen en klopgeesten die je sleutels verstoppen en je ruiten ingooien.
tja dat is natuurlijk koren op de molen van Ruben die geen enkele moeite hoeft te doen om het hele verhaal onderuit te schoffelen omdat het puur en alleen aan elkaar hangt van wat jij gelooft en denkt wat waarschijnlijk is. Niks mis mee maar veel mensen (en ruben zeker) kunnen er denk ik weinig mee.

Maar als je dan toch de vergelijking maakt met computers en je wil een beschrijving aan de ziel geven dan kun je (en dit is pure speculatie van mijn kant) de ziel zien als de BIOS van een computer. dus het basisprogramma wat op het laagste niveau in onze hersenen draait. Zie het als energie in de vorm van elektrische impulsen waardoor onze hersenen worden opgestart en er voor zorgen dat we gegevens kunnen opnemen en uitzenden. vanaf dat punt kunnen er dan andere processen in werking treden die ons denken vormt, ons een karakter geeft, ons onze beslissingen laat maken, etc. En omdat energie nooit verloren gaat, gaat de ziel dus ook niet verloren. Als we dood gaan wordt die energie afgegeven aan onze omgeving... mogelijk in de vorm van warmte... tja erg spectaculair is het niet... :}

Ann McDunn
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Ann McDunn » 05 jul 2005 03:06

Volgens mij heb ik geschreven dat ziel een woord is en dat iedereen het maar noemen moet zoals hij/zij wil. Volgens jou is dus, als ik het goed begrijp, ziel=energie, energie gaat nooit verloren en dus de ziel gaat ook nooit verloren. Als we dood gaan wordt die energie afgegeven aan onze omgeving mogelijk in de vorm van warmte. Dat is dus ook een theorie die Ruben onmiddelijk onder zal schoffelen, en kan hij daar ook niets mee, want dan heb jij het wel degelijk over de ziel al noem je die dan energie. En een kwade invloed of geesten worden ook wel samengebalde energie genoemd. En met niet zweverig overkomen bedoelde ik het in het algemeen hoe ik hier over kom, en niet alleen in dit topic.

Overigens had ik het over Poltergeisten omdat Lunatix over de vreemde voorvallen die ze thuis hadden beleefd geschreven had en heb ik dat niet alleen voor Ruben gedaan. Heb je dan ook niet gelezen dat er heel veel dingen zijn waar meerdere getuigen bij waren, zodat het niet bepaald dingen zijn waar ik alleen in geloof? Volgens mij had er beter alleen een poll kunnen zijn, dan waren er ook geen lappen tekst gekomen. Het gaat hier, net als een paar jaar geleden over een bijzonder moeilijk item, en eigenlijk kan je dit niet met posten uitleggen, zelfs al zou ik hier een paar door mij genezen patiënten iets laten schrijven dan kan ik toch niet bewijzen dat zij dat geschreven hebben? Voor de tweede keer stop ik maar met deze discussie, want als het alleen gaat om wat Ruben er van vindt, dan is dat duidelijk. Hij gelooft alleen in dingen die wetenschappelijk te bewijzen zijn, en ik geloof in dingen die ik zelf met anderen en alleen heb meegemaakt, en die ik gedaan heb, en die zelfs bewezen zijn, op röntgenfoto's en bevestigd zijn door artsen. En wat de andere mensen er van vinden dat kan je hier lezen. Ik ben er niet over begonnen, maar ik kan er zelf wel mee eindigen, de hele discussie is eigenlijk ook zinloos en ik heb er nu al weer spijt van dat ik mijn mening heb gegeven. Overigens sorry voor de lappen tekst, ook al ben ik daar de enige niet mee.

ruben
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door ruben » 05 jul 2005 06:30

Ann McDunn schreef:Ziel is een woord, net als geest, waarom zouden we niet in een ziel geloven?
Kaboutertje is een woord, net zoals ziel. Waarom zouden we dan niet in kaboutertjes geloven?

Kijk, hier gaat niet het systeem op van: innocent until proven guilty - we kunnen overal in geloven, net zolang totdat de wetenschap het aantoont of weerlegt. Want dan ken ik nog een hoop woorden waar we spontaan, zonder enige aanwijzing, in kunnen geloven, net zoals de ziel: elfjes, zeemeerminnen, eenhoorns, trollen, god, jabba the hutt, etc.

Laten we vooral het hoofd koelhouden, en nagaan of het concept ziel niet gewoon een vervelende erfenis is uit de oudheid, die eigenlijk totaal overbodig blijkt, maar die we nog te vaak als vanzelfsprekend zien en geforceerd in ons mensbeeld proberen te proppen (op de plaatsen waar wetenschap er nog net greep op heeft, hoewel deze plaatsen door vooruitgang van de wetenschap steeds blijven verschuiven). En verder sluit ik me natuurlijk aan bij Peter. :) Hij zegt het heel helder.

jacq
Regisseur
Regisseur

Bericht door jacq » 05 jul 2005 07:05

Tja ik moet me ook bij Peter aansluiten. Ik geloof ook niet dat er een ziel bestaat. Of dat hij er is. Als een mens doodgaat zou de ziel zgn voort moeten blijven bestaan, of energie hoe je het dan ook wilt noemen. Of zoals sommige gelovigen denken de ziel gaat naar de hemel :-? Tjaa heb wel opgelet maar nog nooit gezien.
Nee ik geloof hier niet zo in. Dat energie niet verloren gaat nee OK, maar als een mens dood is dus wel. Alle organen houden ermee op dus volgens mij dat ook. Maar ik kan wel te simpel denken hoor.

Maar goed het gaat in dit topic over leven na de dood. Helaas ik wou dat ik terug kon komen en alles over kon doen of nog een keer terug kon komen maar dan als man (tja als het niet anders kan), maar ik geloof daar niet in. Heb ook nog nooit iemand gehoord die zei, johh me 3e leven ECHT die was het leukst, altijd zat me toen alles mee. Dat er meer tussen Hemel en Aarde is OH ja vast, maar wat, it beats me.

Enne Ann, geen moeite hoor met je lappen tekst.

Rooster
Regisseur
Regisseur

Bericht door Rooster » 05 jul 2005 09:18

Ann McDunn schreef:...want dan heb jij het wel degelijk over de ziel al noem je die dan energie...
Ja okay sorry ik had ziel ook eigenlijk tussen aanhalingstekens moeten zetten, "ziel" dus. En ja ik probeer inderdaad een erfenis uit de oudheid een quasi wetenschappelijke verklaring te geven omdat dat het enige is waar ruben in gelooft ( B-) )
Het is denk ik best een intressante vraag wanneer, waarom en waardoor we van een zelfbewuste levenvorm kunnen spreken. Jammer dat onze wetenschapsman daar niet op reageert.

BTW Ann, ik heb ook geen probleem met je lappen tekst en heb dat ook niet zo gezegd of bedoeld.

Plaats reactie