Leven na de dood

Bespreek het actuele nieuws.
Plaats reactie

Geloof jij in leven na de dood?

ja
14
33%
nee
24
56%
laat ik in het midden
5
12%

Totaal aantal stemmen: 43

hermit elephant
Regisseur
Regisseur

Bericht door hermit elephant » 05 jul 2005 10:25

ruben schreef:Want dan ken ik nog een hoop woorden waar we spontaan, zonder enige aanwijzing, in kunnen geloven, net zoals de ziel: elfjes, zeemeerminnen, eenhoorns, trollen, god, jabba the hutt, etc.
Prima betoog, al snap ik niet goed waarom je Jabba ook in dit rijtje zet. Want die bestaat echt!! Toch??

Zonder dollen, ik ben het helemaal met je eens dat het hele concept 'ziel' een overbodige aanname is, en dat het een zinloze onderneming is om het eventuele bestaan ervan te 'bewijzen'.

ruben
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door ruben » 05 jul 2005 10:45

Rooster schreef:Zie het als energie in de vorm van elektrische impulsen waardoor onze hersenen worden opgestart en er voor zorgen dat we gegevens kunnen opnemen en uitzenden. vanaf dat punt kunnen er dan andere processen in werking treden die ons denken vormt, ons een karakter geeft, ons onze beslissingen laat maken, etc. En omdat energie nooit verloren gaat, gaat de ziel dus ook niet verloren. Als we dood gaan wordt die energie afgegeven aan onze omgeving... mogelijk in de vorm van warmte... tja erg spectaculair is het niet... :}
Tja, wie weet. Pure speculatie natuurlijk - niks mis mee! - maar helaas ben ik geen hersendeskundige, dus ik kan hier niets zinnigs over zeggen. En waarover je niet kunt praten, daar kun je beter over zwijgen (om maar s een ouwe koe uit de sloot te halen). Het enige wat ik er wel over kwijt wil is: waarom zou je hier het zo beladen concept 'ziel' willen gebruiken? Ziel heeft de connotatie van een bewustzijn, en volgens mij is dat in jouw voorbeeld niet het geval.
Een tweede punt is dat ik vind dat de wet voor behoud van energie echt te pas en te onpas wordt gebruikt. De wet degradeert werkelijk per seconde... Massa is energie, bij crematie wordt mijn lichaam verbrand, en zo omgezet in een andere vorm van energie. Ja duh. Daar zeg je verder niets mee.

Ook vind ik het jammer dat deze hele discussie nu ineens in het persoonlijke sfeertje wordt getrokken (o.a. door Ann). Het kan toch gewoon een gesprek zijn, waarbij we argumenten uitwisselen? Waarom moet ik dan weer uitgemaakt worden voor stugge, ongelovige hond die toch nooit luistert? Is nergens voor nodig...

Red
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Red » 05 jul 2005 10:47

ruben schreef: Ook vind ik het jammer dat deze hele discussie nu ineens in het persoonlijke sfeertje wordt getrokken (o.a. door Ann). Het kan toch gewoon een gesprek zijn, waarbij we argumenten uitwisselen? Waarom moet ik dan weer uitgemaakt worden voor stugge, ongelovige hond die toch nooit luistert? Is nergens voor nodig...
Zolang ze niet weer over apen begint.....

:lol:

Rooster
Regisseur
Regisseur

Bericht door Rooster » 05 jul 2005 11:17

ruben schreef: Het kan toch gewoon een gesprek zijn, waarbij we argumenten uitwisselen? Waarom moet ik dan weer uitgemaakt worden voor stugge, ongelovige hond die toch nooit luistert? Is nergens voor nodig...
Christus! Ik probeer hier een brug te slaan tussen een welles-nietes discussie.
Ik bedoelde eigelijk wel degelijk de vorming van een bewustzijn (nogmaals: puur speculatie). De Wet van behoud van energie lijkt mij onomstotelijk maar ik had in mijn voorbeeld al aangegeven dat het weinig spectaculair was.
Verder weet ik eigenlijk ook niet waarom ik me met deze discussie bemoei!? (maar niet meer doen denk ik :) )

Ann McDunn
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Ann McDunn » 05 jul 2005 13:09

Een discussie is prima, maar als er één zinnetje uit een heel bericht van mij wordt gehaald waarin ik stel dat ik "normaliter" beslist geen zweverig mens ben, dan vind ik dat ik mij daarover mag verdedigen. Overigens Ruben, heb ik nergens gezegd dat jij niet luistert, dat doe je wel, anders ging je er niet zo op in, en een stugge, ongelovige hond? Mij heb je dat niet horen zeggen, wel dat jij alleen wilt geloven wat wetenschappelijk is te verklaren of aangetoond kan worden. Dit topic heet Leven na de dood en daarom heb ik gezegd dit hadden we beter alleen als poll kunnen houden. Want als de starter, in dit geval Emperor begint over Oujie borden en glaasje-draaien, waar ik héél erg op tegen ben, dan kom je al snel terecht bij het paranormale en dan wordt het toch weer een welles-nietes discussie. Ik respecteer de mening van iedereen die hier heeft gepost, als heb ik daar een mening over, maar tot nu toe heb ik er niets van gemerkt dat iemand mijn gave wil of kan respecteren. Dus heeft het weinig zin om mezelf hier druk over te maken. Nogmaals iets ongrijpbaars kan je niet bewijzen, en als ik zeg dat er dingen zijn die ik wel kan bewijzen wordt daar verder niet meer over gesproken en dan noem ik het geen discussie meer.

ruben
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door ruben » 05 jul 2005 13:14

bewijs het dan! zoek de media op! Hart van Nederland smult van dit soort dingen! Je zou een beroemdheid kunnen worden! Immers, je zou de eerste zijn...

Ann McDunn
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Ann McDunn » 05 jul 2005 13:30

ruben schreef:bewijs het dan! zoek de media op! Hart van Nederland smult van dit soort dingen! Je zou een beroemdheid kunnen worden! Immers, je zou de eerste zijn...
Nooit de intentie gehad een beroemdheid te worden, en waarmee zou ik de eerste zijn? Met het genezen van mensen? Gelukkig ben ik lang niet de enige, en ik heb een hekel aan Hart van Nederland, en ook aan mensen die maar één doel in hun leven hebben "op de TV komen". Daarnaast denk niet dat het geen lichaams- en geestkracht kost.

Maar weer een vraagje. De poll heet Geloof jij in leven na de dood? ja zeggen 29% = 7
nee zeggen 14% = 14
laat ik in het midden 12% = 3 (overigens vind ik dat "laat ik in het midden" de weg van de minste weerstand, oftewel als het niet gaat regenen zal het wel droog blijven)

dat zijn dus 24 mensen met een mening, maar waar blijven die meningen?

jacq
Regisseur
Regisseur

Bericht door jacq » 05 jul 2005 13:33

Die durven niet meer Ann, lijkt mij duidelijk. Dit is ook geen discussie meer.

ruben
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door ruben » 05 jul 2005 13:36

jacq schreef:Die durven niet meer Ann, lijkt mij duidelijk. Dit is ook geen discussie meer.
Waarom niet? Ik vind 't bij vlagen toch best lijken op een discussie...

Red
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Red » 05 jul 2005 13:46

ruben schreef:
jacq schreef:Die durven niet meer Ann, lijkt mij duidelijk. Dit is ook geen discussie meer.
nietes!!

:D

ash_
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door ash_ » 05 jul 2005 13:48

Ann McDunn schreef:dat zijn dus 24 mensen met een mening, maar waar blijven die meningen?
Die heb ik toch gegeven in de poll? "Geloof jij in leven na de dood?". Ik niet. Veel meer heb ik er niet over te melden.

Ann McDunn
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Ann McDunn » 05 jul 2005 13:49

Red schreef:
ruben schreef:
nietes!!

:D
welles!! Het staat er goed, het 'lijkt' bij vlagen op een discussie. :D

sickboy1984
Regisseur
Regisseur

Bericht door sickboy1984 » 05 jul 2005 14:21

ash_ schreef:
Ann McDunn schreef:dat zijn dus 24 mensen met een mening, maar waar blijven die meningen?
Die heb ik toch gegeven in de poll? "Geloof jij in leven na de dood?". Ik niet. Veel meer heb ik er niet over te melden.
Bij mij geld hetzelfde. ik heb ja ingevuld en heb geen zin om helemaal uit te gaan leggen waarom. Uiteindelijk mond het uit in een welles nietes discussie.

II Duce
Filmster
Filmster
Contacteer:

Bericht door II Duce » 05 jul 2005 14:59

inderdaad een discussie lijkt me wat zinloos, want een discussie word gewonnen door feitelijke argumenten, dat is niet mogelijk.
ik heb trouwens ook op nee gestemd.

ik ben een heel nuchter persoon als het aankomt op dit soort dingen, volgens mij :)
ik geloof zeer zeker in sterrebeelden, maar niet in god.
maar ik geloof zeker dat Ann helemaal geen Jomanda is, niet omdat ik vaak in het vrouwenpraat hoekje zit, en goed kan opschieten met de dames.
puur rationeel denk ik daarover, waarom zou ze dit allemaal typen om haar mening te onderbouwen, als ze het zelf niet zou denken ?
en Ann heeft meteen door hoe ik ben, en daar schrok ik een beetje van.
Jacq zij al dat ik een open boek ben, maar hoe zij mijn karakter omschreef gaat eigenlijk alleen maar als je mij al je hele leven kent.
wat dus helemaal niet is.
vandaar dat ik zeer zeker geloof in Ann, en haar opvattingen over leven en dood. en respecteer.

over de ziel, daar geloof ik wel in.
ik zou het helemaal niet kunnen omschrijven wat het voor mij betekent maar ik zal toch een kleine poging doen.

you soul is something like,
het is iets waar anderen niet aan kunnen komen, iets wat van jou is.
iets wat jou maakt wat je bent (niet je genen), je energie van 'binnen'.
wat bepaald hoe je reageert op dingen (niet je stemming) iets wat mensen herineren na je dood (behalve je daden).
als je dood gaat, word je herinerd aan JOU, niet alleen aan wat je gedaan hebt in je leven.

ik weet het klinkt wazig, maar voor mij bestaat het ! al kan ik het niet omschrijven.

gollum36
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door gollum36 » 05 jul 2005 15:02

Oké, dan zal ik ook even om het hoekje komen kijken.... Ik ben Gollum, 16 jaar en ik heb een probleem. Ik kan er niets aan doen maar ik geloof niet in een leven na de dood. Zo goed?

Helaas is dit soms best moeilijk omdat je beseft dat het gewoon over en out is...en dat bied geen troost. Bij de begrafenis zaterdag moest ik gewoon janken omdat ik wist dat ik haar nooit meer zou zien. En dat doet pijn. Maar daarom verander ik mijn mening nog niet. Kom...ben je gek? Ik blijf erbij dat ik eerst moet zien en dan geloven. Net als bij buitenaards leven, sinterklaas, leuke ouders, Jabba The Hutt (sorry Hermit), kabouters, elfjes, harry potter, een goed kabinet, een stoere premier...etc...etc...

Plaats reactie