Westerse inmenging in Arabische landen/terrorisme

Bespreek het actuele nieuws.
emperor
Walk of Fame
Walk of Fame

Westerse inmenging in Arabische landen/terrorisme

Bericht door emperor » 21 jul 2005 17:27

Met de steeds groter wordende en dichterbij komende dreiging van terrorisme,lijkt het erop
dat men in het westen en ook in Amerika zich steeds meer bewust wordt wat voor gevolgen de westers/amerikaanse bemoeienissen heeft voor de betreffende lidstaten van de EU,en de VS.
(zover men dit als oorzaak kan aanwijzen)

Bemoeienissen in het verleden,en nu hebben er waarschijnlijk toe geleidt dat er nu terrorisme is in de samenleving..tenminste daar lijkt het op,want waarom zouden ogenschijnlijk normale mensen zich willen opblazen en hun eigen leven willen opofferen,omdat ze niets meer te verliezen hebben?,of omdat ze helemaal gehersenspoeld zijn?..en een speelpop geworden zijn van de leiders in de arabische landen.

Is het terrorisme een soort vrijheidsstrijd (alles wat westers/amerikaans is moet weg uit de arabische landen)..of bestaat dit alleen uit extremisten die eigenlijk gehersenspoeld zijn...en alleen door zich op te blazen zich een plaatsje veroveren in het hiernamaals..door wie en wat zijn ze dan precies tot hun daden gekomen.

Het kan zijn dat mensen opgejut zijn door leiders,vanuit de 'bezette' arabische lidstaten..en die dus opereren vanuit deze landen,naar de al aanwezige beinvloedbare mensen in onze westerse samenleving..

Rijst de vraag,wat kunnen we zelf doen,om dit soort mensen die hier al zijn,minder beinvloedbaar te maken..heeft het mischien te maken met het gevoel te hebben van niet geaccepteerd worden...en in hoeverre hebben ze dit dan aan zichzelf te danken,en in hoeverre hebben we dit aan onszelf te danken?

Als men zich normaal kan gedragen,en gewoon meedoet in de samenleving..zie ikzelf niet in waarom men zich buitengesloten zou moeten voelen,en misschien overstapt naar extremistische gedachtes jegens de westerse wereld.

Mischien zijn we zelf te tolerant geweest,en hadden we in de eerste plaats niet zoveel moeten toestaan,en dan refereer ik naar de bouw van moskeeen,het over laten komen van bruiden uit het land van herkomst..enz.
(hier komen,is zich ook aanpassen,en niet andersom)

Maar..mischien zijn er wel andere oorzaken/oplossingen...
(ik ben geen deskundige,maar dit is ongeveer hoe ik erover denk)

Mark
Regisseur
Regisseur

Bericht door Mark » 21 jul 2005 18:25

Ik vind het belachelijk dat er vandaag weer zo'n gast is geweest die arme stakkers in de metro probeerde op te blazen. Laat die stumpert zichzelf is ff lekker opblazen inplaats van een ander.

Ann McDunn
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Ann McDunn » 22 jul 2005 01:30

Mark schreef:Ik vind het belachelijk dat er vandaag weer zo'n gast is geweest die arme stakkers in de metro probeerde op te blazen. Laat die stumpert zichzelf is ff lekker opblazen inplaats van een ander.
Mark het waren vier gasten, en het is nog niet eens duidelijk of ze zich zelf niet op wilde blazen, de aanslagen zijn mislukt, maar het is wel een teken aan de wand dat er in het nu toch alerte Londen op vier punten weer aanslagen zijn geweest, en een vijfde gast is opgepakt, die was op weg naar Downing Street 10. Het is in ieder geval de bedoeling om te laten zien dat extremisten niet te keren zijn, en Nederland staat hoog op hun lijstje. En veertien dagen geleden hebben ze zich zelf ook opgeblazen, alleen is het de bedoeling om zoveel mogelijk slachtoffers te maken. Naar mijn mening is het in ieder geval zo, dat ieder land dat zich met de oorlog in Irak bemoeit na half augustus gevaar loopt. Het is niet alleen dreigen, en het zijn niet alleen de aanslagen, maar het is de bedoeling dat in alle landen de mensen in paniek raken en dat het gewone leven op allerlei manieren ontwricht zal raken.

LuciusMalfoy
Regisseur
Regisseur

Bericht door LuciusMalfoy » 22 jul 2005 07:38

Ik weet niet zeker of ik het hier op dit forum al eerder heb gezegd maar in mijn ogen is er maar één echte voedingsbodem voor terrorisme: Onvrede over materialistische en geestelijke achterstand. Natuurlijk zijn er, die vanuit een aangeboren fundamentalistisch-religieuze overtuiging zichzelf opblazen maar het merendeel van diegenen die zich lenen voor een zelfmoordaanslag zijn gehersenspoeld en waren ooit niet zo.

De oplossing voor het probleem is in mijn ogen dus niet het antwoord op de vraag hoe je een islamitisch fundamentalist kan stoppen maar hoe je er voor kan zorgen dat iemand niet fundamentalistisch wordt. In mijn ogen is armoedebestrijding de enige echte structurele oplossing, een harde hand levert alleen maar nog meer onvrede op. Hoe lijdzaam die figuren hun leiders en voorgangers volgen, hoe tegenovergesteld ze zich opstellen wanneer de Westerse wereld hen iets oplegt.

Je moet armoedebestrijding zien in de breedste zin van het woord, aangezien armoede ook maar een relatief begrip is. Als iemand tevreden is met wat hij heeft, zal hij zichzelf nooit volhangen met explosieven en een ritje maken in de bus, trein of metro. Als ik door bepaalde wijken in Den Haag loop zie ik een hoop ontevreden gezichten. Ik zou er ook van balen als ik in zo'n buurt moest wonen omdat er voor mij niets anders is.

Maar een ronselaar weet zoiets ook, die pakt het meest instabiele figuur dat er daar rondhangt (Mohammed B. is een perfect voorbeeld: moeder overleden, geen werk, emotioneel instabiel) en gaat ermee aan de slag. Ze hebben de tijd, nemen die ook en als die rijp is sturen ze een dergelijk persoon op pad en verdwijnen zelf.

Maar zou zo'n figuur open staan voor dergelijke praktijken als hij een baan heeft, zijn buurt opgeknapt is en hij het gevoel heeft dat wij, als overheid/stad/Nederland, hem waarderen, respecteren en hem willen helpen als-tie ff in de knoop zit met zichzelf?

En voor mensen in de Arabische landen zelf geldt hetzelfde. Ik heb nog geen enkele sjeik zijn Mercedes SL600 vol met explosieven bij een Westerse legerbasis naar binnen zien rijden. De Palestijnen die zichzelf hebben opgeblazen waren niet degene die in Palestina wonen en iets voor zichzelf en hun familie hadden opgebouwd. Het zijn de vluchtelingen die uit Israël zijn verdreven, met duizenden bij elkaar al weet niet hoelang in tentenkampen zitten en te horen krijgen dat hun gezin financieel ondersteund wordt als ze zichzelf opofferen voor de goede zaak.

De figuren die dit soort plannen bedenken en mensen ervoor ronselen moeten keihard worden aangepakt maar zij zorgen er wel voor dat ze buiten schot blijven. De oplossing voor het probleem ligt in mijn ogen niet bij de islam zelf. Het ligt bij armoede, onvrede, jalouzie en de scheve verhoudingen in de wereld. Wat dat betreft vrees ik dat we er nog niet vanaf zijn, er ligt ten zuiden van ons nog een inmens continent dat in verhouding met de Arabische wereld het nog vele malen slechter heeft. Hoelang duurt het voordat zij laten merken dat er onvrede heerst? Dat ze het niet pikken?

emperor
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door emperor » 04 sep 2005 09:06

LuciusMalfoy schreef:De oplossing voor het probleem is in mijn ogen dus niet het antwoord op de vraag hoe je een islamitisch fundamentalist kan stoppen maar hoe je er voor kan zorgen dat iemand niet fundamentalistisch wordt. In mijn ogen is armoedebestrijding de enige echte structurele oplossing
Ik denk dat je nu twee dingen door elkaar gooit..'armoede'is denk ik niet de reden dat mensen fundamentalistische gedachtes gaan aanhangen en uitvoeren.

Kan zijn dat er mensen zijn die opgevoed/geindoctrineerd zijn met bepaalde religieuze gedachtes,maar komen erachter dat dat botst met de maatschappij waarin ze leven,en merken dat ze eigenlijk niet geaccepteerd worden en zich buitengesloten voelen,men zou dan terug kunnen vallen op deze extremistische gedachtes jegens het westen..immers iemand die buitengesloten wordt van een groepje kan al gauw 'wraak' willen nemen op dat groepje of koestert in ieder geval wrok gevoelens..vooral als men niet goed kan meekomen/integreren..(men kan het ook gaan zien als een falen van de persoon zelf,wat sommige mensen ook niet goed kunnen verteren) uiteraard hangt er ook een boel van de persoon zelf af.

Een goede voedingsbodem,lijkt me voor extremistische gedachtes.
Laatst gewijzigd door emperor op 04 sep 2005 09:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Marlous
Oscar winnaar
Oscar winnaar
Contacteer:

Bericht door Marlous » 04 sep 2005 09:11

emperor schreef:
LuciusMalfoy schreef:De oplossing voor het probleem is in mijn ogen dus niet het antwoord op de vraag hoe je een islamitisch fundamentalist kan stoppen maar hoe je er voor kan zorgen dat iemand niet fundamentalistisch wordt. In mijn ogen is armoedebestrijding de enige echte structurele oplossing
Ik denk dat je nu twee dingen door elkaar gooit..'armoede'is denk ik niet de reden dat mensen fundamentalistische gedachtes gaan aanhangen en uitvoeren.
Misschien wel een deel hoor...
Armoede brengt veel onvrede en ook agressie met zich mee. Als je economisch slecht zit, ben je ontevreden met je positie in de maatschappij en kan jaloezie voor rijkeren (en rijke westerlijke landen) de kop op steken.

(even een klein voorbeeld. Laatst was er hier in nederland op het nieuws dat mensen steeds agressiever worden, ieder voor zich...Ik ben er heilig van overtuigd dat dit voor een groot deel komt door de slechte economie hier. Als mensen het namelijk goed hebben, hebben ze niets te klagen en zitten ze beter in hun vel....)...

Daarom denk ik dat als je jaren, generaties, in armoede, geweld etc leeft, dat dat inderdaad voor een klein deeltje te maken kan hebben met eventuele fundamentalistische gedachten. Het willen beter maken voor 'jouw volk'

emperor
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door emperor » 04 sep 2005 09:20

Dus het 'beter' maken van je volk,financieel en economisch gaat lukken door het westen plat te gooien,en aanslagen te plegen,en je over te geven aan extremisme/terrorisme?

Mensen die het 'goed' hebben willen ook steeds meer..ik denk dat je vrede moet maken met wat je al hebt.

En wat het belangrijkste kan zijn,geen westerse/amerikaanse inmenging in de arabisiche omgeving meer,
wederzijds begrip voor elkaars cultuur (en dat krijg je niet als alles maar door elkaar mengt) het lijkt mooi,maar blijkt toch ook vaak op een mislukking uit te lopen..vooral in grote steden het aantal autochtone en allochtone beter in de hand houden 70%(autochtoon) - 30%(allochtoon) is goed...niet 80%(allochtoon) - 20%(autochtoon)

En het zou de integratie alleen maar ten goede komen,van de mensen die WILLEN integreren,zo krijgen die tenminste wel een kans,want nu moeten de goede weer onder de slechte lijden.

(het 'ieder voor zich' gevoel komt denk ik door een spookdenkbeeld wat ons allemaal door de media elke dag voorgeschoteld wordt: kijk eens hoe slecht het gaat!...enz. enz...men voelt zich in de steek gelaten,maar ik denk dat dat komt omdat de mensen veel te eenzijdig geinformeerd worden...het ieder voor zich gevoel is een gevoel dat opgewekt wordt door een soort overlevingsdrang,het hoofd boven water te moeten houden ondanks alle ellende om zich heen..die ellende kan reeel zijn,maar ook alleen in het hoofd zitten van de persoon die dit gevoel ondergaat.

Ann McDunn
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Ann McDunn » 04 sep 2005 15:01

Emperor wat de inmenging van het westen en Amerika betreft in de Arabische omgeving ben ik met je eens, maar dan ook stoppen om aan die landen wapens te verkopen, en zie je dat zitten? Dat is altijd zo geweest en dat zal altijd zo blijven. Over het algemeen neemt de agressie toe en niet alleen bij mensen uit het buitenland. Volgens mij heeft dat meer te maken met overbevolking dan met armoede. Armoede is er wel degelijk ook hier, maar als je van een generatie of twee terug bent dan weet je wat het is en kan je best een stapje terug. De jeugd wil niet terug en kan dat eigenlijk ook niet meer, als je ziet wat de mensen vroeger hadden en wat ze nu hebben, dan is iedereen nog heel erg rijk. een jurk voor zondags en eentje voor in de week en één paar schoenen, kan iemand zich dat eigenlijk nog wel voorstellen? Overigens hoef ik geen informatie van buitenaf om te merken dat het al slechter gaat met het bestedingspatroon, de prijzen rijzen de pan uit en ik denk toch echt niet dat mensen uit puur eigenbelang hun kinderen niet meer aan allerlei dingen kunnen laten meedoen, zoals b.v. een zwembadabonnement, een eigen pony hebben, abonnementen op jeugdbladen enz.

Ook geloof ik er helemaal niet in dat mensen zich opblazen voor hun land en landgenoten, dat is hun idealisme wat ze helemaal verkeerd interpreteren. Ik kan niet in de hersenen van extremisten kijken, maar als je het zo goed met je medemens voor hebt, waarom laat je ze dan mee de dood ingaan? Het zijn vaak juist goed opgeleide lui die het jaren lang goed hebben gehad die zoiets doen. Hersenspoelen kan de oorzaak zijn, maar dat moet je dan toch zelf ook willen. Laten ze dan de verantwoordelijken van bepaalde situaties pakken en geen onschuldige mensen. Corrupte regeringen aanpakken zou veel meer effect hebben. Vanmorgen las ik op teletekst dat er in India een stel ontevreden mensen een landmijn hebben laten ontploffen, waardoor heel wat soldaten zijn omgekomen, helpt dat? De betreffende daders zijn het oneens met de landbouwpolitiek, maar wie zegt dat er bij die omgekomen soldaten geen boerenzonen waren? Misschien weten jullie niet hoe het vroeger was, maar ik wel en in armoede, noodsituaties en oorlogen is er wèl saamhorigheid bij de mensen.

oT
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door oT » 17 okt 2005 21:11

Het is toch wel vrij duidelijk dat de Arabische landen deze aanslagen plegen omdat ze vinden dat het westen zich met hun eigen zaken moeten bemoeien? Dat Amerika die inval in Irak heeft gedaan, daar heeft geen enkele Arabische land om gevraagd of goedgekeurd (ja Kuweit misschien, het schoothondje van USA).

Dat de Palestijnen van hun grondgebied zijn 'verdreven' pikt ook geen enkele Arabier. Arabieren zijn collectivistisch, dat betekent: 'iemand die mijn moslimbroeder aanvalt, valt mij ook aan'. Het gehele Islamitische Midden Oosten en de Noord Afrikaanse Islamitische landen vormen in die zin een eenheid, iets wat de Europeanen niet kennen, die zijn individualistisch ingesteld.

En dan ben ik het helemaal eens met de mensen die zeggen dat het uit armoede komt. Terroristen, want dat zijn ze, plegen in het Midden Oosten zelfmoordaanslagen of sluiten zich bij terroristische netwerken aan omdat men hun families een goede leven beloofd als hij/zij die aanslag pleegt, dit zijn feiten.

Als ik terugkom op de 'reden' waarom men die aanslagen plegen. De Arabische landen voelen zich onderdrukt door het Westen en met name door het imperialistische en kapitalistische Amerika, dit mag gezegd worden, want het is duidelijk dat wanneer Amerika ergens een ingreep pleegt, dat het land dit uit eigen economische belangen doet. Geloven dat George Bush daadwerkelijk de wereldvrede en het vernietigen van de terroristische dreiging wilt handhaven, vind ik daarom uitermate naïf. Zo is het altijd gegaan met de ingrepen van dit land. Met WO II was men bang dat de nazi's een te grote machtsblok zouden vormen. En waarom is die atoombom op Hiroshima gedropt? De capitulatie van Japan was toch al een feit? Maar nee 'we gaan toch even laten zien wie hier de sterkte is', ten koste van 100.000 mensen? Dat noem ik pas terrorisme.. En net alsof dat niet genoeg is begin je de wapenwedloop tegen de 'roden', wat een kinderachtige machtsspel waarbij men niet doorheeft dat het spelletje 'risk' in dit geval het einde van de wereld kan betekenen.

Hamas, Jihad, Hofstadgroep, Al-Qaida, Taliban.. allemaal termen waar wij westerlingen 'bang' voor zijn en 'vrezen'. Maar weet ook wat een Oosterling voelt bij de term 'Amerika'...

FTer
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door FTer » 17 okt 2005 23:04

Armoede? Dat is toch verre van een algemene reden. Voor Palestijnen wellicht, al zou ik daar verzet tegen de bezetting een belangrijkere reden noemen, maar het feit dat ze daar in hopeloze vluchtelingenkampen wonen draagt ongetwijfeld bij aan de bereidwilligheid tot terrorisme. De kapers van 9/11 waren verre van arm en kwamen uit Saudi Arabie, ook niet bepaald een land zonder geld.

Haat tegen Amerika, dat lijkt me inderdaad een belangrijkere reden, al zijn er ook vele irakezen voor wie de komst van Amerika zeer, zeer welkom was. Maar ik vind dat je de islam nogal onderschat. Uiteraard is bij lange na niet elke islamiet het er mee eens, maar er zijn teveel volledig doorgedraaide/gehersenspoelde figuren die vinden dat natuurrampen in azie, pakistan of de vs een straf is van Allah, dat ongelovigen dan wel andersdenkenden bestreden dienen te worden en dat een wereldgroot islamitisch rijk hetgeen is waar gewapend voor gestreden dient te worden. Ook al is Amerika of het Westen nog zo lief, en hebben ze/we niet allerlei uitbuiterige streken op het geweten - dat verandert daar bij bepaalde individuen echt weinig aan ben ik bang.

oT
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door oT » 17 okt 2005 23:22

Natuurlijk heb je er doorgedraaide idioten tussen zitten die het doen 'uit wil van Allah', ongeacht dat ze arm of rijk zijn, daar heb ik ook niet mijn twijfels over. Maar documantaires over de Hamas lieten interviews met mensen zien die zeiden dat ze bereid waren om aanslagen te plegen zodat de Hamas na zijn dood goed voor de familie zou zorgen. De opdrachtgever is weliswaar Hamas, maar de uitvoerders zijn vaak arme mensen.
Peter schreef:Uiteraard is bij lange na niet elke islamiet het er mee eens, maar er zijn teveel volledig doorgedraaide/gehersenspoelde figuren die vinden dat natuurrampen in azie, pakistan of de vs een straf is van Allah, dat ongelovigen dan wel andersdenkenden bestreden dienen te worden en dat een wereldgroot islamitisch rijk hetgeen is waar gewapend voor gestreden dient te worden. Ook al is Amerika of het Westen nog zo lief, en hebben ze/we niet allerlei uitbuiterige streken op het geweten - dat verandert daar bij bepaalde individuen echt weinig aan ben ik bang.
Helaas heb je dat soort lapzwansen op deze aardbodem lopen die niet echt de zin van 'geloof' begrijpen, ongeacht of deze christen, joden of islamieten zijn.

Ann McDunn
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Ann McDunn » 18 okt 2005 00:16

oT Wat bedoel je eigenlijk met je uitspraak dat er lapzwansen zijn die niet echt de zin van 'geloof' begrijpen? Wat is dan de zin van het 'geloof'? Zelf ben ik al jaren geleden tot de conclusie gekomen dat ik er de zin helemaal niet van in zie, en toch ben ik gelovig opgevoed. Ik denk toch zeker dat het mede zit in de mentaliteit van de Arabische volkeren dat ze zich opofferen voor hun geloof, of zelfs om het hun familieleden beter te laten krijgen. Ik zie nog geen nuchtere Nederlander zichzelf voor god opblazen.

Zoals Peter al schrijft er zijn islamieten die natuurrampen de straf van Allah vinden voor de ongelovigen en de andersdenkenden, maar ze vergeten dan wel even dat er ook veel mensen sterven die hun geloof aanhangen. De stille wens om van de wereld één groot islamitisch rijk te maken bestaat al zo lang, alleen hebben ze nu de stilte verbroken, met als gevolg dat ze nu wel de aandacht krijgen die ze willen hebben. De islam wordt wel degelijk onderschat omdat er alleen gekeken wordt naar wat voor gruwelijke dingen er nu gebeuren, maar wat er in stilte aan het gebeuren is, daar komen wij niet achter.

De terroristen knappen het vuile werk op, maar degene die hen hebben gehersenspoeld blijven in de anonimiteit, en dat zijn dus eigenlijk de boosdoeners, oftewel de èchte terroristen en dat zijn heus de arme jongens niet.

oT
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door oT » 18 okt 2005 10:03

Als eerst bedoel ik dat een individu, ongeacht dat deze Islamiet, Christen of Jood is, als eerst voor zichzelf moet geloven (en niet proberen anderen te beïnvloeden en aanzetten tot zijn eigen geloof). En met de zin van 'geloof' bedoel ik; men gelooft in een godsdienst en geen enkele godsdienst heeft als bedoeling dat je als een 'lapzwans' aanslagen pleegt en onschuldige mensen van het leven beroofd. Met geloof doelde ik meer op 'godsdienst' eigenlijk, en deze geeft zijn mensen juist de bedoeling dat je vredig moet leven, armen moet helpen etc. etc.
Ik heb de koran zelf nooit gelezen, ik kan niet zeggen tot hoeverre het waar is dat je mag moorden in welke situaties dan ook, wel heb ik altijd vanuit mijn jeugd, en van imam's in Nederland geleerd (ja ja, deze jongen is heel heel lang geleden ook naar de moskee geweest :wink: ) dat het niet aan de mens is om het leven van de medemens af te nemen die God/Allah heeft geschapen. Ik heb altijd geleerd dat de Islam een erg strenge, maar tegelijkertijd een erg vredige godsdienst is. Doordat men zich aan de strenge regels moet houden, kan men als het ware ook weining fout doen.
Ik vind het ook erg fout dat er aanslagen plaatsvinden op grond van godsdienst vs. godsdienst. Ik ben als moslim geboren, voor mij part was ik christen of jood geweest, ik zie het als één godsdienst want de profeten zijn vrijwel het zelfde (alleen de verhoudingen liggen anders) en er zijn verder nog veelste veel overeenkomsten om te zeggen dat deze godsdiensten niet bijelkaar horen. Het verschil, het idee zit 'm in het vernieuwen van de godsdienst. Zo het christendom op het jodendom, en de islam op het christendom.
En toch moet er altijd bloed vloeien, beginnend vanaf de kruistochten tot aan de aanslagen vanuit de islamieten nu, kan men niet in vrede leven met elkaar, dat vind ik erg jammer en dat geeft mij dus het idee dat men de 'zin' van godsdienst uitoefenen niet echt begrijpt.
Laatst gewijzigd door oT op 18 okt 2005 10:14, 1 keer totaal gewijzigd.

oT
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door oT » 18 okt 2005 10:08

Misschien sluit ik me wel aan bij de Boeddhisme en ga ik lekker chillen en mediteren met de Dalai Lama's, die weten in ieder geval hoe het moet :wink:.

Ann McDunn
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Ann McDunn » 18 okt 2005 12:48

oT schreef:Misschien sluit ik me wel aan bij de Boeddhisme en ga ik lekker chillen en mediteren met de Dalai Lama's, die weten in ieder geval hoe het moet :wink:.
In eerste instantie heb ik helemaal niets tegen de islam en alle andere geloven, maar de bijbelboeken, dus ook de koran kan je op je eigen wijze uitleggen en daar zit volgens mij de fout. Een goedwillende imam zal het goede uit de koran halen en dat verkondigen, maar iemand die er een draai aan wil geven kan dat ook doen. Het katholieke geloof is vanaf het begin een grote bende geweest en de bijbel is ook voor veel uitleg vatbaar. Ik respecteer ieders geloof, maar zelfs sekteleden proberen je over te halen om mee te gaan in hun geloof, net nog een lang epistel gekregen van een kennis die 'in jezus' is en het licht heeft gezien, ik ben naar allerlei kerken geweest en heb mij er ook wel in verdiept, maar geloof mij maar, als je in een overwegend gereformeerd dorp woont en zelf ben je niet gereformeerd, dan zal je er nooit bij horen. De meeste hulp heb ik altijd nog ondervonden van mensen die juist geen geloof aanhangen en dat kan ik dus niet begrijpen. Maar als ik nog eens, wat niet aannemelijk is, overga tot een geloof dan zou het bij mij ook het Boeddhisme zijn. :Y

Plaats reactie