Westerse inmenging in Arabische landen/terrorisme

Bespreek het actuele nieuws.
oT
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door oT » 18 okt 2005 13:49

Ann McDunn schreef: In eerste instantie heb ik helemaal niets tegen de islam en alle andere geloven, maar de bijbelboeken, dus ook de koran kan je op je eigen wijze uitleggen en daar zit volgens mij de fout.
Helemaal mee eens, daarom heb ik tot nu toe nooit de moeite genomen om de koran eens te gaan lezen. Ten eertste, het boek is oud, het is achterhaald, de feiten van toen zijn niet meer de feiten van nu. Ten tweede; alle vertalingen van de koran die ik tot nu toe in de hand heb gehad, komen vanuit een bepaalde stroming of zijn geschreven door mensen die de zaak vanuit een bepaalde politieke standpunt beschrijven, en hiernaar ook vertalen (linkse of conservatieve vertalers). Deze boeken heb ik telkens terug gelegd op de plank omdat ik niet een koran wil lezen die met subjectieve accenten zijn vertaald. Een conservatieve Islamiet vetaalt de koran en beschrijft hierin hoe mooi en toegankelijk het geloof is, maar iemand met een politiek linkse achtergrond (vaak ook Turkse vertalers die hier onder vallen), geven de koran een accent waardoor je de indruk krijgt dat de islam een afschuwelijke godsdienst moet zijn. Ik weet weinig van de bijbel of thora, hier kan ik niets over zeggen, en ik heb absoluut niet de indruk gekregen dat jij of anderen hier wat tegen de islam hebben hoor, dat zou anders sowieso niet de reden zijn waarom ik reageer (mits er iemand met ongegronde argumenten komt natuurlijk). Maar wat ik duidelijk wil maken is dat het de schuld, de gulzigheid en het gevoel van superioriteit van de mensheid is waardoor het in de wereld zo naar de kl*te gaat, en helaas gebruikt men godsdienst vaak als excuus.

Ann McDunn
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Ann McDunn » 18 okt 2005 17:10

Godsdienst, politiek en het grote geld zijn de grote boosdoeners, daarnaast het egoïsme en inderdaad het superiotiteitsgevoel van de mensheid (eigenlijk zijn we toch allemaal maar mieren), zorgen ervoor dat de wereld onleefbaar wordt en daar komt dan ook nog de overbevolking bij. Haat zaaien is heel erg makkelijk en het groeit best, het is veel en veel moeilijker om liefde te kweken. En wie zaait zal oogsten. Jammer dat terroristen dat niet leren, er is al genoeg ellende op de wereld zonder zichzelf opblazende gekken.

sickboy1984
Regisseur
Regisseur

Bericht door sickboy1984 » 18 okt 2005 23:14

Ann McDunn schreef:Godsdienst, politiek en het grote geld zijn de grote boosdoeners, daarnaast het egoïsme en inderdaad het superiotiteitsgevoel van de mensheid.
Wat je zegt over politiek en godsdiens ben ik het niet met je eens, maar met de rest wel. Ik vind namelijk dat de 'boosdoeners' (om het dan zo maar te noemen) niet Godsdienst en de politiek zijn, dan vind ik alleen hulpmiddelen die mensen gebruiken en zijn op zichzelf in mijn optiek niet slecht.

Ann McDunn
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Ann McDunn » 19 okt 2005 01:03

sickboy1984 schreef:
Ann McDunn schreef:Godsdienst, politiek en het grote geld zijn de grote boosdoeners, daarnaast het egoïsme en inderdaad het superiotiteitsgevoel van de mensheid.
Wat je zegt over politiek en godsdiens ben ik het niet met je eens, maar met de rest wel. Ik vind namelijk dat de 'boosdoeners' (om het dan zo maar te noemen) niet Godsdienst en de politiek zijn, dan vind ik alleen hulpmiddelen die mensen gebruiken en zijn op zichzelf in mijn optiek niet slecht.
Maar politiek en godsdienst is gemaakt door mensen, en die gebruiken het verkeerd, de grondslag van het communisme is zelfs goed, maar ook daar wordt door mensen het goede vergeten en het slechte wordt gebruikt. Laten we dan maar gewoon zeggen zoals het is, de mens zelf is de schuld van alle ellende op de wereld natuurlijk niet die met natuurrampen te maken hebben.

Rarara
Oscar nominatie
Oscar nominatie

Bericht door Rarara » 19 okt 2005 08:12

Ann McDunn schreef:
sickboy1984 schreef:
Maar politiek en godsdienst is gemaakt door mensen, en die gebruiken het verkeerd, de grondslag van het communisme is zelfs goed, maar ook daar wordt door mensen het goede vergeten en het slechte wordt gebruikt. Laten we dan maar gewoon zeggen zoals het is, de mens zelf is de schuld van alle ellende op de wereld natuurlijk niet die met natuurrampen te maken hebben.
nee dat is god natuurlijk die ons ff wil straffen :lol:

Deze zin spookt steeds door mijn hoofd: De maatschappij maakt de mens en de mens maakt de maatschappij. (maatschappij kun je vervangen door leven..)

LuciusMalfoy
Regisseur
Regisseur

Bericht door LuciusMalfoy » 22 okt 2005 10:20

Ik vind dit een razend interessante discussie en heb tijdens het teruglezen tot mijn spijt moeten concluderen dat mijn bijdrage tot nu toe beperkt is gebleven tot één enkele post. Ik heb enkel mijn mening over de betreffende materie/stelling gegeven en heb niet eens het fatsoen gehad om te reageren op de reacties die ik hierover kreeg.

Ik ben er nog steeds van overtuigd dat de voedingsbodem voor de vorm van terrorisme die we momenteel kennen onvrede over materialistische en geestelijke achterstand is. Maar daar bedoel ik niet de radicale imans en de top van El-Quada mee, maar de terroristen op het laagste niveau die de acties uiteindelijk uitvoeren en hun leven geven voor de, in hun ogen, goede zaak. Als de terroristen op de laagste niveau een alternatief kan worden geboden denk ik dat het merendeel liever leeft.

Het fundamentalistisch moslim-terrorisme uitroeien zal nooit lukken, het is net zo goed een onderdeel van het islamitische geloof als de streng christelijke gemeentes op bijvoorbeeld de Veluwe dat zijn van het chistelijke geloof (in mijn ogen ook fundamentalisten). In de Koran wordt de heilige oorlog nou eenmaal gepredikt en zolang geestelijken dit gebruiken om op te roepen tot het doden van zoveel mogelijk ongelovigen, zullen er islamitische strijders zich verenigen en aanslagen plegen.

We moeten niet vergeten dat het Islamitische geloof eigenlijk achter de feiten aanloopt. Het geloof zelf is een aantal eeuwen na de andere wereldreligies ontstaan en moet daardoor, in op christelijke leest geschoeide ogen, nog een bepaalde ontwikkeling doormaken. Een aantal eeuwen geleden bonden wij anders denkenden nog op een brandstapel en hebben wij kruistochten ondernomen om de heilige stad te bevrijden van de ongelovigen...

Waar ik van schrik is dat ik van de week op CNN Bush een toespraak zie houden voor een aantal Amerikaanse Moslims waar hij doodleuk vertelt dat hij Koran heeft toegevoegd aan de White House-Library zodat hij zich kan verdiepen in de Islam en het Amerikaanse volk oproept hetzelfde te doen. Hallo?!? Je bent al 4 jaar in oorlog met een beweging die datzelfde boek als basis voor hun strijd ziet! :N

Ann McDunn
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Ann McDunn » 22 okt 2005 14:29

Zolang er niets gedaan wordt of gedaan kan worden aan de radicale imams en de top van El-Quada, kan het moslim-terrorisme ook nooit uitgeroeid worden, pas na de reformatie is het katholieke geloof met alles wat daar verkeerd aan was en dat was heel wat, gas terug gaan nemen en hebben bisschoppen e.d. veel van hun macht ingeleverd. Die macht werd ook gebruikt voor een soort van terrorisme al was dat dan op een ander vlak. En toch blijf ik er wel in geloven dat het vooral aan de mensen zelf ligt die zich opblazen voor wat dan ook. Idealisme en geloofs fanatisme spelen wel degelijk een rol. Lucius er zijn gewoon teveel meelopers! Kijk nu maar alleen in Nederland, de sektes rijzen de pan uit, huwelijken gaan er aan ten gronde, ouders en kinderen hebben daardoor geen contact meer met elkaar, maar die mensen hebben toch vaak een gewone achtergrond. De Nederlanders zijn niet zo heetgebakerd dat ze zich gaan opblazen, maar het cultuurverschil speelt ook een rol. En wat Bush betreft, die is ècht gek, al geloof ik er niets van dat hij zich gaat verdiepen in de Koran, hij laat dat anderen doen en als die zeggen dat het een verderfelijk boek is dan neemt hij dat aan en omgekeerd ook. Maar de oorlog in Irak gaat gewoon door.

Red
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Red » 22 okt 2005 16:40

LuciusMalfoy schreef: Waar ik van schrik is dat ik van de week op CNN Bush een toespraak zie houden voor een aantal Amerikaanse Moslims waar hij doodleuk vertelt dat hij Koran heeft toegevoegd aan de White House-Library zodat hij zich kan verdiepen in de Islam en het Amerikaanse volk oproept hetzelfde te doen. Hallo?!? Je bent al 4 jaar in oorlog met een beweging die datzelfde boek als basis voor hun strijd ziet! :N
Het staat misschien wel leuk tussen de jaargangen Bobo en Okki; dat is toch meer van het niveau van Bush.
Hij weet zelfs niet hoe om je een boek moet houden om het te lezen (zie Fahrenheit 9/11 van Michael moore).

emperor
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door emperor » 26 okt 2005 17:35

LuciusMalfoy schreef:Waar ik van schrik is dat ik van de week op CNN Bush een toespraak zie houden voor een aantal Amerikaanse Moslims waar hij doodleuk vertelt dat hij Koran heeft toegevoegd aan de White House-Library zodat hij zich kan verdiepen in de Islam en het Amerikaanse volk oproept hetzelfde te doen. Hallo?!? Je bent al 4 jaar in oorlog met een beweging die datzelfde boek als basis voor hun strijd ziet! :N
..'to know your enemy'(which allows you to outsmart and defeat him)Sun Tzu in The Art of War.
maar..die groep kan dat boek wel zien als basis voor hun strijd,maar mischien zijn ze wel misleid,en hebben het verkeerd geintrepeteerd,zoals wel vaker gebeurd.

LuciusMalfoy
Regisseur
Regisseur

Bericht door LuciusMalfoy » 27 okt 2005 08:29

emperor schreef:die groep kan dat boek wel zien als basis voor hun strijd,maar mischien zijn ze wel misleid,en hebben het verkeerd geintrepeteerd,zoals wel vaker gebeurd.
Absoluut, de islamieten in mijn omgeving zeggen ook dat moord, terreur en oorlog absoluut niet worden gepredikt in de Koran. Het zijn in hun ogen, begrijpelijkerwijs natuurlijk, ook niet de heilige boeken die het probleem zijn maar de imans en geestelijk leiders die de boeken 'uitleggen'. Daarin heb je natuurlijk de extremisten, de hard-liners en de geestelijken die op bijna sektarische basis hun volgelingen indoctrineren met 'hun eigen waarheid'.

Op het moment dat deze geestelijken hun prooi al hebben is het al te laat, nog voordat zij hun eerste move kunnen maken moeten de eventuele slachtoffers eigenlijk al een beter alternatief bieden. Maar het beste is denk ik nog een persoonlijke geestelijke ontwikkeling. Islamieten moeten voor zichzelf nadenken wat ze willen en wat ze verwachten van hun religie. Een religie die van zijn volgelingen verwacht dat zij zichzelf opofferen, zou in mijn ogen op den duur zichzelf ten gronde moeten richten alleen wil de wereld hierop niet wachten denk ik.

Maar als het voetvolk dat zichzelf nu zover gek laat maken dat het zich opblaast, moordt en terroriseert de kans wordt geboden om zich geestelijk te ontwikkelen tot het punt waarop ze normale kansen zien om voor zichzelf en hun naasten een redelijk bestaan op te bouwen denk ik dat het terrorisme op den dood bloedt of in ieder geval niet meer bij machte is om een dergelijke angst in te boezemen.

Nogmaals, verdwijnen zal het moslim-fundamentalisme nooit en zeker niet met inmenging van de Westerse wereld, dat werkt eerder averechts. Maar zolang kansen en mogelijkheden voor velen in de Moslim-wereld niet beter worden, zal het terrorisme alleen maar toenemen, denk ik.

emperor
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door emperor » 27 okt 2005 08:35

LuciusMalfoy schreef:
emperor schreef:die groep kan dat boek wel zien als basis voor hun strijd,maar mischien zijn ze wel misleid,en hebben het verkeerd geintrepeteerd,zoals wel vaker gebeurd.
Absoluut, de islamieten in mijn omgeving zeggen ook dat moord, terreur en oorlog absoluut niet worden gepredikt in de Koran. Het zijn in hun ogen, begrijpelijkerwijs natuurlijk, ook niet de heilige boeken die het probleem zijn maar de imans en geestelijk leiders die de boeken 'uitleggen'. Daarin heb je natuurlijk de extremisten, de hard-liners en de geestelijken die op bijna sektarische basis hun volgelingen indoctrineren met 'hun eigen waarheid'.
Daarom is het ook zo gevaarlijk om blindelings zomaar achter iemand aan te lopen zonder zelf na te denken.
Ik denk ook dat de culturen in arabische landen zelf,helemaal zo gek nog niet zijn..het is dat extremisme dat weg moet.
Mensen die eigenlijk van zichzelf goed zijn,worden zo 'bekeerd' dat ze de denkbeelden van zo'n 'hitler' gaan volgen..het geloof wordt hierbij als een wapen gebruikt.

LuciusMalfoy
Regisseur
Regisseur

Bericht door LuciusMalfoy » 27 okt 2005 08:57

emperor schreef:Daarom is het ook zo gevaarlijk om blindelings zomaar achter iemand aan te lopen zonder zelf na te denken.
Ik denk ook dat de culturen in arabische landen zelf,helemaal zo gek nog niet zijn..het is dat extremisme dat weg moet.
Inderdaad, dat denk ik dus ook. Als ik bijvoorbeeld zie hoe Arabische vaders met hun eigen en andere kleine kinderen omgaan, dat is heel wat warmer en closer dan die afstandelijke westerlingen. Zoiets zal toch soort van cultuurgebonden zijn.

Maar ook als ik die iman Hazelhoeff hoor moet ik eerlijk zijn dat ik vaak denk: 'Ja, als je het op zo'n manier uitlegt is die Islam zo gek nog niet...'

emperor
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door emperor » 27 okt 2005 09:04

LuciusMalfoy schreef:
emperor schreef:Daarom is het ook zo gevaarlijk om blindelings zomaar achter iemand aan te lopen zonder zelf na te denken.
Inderdaad, dat denk ik dus ook. Als ik bijvoorbeeld zie hoe Arabische vaders met hun eigen en andere kleine kinderen omgaan, dat is heel wat warmer en closer dan die afstandelijke westerlingen. Zoiets zal toch soort van cultuurgebonden zijn.

Maar ook als ik die iman Hazelhoeff hoor moet ik eerlijk zijn dat ik vaak denk: 'Ja, als je het op zo'n manier uitlegt is die Islam zo gek nog niet...'
Het beste zou zijn als al die schreeuwers hier,daar eens een kijkje gingen nemen,en gewoon bij een willekeurig gezin op bezoek gaan..
Daar kunnen ze mischien nog wat van leren..geheel ongelijk hebben ze ook niet,want ik denk wel dat de westerse en arabische cultuur zich gewoon niet laat mengen of integreren,de regering zou dit allang hebben moeten zien,en niet moeten doordrammen..
Als ik een groepje (marokkaanse) jongeren zie,en ik hoor ze 'Nederlands' praten blijven het voor mij toch buitenlanders.
Daar doe je gewoon niks aan,ook al is het de 10e generatie in Nederland.
Ik kan wel tegen mezelf zeggen 'dit zijn Nederlanders'..maar dan denk ik toch..nee,dit zijn toch geen Nederlanders,ook al hebben ze mischien een Nederlands paspoort.

LuciusMalfoy
Regisseur
Regisseur

Bericht door LuciusMalfoy » 27 okt 2005 09:24

Ik denk dat een willekeurige cultuur zich sowieso bijna niet laat mengen met een ander, of het toe Arabisch, Westers of wat dan ook is. Het gaat ook niet om mengen, maar om je aanpassen aan de hier geldende cultuurregels. Hazelhoeff bijvoorbeeld is hier heel duidelijk over, volgens hem schrijft de Islam duidelijk voor hoe men zich als Islamiet hoort te gedragen in een land waar de Islam niet de dienst uitmaakt:

Op het moment dat je als tweede of derde generatie Marrokaan de Nederlandse nationaliteit accepteerd, accepteer je direct ook de Nederlandse cultuur en wetgeving en behoor je je ernaar te gedragen. Wens je je er niet naar te conformeren, moet je de Nederlandse nationaliteit niet accepteren, sterker nog: dat hoor je niet in Nederland thuis en moet je op zoek gaan naar een land waar de geldende cultuur wel overeenkomt met jouw overtuiging. Wil je hier in Nederland iets veranderen, is de enige manier om dat te doen de Nederlandse manier. Kies je voor een manier die niet overeenkomt met de Nederlandse cultuur (zoals Mohammed B.) ben je niet alleen in strijd met de Nederlandse wetgeving en cultuur maar dus ook in strijd met de Islam, volgens Hazelhoef. Die het gedrag van Marokaanse jongeren in hetzelfde gesprek ook in strijd met de Nederlandse cultuur noemde, dus als ze nou eens naar hem zouden luisteren...

ruben
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door ruben » 27 okt 2005 09:28

emperor schreef:Ik kan wel tegen mezelf zeggen 'dit zijn Nederlanders'..maar dan denk ik toch..nee,dit zijn toch geen Nederlanders,ook al hebben ze mischien een Nederlands paspoort.
Definieer 'Nederlander'.

Plaats reactie